zuid-amerika of Azie?
Re: zuid-amerika of Azie?
Sorry Tom, maar nu ben je wel erg bevooroordeeld. Niet van alles roepen omdat je India geweldig vindt.
Alleen Mexico en Egypte kunnen aan Peru tippen kwa archeoligische vondsten. Naast de o zo bekende Inca heb je de Nazca, Chimu, Moche, Chachapoya, Huari, Chavin, Sechin, Aymara, Sipan... en zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Verder heeft Peru wat betreft natuur niet alleen woestijn, de Andes en de Amazone, maar ook nog eens talloze micro klimaten. Door de bergen ook nog een over relatief kleine oppervlakte. Peru behoort tot een van de landen met de meeste verschillende dier en plantsoorten op aarde. Zo komen er op columbia na nergens zoveel vogel soorten voor als in Peru.
Denk alleen maar aan wat jij elke dag op je bordje hebt, het allergrootste gedeelte van de groenten die wij nu kennen komt uit Zuid-Amerika , en niet uit India.
Alleen Mexico en Egypte kunnen aan Peru tippen kwa archeoligische vondsten. Naast de o zo bekende Inca heb je de Nazca, Chimu, Moche, Chachapoya, Huari, Chavin, Sechin, Aymara, Sipan... en zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Verder heeft Peru wat betreft natuur niet alleen woestijn, de Andes en de Amazone, maar ook nog eens talloze micro klimaten. Door de bergen ook nog een over relatief kleine oppervlakte. Peru behoort tot een van de landen met de meeste verschillende dier en plantsoorten op aarde. Zo komen er op columbia na nergens zoveel vogel soorten voor als in Peru.
Denk alleen maar aan wat jij elke dag op je bordje hebt, het allergrootste gedeelte van de groenten die wij nu kennen komt uit Zuid-Amerika , en niet uit India.
Laatst gewijzigd door Tikva op 26 jan 2009 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
nou ja, Tikva...das ook niet aardig.
dat jij Peru nu geweldig vind is mooi maar Tom mag India geweldig vinden.
Toen ik in Ecuador zat kreeg ik van iedereen de tip om niet naar Peru te gaan maar naar Colombia omdat Peru "niet veel aan is" .....Ieder zo zijn mening zeg maar.
ik heb met beide landen geen ervaring maar als leek denk ik dat India lekkerder eten heeft, Peru meer oude overblijfselen, India meer variatie in levende Cultuur, Peru meer kale landschappen en India meer groen en een lekkerder klimaat.
Toen ik in Ecuador zat kreeg ik van iedereen de tip om niet naar Peru te gaan maar naar Colombia omdat Peru "niet veel aan is" .....Ieder zo zijn mening zeg maar.
ik heb met beide landen geen ervaring maar als leek denk ik dat India lekkerder eten heeft, Peru meer oude overblijfselen, India meer variatie in levende Cultuur, Peru meer kale landschappen en India meer groen en een lekkerder klimaat.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Veel oude culturen komen inderdaad uit de Indus vallei maar dat is toch vooral in het huidige Pakistan is en niet in India..tom schreef:wat betreft oude culturen, alles is zo'n beetje begonnen in de indus vallei. daarnaast veel culturele overblijvselen van islamitische, hinduistische, buddhistische, jainistische rijken etc... mooie is dat al deze culturen ook nog sterk leven in india (hoewel je voor budhisten iets langer moet zoeken). zo is varanasi bijvoorbeeld de langst bewoonde stad in de geschiedenis (samen met damascus)

Wat betreft de oudste aan een stuk bewoonde steden. Dit is wel een goede lijst, waar je kunt zien dat er nog heel wat oudere steden zijn dan Varanasi.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ol ... ted_cities
Laatst gewijzigd door Tikva op 26 jan 2009 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tuurlijk Rudi mag Tom mag India geweldig vinden. Iedereen mag van mij alles geweldig vinden en dat hoeft helemaal niet het zelfde te zijn als wat ik vind. Maar het is wel fijn om informatie te geven de klopt. En niet het ene af te kraken om het andere beter te laten lijken, daar heb ik nogal moeite mee. En dan ben ik mischien niet zo lief.bolletjeom schreef:nou ja, Tikva...das ook niet aardig.
@tikva
ten eertse is het geen dikke onzin, wat is er precies niet waar?
er bestaat idd veel discussie over wat de langst continu bewoonde stad is. varanasi zal vast niet de oudste zijn, maar het is er één van. iig stukken ouder dan waar ook in peru...
en idd, ik weet dat de beschaving van de indus VOORAL in het huidige pakistan ligt, maar dus ook in india. bovendien is pakistan pas heel kort pakistan en was het voorheen india.
en dat heeft idd niets met varanasi te maken, maar dat zeg ik toch ook helemaal niet??
misschien heeft peru meer archeologische vondsten, zijn deze ook net zo bijzonder en belnagrijk? in india ontsonden o.a. het hinduisme en buddhisme die een ongelooflijke impact hebben gehad. veel invloed op o.a. khmer rijk en java (angkor en borobudur). maar ook chine en japan zijn hier ongelooflijk door beinvloedt.
in india zijn vanzelfsprekend vele vondsten die hier inzicht in geven.
laat staan dat de oorsprong van onze talen in india liggen. interessante schriften en gravures zijn in india te vinden.
wat betreft het aantal stammen, vogels en microklimaten ga ik niet met je in discussie want ik heb geen zin om cijfers op te gaan zoeken. ik heb nooit beweerd dat er daarvan meer zijn in india. het komt echter wel redelijk in de buurt.
maar goed, ik ben me nu helemaal aan het verdedigen terwijl ik niet snap waarom....ik heb jou toch helemaal niet aangevallen??
ik heb helemaal niet gezegd dat india beter is dan peru??? wat ik zeg doet toch niets af aan de schoonheid en verscheidenheid van peru??
kortom; je valt mij aan op 2 punten... dat ik 'dikke onzin' vertel en dat de door mij verkondigde onwaarheden ten koste gaan van peru...
volgens mij zijn beide punten dus onjuist.
ik vind het dan ook een beetje een rare reactie van jouw kant......
ten eertse is het geen dikke onzin, wat is er precies niet waar?
er bestaat idd veel discussie over wat de langst continu bewoonde stad is. varanasi zal vast niet de oudste zijn, maar het is er één van. iig stukken ouder dan waar ook in peru...
en idd, ik weet dat de beschaving van de indus VOORAL in het huidige pakistan ligt, maar dus ook in india. bovendien is pakistan pas heel kort pakistan en was het voorheen india.
en dat heeft idd niets met varanasi te maken, maar dat zeg ik toch ook helemaal niet??
misschien heeft peru meer archeologische vondsten, zijn deze ook net zo bijzonder en belnagrijk? in india ontsonden o.a. het hinduisme en buddhisme die een ongelooflijke impact hebben gehad. veel invloed op o.a. khmer rijk en java (angkor en borobudur). maar ook chine en japan zijn hier ongelooflijk door beinvloedt.
in india zijn vanzelfsprekend vele vondsten die hier inzicht in geven.
laat staan dat de oorsprong van onze talen in india liggen. interessante schriften en gravures zijn in india te vinden.
wat betreft het aantal stammen, vogels en microklimaten ga ik niet met je in discussie want ik heb geen zin om cijfers op te gaan zoeken. ik heb nooit beweerd dat er daarvan meer zijn in india. het komt echter wel redelijk in de buurt.
maar goed, ik ben me nu helemaal aan het verdedigen terwijl ik niet snap waarom....ik heb jou toch helemaal niet aangevallen??
ik heb helemaal niet gezegd dat india beter is dan peru??? wat ik zeg doet toch niets af aan de schoonheid en verscheidenheid van peru??
kortom; je valt mij aan op 2 punten... dat ik 'dikke onzin' vertel en dat de door mij verkondigde onwaarheden ten koste gaan van peru...
volgens mij zijn beide punten dus onjuist.
ik vind het dan ook een beetje een rare reactie van jouw kant......
amassakoul
nu klink ik ook weer lullig, is niet mijn bedoeling.
ik neem het je niet kwalijk ofzo hoor....
peace

ik neem het je niet kwalijk ofzo hoor....
peace

amassakoul
Haha, gelukkig is niet iedereen hetzelfde hebolletjeom schreef:nou ja, Tikva...das ook niet aardig.

Ok, dan nog 1 gekleurder opmerking ter compensatie van Tom's India promotie ( bakkie koffie erbij

- bolletjeom
- Reisexpert
ERIKdie gekke landen in Zuidelijk Afrika

Anders moet ik ook uit mijn slof schieten en zuidelijk Afrika verdedigen
Aangezien jij nog nooit in Afrika geweest bent (naar mijn weten) mag je er ook geen oordeel over geven! ~O>
Ik begreep dat de vraagstelster nog geen backpack ervaring heeft hoewel ze wel in Afrika is geweest. Als ze in Afrika is geweest als onderdeel van een groepsreis dan heeft ze ook weinig mee gemaakt wat betreft "reis" ervaring. En dan bedoel ik dus het regel en communicatie deel etc.
Verder spreken ze in Afrika uitstekend engels wat handiger is dan Azie of Z-A.
enneh, die putlucht uit india die 2 weken bleef hangen....je kunt ook je kleren wat vaker dan eens per maand wassen

Haha! Niet te snel op de kast he
. Ik heb helemaal geen oordeel over Zuidelijk Afrika. Nog nooit geweest. Achterliggende gedachte is/was dat backpacken in Namibie enzo (daar is de vragenstelster toch geweest, of heb ik iets verkeerd gelezen
) eigenlijk lastiger lijkt dan in ZO Azie of Zuid Amerika. Eh, ja, ok, ik zie het al: misschien waren dat groepsreizen. Maar dan nog: dan kan het echte backpacken toch ook niet zo moeilijk meer zijn lijkt me? Over die putlucht in India: die bleef in m'n neus hangen. M'n kleren heb ik echt wel goed gewassen hoor
. Maar die lucht joh.....ik ga echt geen weken met m'n neus in de mondverfrisser hangen ofzo, dus dat moest geleidelijk slijten.

- bolletjeom
- Reisexpert
een groepsreis bereid je in helemaal niets voor op zelfstandig reizen. Je hoeft helemaal niets zelf te regelen en zit vaak in accommodatie waar je geen contact hebt met de locale bevolking en dat veel meer comfort beidt dat je slaapplek die je als backpacker regelt ( even heel generaal genomen)
En die lucht in je neus.....een volgende keer gewoon een flinke lik tijgerbalsem in je neus stoppen.....werkt net zo verfrissend als mondwater
En die lucht in je neus.....een volgende keer gewoon een flinke lik tijgerbalsem in je neus stoppen.....werkt net zo verfrissend als mondwater

Mee eens. Maar het gaat denk ik ook een beetje om cultuurshock enzo. Toen ik voor het eerst echt ging backpacken, had ik al een paar groepsreizen gedaan. Je loopt dan toch wat rustiger over straat, en weet ook wat beter wat je moet doen om risico's wat betreft zakkenrollerij enzo te beperken. En het regelen van hostels enzo..ach, zo moeilijk is dat toch niet? Het kost wel tijd, maar daarom reis je als backpacker ook weer langzamer. Al met al denk ik dat zo'n groepsreis toch wel een aardige indicator is van wat je kunt hebben. Sommige mensen denken gelijk: ik heb die groep eigenlijk helemaal niet nodig, en anderen vragen alles 100 keer aan de reisleider (en lopen continu te zeiken
).

Hey hallo...
Ik zal even reageren of de vraag hoe ik door afrika heb gereisd....idd met een reisorganisatie. Maar we sliepen in de buitenlucht...zonder enige fatsoenlijke voorzieningen. Niet echt jofel...maar wel 'bijna' puur natuur. Heerlijk! Kampvuur...en een inimini kraantje voor alleen te gebruiken om te koken.
Door zimbabwe reizen was ook niet geheel zonder risico ondanks dat we georganiseerd waren. We hebben ook momenten gehad dat we geld moesten wisselen terwijl banken helemaal geen geld hadden dus dit moest op mindere plaatsen gebeuren.Wat ook niet geheel zonder risico's was. Ook moesten we water in slaan voor een aantal dagen vanwege dat het daar niet helemaal goed aan te komen was. Alleen het zelfstandig regelen van vervoer en onderdak...tja dat ken ik niet en dat is wat het zo spannend maakt...maar ook juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen hoelang je ergens verblijft.
Groetjes van de vragenstelster!
Ik zal even reageren of de vraag hoe ik door afrika heb gereisd....idd met een reisorganisatie. Maar we sliepen in de buitenlucht...zonder enige fatsoenlijke voorzieningen. Niet echt jofel...maar wel 'bijna' puur natuur. Heerlijk! Kampvuur...en een inimini kraantje voor alleen te gebruiken om te koken.
Door zimbabwe reizen was ook niet geheel zonder risico ondanks dat we georganiseerd waren. We hebben ook momenten gehad dat we geld moesten wisselen terwijl banken helemaal geen geld hadden dus dit moest op mindere plaatsen gebeuren.Wat ook niet geheel zonder risico's was. Ook moesten we water in slaan voor een aantal dagen vanwege dat het daar niet helemaal goed aan te komen was. Alleen het zelfstandig regelen van vervoer en onderdak...tja dat ken ik niet en dat is wat het zo spannend maakt...maar ook juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen hoelang je ergens verblijft.
Groetjes van de vragenstelster!
- bolletjeom
- Reisexpert
dat beschrijft wat ik bedoel idd. Wanneer je van jezelf weet dat je in een groep er alsnog het liefst alleen op uit trekt dan ben je het type om te backpacken en kan je misschien gelijk als groentje alle continenten aan.Sommige mensen denken gelijk: ik heb die groep eigenlijk helemaal niet nodig, en anderen vragen alles 100 keer aan de reisleider (en lopen continu te zeiken ).
Maar er zijn ook mensen die snel van hun stuk zijn als ze niet begrijpen hoe dingen in zijn werk gaan, als ze de regeltjes niet ergens na kunnen lezen, als ze niet creatief zijn met communiceren en als ze geirriteerd raken of in de stress schieten als een bus 2 uur te laat is. ...die moeten vooral niet gaan backpacken....of het eerst rustig aan proberen op een makkelijker continent.
En nu niet over me heen vallen dat je in Azie ook 2 uur moet wachten op bussen etc...ik denk alleen dat voor mensen die zich niet super zeker voelen het prettig is als de factor veiligheid nog geen issue is.
Voorbeeldje van groepsreiziger: klopklop (op de deur van de reisbegeleider om 23.00)
Reisleider: (shit, zou er iets mis zijn?) Hi, wat is er?
G: Ik heb vandaag geen schone handoeken gekregen
R: (?!?!?) oh, en heb je bij de receptie gevraagd of je nieuwe kon krijgen?
G: nou nee, want hun engels is zo slecht. ik versta die jongens niet hoor.

Allemaal waar, maar gezien het antwoord vd vragenstelster heb ik die Zimbabwe groepsreiservaring toch wel aardig ingeschat denk ik
. Het lijkt me dat als je tot het niet-avontuurlijke deel van groepsreizigers behoort, je sowieso al niet naar Namibie enzo gaat. Dat soort mensen kom je veel sneller tegen bij een groepsreis naar Thailand/Mexico enzo denk ik.
Ik krijg trouwens ineens een flashback van een of andere Djoser-groep die ik in de bus van San Pedro de Atacama naar Salta tegenkwam (daarom zat die bus dus 2 dagen vantevoren al bijna vol...verdomde Djoser groepen
). Het was de meest luxe bus die ik in tijden gezien had (ik kwam uit Bolivia). Maar de grootste zeikerd zat natuurlijk recht voor me! Eerst zat hij te zeiken over de airco, vervolgens voelde hij zich weer slecht bedeeld omdat de stoelen aan de andere kant iets meer beenruimte hadden (kwam door de deur aan onze kant). Ik zat hem al een beetje af te zeiken, maar ineens kwam die stoel ook nog vol naar achteren (het was gewoon een dagbus he)! Alsof ik meer beenruimte had dan hij, terwijl ik ook aan de "verkeerde" kant vd bus zat
. Stoel vastgepakt en weer naar voren gesmeten (met de meeste stoelen kan dat, in het vliegtuig ook eens gedaan bij een aso, haha). Herrie natuurlijk! Later heeft hij wel z'n excuses aangeboden, maar wat een vermoeiende zeikerd zeg....

Ik krijg trouwens ineens een flashback van een of andere Djoser-groep die ik in de bus van San Pedro de Atacama naar Salta tegenkwam (daarom zat die bus dus 2 dagen vantevoren al bijna vol...verdomde Djoser groepen

Nou ik zal je zeggen...de bus/truck door zuidelijk afrika was allesbehalve luxe....stoelen konden niet verstellen...je zat er vaak op gefrot erin..en airco wat is dat?;) maar ik heb me er niet 1 keer aangestoord...ik vond het heerlijk dat het allemaal een beetje behelpen was. Je gaat niet naar afrika voor luxe...(tenminste ik hoef dat zeker niet) want juist dichterbij de natuur was het mooist! dus ja...ik vond het wel jammer dat mensen dan ook nog menen in zo'n groepsreis (ook al ben je alleen mee) toch moeten bepalen wat je doet! Niet dat dat veel het geval was hoor...maar ik wil alles in mijn tijd doen en het is mijn vakantie en daar doe ik wat ik meen dat ik dan moet doen! Ik vind dat iedereen elkaar de gang moet laten gaan. Dat vond ik een beetje nadelig van een groepsreis...tja voordeel was dat je niet hoeft na te denken over hoe je van a naar b komt...maar juist dat uitzoeken brengt het leuke met zich mee lijkt mij! Ook wel erg spannend natuurlijk! En je maakt dingen mee tijdens zo'n busreis tussen de lokals!
En zoveel mensen zijn me voor gegaan....dus waarom ik niet! En ik ben zeker niet op mijn mondje gevallen!
Gr vragenstelster!
En zoveel mensen zijn me voor gegaan....dus waarom ik niet! En ik ben zeker niet op mijn mondje gevallen!
Gr vragenstelster!