Rabies-inenting

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
lobke

Rabies-inenting

Bericht door lobke »

Kan iemand mij helpen met de volgende vraag? Ik ben namelijk naar de GG&Gd geweest wie mij adviseren om een rabies-inenting te nemen. Deze inenting zorgt ervoor dat je meer tijd wint wanneer je word gebeten door een dier met hondsdolheid. Deze inenting heb ik nodig in Brazilië zeggen ze. Vooral omdat ik ook in en rond de favellas en weeshuizen zal zijn. Maar heel veel mensen om mij heen, ned en brazilianen, zeggen dat dit niet nodig is. Wat vind jij als reiziger? Want nu wil ik me best laten inenten, maar je moet 3 prikken hebben van ieder 73 euro. Er is een mogelijkheid om deze prijs te verminderen. Maar dan moet je de prik met drie personen te gelijk nemen. Dus wil je hem delen....mail me dan zo snel mogelijk. Morgen is mijn uiterlijke startdatum. Het is jammer dat ik niet eerder van deze site wist! Anders had ik dit bericht al lang geplaats. Maar... wie weet lees je het nog op tijd. ;)

groetjes Lobke
bolletjeom
Reisexpert

Re: Rabies-inenting

Bericht door bolletjeom »

Bron Wiki
In Nederland zijn in de twintig jaar tussen 1988 en 2008 2 gevallen van fatale rabies gemeld; in beide gevallen betrof het mensen die in Afrika waren gebeten door respectievelijk een hond en een vleermuis.
voor mij reden om niet te vaccineren. Ik ben wel superalert en zal ter plekke zo snel mogelijk een ziekenhuis opzoeken. Maar het enige wat die vaccinatie doet is je een dag of 2 meer tijd geven om bij een ziekenhuis te komen.
Ik weet wel dat hondsolheid je dood is wanneer je te laat bent....maar je moet ergens aan dood.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ze ook niet genomen, bewust niet...

Idd uitkijken met honden, vleermuizen en apen. Verder moet je je er op bedacht zijn dat Rabies niet alleen door beten wordt overgebracht, maar dat zelfs likken al voldoende is.
\
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
lobke

Bericht door lobke »

Hé Jenny,

Dank, voor het het me erop wijzen dat het niet alleen met bijten word overgedragen. Maar waarom heb je het bewust niet gekozen dan? Als je weet dat het ook op die manier een risico is? Wat zijn eigenlijk de verschijnselen?
Dank voor je antwoorden.
Groetjes Lobke
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik heb ze wel genomen.
zoals rudi zegt heb je iets langer de tijd om de eerste benodigde prik te halen. best handig als je ergen in the middle of nowhere zit.
maar belangrijker is dat je na die eerste prik nog maar 1 prik nodig hebt. 3 dagen later.

als je niet ingeënt bent moet je bhandelt worden met een antiserum (marig) wat lang niet overal (makkelijk)verkrijgbaar is. daar komt bij dat je vervcolgens een reeks van vijf inentingen nodig hebt i.p.v. 2. 1 zsm, 1 na drie dagen, na 7 dagen, na 14 dagen en na 30 dagen.

dit was voor mij meer dan reden genoeg om die prikken wel te halen.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

2 !!! Nederlanders.....in 20 !!!! jaar tijd

als je dat soort risico's wilt gaan zitten afdekken kan je beter binnen blijven de rest van je leven....maar dat is mijn mening

google op hondsdolheid en je vind een hoop verkoop praatjes van lui die geld verdienen aan de vaccinaties.
kijk hier wat WIKI er over zegt : http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdolheid

ok, het is geen charmante dood. en dood ga je als je niet op tijd bent voor de serie prikken.
-Als je naar een gebied gaat waar hondsdolheid voorkomt, dan kun je je laten inenten. Dit wordt alleen aanbevolen bij langdurig verblijf. (> 3 maanden)
-In bijna alle gevallen is de besmettingsweg een beet. Voorkom contact met potentiële dragers (ook honden) omdat een beet, en in (zeer) zeldzame gevallen ook een krab of een lik, je besmetten kan.
- Word je gebeten door een mogelijk hondsdol dier, dan is het zeer gewenst dat dit dier wordt gevangen en in quarantaine wordt geplaatst om te kijken of het rabiës heeft. Er is wat tijd om te kijken of vaccinatie nodig is. Is het dier besmet, of is de mogelijkheid aanwezig maar is zekerheid niet te verkrijgen omdat het dier niet is gevangen, dan zal er preventief moeten worden geënt.
Er is na de besmetting een incubatietijd waarvan de lengte vooral afhangt van de plaats waar men gebeten wordt: hoe verder van de hersenen, hoe langer de incubatietijd.
De incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen; 2 jaar is beschreven.

Deze tijd kan worden benut om het slachtoffer alsnog te beschermen door passieve en actieve immunisatie: er worden immunoglobulinen en rabiësvaccin toegediend in een aantal sessies. Hiermee lukt het vrijwel altijd om het uitbreken van de ziekte te voorkomen.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ja, maar die laatste nederlandse dode is maar net een jaar geleden. in kenia waar niet eerder overdracht van rabies door vleermuizen was geregistreert....cijfers zeggen dus niet alles..
amassakoul
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

tom schreef:ja, maar die laatste nederlandse dode is maar net een jaar geleden. in kenia waar niet eerder overdracht van rabies door vleermuizen was geregistreert....cijfers zeggen dus niet alles..
Toevallig de tante van mn oude huisgenoot. Misschien is dat de reden geweest dat ik mij ook heb laten inenten :o
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

lobke schreef:Hé Jenny,

Dank, voor het het me erop wijzen dat het niet alleen met bijten word overgedragen. Maar waarom heb je het bewust niet gekozen dan? Als je weet dat het ook op die manier een risico is? Wat zijn eigenlijk de verschijnselen?
Dank voor je antwoorden.
Groetjes Lobke
Waarom niet?

Rabies inentingen beschermen je niet tegen het krijgen van de ziekte, ze rekken alleen de maximale tijd tot een vervolgbehandeling. Zonder inentingen is dat 24 uur, met inentingen 48-72 uur.

In gebieden waar Rabies heerst, schijnen over het algemeen ook antisera te vinden te zijn. M.a.w., zolang jij maar binnen de 24 uur in het ziekenhuis bent, dan ben je 'safe'. Ik heb nooit dusdanig afgelegen gereisd in een gebied waar mogelijk rabies heerst, dat ik mezelf niet in staat achtte met een auto/taxi o.i.d. een ziekenhuis te bereiken. Vandaar dat ik een Rabies vaccin zie als een stukje schijnveiligheid voor 200 euro.

Voor de mensen die zeggen dat de behandeling met antisera niet altijd helpt: KLOPT. Net zomin als een vaccin altijd helpt, alsmede de behandeling na het vaccin.

Let wel, dit is MIJN beweegreden, dit is gen advies. Je zult zelf moeten beslissen wat voor een risico je wilt nemen, ook afhankelijk van de reis die je wilt maken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

De incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen; 2 jaar is beschreven.
Deze tijd kan worden benut om het slachtoffer alsnog te beschermen door passieve en actieve immunisatie: er worden immunoglobulinen en rabiësvaccin toegediend in een aantal sessies. Hiermee lukt het vrijwel altijd om het uitbreken van de ziekte te voorkomen.
ik had dit ook al eens eerder gehoord en vraag me dan ook af waar het vandaan komt dat je binnen 24 uur je eerste prik moet halen.Want je gaat er pas dood aan als het uitbreekt...wat dus op zijn vroegst pas na 2 weken gebeurd...volgens bovenstaande tekst

ben benieuwd of iemand anders een "betrouwbare" bron heeft die kan uitleggen wat het verschil nu is tussen 24 uur en 14 dagen ?!?!?
bolletjeom
Reisexpert

lees net op http://www.medicinfo.nl
Welke medische hulp heeft u nodig?
Als u van te voren niet tegen rabiës bent ingeënt moeten, na een mogelijke besmetting met rabiës, de volgende maatregelen worden genomen:

Liefst binnen 24 uur moet antiserum ("human anti-rabies immunoglobulin") gegeven worden. Vaak is antiserum niet direct voorradig. Laat dan bij de eerste gelegenheid door een arts bepalen of het zinvol is om alsnog antiserum toe te dienen.
U moet zo snel mogelijk beginnen met een serie van (meestal) 5 injecties met het rabiësvaccin die in de loop van een maand gegeven worden.
U moet antibiotica en zonodig een tetanus vaccinatie krijgen.
Als u zich van te voren wél hebt laten vaccineren tegen rabiës heeft u nog twee herhalingsinjecties met rabiësvaccin nodig. Ook hiermee moet liefst binnen 24 uur begonnen worden. Ook een eventuele wond moet verzorgd en behandeld worden, zodat u na een mogelijke besmetting met rabiës het beste altijd direct medische hulp kunt zoeken.
Wie moet overwegen zich tegen rabiës te laten inenten?
Het is verstandig om zich te laten inenten tegen rabiës voor:

iedereen die langer dan 3 maanden in Afrika, Azië of Zuid-Amerika verblijft;
mensen die veel met zoogdieren in aanraking komen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika;
fietsers of grotonderzoekers die meer kans hebben om door honden of vleermuizen gebeten te worden
Wat zijn de voordelen om van tevoren tegen rabiës ingeënt te zijn?
U hebt na een beet geen antiserum nodig. Dit is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit.
U hebt na een beet maar 2 injecties met rabiësvaccin nodig, in plaats van 5. De vaccinaties zijn in minder ontwikkelde landen vaak van slechte kwaliteit waardoor ze veel bijwerkingen hebben.
U hoeft bij een volgende reis meestal niet opnieuw gevaccineerd te worden.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Een andere belangrijke reden voor mij is het feit dat de vaccins in 'arme landen' vaak van beduidend slechtere kwaliteit zijn, waardoor je behoorlijk ziek kan worden. Tevens win je meer tijd als je ver van een ziekenhuis zit.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Stevige discussie zeg ;) . Ik heb het ook niet gedaan hoor.

Argument om het niet te doen (ik geef geen medische adviezen he!): die favella liggen meestal midden in de stad in Brazilie! Achter Copacabana omhoog de berg op, en je zit zo in een beruchte favella. Zelfs als je naar een ziekenhuis moet lopen haal je dat nog wel in 24 uur volgens mij :P . En Brazilie is echt niet zo'n 3e wereldland hoor...in Rio en Sao Paulo moet het echt niet zo moeilijk zijn om in geval van nood binnen 24 uur een anti-serum te krijgen lijkt me.
Liedewiet

Bericht door Liedewiet »

Ik heb wel een Rabies prik gehad maarja ze verlengen alleen de tijd dat je naar het ziekenhuis kunt met 24 uur, als je dus heel afgelegen zou zitten is het te overwegen. Toen ik ging heb ik gewoon alles gehaald voor de zekerheid maar ik denk dat een groot deel niet nodig is geweest!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Nou...een groot deel dat zal toch wel niet? Ik heb al die hepatitisprikken enzo uiteraard wel gehaald. Naast Rabies is de enige andere die ik niet gedaan heb TBC. Ik heb het gelaten bij die testjes voor en na de reis. Ook omdat ze als je die inenting heb niet echt goed meer kunnen testen of je het hebt geloof ik.
Plaats reactie