groetjes Lobke
voor mij reden om niet te vaccineren. Ik ben wel superalert en zal ter plekke zo snel mogelijk een ziekenhuis opzoeken. Maar het enige wat die vaccinatie doet is je een dag of 2 meer tijd geven om bij een ziekenhuis te komen.In Nederland zijn in de twintig jaar tussen 1988 en 2008 2 gevallen van fatale rabies gemeld; in beide gevallen betrof het mensen die in Afrika waren gebeten door respectievelijk een hond en een vleermuis.
-Als je naar een gebied gaat waar hondsdolheid voorkomt, dan kun je je laten inenten. Dit wordt alleen aanbevolen bij langdurig verblijf. (> 3 maanden)
-In bijna alle gevallen is de besmettingsweg een beet. Voorkom contact met potentiële dragers (ook honden) omdat een beet, en in (zeer) zeldzame gevallen ook een krab of een lik, je besmetten kan.
- Word je gebeten door een mogelijk hondsdol dier, dan is het zeer gewenst dat dit dier wordt gevangen en in quarantaine wordt geplaatst om te kijken of het rabiës heeft. Er is wat tijd om te kijken of vaccinatie nodig is. Is het dier besmet, of is de mogelijkheid aanwezig maar is zekerheid niet te verkrijgen omdat het dier niet is gevangen, dan zal er preventief moeten worden geënt.
Er is na de besmetting een incubatietijd waarvan de lengte vooral afhangt van de plaats waar men gebeten wordt: hoe verder van de hersenen, hoe langer de incubatietijd.
De incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen; 2 jaar is beschreven.
Deze tijd kan worden benut om het slachtoffer alsnog te beschermen door passieve en actieve immunisatie: er worden immunoglobulinen en rabiësvaccin toegediend in een aantal sessies. Hiermee lukt het vrijwel altijd om het uitbreken van de ziekte te voorkomen.
Toevallig de tante van mn oude huisgenoot. Misschien is dat de reden geweest dat ik mij ook heb laten inententom schreef:ja, maar die laatste nederlandse dode is maar net een jaar geleden. in kenia waar niet eerder overdracht van rabies door vleermuizen was geregistreert....cijfers zeggen dus niet alles..
Waarom niet?lobke schreef:Hé Jenny,
Dank, voor het het me erop wijzen dat het niet alleen met bijten word overgedragen. Maar waarom heb je het bewust niet gekozen dan? Als je weet dat het ook op die manier een risico is? Wat zijn eigenlijk de verschijnselen?
Dank voor je antwoorden.
Groetjes Lobke
ik had dit ook al eens eerder gehoord en vraag me dan ook af waar het vandaan komt dat je binnen 24 uur je eerste prik moet halen.Want je gaat er pas dood aan als het uitbreekt...wat dus op zijn vroegst pas na 2 weken gebeurd...volgens bovenstaande tekstDe incubatietijd kan van 2 weken tot vele maanden bedragen; 2 jaar is beschreven.
Deze tijd kan worden benut om het slachtoffer alsnog te beschermen door passieve en actieve immunisatie: er worden immunoglobulinen en rabiësvaccin toegediend in een aantal sessies. Hiermee lukt het vrijwel altijd om het uitbreken van de ziekte te voorkomen.
Welke medische hulp heeft u nodig?
Als u van te voren niet tegen rabiës bent ingeënt moeten, na een mogelijke besmetting met rabiës, de volgende maatregelen worden genomen:
Liefst binnen 24 uur moet antiserum ("human anti-rabies immunoglobulin") gegeven worden. Vaak is antiserum niet direct voorradig. Laat dan bij de eerste gelegenheid door een arts bepalen of het zinvol is om alsnog antiserum toe te dienen.
U moet zo snel mogelijk beginnen met een serie van (meestal) 5 injecties met het rabiësvaccin die in de loop van een maand gegeven worden.
U moet antibiotica en zonodig een tetanus vaccinatie krijgen.
Als u zich van te voren wél hebt laten vaccineren tegen rabiës heeft u nog twee herhalingsinjecties met rabiësvaccin nodig. Ook hiermee moet liefst binnen 24 uur begonnen worden. Ook een eventuele wond moet verzorgd en behandeld worden, zodat u na een mogelijke besmetting met rabiës het beste altijd direct medische hulp kunt zoeken.
Wie moet overwegen zich tegen rabiës te laten inenten?
Het is verstandig om zich te laten inenten tegen rabiës voor:
iedereen die langer dan 3 maanden in Afrika, Azië of Zuid-Amerika verblijft;
mensen die veel met zoogdieren in aanraking komen in Afrika, Azië of Zuid-Amerika;
fietsers of grotonderzoekers die meer kans hebben om door honden of vleermuizen gebeten te worden
Wat zijn de voordelen om van tevoren tegen rabiës ingeënt te zijn?
U hebt na een beet geen antiserum nodig. Dit is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit.
U hebt na een beet maar 2 injecties met rabiësvaccin nodig, in plaats van 5. De vaccinaties zijn in minder ontwikkelde landen vaak van slechte kwaliteit waardoor ze veel bijwerkingen hebben.
U hoeft bij een volgende reis meestal niet opnieuw gevaccineerd te worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten