Met 1 vaccinatie en antigeentest naar de UK?
-
Met 1 vaccinatie en antigeentest naar de UK?
Ik heb een vraag. Ik wil graag 12 november naar Londen maar ik ben niet gevaccineerd.
In juli heb ik corona gehad, ik heb alleen toen geen PCR test gedaan maar ik ben naar testen voor toegang gegaan. Omdat daar toen werd aangegeven na mijn positieve test dat mijn gegevens naar de GGD werden verstuurd, ging ik er vanuit dat ik daarna wel een herstelbewijs zou kunnen aanvragen. Niet dus.
Ik kan me niet meer op tijd laten vaccineren, Janssen duurt namelijk 28 dagen voordat je een QR code nodig hebt en voor andere vaccins moet je 2 prikken hebben.
Ik vraag me nu af, kan ik met een antigeentest en 1 vaccinatie naar de UK zonder daar in quarantaine te hoeven zitten? Ik kan het nergens vinden op het internet!
In juli heb ik corona gehad, ik heb alleen toen geen PCR test gedaan maar ik ben naar testen voor toegang gegaan. Omdat daar toen werd aangegeven na mijn positieve test dat mijn gegevens naar de GGD werden verstuurd, ging ik er vanuit dat ik daarna wel een herstelbewijs zou kunnen aanvragen. Niet dus.
Ik kan me niet meer op tijd laten vaccineren, Janssen duurt namelijk 28 dagen voordat je een QR code nodig hebt en voor andere vaccins moet je 2 prikken hebben.
Ik vraag me nu af, kan ik met een antigeentest en 1 vaccinatie naar de UK zonder daar in quarantaine te hoeven zitten? Ik kan het nergens vinden op het internet!
Re: Met 1 vaccinatie en antigeentest naar de UK?
Op de website van gov.uk vond ik het volgende:
Het lijkt me dus dat het mogelijk moet zijn, wanneer je jezelf op dag 2 en 8 laat testen?Testing for unvaccinated passengers from non-red countries will include pre-departure tests, day 2 and day 8 PCR tests. Test to release remains an option to reduce self-isolation period.
Re: Met 1 vaccinatie en antigeentest naar de UK?
Als je niet volledig gevaccineerd bent, geldt in Engeland altijd de quarantaineregel die je (meestal) kan verkorten. Vandaar ook de "test to release" optie waar Erik hierboven naar verwijst. Dit is echter een extra test op dag 5.
Het komt er eigenlijk op neer dat als je niet gevaccineerd bent, je dus veroordeelt bent tot 4 testen:
- Een negatieve testuitslag die je moet kunnen tonen bij aankomst
- Een test op dag 2 én dag 8, ook al zit je in quarantaine. Let op: Test je positief dan is de dag dat je je liet testen dag 0 en beginnen de 10 dagen opnieuw maar dan voor 'zelfisolatie'.
- Een test op dag 5 om eventueel je quarantaine te verkorten. Zie ook https://www.gov.uk/guidance/coronavirus ... nal-travel hoe dit werkt.
De dag dat je aankomt wordt gezien als dag 0.
Je kunt dus pas op dag 6 uit quarantaine mits je je negatieve uitslag op tijd hebt.
Let op: ALLE testen moet je VOOR vertrek hebben geboekt.
zie hier de uitgebreidere informatie:
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-e ... s-covid-19
Het verschil met de "red list" countries is dat je bij een "red list" country je je quarantaine nooit kan verkorten en naar een speciaal quarantaine hotel moet.
Je wil natuurlijk ook nog naar huis
Dan mag je je opnieuw laten testen (geldt voor iedereen ongeacht vaccinatiestatus) en ongevaccineerd mag je opnieuw in quarantaine, maar dan in NL. Je hebt ook een quarantaineverklaring nodig (ook gevaccineerde reizigers moeten dat maar die hoeven niet in quarantaine).
Het komt er eigenlijk op neer dat als je niet gevaccineerd bent, je dus veroordeelt bent tot 4 testen:
- Een negatieve testuitslag die je moet kunnen tonen bij aankomst
- Een test op dag 2 én dag 8, ook al zit je in quarantaine. Let op: Test je positief dan is de dag dat je je liet testen dag 0 en beginnen de 10 dagen opnieuw maar dan voor 'zelfisolatie'.
- Een test op dag 5 om eventueel je quarantaine te verkorten. Zie ook https://www.gov.uk/guidance/coronavirus ... nal-travel hoe dit werkt.
De dag dat je aankomt wordt gezien als dag 0.
Je kunt dus pas op dag 6 uit quarantaine mits je je negatieve uitslag op tijd hebt.
Let op: ALLE testen moet je VOOR vertrek hebben geboekt.
zie hier de uitgebreidere informatie:
https://www.gov.uk/guidance/travel-to-e ... s-covid-19
Het verschil met de "red list" countries is dat je bij een "red list" country je je quarantaine nooit kan verkorten en naar een speciaal quarantaine hotel moet.
Je wil natuurlijk ook nog naar huis