Tips en trucs voor vakantie reizen naar "Oranje" gebied

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Elrosso
Reisexpert

Tips en trucs voor vakantie reizen naar "Oranje" gebied

Bericht door Elrosso »

Aangezien de wereld (te) langzaamaan weer open gaat ben ik net als meerdere (denk ik) het wachten op onze overheid een beetje zat. Veel landen buiten Europa staan nog op Oranje of Rood. Ondanks dat zijn wij wel veelal welkom na een vaccinatie en/of PCR test en bij terugkomst moet je je QR-code laten zien en kan je weer het land in, wanneer ik het goed heb begrepen.

Wat nog verder onduidelijk is, is wat er nog extra geregeld moet worden om een Oranje land te kunnen bezoeken, naast dat het land je moet toelaten.
Voor zover mijn kennis gaat ben je gewoon verzekerd met een reisverzekering maar NIET tegen de gevolgen van corona. Wanneer je met Covid19 wordt opgenomen in het ziekenhuis moet je zelf de kosten betalen. Klopt dit? En wat voor verzekering kan je hier tegen afsluiten?

Wat is de ervaring van anderen? Wat heb je extra geregeld? Handige tips en trucks?
Wij willen graag komend voorjaar naar Panama en volgens mij is Oranje nu, niet het Oranje van voor corona. Of heb ik het mis?
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Erik
Site Admin

Re: Tips en trucs voor vakantie reizen naar "Oranje" gebied

Bericht door Erik »

Ik ben vandaag begonnen met het updaten van het "reizen tijdens corona" artikel en het ligt volgens mij iets ingewikkelder. Dit is wel afhankelijk van naar welk land dat je afreist. Voor Thailand bijvoorbeeld moet je naast je vaccinatiebewijs, ook een PCR test én 1 nacht in een quarantaine hotel verblijven. Daarnaast moet je een app installeren en je regelmatig laten testen (afhankelijk van de invulling van je reis etc etc).

Er zijn reisverzekeringen die wél ook de kosten dekken wanneer je door corona in het ziekenhuis terecht komt. Sommige landen (zoals Thailand) verplichten je ook een verzekering te hebben die je tegen deze kosten verzekeren. De enige verzekering waarvan ik weet dat ze tegen Corona verzekeren is het Zilveren Kruis maar er zijn er ongetwijfeld meer.
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Erik schreef: 22 okt 2021 09:48 Er zijn reisverzekeringen die wél ook de kosten dekken wanneer je door corona in het ziekenhuis terecht komt. Sommige landen (zoals Thailand) verplichten je ook een verzekering te hebben die je tegen deze kosten verzekeren. De enige verzekering waarvan ik weet dat ze tegen Corona verzekeren is het Zilveren Kruis maar er zijn er ongetwijfeld meer.
Ondertussen ben ik verder aan het zoeken gegaan. Volgens mij bieden de ANWB en Europeesche ook reisverzekeringen met Covid dekking.

Mij gaat het er dus meer om wat je hier moet aanschaffen zodat je zonder zorgen op pad kunt. Oftewel is Oranje echt een belemmering?
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Elrosso schreef: 22 okt 2021 18:51
Erik schreef: 22 okt 2021 09:48 Er zijn reisverzekeringen die wél ook de kosten dekken wanneer je door corona in het ziekenhuis terecht komt. Sommige landen (zoals Thailand) verplichten je ook een verzekering te hebben die je tegen deze kosten verzekeren. De enige verzekering waarvan ik weet dat ze tegen Corona verzekeren is het Zilveren Kruis maar er zijn er ongetwijfeld meer.
Ondertussen ben ik verder aan het zoeken gegaan. Volgens mij bieden de ANWB en Europeesche ook reisverzekeringen met Covid dekking.

Mij gaat het er dus meer om wat je hier moet aanschaffen zodat je zonder zorgen op pad kunt. Oftewel is Oranje echt een belemmering?
Oranje kan een belemmering zijn als het land op slot gaat en vluchten worden stopgezet. Naar wat ik heb begrepen hoeft Nederland je dan niet meer op te halen. Vliegmaatschappijen kunnen hier overigens andere keuzes maken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

We zijn net terug uit Georgië een donkerrood land, inderdaad je reisverzekering checken (een aantal dekken wel). Nederland zal ook geen moeite doen om je op te halen. Bovendien moetje van Nederland ook al ben je dubbel gevaccineerd alsnog een extra PCR test doen voor je naar huis vliegt.

Dat kon daar trouwens op heel veel plekken en het vaccinatiecentrum haalde zo al onze paspoort info op. Een positieve uitslag wordt dan ook gelijk gemeld bij de overheid (dat is dan wel specifiek voor Georgië). Het is dus een risico stel je test toch positief kan je het dan veroorloven om een week of misschien wel iets langer op eigen kosten in quarantaine te gaan voor je alsnog naar huis kunt vliegen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hebben jullie uitgezocht dat die kosten zouden zijn mocht je wél positief getest worden?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou eigenlijk is het heel raar want dit is een regel van Nederland om te mogen terug vliegen. Dus we was zouden ook nog met ons vaccinatiebewijs naar een ander land kunnen vliegen (die geen PCR test vragen) en dan daar een losse vlucht naar Nederland boeken vanuit een land waar Nederland geen PCR test voor eist. Dus naar Turkije of Oekraïne ofzo. Dus die kosten zou je dan hebben voor een nieuwe vlucht.

Maar goed als je echt positief zou testen en klachten hebt ga je natuurlijk niet vliegen. Dus dan zit je met de kosten van een week extra in een hotel. Is daar ook een laag bedrag.

Onze verzekering dekte trouwens wel mocht je echt medische zorg nodig hebben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie