In een gat vallen nadat je weer terug bent van je reis

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
Rosa123

In een gat vallen nadat je weer terug bent van je reis

Bericht door Rosa123 »

Ik ben een maand geleden teruggekomen van 10 weken Zuid-Afrika. Heb bijna 3 maanden verlof gehad. Een maand geleden kwam ik op rijdag k aan in Nederland en voelde me al niet fit en zo idioot koud. Zondag daarop zat ik op de huisartsenpost met bijna 40 graden koorts. Malaria is uitgesloten en African tick bite fever heb ik ook niet ghad. Dat is inmiddels ook uitgesloten.
Na thuiskomst ben ik in een gat gevallen. IK ben nog niet 100 procent hersteld. Artsen proberen nog te achterhalen wat ik mogelijkerwijs gehad zal kunnen hebben. Maar daar gaat het even niet om. Ik heb nergens zin, ben futloos, wil niks. Ik voel me down. Ik heb ook helemaal geen zin om over mijn reis te praten en wil het liefste in mijn eigen wereldje wegkruipen en met rust gelaten worden.
Ik moet later dit jaar terug, Nou ja ik moet natuurlijk helemaal niks, maar ik wil mijn practical assesment doen zodat ik mijn fgasa field guide level 1 heb gehaald. Voor mijn theorie ben ik geslaagd.
Is het gevoel van je down voelen normaal na terugkomst? Ik ben nooit langer dan 3,5 week van huis geweest en niemand in mijn omgeving reist en kan daardoor ook met niemand over praten. Maar door het down voelen twijvel ik ook nog eens aan alles en daar baal ik een beetje van.
Arnout3008
Reisexpert

Re: In een gat vallen nadat je weer terug bent van je reis

Bericht door Arnout3008 »

Ik heb vorig jaar zelf 8 maanden in het buitenland gezeten, maar heb het niet in dusdanige vorm gehad. Ik miste het leventje wel ontzettend, maar doordat ik m'n agenda hier thuis weer zo snel mogelijk vol plande ben ik eigenlijk zo overgestapt van het een naar het andere. Iets waarvan ik weet dat het me zeker geholpen heeft. Als ik thuis was gekomen en niet gelijk dingen te doen had gehad, had ik waarschijnlijk heel anders 'teruggekomen'.

Ken zelf ook wel verhalen van reizigers die na meerdere maanden op reis terug zijn gekomen en zich down voelen. De oplossing die ik van hun meestal hoorde was inderdaad gewoon weer je leven oppakken en niet thuis gaan zitten / jezelf opsluiten. Denk dat dit ook gewoon de oplossing is, dingen plannen, afspreken met vrienden etc. Dwing jezelf om weer iets 'op te bouwen' hier.

Hopelijk heb je hier iets aan! :)
Once a year, go someplace you’ve never been before.

AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Nee, niet leuk, maar wel herkenbaar. Vanaf mijn 16 de jaar begonnen met reizen en iedere keer dat ik thuis was, wilde na 3 dagen al weer weg, omdat ik me down voelde, maar ja na verloop gaat het wel weer over hoor, je moet gewoon doorgaan met je "oude" leven.
En nog steeds heb ik de "blues" als ik weer thuis komt.

Sterkte ermee hoor. Ik denk dat je de grote temperatuur wisseling, lekker de griep te pakken heb gehad. Heb ik ook al eens opgelopen, als vanuit Zuid Afrika even naar Nederland ging als het in NL koud was. Maar in het vliegtuig kan je ook een bacterie van iemand hebben gekregen en ziek geworden zijn....
Gauw weer beter worden hoor, slik maar wat extra vitamine en probeer in de zon te zitten als die er is... hielp bij mij
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
Drareg

Bericht door Drareg »

Hoi Rosa,
Rosa123 schreef: 03 mei 2019 21:14 Is het gevoel van je down voelen normaal na terugkomst?
Wat "normaal" wordt gevonden is natuurlijk nogal relatief. Mogelijk heeft het ook te maken, met of je uit vrije wil terug kwam of dat het "moest" (geld of tijd op).
Ik heb veel gereisd (meestal liftend en op de bonnefooi). Het langst ben ik een paar jaar achtereen weggeweest (via Azie kwam ik uiteindelijk in Australie), maar me nooit 'down' gevoeld daarna. Ik kwam altijd terug omdat ik het reizen wel weer even genoeg vond. Dus had ik ook altijd plannen voor na terugkeer. Dat scheelt mogelijk, want dan heb je iets om naar uit te kijken en je op te focussen.
Black1999

Bericht door Black1999 »

Hoi Rosa123,

Ik herken het gevoel wel een beetje. Ik ben gelukkig niet ziek geweest, maar was vorig jaar een weekje op bushcraftvakantie, lekker in m'n eigen wereldtje. Eenmaal terug duurde het minstens 2 weken voordat ik weer een beetje gewent was aan de hele samenleving en misschien heeft het wel 2 maanden geduurd voordat ik echt weer de ouwe was.
Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe je reiservaring was en waar je naartoe terug gaat.

Groetjes Black
Grote passie voor natuur en altijd zin in avontuur!
Drareg

Bericht door Drareg »

Hoi Black,

Mogelijk is het ook van invloed waarom je terugkwam.
Het is alweer heel wat jaartjes geleden, maar na een paar jaar de halve wereld over gelift te hebben, was ik het ineens zat. Ik ging naar de dichtsbijzijnde havenplaats (Perth (Australie)), ging met een schip mee naar Singapore, stapte daarna op een vliegtuig naar Londen en nam verder de trein en pont naar Nederland. In Nederland bezocht ik kennissen die ik lang niet had gezien en in 'no time' rolde ik via zo'n kennis in een baan en vond huisvesting. Vanwege aantrekkelijke perspectieven had ik geen spijt van terugkeer. Oh ja, dat vergat ik bijna; ik trof op een gegeven moment ook nog een leuke vriendin en daardoor raakte ik natuurlijk ook in de wolken O-) Overigens duurde dat genegen slechts 7 jaar :'(
Wanneer ik noodgedwongen (geld op of verplichtingen in Nederland) had moeten terugkeren, zou dat ongetwijfeld meegespeeld hebben in mijn gevoelens.
Laatst gewijzigd door Drareg op 02 aug 2020 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Drareg

Bericht door Drareg »

Hoi Rosa,
Rosa123 schreef: 03 mei 2019 21:14 Is het gevoel van je down voelen normaal na terugkomst?
Wat "normaal" wordt gevonden is natuurlijk nogal relatief. Mogelijk heeft het ook te maken, met of je uit vrije wil terug kwam of dat het "moest" (geld of tijd op).
Ik heb veel gereisd (meestal liftend en op de bonnefooi). Het langst ben ik een paar jaar achtereen weggeweest (via Azie kwam ik uiteindelijk in Australie), maar me nooit 'down' gevoeld daarna. Ik kwam altijd terug omdat ik het reizen wel weer even genoeg vond. Dus had ik ook altijd plannen voor na terugkeer. Dat scheelt mogelijk, want dan heb je iets om naar uit te kijken en je op te focussen.
Ik moest even twee keer kijken toen ik bovenstaande las omdat het veel op mijn verhaal leek, dat ik net schreef :) (zie verderop).
Plaats reactie