Met de trein naar Italië

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
Dave24

Met de trein naar Italië

Bericht door Dave24 »

Hallo,
Komend voorjaar wil ik graag met de trein naar zuid Italië, met een tussenstop in Milaan of Bologna. Nu zijn er via de NS, Deutsche Bahn en andere websites redelijk makkelijk reizen te boeken van Nederland tot ver in Italië, maar deze gaan regelmatig uit van korte overstaptijden.
Bijvoorbeeld met de ICE van Arnhem naar Basel (een reis van 6 à 7 uur) om vervolgens nog geen 20 minuten overstaptijd te hebben. Nu is mijn ervaring dat de ICE's bijna altijd vertraging oplopen, maar dat het binnen Duitsland geen probleem is als je dan een trein laten pakt dan die je geboekt hebt. Echter kan ik me voorstellen dat dit lastiger gaat als ik in Basel overstap op een Zwitserse of Italiaanse trein.

Heeft iemand ervaring met het missen van een internationale trein in Duitsland, Zwitserland of Italië en de mogelijkheden om (kostenloos) omgeboekt te worden?

Groetjes,
Dave
Erik
Site Admin

Re: Met de trein naar Italië

Bericht door Erik »

Hoi Dave, welkom op het forum!

Volgens mij hangt het van je soort ticket af of je de volgende trein mag nemen wanneer je vorige trein vertraging heeft opgelopen. Wanneer je allemaal losse treinkaartjes zou kopen en daarbij ook de goedkoopste. Ik zal even navragen bij wat mensen hoe dit precies zit. Ook voor Italië.

Ik vermoed dat als je een InterRail pas zou hebben dat je dan flexibeler kan reizen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Wat betreft de bestemming zou ik denk ik naar Bologna gaan in plaats van Milaan ;)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Inmiddels antwoord gekregen. In Italië hangt het van je ticket af. Er zijn treintickets waarmee je ook in latere treinen mag reizen, maar hier betaal je wel een extra bedrag voor. Wanneer je met zo'n treinticket door vertragingen in Duitsland een trein later moet pakken is dat geen probleem. Bij andere treinkaartjes wel.

In Duitsland lijken ze wat soepeler. Wanneer je de reis in één keer boekt en je door vertraging een andere trein moet nemen is dat meestal geen probleem. Behalve bij "Sparpreis" tickets. Met dit speciale goedkopere ticket ben je verplicht om op de opgegeven tijden te reizen. Als je door DB (de Duitse NS) je aansluiting mist is mag je de volgende trein nemen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik heb één keer met het goedkoopste tickets naar bestemming in Zuid-Oost Duitsland vanuit een nachttrein de aansluiting gemist in München. We hadden ook "zugbindung". We zijn toen naar de balie gegaan van de Deutsche Bahn en ze hebben op de tickets stempels gezet en een nieuwe treintijd. Voor vertraging is er dus wel een optie om dan bij uitzondering latere trein te nemen maar wij moesten dat wel navragen.

Verder zou je ook contact kunnen opnemen met de treinreiswinkel en de mogelijkheden vragen om bv meer overstaptijd te krijgen en tickets op maat te laten boeken.
Dave24

Bericht door Dave24 »

Hallo Erik en menasil,

Bedankt voor de snelle reacties :)
Als ik het zo bekijk lijkt interrail me de beste optie, dat geeft toch een stuk meer vrijheid/minder stress als een reis anders verloopt dan verwacht.

Groeten,
Dave
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Via InterRail kun je volgens mij via een app aangeven welke trein je wilt nemen en zitplaatsen reserveren. Op die manier heb je én altijd het goede treinticket en kun je ook gebruik maken van gereserveerde zitplaatsen.
Plaats reactie