Roadtrip Australië in 5 weken
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd route 5 weken totaal!!
de afkorting gor deed me wel even me hersens kraken, maar ben er achter wat het betekend.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl
GOR = Great Ocean Road 

The Great ocean road in 3 dagen... wauw. Jammer, echt jammer. Het is schitterend, alhoewel West-Australië qua natuur echt het allermooist is. Je wilt er uitstappen, dingen zien, op het strand lopen, surfen. Zonde om alleen maar vanuit het raam van een bus/trein te zien! Tenzij je een enorm stadsmens bent inderdaad en graag een stedentrip Ozz maakt. (dure optie, ga dan gewoon naar Spanje of Italië) Tuurlijk, met de trein kun je aardig wat zien. Maar uitstappen kan alleen als er een station is. Handiger is dan een buspas, omdat je dan vaker in- en uit- kunt stappen.
In veel hostels hangen briefjes van mensen die een trip gaan maken en een auto hebben. De GOR is een druk bereisd gebied, dus mensen zat om mee mee te gaan. Een tour is gezellig, maar je ziet alleen wat er op die tour is. Overigens, loop een Travel contact point in in Melbourne of Sydney, en je zult zien dat er meer dan genoeg tours zijn!
Kangaroes en wilde dieren: dan is Kangaroo Island (2 dagen is zat) een leuke trip, ligt wel bij Adelaide, maar laat dat nou ook net op de route liggen van de GOR
Trouwens, je zou ook een weekje naar Tasmanie kunnen gaan. Erg mooi eiland, schitterend.
Veel plezier!
In veel hostels hangen briefjes van mensen die een trip gaan maken en een auto hebben. De GOR is een druk bereisd gebied, dus mensen zat om mee mee te gaan. Een tour is gezellig, maar je ziet alleen wat er op die tour is. Overigens, loop een Travel contact point in in Melbourne of Sydney, en je zult zien dat er meer dan genoeg tours zijn!
Kangaroes en wilde dieren: dan is Kangaroo Island (2 dagen is zat) een leuke trip, ligt wel bij Adelaide, maar laat dat nou ook net op de route liggen van de GOR

Trouwens, je zou ook een weekje naar Tasmanie kunnen gaan. Erg mooi eiland, schitterend.
Veel plezier!
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Roadtrip Australië in 5 weken
Ik heb in totaal ongeveer vijf weken inclusief vluchten om met een camper Australië te ontdekken. Is het haalbaar om in deze tijd vanuit Melbourne the oceaan road te rijden en dan van adelaide naar darwin door the red centre ? En dit met de camper ? Mvg remy
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Roadtrip 5 weken
Nee lijkt me wel erg veel, Wij gaan in 5 weken van Brisbane naar Cairns doen, En in een gewone auto, omdat je met een camper op kampeerplaatsen buiten de stad/dorpen overnacht. Ook mag je met een camper niet op de goede dirtroads rijden. Dus kan je niet van de gebaande paden af.
We hebben dan veel tijd om van alles te doen en te doen ook. We willen niet alleen in de auto zitten dan.
Suc6 met plannen, maar ik zou een minder grote route doen, anders rijd je alleen maar.
We hebben dan veel tijd om van alles te doen en te doen ook. We willen niet alleen in de auto zitten dan.
Suc6 met plannen, maar ik zou een minder grote route doen, anders rijd je alleen maar.
Laatst gewijzigd door AnnemiekeinZA op 12 okt 2019 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kims
- Reisexpert
Hi,
Het is op zich haalbaar, maar het is een enorme afstand voor 5 weken en zal veel rijden inhouden. Je zal bezienswaardigheden dan over moeten slaan, wat toch jammer zou zijn. Persoonlijk zou ik je aanraden een minder grote afstand te kiezen en eerder voor een paar regio's zodat je de tijd hebt om relaxed plekken te bekijken. Maar het ligt er natuurlijk aan hoe je reist en wat je wil zien en doen.
Wanneer wil je deze trip gaan doen?
Heb je ook gekeken naar de seizoen want je reist van het uiterste Zuiden naar het tropische Noorden. De klimaten verschilen enorm en er zijn zeker periodes dat het af te raden is op bepaalde plekken te reizen.
Groetjes
Het is op zich haalbaar, maar het is een enorme afstand voor 5 weken en zal veel rijden inhouden. Je zal bezienswaardigheden dan over moeten slaan, wat toch jammer zou zijn. Persoonlijk zou ik je aanraden een minder grote afstand te kiezen en eerder voor een paar regio's zodat je de tijd hebt om relaxed plekken te bekijken. Maar het ligt er natuurlijk aan hoe je reist en wat je wil zien en doen.
Wanneer wil je deze trip gaan doen?
Heb je ook gekeken naar de seizoen want je reist van het uiterste Zuiden naar het tropische Noorden. De klimaten verschilen enorm en er zijn zeker periodes dat het af te raden is op bepaalde plekken te reizen.
Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ben er nog ni echt uit wou rond juni gaan en ben vooral geïnteresseerd om van adelaide naar darwin te rijden of andersom maar dacht dat ik met vijf weken nog wel tijd had om nog iets toe te voegen .. wil wel relaxed reizen en ni te veel rushen
- Kims
- Reisexpert
Juni is de winter voor het zuiden wat over het algemeen nat, stormachtig en koud betekent, vooral in Victoria waar het ook regelmatig sneeuwt en vriest in het binnenland rond die tijd. Niet ideaal voor de Great Ocean Road. Ook in Adelaide en omstreken zal het fris/koud zijn. Hou daar rekening mee. In de woestijn zul je mooie, zonnige dagen hebben maar erg koude nachten met regelmatig flinke vorst. Voor het tropische Noorden is het de perfecte reistijd in het droge seizoen met milde warme dagen en zachte nachten!
Vijf weken om van Adelaide naar Darwin te rijden is een mooie tijd in mijn ogen. Er is heel veel te zien. Ik zou je aanraden een 4WD te huren om de mooiste plekken te kunnen bereiken en zien. Zo kun je in "the Red Centre" je al een goede week of 2 vermaken door het bezoeken van natuurlijk Uluru, Kata Tjuta en King's Canyon (de rim walk is fantastisch),de Mereenie Loop (4WD), maar ook de East en West MacDonnell Ranges, Rainbow Valley, Palm Valley en nog veel meer. Rond Darwin liggen ook fantastische parken en plekken waar je al gauw een hele tijd zoet kan zijn. Denk dan aan Katherine Gorge, Edith Falls, Kakadu national park en Litchfield national park. En er zijn nog veel meer plekken natuurlijk. Bij Mataranka de heetwaterbronnen, de Devils Boulders etc. etc.
Mocht je het gevoel hebben tijd "over" te hebben, wat ik niet denk, dan kun je rond Darwin nog meer bekijken of bijvoorbeeld een tripje naar de Tiwi eilanden doen. Of anders aan het begin van je trip ook bij Kangaroo Island bezoeken bij Adelaide.
Ik zou je aanraden niet teveel te plannen om zo de flexibiliteit te hebben om ergens langer of korter te blijven. Juni is nog relatief rustig in het noorden dus dat geeft je meer vrijheid. Juli is erg druk omdat dan de schoolvakanties in Australie zijn.
Laat maar weten als je meer vragen hebt!
Groetjes
Zijn al zeer handige tips
Welke periode zou u dan aanraden voor deze route ? Ik reis wel liever zoveel mogelijk buiten het seizoen. En zou ook wel graag een 4wd huren maar zal het dan in juni te doen zijn om met een tent te slapen ?
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Mei is een goede periode, niet te warm en zeker nog geen winter dan.
- Kims
- Reisexpert
Hi,
Dit is een goede periode voor deze route. Omdat je zo'n enorme afstand overbrugt en je veel klimaatzones doorreist, zul je hoe dan ook ergens niet in het ideale seizoen zijn. Je kunt in de tropen pas vanaf mei (tot oktober) reizen ivm het regenseizoen. Het is in het Noorden mooi groen met veel water net na het moessonseizoen, de mooiste tijd. In de zomer/het regenseizoen is het niet te bereizen. Een maand eerder in mei kan ook, dan is het iets rustiger en de temperaturen in het Zuiden misschien wat milder. Het zal niet heel veel uitmaken. Juli en augustus zijn erg druk in het noorden zoals genoemd. September is ook een optie alleen is het Noorden dan niet meer zo mooi groen en er zal weinig water zijn want het regent zelden tussen mei en oktober.
Slapen in een tentje in de woestijn in de winter kan zeker, maar je moet goed voorbereid zijn. Veel 4WD auto's/campers hebben een "rooftop tent" of je kan erin slapen, dan ben je in ieder geval van de grond af wat scheelt. Op veel (wildkampeer) plekken kun je ook een kampvuurtje maken wat heerlijk is tijdens koude avonden/nachten.
Hopelijk helpt de info!
Groetjes
Bedankt voor de goeie tips
Ben nu op zoek bij welk huurbedrijf ik best een 4wd met daktent kan huren ? Er zijn er dertien in een dozijn .. iemand misschien al ervaringen met dit?
Ben nu op zoek bij welk huurbedrijf ik best een 4wd met daktent kan huren ? Er zijn er dertien in een dozijn .. iemand misschien al ervaringen met dit?
Adelaide - Brisbane in 5 weken
In december ga ik met een vriend 5 weken van Adelaide naar Brisbane reizen. Dit hebben we gedaan omdat we te horen gekregen dat vooral ten noordoosten veel regen kan vallen en er hele dorpen kunnen worden weggevaagd. We vroegen ons af of het misschien niet een te lange afstand is (ook omdat we nog naar Kangaroo Island willen een paar dagen). Mocht dit het geval zijn willen we graag een binnenlandse vlucht maken. Welk stuk zouden we dan het beste kunnen vliegen, van Melbourne naar Sydney? Ook zouden we graag willen weten wat we absoluut niet mogen missen. Dit is onze eerste backpack ervaring. We hebben op de tickets na nog niets geboekt.
m.v.g. Luc
m.v.g. Luc
Re: Adelaide - Brisbane in 5 weken
Wij zijn van Cairns naar Melbourne gereisd in 5 weken. Het was behoorlijk intensief, en we waren al enkele maanden in het land dus waren redelijk geacclimatiseerd. Ik moet zeggen dat het echt een hele flinke afstand is en je na die 5 weken ook wel echt even moet bijkomen. Er zijn dagen dat je ongeveer 1.000 kilometer moet afleggen (in de woestijnhitte) zonder dat er wat te zien is of je een stop maakt. In die 5 weken hebben we (als ik het mij goed herinner) iets van 6.500 kilometer gereden (Cairns, Darwin, Uluru, Adelaide, Kangaroo Island, Great Ocean Road, Melbourne).
Wanneer je van Adelaide naar Melbourne , Syndey en dan Brisbane zou reizen dan is dat ongeveer de helft van de afstand. Tussen Melbourne en Sydney is niet zo veel te zien en te doen (wanneer je maar zo kort bent). Tussen Sydney en Brisbane is heel veel te doen. Ook tussen Adelaide en Melbourne is veel te zien en doen. Zoals Kangaroo Island en de Great Ocean Road. Melbourne is ook erg leuk net als Sydney. In de grote steden rijden is soms best een uitdaging door tolwegen en drukte. Plan daarom dat je niet midden in de spits een stad binnenrijdt want dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
@Kims kan je vast meer vertellen over het week en wat andere nuttige tips.
Wanneer je van Adelaide naar Melbourne , Syndey en dan Brisbane zou reizen dan is dat ongeveer de helft van de afstand. Tussen Melbourne en Sydney is niet zo veel te zien en te doen (wanneer je maar zo kort bent). Tussen Sydney en Brisbane is heel veel te doen. Ook tussen Adelaide en Melbourne is veel te zien en doen. Zoals Kangaroo Island en de Great Ocean Road. Melbourne is ook erg leuk net als Sydney. In de grote steden rijden is soms best een uitdaging door tolwegen en drukte. Plan daarom dat je niet midden in de spits een stad binnenrijdt want dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
@Kims kan je vast meer vertellen over het week en wat andere nuttige tips.
- Kims
- Reisexpert
Re: Adelaide - Brisbane in 5 weken
Hi,
Mooie plannen!
In het tropische Noorden is het inderdaad het regen- en cyclonenseizoen, dus goed dat jullie daar niet heen gaan! Brisbane zal ook aardig warm, benauwd en misschien nat zijn, maar niet zo heftig als verder naar het Noorden.
Qua afstand, ligt het er helemaal aan hoe jullie willen gaan reizen en wat jullie willen gaan zien en doen etc. Willen jullie met eigen vervoer gaan of met het openbaar vervoer omdat je het over backpacken hebt? Het kan zeker, maar zal veel rijden/reizen inhouden. Persoonlijk ben ik van de minder is meer en zou daarom aanraden om een minder grote afstand af te leggen door eventueel een binnenlandse vlucht te nemen of een andere route. Wat Erik zegt is een inderdaad een idee.
Hou er verder ook rekening mee dat december en januari de drukste (en duurste) maanden zijn in het zuiden/zuidelijk oosten ivm de grote zomervakantie. Australiërs houden erg van kamperen en doen dat dan ook volop rond die tijd en helemaal rond Kerst en Oud & Nieuw. Heel veel kustplekken zullen bomvol zijn, ook andere accommodatie opties.
Laat maar weten als jullie meer vragen hebben!
Groetjes, Kim
Mooie plannen!
In het tropische Noorden is het inderdaad het regen- en cyclonenseizoen, dus goed dat jullie daar niet heen gaan! Brisbane zal ook aardig warm, benauwd en misschien nat zijn, maar niet zo heftig als verder naar het Noorden.
Qua afstand, ligt het er helemaal aan hoe jullie willen gaan reizen en wat jullie willen gaan zien en doen etc. Willen jullie met eigen vervoer gaan of met het openbaar vervoer omdat je het over backpacken hebt? Het kan zeker, maar zal veel rijden/reizen inhouden. Persoonlijk ben ik van de minder is meer en zou daarom aanraden om een minder grote afstand af te leggen door eventueel een binnenlandse vlucht te nemen of een andere route. Wat Erik zegt is een inderdaad een idee.
Hou er verder ook rekening mee dat december en januari de drukste (en duurste) maanden zijn in het zuiden/zuidelijk oosten ivm de grote zomervakantie. Australiërs houden erg van kamperen en doen dat dan ook volop rond die tijd en helemaal rond Kerst en Oud & Nieuw. Heel veel kustplekken zullen bomvol zijn, ook andere accommodatie opties.
Laat maar weten als jullie meer vragen hebben!
Groetjes, Kim