Honduras - enkele vraagjes.

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
kohraya
Reisexpert

Honduras - enkele vraagjes.

Bericht door kohraya »

Enkele vraagjes betreffende Honduras:

- Is het waar dat het regenseizoen op Roatan en Utila in 2 delen bestaat, met een onderbreking in juli en augustus? En is dit dan een goed moment om te duiken?

- Onze dochter van 13 wil haar Padi Open Water halen, terwijl mijn vrouw en ik vooral de whale sharks willen zien.
We willen 2 weken spenderen op de eilanden. Iemand enig idee welk eiland een goede duikschool heeft voor onze, enkel nederlandstalige dochter. En vanaf welk eiland heb je de meeste kans op whale sharks in dit seizoen?

- Welke Low Cost luchtvaartmaatschappijen heb je in Midden Amerika, met de bedoeling om van Mexico naar Honduras te vliegen? Ik zoek dus zo iets in de aard van Ryan Air of Air Asia. (momenteel vind ik niets goedkoper dan 930€, en dat is dan nog een slechte verbinding ook)

Alvast bedankt voor het meedenken. Meeredere vraagjes volgen wellicht :)
tom
Reisexpert

Re: Honduras - enkele vraagjes.

Bericht door tom »

de vraagjes over honduras kan ik niet beantwoorden, maar ben wel benieuwd naar de antwoorden; ben daar zelf ook in juli/augustus 8-)

wat betreft vliegen; ik heb een ticket van miami naar managua met TACA airlines voor ergens tussen de 100-300 euro (weet zo snel niet hoe duur precies, maar iig een stuk goedkoper dan 900!)
zij vliegen ook op en tussen andere centraal amerikaanse landen.
amassakoul
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Fijn om te weten. Zo kunnen we onze gevonden informatie wellicht delen.
Met die 930€ bedoel ik echter een vlucht van Brussel naar Honduras met een (ongewenste) stopover in Atlanta ;)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

hmmm de beste deal die ik kon vinden was van dusseldorf naar managua met een stop in miami voor 940 euro.
vergelijkbaar met jouw ticket dus.
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

De Bay Island heb je Roatan en Utila. Wij hebben echt lang zitten dubben naar welke we nu naar toe zouden gaan. Lastig hoor, uiteindelijk voor Roatan gekozen omdat je daar wel stranden hebt (op utila alleen 1 opgespoten strand), er is meer te doen voor niet duikers. Er zijn ook meer en (van horen zeggen) kwalitatief betere duikplekken.

Ook is het er onder water minder druk omdat hier dus meer plekken zijn en minder beginnende duikers komen. Voor ons de belangrijkste reden.

Nadeel is wel minder goedkope accommodatie en een kleinere kans om whale sharks te zien.

Echter over die whalesharks. We waren er in het perfecte seizoen namelijk begin April 2008 en normaal zijn er in Maart en April de meeste ontmoetingen. Echter zowel op Roatan als vanaf Utila is er vanaf 3 weken voordat wij er waren helemaal geen enkele whale sharks door duikers gezien. En die 10 dagen dat wij er waren ook helemaal NUL. Op Utila zit ook een bedrijf die op zoek gaan naar de Whale Shark (niet om te duiken, alleen kijken vanaf de boot) en zelfs die hebben niets gezien.

De reden die ze ons vertelde is dat de whalesharks alleen dicht bij de eilanden komen als de zee heel rustig is. We hebben toen een paar keer regen gehad en dus onrustige zee. Dus helaas is ook het beste seizoen geen garantie.

We zijn 10 dagen op Roatan geweest. Op 1 dag na hebben we echt elke dag gedoken het is echt super mooi onder water. Er is 1 duikschool die doet in de ochtend 2 trank duiken waar alleen mensen met advanced open water mee mogen en in de middag 2 keer een 1 tank duik open voor iedereen. We waren erg tevreden over ze, en het duiken is ook nog goedkoop.

Maar geen Nederlander gezien. Verwacht dan ook geen duikschool die Nederlands spreekt. Maar ik zou daarvoor gewoon ff op internet zoeken. Zelfde voor het Klimaat. Heb wel begrepen dat er echt wel een slechte periode is wanneer er ook nauwelijks gedoken kan worden.
Laatst gewijzigd door Tikva op 22 jan 2009 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lowcost airlines tussen de verschillende landen in centraal-amerika bestaan trouwens niet. Alleen Mexico zelf heeft echt low-cost airlines.

Je kunt wel redelijk betaalbare binnen landse vluchten nemen vanaf la Ceiba of Teciguigalpa naar de eilanden. Dat hebben wij gedaan. Alleen pas daarna is er nog weer een vliegtuigje van die luchtvaartmaatschappij neergestort. Was ook niet echt betrouwbaar. We zaten al in het vliegtuig en konden toen door motorpech niet starten. Iedereen er weer uit en uiteindelijk een flink aantal uur later mochten de gelukkig (wij ook) met een heel klein vliegtuigje alsnog vertrekken en de rest kon de volgende dag terugkomen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nog ff een blik geworpen op mijn lonely planet en het slechte=regen seizoen op de isla de bahia is sept-jan. Na maart-april is de 2e beste periode om whale sharks te zien aug en sept. Juli en augustus is dus prima om te duiken.

En dat goede duikschool. Duiken is heel erg goedkoop (denk 20 dollar per duik) dus de apparatuur is ouder. Wel goed onderhouden maar zeker ouder en afgedragen. Duiken doe je in grote groepen van al snel een man of 6-8 per divemaster.

Ze zijn ook echt niet streng, zo hebben wij bijvoorbeeld de hole in the wall (een duik van 43 meter gedoken) met een jongen die achteraf helemaal geen AOW bleek te hebben (maar goed dit soort dingen doen ze ook in belize). Het is trouwens wel echt een spectaculaire duik. En als je een andere plek mag kiezen dan Spooky Channel!

Verder duik je ook veel swimtroughs, bijna elke dag schildpadden gezien, vissen is wel minder dan je zou verwachten op basis van de hoeveelheid koraal. Er zijn op allebei de eilanden best veel duikscholen. Heb er op roatan 2 geprobeerd en was dus erg tevreden over coconut tree divers
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef: Ze zijn ook echt niet streng, zo hebben wij bijvoorbeeld de hole in the wall (een duik van 43 meter gedoken) met een jongen die achteraf helemaal geen AOW bleek te hebben ...
En zelfs als AOW mag je niet zo diep ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Tikva en Jenny (pb), heel erg bedankt voor jullie hulp.
Met deze info kan ik al wat verder.
Indien de bestemming vast ligt, weet ik waar ik terecht kan met andere vragen ;)
Plaats reactie