Op de motor over de Highway 1

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Robbor

Op de motor over de Highway 1

Bericht door Robbor »

Hallo allemaal.

Ik ben hier nieuw in dit forum dus als ik domme vragen stel of vragen heb die al reeds zijn beantwoord mijn excuses hiervoor.
Dit jaar ga ik eindelijk met pensioen en heb de tijd om na 45 jaar Australië weer te bezoeken. Ik ben van plan 2½ tot 3 maanden
daar op de motor rond te trekken. De bedoeling is om de gehele Highway 1 af te rijden of althans kijken tot hoever ik kan komen.
Ik rijd al bijna mijn hele leven motor. Letterlijk want ook mijn vader was een enthousiaste motorrijder en als baby zat ik tussen mijn
vader en moeder in op de motor. Het motor rijden zit bij ons in de familie in het bloed. Highway 1 is zo’n 15.000 km. lang maar dat
is juist de uitdaging. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan voor wat er allemaal voor komt kijken maar er zullen vast nog wel zaken
zijn die ik niet weet en elke input is welkom. Een motor huren is daar ontzettend duur en mijn eigen motor verschepen is ook geen
optie dus dan maar kopen met een buy back guarantee. Wat in Australië blijkbaar vaker voorkomt. Ik begreep ook dat de verzekering
en motorrijtuigenbelasting(?) daar op het kenteken zit dus dat moet minstens nog 3 maanden geldig zijn. Mijn zorg- en reisverzekering gaan ook akkoord dat ik 3 maanden daar naartoe ga. Op het internet kan ik diverse sites vinden waar ik een toeristen
visum kan aanvragen zoals eVisums.nl. De bedoeling is om begin september in Perth te beginnen want dan ben ik voor de regenperiode het noorden gepasseerd. Nu ga ik min of meer op de bonnefooi maar ik begrijp dat de douane graag wil weten waar ik
precies verblijf. Zijn ze echt zo strikt? Ik begin in Perth en neem daar voor een paar dagen een hotel om mijn motor te regelen maar
daarna zie ik wel waar ik beland. Ik ga rijden tot ik het zat ben en zoek dat een hostel of hotel op. Zijn er bezienswaardigheden, en ik
begrijp dat er heel wat zijn in Australië, dan blijf ik een dag of twee dagen hangen. Ik heb de tijd aan mijzelf . Voor de veiligheid wil
ik proberen daar een prepaid simkaart aan te schaffen maar ik weet niet of dat kan. Het bereik zal ook niet helemaal dekkend zijn dus
ik zit er over te denken om in Nederland een satelliettelefoon te huren. Niet goedkoop maar als ik die nodig mocht hebben is het wel
besteed. Net als met verzekeringen, ze kosten geld maar je hoopt er nooit gebruik van te maken. Het is al met al een heel verhaal geworden.

Groeten, Rob.
xDutchiex

Re: Op de motor over de Highway 1

Bericht door xDutchiex »

Hoi Rob.

Wat een ontzettend gaaf plan!
Zelf heb ik 2,5 jaar in Australië gewoond en ga ik over een maandje terug om daar te roadtrippen.
Wat betreft de motorbelasting, daar weet ik helaas niks van af.
Als je een toeristen visum krijgt kun je daar in principe maximaal 3 maanden verblijven, je kunt echter om een maand verlenging vragen. Bij de douane vragen ze je om de plaats waar je het meeste van jou tijd denkt te verblijven: Perth kun je dan aanstrepen. Vaak heb je ook de optie om in te vullen: Anders namelijk...
(Reizen bv. in een bepaald gebied). Ze zullen daar echt niet moeilijk over doen en controleren zelden.
Een prepaid kaartje is daar vrijwel overal te krijgen. Receptie hangt af van het gebied waar je je in bevindt maar bij de meeste hostels is dat in ieder geval top geregeld. Australië heeft zich immers in de laatste 45 jaar enorm ontwikkeld! ;P Ik zou gewoon een prepaid kaartje kopen, en mocht daar een probleem mee zijn kan je altijd terecht bij hostels/campings/cafeetjes or whatever.

Veel plezier on the road!

En zoals ze in Australië zeggen: Have a cracker of a time

Isa
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen, maar wel een gigantische trip!

Ik ben een aantal keren buitenlandse motorrijders tegengekomen die inderdaad een motor hadden gekocht. Het is het niet waard om te huren, als dat uberhaupt een mogelijkheid is. Er zit een verzekering voor medische gevolgen voor derden bij je "registration" van je motor in, maar niet voor schade die jij veroorzaakt. Het is dus slim om bij te verzekeren daarvoor, dat hoeft niet duur te zijn. De vraag is of het het waard is om een motor te kopen met "buy back guarantee" want meestal krijg je maar een bepaald deel terug wat niet in vergelijking staat tot de eigenlijke waarde, maar het scheelt veel gedoe en onzekerheid.

Het is slim om een reisverzekering te hebben, maar je valt in Australie onder het "reciprocal agreement" via Medicare met Nederland waarbij inwoners van beide landen gedekt zijn in elkaar land.

Er zijn toeristenvisa voor 3,6 en 12 maanden! Niet alleen 3 maanden... Je kunt deze het beste direct aanvragen bij The Department of Home Affairs: https://www.homeaffairs.gov.au/, via andere websites betaal je onnodig meer. Je hoeft niet precies aan te geven wat je gaat doen in principe. Vooral een 3 en 6 maanden visum aanvragen is makkelijk en wordt eigenlijk meteen toegekend mits er twijfels zijn rond je aanvraag. Voor een 12 maanden visum kan gevraagd worden naar je globale plannen en hoe je je financieel kan onderhouden.

Telstra heeft de beste ontvangst in Australie en voor $2 koop je een pre-paid sim. Hou er wel rekening mee dat vooral in afgelegen plekken, de ontvangst ophoudt zo'n 10 km buiten dorpjes, stadjes. Een satelliettelefoon is inderdaad een idee, maar erg duur. Ik heb een Epirb voor noodgevallen. Dat is ook een idee.

Goed plan om inderdaad meteen richting het tropische Noorden te gaan (waar ik woon), waar het dan al flink warm zal worden... Ik zou overwegen een tentje etc mee te nemen want vooral in het westen en noorden zijn er weinig stadjes en plekken om te overnachten, mits je kampeert. De mooiste plekken zijn de national parks waar je over het algemeen alleen kan kamperen.

Onder het Reisgidsgedeelte -> Australie kun je veel informative vinden over reizen in Australie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Robbor

Bericht door Robbor »

xDutchiex schreef: 08 mei 2018 19:19 Hoi Rob.

Wat een ontzettend gaaf plan!
Zelf heb ik 2,5 jaar in Australië gewoond en ga ik over een maandje terug om daar te roadtrippen.
Wat betreft de motorbelasting, daar weet ik helaas niks van af.
Als je een toeristen visum krijgt kun je daar in principe maximaal 3 maanden verblijven, je kunt echter om een maand verlenging vragen. Bij de douane vragen ze je om de plaats waar je het meeste van jou tijd denkt te verblijven: Perth kun je dan aanstrepen. Vaak heb je ook de optie om in te vullen: Anders namelijk...
(Reizen bv. in een bepaald gebied). Ze zullen daar echt niet moeilijk over doen en controleren zelden.
Een prepaid kaartje is daar vrijwel overal te krijgen. Receptie hangt af van het gebied waar je je in bevindt maar bij de meeste hostels is dat in ieder geval top geregeld. Australië heeft zich immers in de laatste 45 jaar enorm ontwikkeld! ;P Ik zou gewoon een prepaid kaartje kopen, en mocht daar een probleem mee zijn kan je altijd terecht bij hostels/campings/cafeetjes or whatever.

Veel plezier on the road!

En zoals ze in Australië zeggen: Have a cracker of a time

Isa
Hallo Isa.

Bedankt voor je reactie. Het visum a 0 euro is al binnen. Dat ging allemaal heel vlot. Nu de motor nog maar dat zal ook wel lukken.

Groeten,
Rob.
Robbor

Bericht door Robbor »

Kims schreef: 09 mei 2018 03:56 Hi,

Mooie plannen, maar wel een gigantische trip!

Ik ben een aantal keren buitenlandse motorrijders tegengekomen die inderdaad een motor hadden gekocht. Het is het niet waard om te huren, als dat uberhaupt een mogelijkheid is. Er zit een verzekering voor medische gevolgen voor derden bij je "registration" van je motor in, maar niet voor schade die jij veroorzaakt. Het is dus slim om bij te verzekeren daarvoor, dat hoeft niet duur te zijn. De vraag is of het het waard is om een motor te kopen met "buy back guarantee" want meestal krijg je maar een bepaald deel terug wat niet in vergelijking staat tot de eigenlijke waarde, maar het scheelt veel gedoe en onzekerheid.

Het is slim om een reisverzekering te hebben, maar je valt in Australie onder het "reciprocal agreement" via Medicare met Nederland waarbij inwoners van beide landen gedekt zijn in elkaar land.

Er zijn toeristenvisa voor 3,6 en 12 maanden! Niet alleen 3 maanden... Je kunt deze het beste direct aanvragen bij The Department of Home Affairs: https://www.homeaffairs.gov.au/, via andere websites betaal je onnodig meer. Je hoeft niet precies aan te geven wat je gaat doen in principe. Vooral een 3 en 6 maanden visum aanvragen is makkelijk en wordt eigenlijk meteen toegekend mits er twijfels zijn rond je aanvraag. Voor een 12 maanden visum kan gevraagd worden naar je globale plannen en hoe je je financieel kan onderhouden.

Telstra heeft de beste ontvangst in Australie en voor $2 koop je een pre-paid sim. Hou er wel rekening mee dat vooral in afgelegen plekken, de ontvangst ophoudt zo'n 10 km buiten dorpjes, stadjes. Een satelliettelefoon is inderdaad een idee, maar erg duur. Ik heb een Epirb voor noodgevallen. Dat is ook een idee.

Goed plan om inderdaad meteen richting het tropische Noorden te gaan (waar ik woon), waar het dan al flink warm zal worden... Ik zou overwegen een tentje etc mee te nemen want vooral in het westen en noorden zijn er weinig stadjes en plekken om te overnachten, mits je kampeert. De mooiste plekken zijn de national parks waar je over het algemeen alleen kan kamperen.

Onder het Reisgidsgedeelte -> Australie kun je veel informative vinden over reizen in Australie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/

Succes met de planning!
Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels via Australische familie van vrienden waarvan er veel motorrijders tussen zitten een aantal
goede tips gekregen waaronder een website met allemaal motordealers door heel Australië voor nieuw als 2e hands. Met filters kan
je precies aangeven wat je wil. In Perth zijn er zoal 3 die hele interessante aanbiedingen hebben. Ik hen een goede reis en zorgverzekering die voor alle zekerheid maar even gebeld heb maar alles is gedekt dus een zorg minder. Een satelliettelefoon is zeker niet goedkoop (zo'n 6 euro per dag) maar ik zie het maar als een soort van verzekering. Je betaald ervoor maar hoopt het nooit nodig te hebben :) Daarbij kan ik ook nog een prepaid aanschaffen. Ik heb eens op Google gekeken wat een Epirb is maar zie dat dit alleen voor schepen is. Mag je die ook op land gebruiken? Ik speelde ook al met het plan om een 1 persoon tentje aan te schaffen maar op de motor is het schipperen met elke ruimte die je in de tassen hebt dus het moet wel een heeeeel kleintje zijn. BTW de visum is al aangevraagd en goedgekeurd voor 0 euro.

Groeten,
Rob.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Robbor schreef: 18 mei 2018 15:59Een satelliettelefoon is zeker niet goedkoop (zo'n 6 euro per dag) maar ik zie het maar als een soort van verzekering. Je betaald ervoor maar hoopt het nooit nodig te hebben :) Daarbij kan ik ook nog een prepaid aanschaffen. Ik heb eens op Google gekeken wat een Epirb is maar zie dat dit alleen voor schepen is. Mag je die ook op land gebruiken? Ik speelde ook al met het plan om een 1 persoon tentje aan te schaffen maar op de motor is het schipperen met elke ruimte die je in de tassen hebt dus het moet wel een heeeeel kleintje zijn. BTW de visum is al aangevraagd en goedgekeurd voor 0 euro.
Hi,

De Epirb variant die ik bedoel wordt ook wel PLB (Personal Locator Beacon) genoemd. Een klein apparaatje wat hetzelfde werkt als een marine Epirb maar dan voornamelijk voor op land.

Mooi van je nieuws over je visum. Een eVisitor visum voor 3 maanden is inderdaad gratis ^O^

Ik zou zeker overwegen om een tentje mee te nemen, geeft je uiteindelijk veel meer vrijheid!

Succes met de voorbereidingen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Mbt een satelliettelefoon, heb je een Thuraya satsleeve overwogen die je over je mobiele telefoon doet. Die zijn een stuk goedkoper dan een satelliettelefoon voor $15 per maand op een abonnement en misschien kun je ze ook los kopen.

Succes ermee!
Robbor

Bericht door Robbor »

Kims schreef: 27 mei 2018 13:19 Hi,

Mbt een satelliettelefoon, heb je een Thuraya satsleeve overwogen die je over je mobiele telefoon doet. Die zijn een stuk goedkoper dan een satelliettelefoon voor $15 per maand op een abonnement en misschien kun je ze ook los kopen.

Succes ermee!
Hallo Kims,

Sorry voor de late reactie maar ik ben net terug van 4 weken toeren op de motor door Amerika. Van Los Angeles door het "wilde westen" via San Francisco weer terug naar Los Angeles. En natuurlijk ook een paar daagjes naar Las Vegas.
Dat is een hele goeie tip over Thuraya satslave. Helaas nog niet geschikt voor een Samsung S9+ maar ik heb nog een Samsung S7 liggen en dat moet kunnen. De reis begint al aardig te vorderen. Op de motor (heeeel belangrijk) en de satelliet telefoon na is alles rond. Het dreigt te gaan lukken :)

Groeten,
Rob.
Plaats reactie