Ik ben net terug van een lang weekend Minsk. Dit was mijn tweede keer in Wit-Rusland.
Ik weet niet welke bezienswaardigheden je wilt bezoeken maar omdat je een visum nodig hebt zul je wel goed moeten nadenken over je reis. Je hebt namelijk een uitnodiging nodig en dit zul je moeten regelen via een zogeheten Tourist Agency. Deze bedrijven geven die niet zomaar af. Je zult dan ook via hen het eea moeten regelen. Dat betekent ook dat je reis vast moet staan. Couch surfing wordt niet erkent als tourisme. Dat maakt dat als je wilt Couchsurfen je eigenlijk niet op een toerisme visum binnen mag komen en reizen. Dan heb je ook nog een andere hobbel te nemen, namelijk het registeren bij de lokale migratiepolitie. Dit moet binnen 5 werkdagen. Hotels doen dit automatisch voor je. Maar slaap je bij privé personen dan zul je naar een kantoor moeten om dit te regelen. Je host moet met je mee en het kost dan ook geld.
We hebben op deze site informatie staan over het aanvragen van een visum en registreren. Ik ga deze een der deze dagen bijwerken met mijn laatste ervaringen met Visa free entry. Mocht je nu al vragen hebben, vraag ze gerust. Het is dus niet onmogelijk om rond te reizen maar vraagt dus wel even wat uitzoekwerk van te voren.
Kreeg toevallig vandaag dit filmpje over het registreren via de gids die mij vorige week heeft rondgeleid:
https://youtu.be/SifvDpEfe48
Ik weet niet of je Cyrillisch alfabet kan maar dat is echt wel nodig. Ik ben vanuit Minsk naar Mir en Nezvish geweest met een privé gids en de borden langs de weg zijn in het Wit-Russisch. Dit lijkt op het Russisch maar kent een aantal afwijkende letters. Navigatie in je gehuurde auto is ook in het Cyrillisch dus het vraagt wel wat uitdaging wil je met de auto rijden.... Ik heb gehoord dat de treinen betrouwbaar zijn en dat dat een leuke goedkope manier is om te reizen.
Hier de site van de treinen:
http://www.rw.by/en
Engels is helaas in Minsk al een uitdaging, laat staan erbuiten. Maar als je beetje Cyrillisch kunt lezen dan is het goed te doen. Verwacht zeker buiten Minsk niet overal Engelse menu kaarten. Zelfs bij toeristische bezienswaardigheden is soms alleen een menu kaart in het Cyrillisch.
Wat voor route zat je aan te denken @Mplijnaar?