Reisadvies Java-Bali-Lombok

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Kariin91

Reisadvies Java-Bali-Lombok

Bericht door Kariin91 »

Hallo allemaal,

Eind juli tot midden augustus 2018 willen mijn vriend en ik een reis maken door Java-Bali-Lombok.
We hebben een reisschema gemaakt en deze heb ik als bijlage toegevoegd. De planning staat niet vast, maar geeft ons meer een indicatie hoeveel dagen we overal willen zijn en wat we willen zien.

Ik wil graag jullie advies over het reisschema. Is dit te doen? Blijven we ergens te kort of misschien wel te lang? Slaan we iets over wat zonde zou zijn? We hebben nog 3 dagen over om ergens in te vullen, wat zouden jullie adviseren? Nog leuke plekken te zien in Lombok (Rinjani hoeft van ons niet)?

Verder twijfelen we heel erg of we vanaf Lombok zullen terugvliegen of vanaf Bali. Wat ik tot nu toe heb gezien betekent vliegen vanuit Lombok vooral lange reistijden en sowieso meerdere keren overstappen, maar is misschien wel makkelijker vanuit Gili Trawangan.

Alvast bedankt! :)

Afbeelding
Jenny
Reisexpert

Re: Reisadvies Java-Bali-Lombok

Bericht door Jenny »

Het kan, maar ik zou het persoonlijk anders doen.

- Ik mis rust aan het begin van je reis. Wanneer kom je bij van de vlucht? Je programma is gelijk bomvol.
- In Yogya is op zich meer te doen, ik zou er (ook voor de rust) gewoon een dag langer blijven.
- Je reist drie nachten achter elkaar. Naar Malang, naar de Bromo en naar Ijen. Ik vond die laatste twee al heel vermoeiend :)
- Je kan evt van Yogya naar Surabaya vliegen en dan meteen door naar Probolinggo/Bromo/Ijen

- Wil je perse naar Kuta? Lovina is makkelijker/sneller te bereiken vanuit Gilimanuk/Java. Dat ligt ook meer op de route richting Ubud.
- Ga NIET op de fiets van Ubud naar Gunung Kawi. Been there, done it, geen aanrader.

Zie mijn blog voor meer tips ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Jullie hebben inderdaad veel bestemmingen en grote afstanden ingepland voor relatief weinig tijd. Ik zou zeker niet naar Kuta gaan, maar meer tijd op mooiere bestemmingen kiezen. Je kan makkelijk meer dan de tijd die jullie hebben alleen al op Java doorbrengen. Ik zou Lombok af laten vallen en terugvliegen vanaf Bali. Het makkelijker om vanaf de Gili's terug te gaan naar Bali en het vliegveld dan naar Lombok. Gili Air is ook erg relaxed en mooi, net als Gili Meno. Gili T is een feesteiland en aanzienlijk groter.

Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Kariin91

Bericht door Kariin91 »

Bedankt voor jullie advies!

Jenny, naar mijn idee hebben we juist Yogyakarta rustig gepland. De 1e dag is wat wandelen door de stad, misschien Kraton, maar voornamelijk bijkomen. Ook hebben we beide tempels op verschillende dagen gepland, terwijl ik ook van andere mensen weer advies krijg dat dit makkelijk te doen is op 1 dag. Ik dacht dus dat we hebben best rustig hadden gepland 8)7. Daarna is het inderdaad veel reizen, maar ik wil niet in één stuk door naar Malang-Bromo-Ijen. Juist één nacht en 2 volle dagen in Malang om wat rust/slaap te pakken. Veel reisadviezen zie ik meteen vanuit Yogyakarta naar Bromo & Ijen, dat lijkt mij te heftig. Heb je het idee dat het na mijn uitleg nog steeds te vermoeiend is?

Kims, we gaan waarschijnlijk inderdaad Lombok laten vallen. Wat raad je aan om in de plaats van Kuta te doen?
JobD

Bericht door JobD »

Hoi Karin,

Ik heb toevallig vorig jaar precies hetzelfde rondje gemaakt en ik moet je vertellen, je planning ziet er goed uit. Als ik jullie was zou ik inderdaad terug vliegen van Lombok naar Denpasar en dan van Denpasar terug naar Nederland. De wegen in Bali en Lombok zijn volledig volgelopen met allerlei voertuigen waardoor de maximum snelheid rond de 40 km/h ligt.

De reis van Yogja naar de Bromo was voor mij echt verschikkelijk. Ik was 8:00 vertrokken en kwam 's avond rond 22:00 uur aan, dus het is inderdaad slim om een tussenstop in Malang te nemen. Daarnaast zou ik wel 2 nachten op de Bromo blijven. Kijk hier goed naar het hotel dat boekt omdat ik heel veel mensen heb ontmoet die een horrornacht hebben doorstaan omdat ze vanuit Yogja een goedkope 3 day tour naar de Bromo en Ijen hebben gedaan haha. Ik verbleef zelf in Otix Guesthouse en is een zekere aanrader.

3 dagen voor Ubud is prima, ik zou 3 dagen op Gili Trawangan blijven, omdat het een prachtig en levendig eiland is. Heel anders dan Bali, Java en Lombok. Daarnaast is er nog veel meer te beleven in Yogja, kijk daar ook eens naar.

Succes en veel plezier!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De stop in Malang levert mijn inziens niet veel rust op omdat het voor een veel langere reistijd zorgt.

Er zijn twee manieren om bij de Bromo te komen, eentje via Malang en eentje via Probolinggo. Als je vanuit Malang naar de Bromo gaat, moet je ‘s nachts om 1 uur je bed uit. Je moet dan om de bergen heen naar Ijen, er is niet een of andere makkelijke shortcut. Dat is óók een hele dag reizen. Voor Ijen moet je weer tussen 1-3 uur je bed uit. Beter eerst de Bromo, dan een nacht ergens slapen (Malang, Kalibaru) en dan naar de Ijen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie