Visum bij overstappen Thailand, richting Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Wezzel

Visum bij overstappen Thailand, richting Laos

Bericht door Wezzel »

Hallo allemaal,

Begin maart ben ik van plan om richting Laos en Cambodja te vertrekken voor een reis van ongeveer 2 maanden. Na onderzoek op internet bleek dat de goedkoopste manier om hier te komen op Bangkok vliegen was. Nu zit ik echter met een paar probleempjes:

- Iemand ervaringen met overstappen op Bangkok richting Vientiane (Laos), met welke luchtvaartmaatschappij deze tussenvlucht gemaakt en wat waren ongeveer de kosten?

- Als ik op Bangkok vlieg en dezelfde dag of de dag erna door vlieg op Vientiane (Laos), moet ik dan een normaal reisvisum voor Thailand aanschaffen of is het ook mogelijk om een overstapvisum ("transitvisa") aan te schaffen?

Aan het eind van de reis van plan om via Bangkok ook weer terug te vliegen richting Europa. Moet zelf alleen nog even kijken of ik over land van Cambodja naar Thailand reis of dat ik het stuk vlieg.

- Als ik aan het begin van mijn reis (als ik vlieg op Bangkok, zie bovenstaande vragen) meteen een normaal reisvisum neem voor Thailand, kan ik deze dan ook nog gebruiken om weer van Cambodja over land naar Bangkok te reizen (dus dwars door Thailand)? Zelfs als hier twee maanden tussen zit? Of moet ik dan opnieuw een visum aanschaffen?

Alvast bedankt,

Wessel :W
Wezzel

Re: Visum bij overstappen Thailand, richting Laos

Bericht door Wezzel »

Oke, kom er dus net achter dat voor Nederlanders en Belgen Visums in Thailand gratis zijn en dat het met een visa "upon arrival" mogelijk is om op hetzelfde visum het land in en uit te reizen.. Hierdoor wordt het voor mij dus ook mogelijk om over land naar Laos te reizen, weet iemand wat de kosten van zo'n trein/busreis ongeveer kosten?

Sorry voor de andere vragen, alvast bedankt

Wessel
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Als je op Bangkok aankomt kan je een visum voor 30 dagen krijgen of opteren voor een visa exemption. Als je via cambodja over de grens reist naar thailand krijg je een visum voor 15 dagen, vlieg je dan weer 30 dagen. Overigens zou ik gewoon over land gaan, ben je flexibeler wanneer je gaat en is prima te doen. Verder heb ik geen ervaring met vliegen op vientiane, maar is ook per land prima te doen. Neem een vip bus naar de grens, hoppa visum aanvragen, tuktuk naar het centrum van vientiane. Easy as that, en ook stuk goedkoper.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ligt er aan waar je de grens over wilt gaan. ik ban vanuit chiangmai laos ingegaan, bij huay xai.
kosten weet ik niet meer maar zijn te verwaarlozen. paar euro
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb de nachttrein genomen van Bangkok naar Udon Ratchathani en vandaar met allerlei soorten vervoer naar Pakse.
Zal thuis even opzoeken wat dat gekost heeft maar dat viel echt reuze mee hoor. Paar tientjes max.

hier een stukje uit mijn reisverslag
Gisteravond om 20.30 op de nachttrein gestapt van Bangkok naar Udon Ratchathani. Prima geslapen in mijn schommelende bedje.
De trein had traditiegetrouw een redelijke vertraging. 2 uur, dit keer. Om 9.15 sta ik dus op het station van Udon Rathcathani zonder een idee hoe nu verder te gaan. Nog 3 toeristen hebben hetzelfde probleem. 1 Zwitser, een duitse en een Koreaan. We onderhandelen met een Sawngthaew driver voor een ritje naar het busstation. Daar nemen we een andere Sawngthaew naar Phibun Mangasan waar we over stappen naar een Sawngthaew richting Chong Mek. Dit is de grens met Laos. Het is ondertussen 12.00 en tijd voor lunch. Vage noodle soep is de enige optie.

Stempeltje exit Thailand halen en dan wandelen richting de grens met Laos. We worden omsingeld door mannetjes die ons kip willen verkopen (nee, niet het beest maar de munteenheid van Laos) maar we redden ons wel met Baht en Dollar. Alle drie worden overal geaccepteerd. Bij de grens van Laos worden we nog even snel een paar Baht armer gemaakt want we moeten een Sunday overtime bijdrage betalen. We moeten ruim 2 uur wachten voordat de Sawngthaew richting Pakse vol is. In Pakse weer een Jumbo regelen en op zoek naar accomodatie. Om 18.00 zijn we geinstalleerd en gedouched. Dat was weer een hele reis estafette.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heb mijn magische boekje uit de kast getrokken

bus in bkk€0.16
trein BKK- UR nachttrein €12,-
bus €0.45
bus €0.68
bus €0.40
in Loas Bus €1.36

daar kan geen vlucht tegen op *)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je kunt met airasia van Bangkok naar Udon Thani vliegen en dan je naar het busstation laten brengen.
Daar de bus nemen helemaal naar Vientieane waar wij 80 baht per persoon voor betaalde en dan ben je er.
De vlucht hebben wij 30 euro per persoon voor betaald.

Dus lekker goedkoop en snel.

gr van Moira
Plaats reactie