Tips Lombok en Flores

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Ananass
Reiziger

Tips Lombok en Flores

Bericht door Ananass »

Hallo allemaal!

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen, ik denk dat ik alle opties goed overwogen heb: maar ik wou toch nog even kijken of er een Indonesië guru de perfect tip had ;)

Ik wil in oktober namelijk 3 weken naar Lombok en Flores. Nu zit ik qua volgorde en reisopties erg te puzzelen. En om deze redenen:
- De enige optie om vanuit Amsterdam te vliegen is naar mijn idee is naar Denpassar Bali (niet direct naar Lombok of Flores).
- In Flores wil ik ongeveer een week verblijven (1 dag krater meer Kelimutu vulkaan, 1 dag Bejawa en omgeving, 2 dagen/1 nacht boottour Komodo en omgeving, 2 reisdagen Kelimutu - Bejawa en Bejawa - Labuan Bajo en 1 reserve dag).
- Op Lombok wil ik in ieder geval de Rinjani beklimmen (pfff, ik ben al aan het trainen)
- Ik wil graag afsluiten met maximaal relaxen: blauwe zee en wit strand 3 dagen. Echt een must, ik dacht zelf aan Nusa Lembogan of de Gili's (alhoewel ik op de Gili's 5 jaar geleden ook ben geweest).
- Mijn voorkeur heeft eigenlijk niet om de boottocht Lombok - Flores van 3 dagen en 2 nachten te doen om diverse redenen; heb gehoord dat het heel veel vaar-uren zijn en dat er toch wel wat risico's zijn. Het stukje rondom Komodo schijnt het mooiste te zijn, dus ik focus me liever hier op.
- Dus ik zal nog twee keer moeten vliegen van Bali naar Flores en terug (ik kon geen directe vluchten van Flores naar Lombok vinden)

Samenvattend lijkt mij de meest logische optie

Dag 1 en 2. Vlucht Amsterdam - Denpassar (aankomst in de avond).
Dag 3. Vlucht Denpassar - Flores (Maumere)
Dag 3 t/m 10. Een week Flores incl Komodo (zoals hierboven beschreven).
Dag 11. Vlucht Flores (Labuan Bajo) - Denpassar
Dag 11. Boot van Denpassar naar Lombok
Dag 12. Lombok
Dag 13 t/m 15 Rinjani
Dag 16. Reisdag naar strand
Dag 17 t/m 20. Strand (incl een reservedag)
Dag 21. met de boot weer naar Bali en terugvlucht (laat in de middag).

Wat me alleen zo tegenstaat is dat het zo veel gereis is, twee vluchten en twee boottochten.
Maar ik zie geen andere optie als ik dit graag wil. Direct vanuit Amsterdam naar Lombok of Flores vliegen is bijna geen opties (kost veel extra reisuren én geld) en weer retour.
Mocht iemand een geniale constructie weten, let me know! Dacht dat ik alle opties gepuzzeld had maar mocht ik iets over het hoofd zien, let me know :)

Duizend maal dank! _O_
Leen57

Re: Tips Lombok en Flores

Bericht door Leen57 »

idee:
dag 4 Maumere> Moni
dag 5 Keli Mutu
dag 6 Moni > Bajawa
dag 7 Bajawa
dag 8 Bajaawa > Labuhan Bajo
dag 9 Labuhan Bajo
dag 10 -12 Varen naar Lombok via Komodo
dag 13-15 Mnt Rinjani
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je maakt het jezelf niet makkelijk :)

In theorie is het mogelijk een ferry te benen van Labuan Bajo naar Sumbawa, daar een bus te pakken (met overstap) en dan de ferry naar Lombok. Ik denk dat deze route meer risico's met zich meebrengt dan de toeristenboot van Labuan Bajo naar Lombok.

Het klopt dat de toeristenboot veel vaaruren maakt, maar veel zijn 's nachts.

Je tijd op Flores mag denk ik wat langer. Reistijden zijn lang.

Bovendien zou ik niet op de laatste dag de boot terug naar Bali nemen. De boot valt heel soms uit vanwege wind, je wilt niet je vlucht missen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Zoals gezegd, reistijden op Flores zijn erg lang, ook al zijn de afstanden kort.
Hou er ook rekening mee dat de top van de Keli Mutu soms in wolken is gehuld en je geen kraters ziet.
Het loont zich soms een uurtje of twee te wachten of de volgende dag nog eens te proberen.
Er is zoveel meer te zien op Flores dat ik je de tip zou geven het wat minder strak te plannen allemaal.
En indien je met Perama de tocht van Labuan Bajo naar Lombok doet via Komodo, denk ik dat je je veel tijd en stress bespaart. De kosten zullen uiteindelijk overeen komen met de vlucht, de ferry en al de rest.
Dag 11 in je planning lijkt mij trouwens eerder iets wat je op twee dagen doet. Hoe laat heb je je vlucht naar Denpasar? Hoe lang duurt de rit naar de ferry? Hoe lang duurt de overzet met de ferry naar Lombok? En dan nog naar de Gili's (of Kuta op Lombok) ...
Al vaak gezegd: niet racen maar reizen!

Edit: ik zie nu opeens dat je dag 11 al aangepast hebt in je tweede schema.
Plaats reactie