Wel of geen statief voor Zuid-Afrika
Wel of geen statief voor Zuid-Afrika
Beste lezer,
27 september vertrek ik naar Zuid-Afrika voor een onbepaalde tijd. De ultieme droom is om vanuit Kaapstad, waar ik op vlieg, over land terug naar huis te reizen. Dit avontuur wil ik graag vastleggen en heb daarvoor een Olympus OM-D Mark II aangeschaft met een 14 -150 mm lens, twee batterijen en geheugenkaartjes. Dit is mijn eerste "echte" camera en wil met deze uitrusting een start maken met hobby/reisfotografie. Ik verwacht vooral landschappen en dieren te gaan fotograferen en twijfel enorm of ik een statief mee moet nemen. Het is een vrij groot voorwerp en wil het dus alleen meenemen indien ik het ook ga gebruiken. Ik heb een "Joby Gorillapod Camera Statief" op het oog, deze is ongeveer 30cm hoog. Graag hoor ik jullie meningen hierover.
Bedankt,
Dennis
27 september vertrek ik naar Zuid-Afrika voor een onbepaalde tijd. De ultieme droom is om vanuit Kaapstad, waar ik op vlieg, over land terug naar huis te reizen. Dit avontuur wil ik graag vastleggen en heb daarvoor een Olympus OM-D Mark II aangeschaft met een 14 -150 mm lens, twee batterijen en geheugenkaartjes. Dit is mijn eerste "echte" camera en wil met deze uitrusting een start maken met hobby/reisfotografie. Ik verwacht vooral landschappen en dieren te gaan fotograferen en twijfel enorm of ik een statief mee moet nemen. Het is een vrij groot voorwerp en wil het dus alleen meenemen indien ik het ook ga gebruiken. Ik heb een "Joby Gorillapod Camera Statief" op het oog, deze is ongeveer 30cm hoog. Graag hoor ik jullie meningen hierover.
Bedankt,
Dennis
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Wel of geen statief
een statief kan handig zijn, als het om landschappen gaat. Met dieren is het moeilijker, die staan vaak niet zo stil En je zit dan ook in een auto. Dan is een bonenpak vaak wel handig, daar kan je je camera mee ondersteunen. Bonenpak op de rand van je auto raam of zo.
Op safari gebruik ik nooit een statief in de auto veel te onhandig.
veel plezier
Op safari gebruik ik nooit een statief in de auto veel te onhandig.
veel plezier
Re: Wel of geen statief voor Zuid-Afrika
Persoonlijk zou ik het nogal een gesleep vinden voor de momenten dat je hem waarschijnlijk gaat gebruiken... Voor dieren is het sowieso niet handig want je zit dan inderdaad in een rijdende auto.
Wel heel gaaf zeg, de reis die je gaat maken
Wel heel gaaf zeg, de reis die je gaat maken

Voor welke foto's denk je een statief nodig te hebben?
Tijdens een safari of in (vogel)kijkhutten is een beanbag de beste optie.
Maar indien je foto's wil maken met langere sluitertijden, meerdere belichtingen, HDR of focus stacking zal een statief onmisbaar zijn.
Indien deze begrippen je onbekend zijn, zal een statief niet noodzakelijk zijn voor jou.
Tijdens een safari of in (vogel)kijkhutten is een beanbag de beste optie.
Maar indien je foto's wil maken met langere sluitertijden, meerdere belichtingen, HDR of focus stacking zal een statief onmisbaar zijn.
Indien deze begrippen je onbekend zijn, zal een statief niet noodzakelijk zijn voor jou.
Bedankt voor de reacties. Het lijkt er dus op dat ik geen statief nodig zal hebben en een beanbag voldoende zou moeten zijn, in ieder geval niet voor safari dan. Ik ben wel op de hoogte van begrippen HDR en focustacking, maar heb ze tot noch toe niet toegepast en zal dus waarschijnlijk om deze reden ook geen statief nodig hebben.
Naast het fotograferen van wilde dieren wil ik natuurlijk ook de landschappen vastleggen en mogelijk spelen met langere sluitertijden. Ook zou ik graag sterren willen fotograferen, zou dit ook mogelijk zijn met een beanbag?
nog maal bedankt.
Naast het fotograferen van wilde dieren wil ik natuurlijk ook de landschappen vastleggen en mogelijk spelen met langere sluitertijden. Ook zou ik graag sterren willen fotograferen, zou dit ook mogelijk zijn met een beanbag?
nog maal bedankt.
Over het algemeen wordt het afgeraden om wanneer het donker is de straat op te gaan in Zuid-Afrika i.v.m. de veiligheid. Op sommige plekken zou het kunnen, maar op de meeste plekken niet en al helemaal niet op afgelegen plekken waar je geen lichtvervuiling hebt.
Ik zal beginnen in Zuid-Afrika en wil over land naar huis reizen. Ik ben me er zeer van bewust dat dit überhaupt niet een van de veiligste routes is. Toch ga ik het proberen.
Ook tijdens verscheidene safari's is de kans aanzienlijk dat je jezelf snachts op plekken bevind waar geen lichtvervuiling is. En ook ben ik me er dan van bewust dat het meeste wild dan aan het jagen is.
Persoonlijk zou ik voor astrofotografie toch een statief gebruiken. Ik heb hiervoor nog nooit een beanbag gebruikt.
De kans is groot dat er niets voorhanden is waar je je beanbag neer kan leggen. En als hij op de grond ligt, zal je zeker storende elementen in de voorgrond krijgen (zeker met een breedhoek lens), moeite hebben om het schermpje te zien of om je camera stabiel te houden.
Als je toch opteert voor de beanbag, neem dan zeker een afstandsbediening mee zodat je niet meer aan je camera dient te komen wanneer je eenmaal je compositie hebt bepaald. Je kan dan meerdere belichtingen maken van de voorgrond en de lucht die je daarna kan blenden. Idem voor het geval je sterrensporen wil fotograferen. En dan maar hopen dat er ergens een muurtje of dikke steen in de buurt is
En zoals gezegd; doe het op plaatsen waar het veilig is. Ik ken een fotograaf die zijn camera gewoon de hele nacht in Sosusvlei (Namibië) liet staan samen met andere fotografen van de work shop en ze de volgende ochtend ging ophalen. Maar dat moet je niet overal proberen.
De kans is groot dat er niets voorhanden is waar je je beanbag neer kan leggen. En als hij op de grond ligt, zal je zeker storende elementen in de voorgrond krijgen (zeker met een breedhoek lens), moeite hebben om het schermpje te zien of om je camera stabiel te houden.
Als je toch opteert voor de beanbag, neem dan zeker een afstandsbediening mee zodat je niet meer aan je camera dient te komen wanneer je eenmaal je compositie hebt bepaald. Je kan dan meerdere belichtingen maken van de voorgrond en de lucht die je daarna kan blenden. Idem voor het geval je sterrensporen wil fotograferen. En dan maar hopen dat er ergens een muurtje of dikke steen in de buurt is

En zoals gezegd; doe het op plaatsen waar het veilig is. Ik ken een fotograaf die zijn camera gewoon de hele nacht in Sosusvlei (Namibië) liet staan samen met andere fotografen van de work shop en ze de volgende ochtend ging ophalen. Maar dat moet je niet overal proberen.