wie van jullie gebruikt antimalaria in zuid/midden amerika?
wie van jullie gebruikt antimalaria in zuid/midden amerika?
En dat is dan ook meteen de vraag. Ik hoor vaak mensen die niks gebruiken tegen malaria, dus ik ben benieuwd wie van jullie antimalaria middelen gebruiken tijdens het reizen in midden en zuid-amerika. Ik heb een halfjaar in Azie gereisd en daar wel Malerone gebruikt. Halverwege ben ik er mee gestopt, omdat mn haar gigantisch uitviel en ik niet veel gestoken werdt door muggen. Nu ga ik naar Midden en Zuid Amerika en ik overweeg om weer geen pillen te slikken. Weet iemand hoe hoog eht risico is daar t.o.v. azie? Alvast bedankt!
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: wie van jullie gebruikt antimalaria in zuid/midden amerika?
Dat hangt van het gebied af. Vraag info op bij de GGD over de gebieden die je in gedachte hebt. Het is ook belangrijk dat je ongeveer weet wanneer je daar bent.
Ik was van maart tot augustus in Ecuador. voornamelijk in Quito waar malaria niet echt speelt. Tijdens mijn werk 2 weken in de jungle geweest en daar wel medicatie genomen. Ook al doet lang niet iedereen het. Maar de meeste mensen blijven maar 3 dagen en dan is het risico wat kleiner. Daarnaast is het een zwartwater rivier waar ik in de buurt was dus kunnen er zich relatief weinig muggen voortplanten
Ik was van maart tot augustus in Ecuador. voornamelijk in Quito waar malaria niet echt speelt. Tijdens mijn werk 2 weken in de jungle geweest en daar wel medicatie genomen. Ook al doet lang niet iedereen het. Maar de meeste mensen blijven maar 3 dagen en dan is het risico wat kleiner. Daarnaast is het een zwartwater rivier waar ik in de buurt was dus kunnen er zich relatief weinig muggen voortplanten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Alleen in de jungle. Er wordt soms beweert dat er aan de kust van Ecuador, Peru enzo ook malaria zit, maar volgens mij is dat niet/nauwelijks zo. Maar als ik het Amazonegebied in ga (al is dat meestal ook aan de rand, en niet in het hard van de jungle), doe ik het wel. Kijk goed naar je route. Vaak zit je hoog, en boven de 1500/2000 meter heb je sowieso geen malaria.
Peru en Bolivia niet,
Centraal amerika (costa rica, nicaragua, honduras en guatemala) wel, Mexico en belize weer niet.
Je krijgt hiervoor trouwens geen Malorone of Lariam ofzo.. maar Paludrine, 2 x daags 1 tablet. Deze zijn goedkoop en hebben nauwelijks bijwerken, alleen als je ze op de nuchtere maag neemt dan kreeg mijn vriend buikpijn.
Centraal amerika (costa rica, nicaragua, honduras en guatemala) wel, Mexico en belize weer niet.
Je krijgt hiervoor trouwens geen Malorone of Lariam ofzo.. maar Paludrine, 2 x daags 1 tablet. Deze zijn goedkoop en hebben nauwelijks bijwerken, alleen als je ze op de nuchtere maag neemt dan kreeg mijn vriend buikpijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tegen mij werd gezegd dat we het in Costa Rica niet nodig hadden. Schijnt de laatste jaren niet meer voor te komen. We hebben ze inderdaad niet gebruikt. We hebben geen malaria.
Costa Rica was ook alleen op de grens hoor, plus we waren er zo kort dat we dan net zo goed al konden beginnen. (je moet toch een paar dagen eerder beginnen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bedankt iedereen voor de snelle en hulpzame reacties! Verbaas me er elke keer weer over hoe handig dit forum wel niet is!
nope, niks gebruikt voor onze reis door Mexico en Centraal Amerika. We gaan in Equador een jungle tour doen van 8 dagen en dan gaan we wel wat slikken, maar verder helemaal niks (we houden de bergen aan de het zal zowiezo niet nodig zijn).
Veel plezier op je reis!
Veel plezier op je reis!
Hoi, ik heb zelf in Costa Rica en Panama niets gebruikt, in de diepe jungle van Suriname was ik ermee begonnen maar niet afgemaakt. Het is toch zo dat als je malaria krijgt je dezelfde medicijnen moet slikken om er van af te komen. Als je de medicijnen al slikt en het toch nog krijgt wordt het lastiger. Tja het is denk ik ook gewoon waar je je beter bij voelt. Steeds denken dat je je niet lekker voelt om de bijwerkingen of jezelf in de gaten houden of je niks hebt opgelopen..
ik heb voor de jungle tour in Ecuador Lariam geslikt. Drie weken opbouw ging zonder problemen maar na vier weken pillen slikken begon de nachtrust dramatisch terug te dromen. Na een paar nachtmerries ben ik er mee gestopt. Mijn ouders hadden voor dezelfde tour Malerone en hadden nergens last van. Mocht je dus een keuze hebben, Malerone!
Verder is preventie altijd erg belangrijk, dus voorkomen dat je gebeten wordt. Lange mouwen en pijpen en DEET helpen goed. Door een vitamine B complex te slikken wordt je lichaams geur minder aantrekkelijk voor muggen en helpt het dus ook de kans op Malaria verkleinen. Door de verschillende maatregelen, inclusief een goede klamboe, is het aantal muggebulten in 7 dagen jungle minimaal gebleven (echt maar een handvol, kan ook aan het seizoen liggen...). Dus het lijkt te werken.
Verder is preventie altijd erg belangrijk, dus voorkomen dat je gebeten wordt. Lange mouwen en pijpen en DEET helpen goed. Door een vitamine B complex te slikken wordt je lichaams geur minder aantrekkelijk voor muggen en helpt het dus ook de kans op Malaria verkleinen. Door de verschillende maatregelen, inclusief een goede klamboe, is het aantal muggebulten in 7 dagen jungle minimaal gebleven (echt maar een handvol, kan ook aan het seizoen liggen...). Dus het lijkt te werken.
Peru, Ecuador, Mexico, Guatemala, Belize ... en ook Thailand, Laos, Cambodja, Indonesië, Zambia, Botswana, Namibië ... laatste jaren NERGENS iets tegen malaria geslikt.
Maar wil dit nu zeggen dat jij ook niets gaat slikken? En als je dan malaria krijgt, krijgen wij de schuld zeker
Hoe belangrijk je gezondheid voor jou is, laat je toch niet bepalen door enkele 'roekeloze waaghalzen'. Of omdat de ene zijn haar uitvalt of de andere nare dromen krijgt ...
Ik wil je hier niet mee aanvallen. Ik wil enkel benadrukken dat je zélf moet bepalen of je al dan niet pillen slikt.
Ik heb de stomme reden dat ik het te duur vind. Als je je daar door laat leiden, ben je ook ... euh ...
Anderen hebben dan weer betere redenen om het wel of niet te doen.
Concentreer je daarom op de werkelijk nuttige tips die hier worden gegeven en niet op de persoonlijke situatie's die vaak uitzonderlijk of kortzichtig zijn.
Luister ook naar wat de artsen zeggen, en ga niet zelf kiezen welke pillen je gaat slikken. Want hoe vaak moet het nog gezegd worden: in sommige streken helpen die of die pillen geen bal omdat die lieve mugjes resistent zijn. Dat is pas echt zonde van het geld
Nog iets: Als onze kinderen mee reizen in risico gebied laten wij hen wél malaria pillen nemen. Dit om even duidelijk te maken dat ik er niet lichtjes mee om ga.
Ik hoop dat jij dat ook niet doet. Ik wens je een goede gezondheid toe
Maar wil dit nu zeggen dat jij ook niets gaat slikken? En als je dan malaria krijgt, krijgen wij de schuld zeker

Hoe belangrijk je gezondheid voor jou is, laat je toch niet bepalen door enkele 'roekeloze waaghalzen'. Of omdat de ene zijn haar uitvalt of de andere nare dromen krijgt ...

Ik wil je hier niet mee aanvallen. Ik wil enkel benadrukken dat je zélf moet bepalen of je al dan niet pillen slikt.
Ik heb de stomme reden dat ik het te duur vind. Als je je daar door laat leiden, ben je ook ... euh ...

Anderen hebben dan weer betere redenen om het wel of niet te doen.
Concentreer je daarom op de werkelijk nuttige tips die hier worden gegeven en niet op de persoonlijke situatie's die vaak uitzonderlijk of kortzichtig zijn.
Luister ook naar wat de artsen zeggen, en ga niet zelf kiezen welke pillen je gaat slikken. Want hoe vaak moet het nog gezegd worden: in sommige streken helpen die of die pillen geen bal omdat die lieve mugjes resistent zijn. Dat is pas echt zonde van het geld

Nog iets: Als onze kinderen mee reizen in risico gebied laten wij hen wél malaria pillen nemen. Dit om even duidelijk te maken dat ik er niet lichtjes mee om ga.
Ik hoop dat jij dat ook niet doet. Ik wens je een goede gezondheid toe

- bolletjeom
- Reisexpert
goed stuk kohraya!!!
mijn persoonlijke mening:
Mijn gezondheid is een hoop geld waard!
Daarnaast heb ik op dit forum al meerdere keren verteld over mijn oom die malaria bijna niet heeft overleeft dus mijn familie doet me wat als ik geen maatregelen neem.
ik denk altijd maar zo. Wat als het mis gaat en ik wel malaria krijg? als ik dood ga heb ik nabestaanden die heel pissig zijn omdat ik dwars was....als ik het overleef ben ik zelf heel pissig
Even voor alle duidelijkheid. Malaria heb je levenslang! dat kan keer op keer weer opvlammen.
Daarnaast heb ik op dit forum al meerdere keren verteld over mijn oom die malaria bijna niet heeft overleeft dus mijn familie doet me wat als ik geen maatregelen neem.
ik denk altijd maar zo. Wat als het mis gaat en ik wel malaria krijg? als ik dood ga heb ik nabestaanden die heel pissig zijn omdat ik dwars was....als ik het overleef ben ik zelf heel pissig
Even voor alle duidelijkheid. Malaria heb je levenslang! dat kan keer op keer weer opvlammen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Ik ben zelf in Midden Amerika geweest naar Costa Rica, Panama en Nicaragua, en ik heb een hoop inentingen gehad maar geen malariapillen. Heb wel mensen gezien die ze hadden en die hadden allemaal bijwerkingen, en ik heb ook gehoord dat het eerder de symptomen bestrijdt dat de malaria zelf. Vraag gewoon aan de GGD of je ze nodig hebt, want ik ben natuurlijk maar in een klein stukje geweest. Wel zijn mijn vriendje en een vriend van hem heel Zuid en Midden Amerika door geweest ik geloof alle landen, en die hadden helemaal niks geen inentingen en geen pillen en die leven nog steeds hoor 
Dus je moet het zelf weten, maar een inenting is wel verstandig als het echt wordt aangeraden! Ik moet zeggen dat ik achteraf betwijfel of al mijn inentingen wel nodig waren, maarja beter het zekere voor het onzekere.
Alvast heel veel plezier op je reis!
groetjes Lidewij

Dus je moet het zelf weten, maar een inenting is wel verstandig als het echt wordt aangeraden! Ik moet zeggen dat ik achteraf betwijfel of al mijn inentingen wel nodig waren, maarja beter het zekere voor het onzekere.
Alvast heel veel plezier op je reis!
groetjes Lidewij
Er zijn heel lichte vormen, en heel zware. De een is een zware griep die ff behandeld moet worden, de andere kan heel heftig zijn idd (en levenslang in je systeem blijven zitten).....bolletjeom schreef:goed stuk kohraya!!!
Voor midden-amerika wordt Paludrine aangeraden wat nauwelijks ernstige bijwerkingen heeft. In medische taal "zelden" wat betekend 1 op de 1000 tot 1 op de 10.000 mensen. Alleen maag/darm klachten komen regelmatiger voor maar dan is maar weer de vraag komt dat door deze pillen of omdat je in een ander land bent met andere hygenie.Liedewiet schreef:Ik ben zelf in Midden Amerika geweest naar Costa Rica, Panama en Nicaragua, en ik heb een hoop inentingen gehad maar geen malariapillen. Heb wel mensen gezien die ze hadden en die hadden allemaal bijwerkingen, en ik heb ook gehoord dat het eerder de symptomen bestrijdt dat de malaria zelf.
Zoals al eerder gezegd wij hadden helemaal nergens last van zolang we deze pillen maar niet op de helemaal nuchtere maag innamen.
Bepaalde delen van centraal amerika hebben een "high risk op malaria" ook toeristische gebieden zoals bijna heel honduras, Bay Island (roatan en Utila), Peten (tikal). Als er dan ook nog eens veel muggen zijn en je dus ondanks deet, en van de rookbranders (hadden we vaak op de slaapkamers als er veel muggen waren) toch nog wel regelmatig gestoken wordt kan je beter maar het zekere voor het onzekere nemen.
Voor het geld (een paar cent per pil) of de bijwerkingen hoef je het dus niet te laten.
Een mooie site met kaartjes is:
http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinat ... aragua.htm