Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Over twee weken ga ik naar Griekenland (yeah, naar de zon ). Begin deze week heb ik van de touroperator (voor eerst sinds tijden weer zo geboekt) alle informatie gekregen over de vlucht etc. We vliegen met Transavia. Nu heb ik daar al jaren niet meer mee gevlogen. Transavia zet nadrukkelijk neer dat als je géén betaalde stoelreservering doet, je niet de garantie hebt dat je bij elkaar in de buurt zit. Ik ging kijken naar wat de opties zijn. Goedkoopste stoel is 4 euro per persoon per enkele reis (ik denk ongeveer 80% van het vliegtuig) en dat tarief klinkt mij vrij goedkoop in de oren. Heb de laatste keren gehad dat de stoelen veel duurder waren bij andere maatschappijen. Omdat Transavia minder beenruimte heeft dan KLM, hebben we besloten toch maar wel extra te betalen voor stoelreservering en nooduitgang gekozen (vriend is 1,90m). Dit was 10 euro per stoel per enkele reis. Dit is de eerste keer dat ik dit doe sinds maatschappijen massaal het gratis reserveren van een stoel in de ban hebben gedaan. Normaal gok ik er maar op dat tijdens online check in er nog opties genoeg zijn (een keer was dat niet zo en zaten met met vier mensen verspreid door vliegtuig).
Doen jullie eigenlijk aan stoelreserveringen? En wat zijn de ervaringen? Word je er soms alsnog 'afgekickt'?
Ik vlieg vaak alleen dus dan doe ik het niet. Als ik samen vlieg dan wel. Of je wel of niet bij elkaar komt te zitten hangt volgens mij ook een beetje af van de prijs (en beschikbaarheid). Als ik een duurder ticket heb (als ik alleen vlieg) dan zit ik vaak op een plek wat ik vaker zelf ook zou selecteren. Het zou me vreemd lijken als luchtvaartmaatschappijen dit niet bij houden van hun bestaande klanten.
KLM zet mij meestal bij het raam en de budget maatschappijen meestal bij het gangpad (ik denk dat de meeste mensen ook dit als voorkeur hebben als ze gaan vliegen en een stoel reserveren).
Erik schreef: ↑05 mei 2017 10:24
Als ik een duurder ticket heb (als ik alleen vlieg) dan zit ik vaak op een plek wat ik vaker zelf ook zou selecteren. Het zou me vreemd lijken als luchtvaartmaatschappijen dit niet bij houden van hun bestaande klanten.
ik vraag me af of ze dat automatisch zo bijhouden. Ik denk alleen als je een bepaalde status hebt. Hoewel, ik heb een Miles&More pas (Staralliance) en ben daar het laagste niveau maar had tijdens groepsreis naar Armenië en Georgië als enige uit de groep telkens vrij voorin een plek. Misschien dat ze dan toch kijken naar loyaliteit?
menasil schreef: ↑05 mei 2017 09:56
Doen jullie eigenlijk aan stoelreserveringen? En wat zijn de ervaringen? Word je er soms alsnog 'afgekickt'?
Ik doe 't voornamelijk als ik bijvoorbeeld een lange vlucht heb, en weet dat ik wil slapen. Zoek ik via seatguru op welke stoelen 't minst last hebben van b.v. het keukentje om het even zo te noemen of waar meestal baby's geplaatst worden. Is me naar Bangkok toe erg bevallen. Overigens maar op 1 van de in totaal 4 (inc. terugvluchten) gedaan. Rest gewoon bij check-in gekozen. Bij Transavia reserveer ik inderdaad ook vrijwel altijd m'n stoel. Die ongeveer 4 euro heb ik er vaak wel voor over om een garantie te hebben van waar ik zit.
Once a year, go someplace you’ve never been before.
Nog nooit gedaan en misschien 1 keer niet bij mijn mede-reiziger(s) gezeten. Aantal keren werden we op een andere plaats gezet, maar toch kunnen regelen dat we gewoon bij elkaar kwamen.
Dit is wel heel bijzonder en ik vermoed dat het met een reden nu ineens allemaal weer 'luxer' wordt.
Ik vloog afgelopen januari met LOT (Polish Airlines) omdat zij het beste aanbod hadden en stuk goedkoper waren dan KLM. Helaas hadden ze toen de optie niet om stoelen gratis te reserveren. Dat kon alleen tegen betaling. Bij het online inchecken was gratis. Alleen konden we op terugweg niets meer kiezen en was het hele vliegtuig lukraak ingedeeld. Allerlei samenreizenden zaten verspreid. Op dat moment was ik echt klaar met het nieuwe beleid van alle maatschappijen dat je moet betalen om naast elkaar te kunnen zitten.
ik ga eind oktober onverwacht toch weer naar Polen. Na KLM en LOT te hebben vergeleken konden we voor 3 euro p.p. meer net wat gunstiger boeken qua vliegtijden en ruimbagage beleid bij LOT. Bij beiden moet je immers betalen om stoelen uit te kiezen voordat de online check in open gaat. Tijdens het boeken kreeg ik de optie om gratis (!) stoelen te reserveren. Ik klikte nooduitgang aan en die zijn dus gratis vast te leggen. Later kreeg ik met m'n eticket de uitleg van deze aardige geste. Sinds 28 februari 2017 hanteert LOT het beleid dat als je kiest voor ruimbagage bij te boeken (zgn standaard ticket ipv een saver) je een stoel gratis mag uitkiezen van te voren.
Ik denk dat het heel veel discussie bij het het boarden oplevert en bij de stewardessen. Ik heb de afgelopen 4 weken ongeveer 6 vluchten gehad. Het is meerdere keren voorgekomen dat er een ander vliegtuig werd ingezet dan bij het inchecken te zien was. Dus alle plaatsen moesten overhoop gehaald worden. Mensen die daar soms (flink) voor betaalt hebben werden daar niet blij van. Nu zat je opeens van voorin bij het raam ergens achterin in het midden. Wanneer je dus checkin bagage hebt hoef je volgens mij vaak niet voor je stoel bij te betalen, maar ook blijkt dat er nog druk mee geëxperimenteerd wordt.
Het is in ieder geval goed dat het mensen bewuster maakt om minder spullen mee te nemen en lichter te reizen. Waarom moet je een familiekoffer voor jezelf meenemen als je een klein weekje weg bent?
Zelf reserveer ik eigenlijk nooit een stoel, ik laat er gewoon random eentje toewijzen.
Wel zorgen dat je een beetje vroeg bent met inchecken, met name als je met meerdere personen reist. Je hebt dan meer kans dat je bij elkaar zit. Als je laat bent met inchecken gaan ze opvullen wat er nog over is en heb je dus meer kans dat je overal verspreid zit.
Daarnaast biedt laat inchecken nog een ander nadeel, namelijk het risico dat het vliegtuig overboekt is en dat je dus niet meer mee mag. Met name EasyJet staat er om bekend dat ze hun vliegtuigen overboeken. Je hebt dan wel recht op compensatie en een gratis ticket op de eerstvolgende vlucht (desnoods met een concurrerende maatschappij), maar het is toch vervelend. Bovendien word je door hen vaak niet op je rechten gewezen. Transavia doet voor zo ver ik weet niet aan overboeken. Van Ryanair is algemeen bekend dat ze niet overboeken.
Patz schreef: ↑12 sep 2017 14:21
Wel zorgen dat je een beetje vroeg bent met inchecken, met name als je met meerdere personen reist. Je hebt dan meer kans dat je bij elkaar zit. Als je laat bent met inchecken gaan ze opvullen wat er nog over is en heb je dus meer kans dat je overal verspreid zit.
Dat is niet bij elke maatschappij het geval. Ik reis in verschillende samenstellingen. Soms in een duo, soms alleen, soms met drie, soms met vier. Eén ding doe ik altijd consequent en dat is meteen bij het open gaan van de online check in, in checken. En ik heb toch - als ik dan stoelen laat toewijzen - al regelmatig gehad dat de maatschappij (LOT, United en KLM) in dit geval al had bedacht dat ik als groep van 3 of 4 verspreid mocht zitten en veranderen was toen ook niet mogelijk.
Patz schreef: ↑12 sep 2017 14:21
Daarnaast biedt laat inchecken nog een ander nadeel, namelijk het risico dat het vliegtuig overboekt is en dat je dus niet meer mee mag. Met name EasyJet staat er om bekend dat ze hun vliegtuigen overboeken. Je hebt dan wel recht op compensatie en een gratis ticket op de eerstvolgende vlucht (desnoods met een concurrerende maatschappij), maar het is toch vervelend. Bovendien word je door hen vaak niet op je rechten gewezen. Transavia doet voor zo ver ik weet niet aan overboeken. Van Ryanair is algemeen bekend dat ze niet overboeken.
KLM kiest al voordat de online check in open gaat wie op de standby lijst komt te staan. Dat heeft niets te maken met wanneer je je ticket boekt of dat je vroeg bent met inchecken online. Ik hoor regelmatig dat mensen die meteen online inchecken, een 'standby' ticket krijgen terwijl mensen die later online inchecken wel op de vlucht mee kunnen.
Net als plastic tasjes in de supermarkt: Ik boycot dit.
Overigens merk ik dat dit alleen geldt voor binnen Europese vluchten. Nou dan durf ik best max 3 uur op een andere plek te zitten en gesprek aan te knopen met een vreemde hoor.
Overigens gedraagt Transavia zich ook steeds meer als een prijsvechter https://www.youtube.com/watch?v=A22x-7nSDwM waar je voor alle kleine beetjes service voor moet bij betalen.