Vervoer Kaapstad

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
pietervdb

Vervoer Kaapstad

Bericht door pietervdb »

Hallo,

In juli ga ik samen met mijn vriend naar Kaapstad en we vroegen ons af of het mogelijk is om ons te verplaatsen zonder auto. We willen Kaapstad zelf doen, de Tafelberg, Robbeneiland, Boulder Beach, botanische tuinen van Kirstenbosch, Lion`s Head, Hermanus,.. Is dit mogelijk met het openbaar vervoer? Graag tips!!
pietervdb

Re: Vervoer Kaapstad

Bericht door pietervdb »

De reis is al geboekt gewoon de vliegtickets via KLM en het hotel via booking.com. Een auto huur ik liever niet, omdat ik niet graag in een vreemd land rij en zeker niet als ze lang links rijden. Ik had gehoopt om via het openbaar vervoer mij te verplaatsen, maar ik weet niet of dit mogelijk is?

Dus via de reisorganisatie is niet meer mogelijk, bedankt voor de tip!
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Blijven jullie alleen in Kaapstad zelf? Ja hoor daar kan je alles met de HOHO bus doen. (de hop on hop off bus) doen. Ook is daar goed openbaar vervoer.
Ook kan je met de HOHO bus diversen wine estates aan doen, er zijn verschillende routes. Kijk even op hun site.

Hoe het precies met het openbaar vervoer in en rond Kaapstad zit, geen idee, wij huren altijd een auto.

https://www.citysightseeing.co.za/shop/?city=CPT

Maar als jullie verder Zuid Afrika willen ingaan, heb je een auto nodig of met de BAZ bus. http://www.bazbus.com

Het openbaar vervoer in Zuid Afrika is zeer slecht en vaak niet aanwezig.

En neem zeker warme kleding mee, Juli is winter in Zuid Afrika. In de Kaap is het regenseizoen (en iedereen hoopt op veel regen, vanwege de droogt nu....)
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
pietervdb

Bericht door pietervdb »

Wij willen voornamelijk Kaapstad en alles rond Kaapstad zien. De zaken die ik in mijn eerste post heb geschreven. Hartelijk bedankt voor de tip :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Een aantal van deze bezienswaardigheden kun je zien met de Cape Town Sight Seeing bus. Waaronder de Tafelberg en botanische tuinen van Kirstenbosch. Lions Head is bij de tafel berg in de buurt dus dat zou ook moeten lukken als je overdag er naar toe wandelt. De andere plekken weet ik zo niet.

Ik zie dat er een aantal halve dag tours vanuit Kaapstad zijn die naar Boulder Beach gaan.

Grotere afstanden leg je inderdaad het beste af met de Bazbus. Ik weet niet wanneer je gaat maar anders kan ik kijken of ik meer informatie voor je kan opvragen. Dit kan wel een tijdje duren voordat ik deze ontvang waarschijnlijk.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Voor Kaapstad en de stadsdelen eromheen is Uber ideaal. Goedkoop, snel en veilig. De stranden, Kirstenbosch en de beginpunten van de trails (Lion's Head en Tafelberg) zijn zo makkelijk te bereiken. Soms nam ik ook de trein naar andere stadsdelen (bijvoorbeeld Muizenberg). Minibusjes heb ik soms ook genomen en zijn ook snel en goedkoop, maar het kan even duren voor je weet waar de goede precies stopt.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb begrepen dat Uber Black alleen de veilige variant is om te gebruiken. Busjes werden onze afgeraden i.v.m veiligheid, maar ligt er misschien ook weer aan hoe je reist en welke spullen je mee neemt.
pietervdb

Bericht door pietervdb »

Erik schreef: 25 mei 2017 12:16 Een aantal van deze bezienswaardigheden kun je zien met de Cape Town Sight Seeing bus. Waaronder de Tafelberg en botanische tuinen van Kirstenbosch. Lions Head is bij de tafel berg in de buurt dus dat zou ook moeten lukken als je overdag er naar toe wandelt. De andere plekken weet ik zo niet.

Ik zie dat er een aantal halve dag tours vanuit Kaapstad zijn die naar Boulder Beach gaan.

Grotere afstanden leg je inderdaad het beste af met de Bazbus. Ik weet niet wanneer je gaat maar anders kan ik kijken of ik meer informatie voor je kan opvragen. Dit kan wel een tijdje duren voordat ik deze ontvang waarschijnlijk.
Hartelijk dank alvast voor de informatie. De tips zijn zeer bruikbaar. Zelf vertrekken we op 19 juli.
pietervdb

Bericht door pietervdb »

Erik schreef: 26 mei 2017 09:38 Ik heb begrepen dat Uber Black alleen de veilige variant is om te gebruiken. Busjes werden onze afgeraden i.v.m veiligheid, maar ligt er misschien ook weer aan hoe je reist en welke spullen je mee neemt.
Is Uber echt een veilig alternatief, heb het zelfs nog niet in België gebruikt. Kan iedereen niet zomaar "taxi"spelen, want heb schrik om op die manier overvallen te worden
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

pietervdb schreef: 26 mei 2017 10:07 Is Uber echt een veilig alternatief, heb het zelfs nog niet in België gebruikt. Kan iedereen niet zomaar "taxi"spelen, want heb schrik om op die manier overvallen te worden
Garanties heb je helaas nooit en in Zuid-Afrika moet je een beetje meer opletten dan normaal (hoewel het goed te doen is en je jezelf niet onveilig zal voelen).

Uber Black is relatief veilig en wordt ook door locals gebruikt zo heb ik begrepen. Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd dus kan helaas geen ervaringen uit eerste hand geven. De auto is veruit het gemakkelijkst wat dat betreft ook al gaf je aan dit liever niet te willen. Je kunt zelf je eigen planning maken en zorgen dat je in één of twee dagen op de wat verder gelegen plekken komt. Wanneer je een lokaal sim-kaartje met internet neemt kun je met je telefoon prima navigeren en is het rijden goed te doen. Zeker buiten de stad.

Andere optie is ongetwijfeld om met tours te gaan. Hopelijk lukt het nog om op tijd wat antwoorden te ontvangen met welke tours precies beschikbaar zijn.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA »

Daarom is de HOHO bus ideaal, ze komen langs alle hoogte punten die je wilt zien. En dus super makkelijk.

De kleine witte busjes, zijn privé taxi, maar die gebruiken toeristen niet, is zeker niet veilig, die chauffeur rijden als gekken, hebben vaak niet echt een rijbewijs, ja gekocht of zo, veroorzaken veel ongelukken (soms dodelijk) en is zeker niet raadzaam om die te gebruiken.
Groet uit Zuid Afrika, Annemieke

https://reizenzuidafrica.eu
pietervdb

Bericht door pietervdb »

Erik schreef: 26 mei 2017 11:25
pietervdb schreef: 26 mei 2017 10:07 Is Uber echt een veilig alternatief, heb het zelfs nog niet in België gebruikt. Kan iedereen niet zomaar "taxi"spelen, want heb schrik om op die manier overvallen te worden
Garanties heb je helaas nooit en in Zuid-Afrika moet je een beetje meer opletten dan normaal (hoewel het goed te doen is en je jezelf niet onveilig zal voelen).

Uber Black is relatief veilig en wordt ook door locals gebruikt zo heb ik begrepen. Zelf heb ik het niet uitgeprobeerd dus kan helaas geen ervaringen uit eerste hand geven. De auto is veruit het gemakkelijkst wat dat betreft ook al gaf je aan dit liever niet te willen. Je kunt zelf je eigen planning maken en zorgen dat je in één of twee dagen op de wat verder gelegen plekken komt. Wanneer je een lokaal sim-kaartje met internet neemt kun je met je telefoon prima navigeren en is het rijden goed te doen. Zeker buiten de stad.

Andere optie is ongetwijfeld om met tours te gaan. Hopelijk lukt het nog om op tijd wat antwoorden te ontvangen met welke tours precies beschikbaar zijn.
Hartelijk dank voor de informatie die je alvast wil opvragen
Dit zal een grote hulp zijn. Zelf ga ik alvast naar het Aquila Game Reserve gaan en komen ze ons oppikken aan het hotel zelf, wat natuurlijk al heel handig is! Met Uber ga ik denk ik toch wat oppassen, misschien toch de HoHO bussen gebruiken en de Baz bus voor de iets verdere bezienswaardigheden.

Is het eigenlijk mogelijk om vanuit het centrum van Kaapstad te voet naar de tafelberg te gaan of is daar vervoer ook nog aan te raden?
pietervdb

Bericht door pietervdb »

AnnemiekeinZA schreef: 26 mei 2017 12:01 Daarom is de HOHO bus ideaal, ze komen langs alle hoogte punten die je wilt zien. En dus super makkelijk.

De kleine witte busjes, zijn privé taxi, maar die gebruiken toeristen niet, is zeker niet veilig, die chauffeur rijden als gekken, hebben vaak niet echt een rijbewijs, ja gekocht of zo, veroorzaken veel ongelukken (soms dodelijk) en is zeker niet raadzaam om die te gebruiken.
OKé bedankt voor de tip in verband met die kleine witte busjes, want wil mijn leven natuurlijk niet op het spel zetten. Heb je ook ervaring met de gewone stadsbussen (MyCitibus)?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

pietervdb schreef: 26 mei 2017 13:00
Hartelijk dank voor de informatie die je alvast wil opvragen
Dit zal een grote hulp zijn. Zelf ga ik alvast naar het Aquila Game Reserve gaan en komen ze ons oppikken aan het hotel zelf, wat natuurlijk al heel handig is! Met Uber ga ik denk ik toch wat oppassen, misschien toch de HoHO bussen gebruiken en de Baz bus voor de iets verdere bezienswaardigheden.

Is het eigenlijk mogelijk om vanuit het centrum van Kaapstad te voet naar de tafelberg te gaan of is daar vervoer ook nog aan te raden?
Ik zou daar de Hop On Hop Off bus voor gebruiken. Ik zou dan een van de eerste bussen gaan gebruiken en bij hun kantoor (opstappunt 5) een ticket kopen voor de kabelbaan indien je dat wilt. Ik vond de Hop On Hop Off bus echt fantastisch en handig. Je krijgt bovendien nog wat extra info mee via audioguide. Het centrum van Kaapstad is niet perse veilig om als toerist door heen te wandelen. Dat is wel een probleem van Kaapstad, namelijk dat iets veilig lijkt maar dat niet perse hoeft te zijn. Wij zaten zelf in de wijk Gardens en ons werd door onze Zuid-Afrikaanse reisbegeleider aangeraden een taxi te nemen naar Waterfront ipv al wandelend de boel te verkennen. We hebben de taxi via onze accommodatie geregeld en terug bij Waterfront zelf een taxi genomen bij zo'n standplaats.

Ik heb zelf geen ervaring hiermee maar misschien is zo'n excursie iets? https://www.citysightseeing.co.za/cape- ... t-explorer
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

pietervdb schreef: 26 mei 2017 13:00 Met Uber ga ik denk ik toch wat oppassen, misschien toch de HoHO bussen gebruiken en de Baz bus voor de iets verdere bezienswaardigheden.
Groot gelijk heb je om de Hoho bussen te nemen. Ik houd er niet zo van, maar ze klinken zeker goed.

Wat Uber betreft kan ik je alleen zeggen dat ik twee maanden geleden tien dagen in Kaapstad ben geweest en zeker 20 Uber ritten heb gemaakt, meestal met z'n tweeën of alleen. Zo'n beetjes alle locals, waaronder reisvrienden die in Kaapstad wonen, hosteleigenaars en studenten raadden me allemaal aan om Ubers te gebruiken. Laat ik het zo zeggen: Uberen is in ieder geval veiliger dan lopen op de meeste plekken, zeker 's avonds. Mocht je een keer ergens belanden en geen vervoer hebben, dan is die Uber app toch erg handig. Of een betrouwbaar taxinummer natuurlijk (maar die zijn een stuk duurder).

Verder moet je je er gewoon op instellen dat Zuid-Afrika een gevaarlijk land is. Voor mij was het veruit het gevaarlijkste land waar ik ooit geweest ben in ieder geval. Dat zit hem vooral in de kans op gewelddadige/bewapende overvallen. Dus wees daar op voorbereid, zorg bijvoorbeeld dat je deur op slot zit in de taxi, vermijd dat je s nachts (alleen) over straat gaat buiten de uitgaanszones. Ook overdag kan rondlopen wel riskant zijn, maar in Kaapstad kan dat naar mijn ervaring wel op de meeste plekken (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Johannesburg).

Zoals @AnnemiekeinZA zei moet je die witte busjes maar niet nemen dan. Alle witte Zuid-Afrikanen die ik tegenkwam zeiden ook dat het levensgevaarlijk is. Ik vond het wel leuk om ermee te reizen en heb een hoop leuke gesprekken met (zwarte) locals gehad, heel vriendelijk en behulpzaam. De chauffeurs rijden inderdaad niet superveilig maar na India vond ik deze chauffeurs juist erg voorzichtig :P Maarja zoals Erik al zei misschien het beste om niet uit te proberen als je veel waardevolle spullen bij je hebt.

De trein van Kaapstad is wel sowieso een leuke ervaring en een handige manier om bijvoorbeeld Woodstock (hippiewijk), Observatory (studentenwijk) en Muizenberg (strand/surfen en even verderop de pinguinkolonie bij Boulders Beach) te bezoeken. Daar zie ik echt het gevaar niet van overdag, ook veel witte Zuid-Afrikanen nemen hem.

Als je de Bazbus wil nemen, check dan nu alvast of je tickets kan kopen. Want last minute aldaar kopen is echt belachelijk duur (a 100 euro voor een enkele rit van 300 km). Zoals eerder gezegd is een eigen auto ideaal als je ver de stad uit wil.
Plaats reactie