Drukte op Schiphol Anno 2017
Drukte op Schiphol Anno 2017
Omdat ik morgenochtend vlieg, voor de grap eens gekeken op facebookpagina van Schiphol. Man, wat een rijen bij de incheckbalies, douane én paspoortcontrol als je weer terug keert vanuit Niet-Schengen. Ik heb alleen het idee dat vooral de 'klagers' daar posten, maar hoe zijn jullie ervaringen de laatste tijd op Schiphol?
-
- Reisexpert
Re: Drukte op Schiphol Anno 2017
Ik ben 1 mei terug gevlogen vanuit Bangkok, via Dubai naar Nederland, weliswaar een late aankomst maar toch stond er een redelijke rij bij de paspoortcontrole. Als je een europees paspoort hebt kun je door de self service paspoort check, dit gaat vrij rap. Met een kwartiertje was ik er doorheen, verder zo door kunnen lopen en bagage ophalenmenasil schreef: ↑18 mei 2017 10:10 Omdat ik morgenochtend vlieg, voor de grap eens gekeken op facebookpagina van Schiphol. Man, wat een rijen bij de incheckbalies, douane én paspoortcontrol als je weer terug keert vanuit Niet-Schengen. Ik heb alleen het idee dat vooral de 'klagers' daar posten, maar hoe zijn jullie ervaringen de laatste tijd op Schiphol?

incheckbalie naar Dubai toe viel me ook heel erg mee, maar dit was begin april al, toen was het niet echt druk nog op schiphol
Once a year, go someplace you’ve never been before.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Enkele jaren geleden in augustus (2012??) waren we weer naar huis gevlogen in Zuid Afrika. Sjonge wat een chaos zeg, je kon over de hoofden lopen al om 7.uur in de ochtend. Wij vlogen met een KLM lijn vlucht. Het was maar goed dat we al vroeg op Schiphol waren, we vlogen rond 11.00 uur. En Ja inderdaad vanaf 7.00 uur tot de instaptijd, waren we bezig om bij onze Gate te komen. Overal super rijen. te belachelijk voor woorden. We hadden geen tijd om maar even wat te drinken, laat staan nog even wat te shoppen. Toen dacht we al, waarom niet meer personeel bij drop off, of ander systeem en zeker bij de apport controle was het een grote ellende.
Om er terug weer NL in te komen dat valt wel mee, ook wel lange rijen, maar och je moet toch nog op je koffer wachten.
groet uit ZA, Annemieke
[verwijderd]
Om er terug weer NL in te komen dat valt wel mee, ook wel lange rijen, maar och je moet toch nog op je koffer wachten.
groet uit ZA, Annemieke
[verwijderd]
De drukte op Schiphol is erg wisselend. Als je vliegt tijdens vakanties of lange weekenden dan is het steevast druk. Het maakt er uit of je wel of niet je bagage moet inchecken op dat soort momenten. Want dat duurt meestal erg lang, zeker bij mensen die niet zo vaak vliegen. De douane controles duren bij mij meestal tussen de 0 en 30 minuten. Vooropgesteld dat ik vaak al voor dat ik door de poortjes kijk welke kant het rustigste is en welke rij het kortste is. Soms heb je gewoon pech net op de verkeerde rij terecht te komen.
De drukte zoals laatste op TV te zien was heb ik zelf gelukkig niet meegemaakt maar wel van collega's gehoord dat ze net hun vlucht gehaald hebben.
Ook de vliegtijd is bepalend voor de drukte. Op de meest fijne tijden (zo tussen 9 en 12) is het meestal druk. Andere tijden weet ik niet, maar als ik van Amsterdam vlieg is het dan altijd wat drukker dan buiten deze tijden. Welke dag van de week maakt niet meer zo veel uit.
@AnnemiekeinZA een ervaring uit 2012 voor informatie uit 2017 lijkt me niet heel relevant
De drukte zoals laatste op TV te zien was heb ik zelf gelukkig niet meegemaakt maar wel van collega's gehoord dat ze net hun vlucht gehaald hebben.
Ook de vliegtijd is bepalend voor de drukte. Op de meest fijne tijden (zo tussen 9 en 12) is het meestal druk. Andere tijden weet ik niet, maar als ik van Amsterdam vlieg is het dan altijd wat drukker dan buiten deze tijden. Welke dag van de week maakt niet meer zo veel uit.
@AnnemiekeinZA een ervaring uit 2012 voor informatie uit 2017 lijkt me niet heel relevant

Ik zal laten weten hoe mijn ervaring is. Ik zit niet in een vakantie, maar toch gaf Transavia aan dat ik 3 uur van te voren aanwezig zou moeten zijn (klantenservice) of 2,5 uur (melding via de touroperator) of 2 uur (melding online inchecken)
ik vlieg om 5:10.

Dat zijn veelal standaard antwoorden zodat je altijd veilig zit ongeacht bestemming, moment of wat dan ook. Rond dat tijdstip lijkt het mij niet extreem druk? Maar je kan altijd pech hebben. Ik zou zorgen dat je er 2 uur van te voren bent. Dan kun je jezelf altijd nog verschuilen achter de melding voor online inchecken 

Ze hebben net een alert op hun website dat het 3 uur is. Ik denk dat het 2,5-3 uur wordt.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Nu Erik een ervaring uit bijvoorbeeld 2012 is zeker relevant, het betekend dat het probleem niet nieuw is, maar al langer bestaat, en de Schiphol het zeker op zijn beloop heeft gehouden. En het nu steeds in 2017 maar erger en erger wordt, straks moet je 6 uur van te voren aanwezig zijn, niet te doen dan. zeg.
En helaas moeten wij reizen in de NL vakantietijd, omdat een van onze ouders dan jarig is (hoge leeftijd) en je weet nooit hoe ze er nog zijn. Anders vliegen wij nooit in het hoogseizoen, gewoon niet meer te doen vanaf Schiphol.
Schiphol NV is erg in gebreke geweest en nog, omdat men niet op tijd maatregelen heeft getroffen. Dit schaad zeker ons vliegveld. Wij zijn er ook niet meer happig op om op Amsterdam te vliegen daardoor.
En helaas moeten wij reizen in de NL vakantietijd, omdat een van onze ouders dan jarig is (hoge leeftijd) en je weet nooit hoe ze er nog zijn. Anders vliegen wij nooit in het hoogseizoen, gewoon niet meer te doen vanaf Schiphol.
Schiphol NV is erg in gebreke geweest en nog, omdat men niet op tijd maatregelen heeft getroffen. Dit schaad zeker ons vliegveld. Wij zijn er ook niet meer happig op om op Amsterdam te vliegen daardoor.
Het ligt er maar net aan hoe je situatie is. Ik heb vorige maand nog twee keer gevlogen, één keer binnen Schengen en één keer buiten. Beide keren was ik binnen een half uur overal doorheen, maar ik had dan ook thuis al ingecheckt en reisde met alleen handbagage. Ook hoef ik niet te zoeken omdat ik inmiddels de weg wel weet. Mijn record voor een Schengenvlucht was vorig jaar in mei, toen was ik binnen 20 minuten vanuit de trein bij de gate, inclusief bagage droppen in de automaat, bij de security was ik meteen aan de beurt en paspoortcontrole is er niet.
Toch calculeer ik altijd ruim tijd in. Er hoeft maar ergens iets aan de hand te zijn en het loopt meteen helemaal vast, computersysteem wat uitvalt of die automatische paspoortcontrole. Tussen 00:00 en 04:30 uur is het normaal gesproken nagenoeg uitgestorven op Schiphol, je zult zien dat je waarschijnlijk zo overal door bent, maar die garantie heb je natuurlijk niet.
Toch calculeer ik altijd ruim tijd in. Er hoeft maar ergens iets aan de hand te zijn en het loopt meteen helemaal vast, computersysteem wat uitvalt of die automatische paspoortcontrole. Tussen 00:00 en 04:30 uur is het normaal gesproken nagenoeg uitgestorven op Schiphol, je zult zien dat je waarschijnlijk zo overal door bent, maar die garantie heb je natuurlijk niet.
We waren ongeveer 2 uur en 35 minuten van te voren. We hebben ongeveer half uur bij drop off moeten wachten. De rij voor mensen zonder boardingpass was aanzienlijk korter. Toen we klaar waren, was de rij echt een stuk langer. Er vliegen dan ook ongeveer 10 vluchten tussen 5:00-7:00 waarvan minimaal helft zonvakanties. Ik vond het nog meevallen maar geen idee hoe het na ons is gegaan. Security check was 5 tot 10 minuten.
Ik ben in de meivakantie 1,5 uur bezig geweest om door de security (Schengen) te komen.
Ik was 3 uur voor vertrek op Schiphol. Vrij loos, de incheckbalie was nog dicht (online inchecken was niet mogelijk). Gelukkig ging ie vrij snel open.
De rij bij de security was ruim een uur.
Ik vloog om 21.30, niet de drukste tijd van de dag...
Probleem is dat de security 'poortjes' soms onderbemand zijn. Bij mij was ongeveer alles open, maar ik heb medebloggers gesproken die 2 uur in de rij stonden waarbij de helft dicht was! Dat is afhandeling.
Ik verheug me al op de zomervakantie.
Ik was 3 uur voor vertrek op Schiphol. Vrij loos, de incheckbalie was nog dicht (online inchecken was niet mogelijk). Gelukkig ging ie vrij snel open.
De rij bij de security was ruim een uur.
Ik vloog om 21.30, niet de drukste tijd van de dag...
Probleem is dat de security 'poortjes' soms onderbemand zijn. Bij mij was ongeveer alles open, maar ik heb medebloggers gesproken die 2 uur in de rij stonden waarbij de helft dicht was! Dat is afhandeling.
Ik verheug me al op de zomervakantie.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie