Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Reismeis
Reisexpert

Re: Hulp voor details 3,5 week Brisbane - Cairns

Bericht door Reismeis »

@BobV!

Het is een mooie route, maar inderdaad wel veel voor 3,5 week. Je zult heel veel in de auto zitten. Ik zou er voor kiezen om steeds een paar dagen op dezelfde plek te blijven (optie 1). Ik ben op Magnetic Island geweest en persoonlijk vond ik het niet heel bijzonder.. Zeker niet als je daarvoor al naar Fraser en de Whitsundays bent geweest. Als ik een tip mag geven (Kims heeft het ook al gezegd): ruil het om voor de Atherton Tablelands. Het artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 16720.html Of blijf langer op de al genoemde plekken. Cairns heeft niet echt een strand, hiervoor moet je een stukje noordelijker (bv Trinity Beach). Maar de stranden stellen hier ook weinig voor. Nog noordelijker, bij de Daintree, heb je ook stranden, maar de kans is groot dat je hier niet mag zwemmen ivm krokodillen.

- Is het stukje Lemington/Springbrook/Gold Coast de moeite waard om toe te voegen? Is het echt bijzonder genoeg vergeleken met andere highlights? Geen idee, sorry!

- Door het toevoegen van dit stukje vervallen een dag Noosa en Whitsundays. Desondanks zijn we daar nog steeds 1,5/2 dagen per stuk. Is 1,5e dag Noosa/Sunshine Coast genoeg? Waar zou je het beste overnachten? Noosa of Sunshine Coast? Ik denk wel dat het voldoende is qua tijd. Om te overnachten zou ik persoonlijk voor Noosa kiezen.

- Is 2 dagen Whitsundays genoeg? Het lijkt me fantastisch maar ik weet niet goed wat er in juli allemaal te doen is. Het zal geen fantastisch strandweer zijn maar meer genieten van de mooie stukken natuur. Een zeiltocht met overnachting lijkt ons leuk. Kom je dan ook op de eilanden? 2 dagen moet voldoende zijn. Geen ervaring met een dergelijke zeiltocht!

- We hebben nu een stop in Rockhampton gezet, puur om een lange reis van +/- 10 uur (volgens Google Maps) op te breken, maar het spreekt ons weinig aan. Zouden jullie er evt. een reisdag van maken om ergens anders een extra dag te besteden? Daar zou ik inderdaad voor kiezen. Ga onderweg picknicken op een mooi plek, maak even een korte wandeling door en leuk stadje, zodat het de reis wat verbreekt.

- We gaan een auto huren om te reizen, maar hebben met o.a. Whitsundays, Fraser Island en misschien wel Daintree ook een aantal tours met organisaties. Waar bewaar je de auto dan? Kun je die bij een hotel/AirBNB laten staan in overleg (aangezien je er ook vaak weer terugkomt) of bij de tourorganisaties? Parkeergarages? Ik heb nooit een auto gehuurd in AU, maar ik denk dat je deze gewoon achterlaat op bv het parkeerterrein.

- Zijn er algemene toevoegingen waarvan jullie vinden dat we er te lang zijn, te kort zijn of mooie bezichtigingen niet in de route hebben? Zie hierboven :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Als je niet wilt gaan skydiven in Mission Beach kan je daar ook voorbij rijden. Ik heb er 3 dagen op het strand gelegen en bij het zwembad. Er is echt niet veel te doen en als je al aan zo'n strakke planning zit, kan je beter ergens anders langer blijven.

Zoals reismeis ook al zei Atherton Tablelands is zeker de moeite waard!
BobV

Bericht door BobV »

Bedankt voor de nuttige reacties! Daar kunnen we zeker wat mee :)
Leinenrick

Re: 4 weken Australië, waar te beginnen?

Bericht door Leinenrick »

Hoi allemaal,

Het is even geleden maar inmiddels hebben we al een ruime tijd onze tickets en camperhuur voor elkaar.
Hieronder onze reisplannen;

Sydney (aankomst in de avond)
Sydney
Sydney
Sydney
Sydney (vlucht) - Ayers Rock (Start selfdrive)
Ayers Rock
Ayers Rock - Kings Canyon
Kings Canyon - Alice Spring
Alice Spring - Brisbane (vlucht)
Brisbane - Gold Coast
Gold Coast (surfers paradise)
Gold Coast - Noosa
Fraser Island
Fraser Island - eind middag terug in Noosa
Noosa
Noosa - Bundaberg - Town of 1770
Town of 1770
Town of 1770 - via Rockhampton - Airlie beach (lange dag)
Whitsunday Island
Whitsunday Island
Airlie beach - Townsville
Townsville - Missionbeach
Mission Beach - Port Douglas
Port Douglas
Port Douglas - Cape Tribulation
Daintree rainforest (incl rivercruise)
Daintree - palm cove
Vlucht Cairns - AMS (vlucht)
Aankomst Amsterdam

Alles t/m Noosa staat vast. Daarna is het een route die ons leuk lijkt om te doen, maar zijn er nog geen plekker vastgelegd. We willen van Town of 1770 in een ruk naar Airlie Beach rijden, een lange dag in de auto maar Rockhampton lijkt ons niet bijzonder en als we daar zouden stoppen moeten we de volgende dag alsnog 5 uur rijden...
Als jullie nog leuke ideeën hebben of tips voor onze laatste 12 dagen dan hoor ik het heel graag!

Groeten Marjolein
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Gaan jullie bijna dan al? Want het originele plan was februari of niet?

Als je inderdaad binnenkort komt, hou dan het weer in de gaten in de tropen!! Dit moessonseizoen dit jaar is zeer extreem in Noordelijk Australie en veel plekken hebben meer regenval dan ooit. Er zijn erg veel overstromingen op het moment en (snel)wegen zijn continue overstroomd. Een aantal wegen zijn weggeslagen en dorpen afgesloten van de wereld. Er lijkt vooralsnog geen verandering in te komen de komende weken met 2 potentiele cyclonen die zich gaan vormen in Queensland. Dit kan (veel) invloed hebben op jullie trip zoals eerder genoemd... Er zijn ook overstromingen rond Alice Springs en Uluru geweest in de laatste maand trouwens. Zeer ongebruikelijk en zeer extreem.

Jullie reisplan is erg vol en houdt weinig tot geen mogelijkheid tot flexibiliteit en rust. Ik neem aan dat je dat hebt overwogen, ieder voor zich. Persoonlijk is mijn motto "less is more" maar dat is niet voor iedereen. Ik zie liever plekken uitgebreid en goed dan gehaast van plek naar plek te rijden om er geweest te zijn. Het rijden is intensief en neemt veel van jullie tijd waardoor je weinig ter plekke overhoudt. Jullie hebben globaal de toeristische hoogtepunten gekozen. 1 dag op Frasier Island is erg weinig alleen. De Atherton Tablelands zijn ook een aanrader als jullie naar Port Douglas of de Daintree kunnen door overstromingen. Als zullen de Tablelands dan waarschijnlijk ook erg nat zijn maar hopelijk beter begaanbaar. Verder heb je niet veel ruimte voor verandering helaas.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Leinenrick

Bericht door Leinenrick »

We gaan de hele maand april, dus we zijn aan het aftellen! Hopelijk is het dan iets beter qua weer :)

Misschien moeten we in onze laatste dagen nog iets skippen, bijvoorbeeld Palm Cove zodat we ergens anders weer een dag extra hebbben. Maar we zien het ter plaatse wel, we zijn op zich wel gewend om lekker door te reizen en niet te lang op een zelfde plek te zijn!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Leinenrick schreef: 10 feb 2017 10:12 We gaan de hele maand april, dus we zijn aan het aftellen! Hopelijk is het dan iets beter qua weer :)

Misschien moeten we in onze laatste dagen nog iets skippen, bijvoorbeeld Palm Cove zodat we ergens anders weer een dag extra hebbben. Maar we zien het ter plaatse wel, we zijn op zich wel gewend om lekker door te reizen en niet te lang op een zelfde plek te zijn!
Ah dat is inderdaad beter. Het zal nog steeds erg heet en benauwd zijn in de tropen maar weinig kans op cyclonen en overstromingen. De rest van de plekken zal goed te doen zijn qua weer waarschijnlijk, misschien in Sydney zelfs koud en nat omdat het dan al richting de winter gaat. Kijk inderdaad ter plekke hoe het gaat en jullie je voelen. Een maand is best lang om heel veel te zien en continue op pad te zijn.

Veel plezier!
kellis

oostkust van Australie van Byron-bay naar Cairns in 3 weken

Bericht door kellis »

hoi,

op dit moment ben ik al in Sydney. Hier ben ik in de eerste instantie samen met mijn vriend gekomen, maar we hebben besloten ieder een eigen weg te gaan. nu vind ik het zonde om naar huis te gaan en wil ik toch graag nog langs de oostkust reizen. Hier wil ik 3 misschien 4 weken over doen. Ja. dat is erg kort ik weet het maar ik heb al een beetje gelezen dat dit best haalbaar kan zijn.
ik vroeg me af of andere hier ook ervaring mee hebben. het idee is om naar Byron bay te vliegen en vanaf daar met de greyhound of premier coach door te reizen naar Cairns. Bijde bieden verschillende deals aan om bijv. een bus reis van Brisbane - Cairns en 10 nachten in een willekeurige Xbase Hostel te verblijven. en is het aan te raden om nachts met de bus te reizen zodat je geen geld kwijt bent aan een hostel? Mijn budget is niet erg groot, en ik ben niet echt van plan om savonds uit te gaan ik wil graag het land zien en vooral de mooiste plekken. tips zijn heel erg welkom!

en nog een hele andere vraag een vriendin van mij wil na die 3/4 weken naar Thailand komen waar ik dan ook naar toe wil gaan om samen met haar daar 3 weken te reizen. maar is het dan nog mogelijk om terug te keren naar australie met een work holiday visum?
het visum is nog geldig t/m november
Kims
Reisexpert

Re: oostkust van Australie van Byron-bay naar Cairns in 3 weken

Bericht door Kims »

Hi,

Je kan met een WHV het land onbeperkt in en uit reizen binnen de tijdsduur van het visum.

Je kan je trip zo lang of zo kort laten duren als je wil, ligt er aan hoe je reist, wat je wil zien etc. Persoonlijk ben ik geen voorstander van de Greyhound omdat je dan juist alle mooie natuurplekken mist in Australie mits je nog andere extra toertjes onderweg doet, maar die zijn duur. Je komt alleen in dorpen en steden met dat vervoer dus het beperkt erg. Maar als je dat geen problem vindt, is dat zeker een optie. Je kan als alternatief ook kijken of je met andere backpackers mee kan reizen, scheelt veel in kosten, dan kun je lekker kamperen op schitterende plekken en ben je veel flexibeler. In hostels hangen vaak briefjes of op websites zoals Gumtree kun je misschien medereizigers vinden.

Wil je nu richting het Noorden gaan? Hou er dan rekening mee dat het een enorme chaos is met overstromingen, schade en verwoeste wegen in noordelijk NSW en van zuidelijk tot midden Queensland. Cycloon Debbie heeft onebschrijfelijke verwoestingen aangebracht en er zijn nog steeds gebieden die overstromen etc. Daarnaast is het nog het regenseizoen in de tropen met nog meer kans op cyclonen en het is erg heet en benauwd in het Noorden... Begin mei begint het droge en perfekte reisseizoen.

Als alternatief zou je bijvoorbeeld NSW en Victoria kunnen verkennen of het zuidwesten, eventueel met een extra trip naar Alice, Uluru en Kings Canyon maar dat is over het algemeen prijzig.

Veel plezier!
SusanneP

In sept/okt/nov naar Australië, welk gebied

Bericht door SusanneP »

Hallo forummers,

Wij zijn moeten onze vakantie voor dit jaar nog plannen. We zaten te denken om naar Australië te gaan, onze vakantie staat nog niet vast. we kunnen vanaf half september, oktober of november (evt begin december) max 3,5 week vrij krijgen. Nu heb ik al heel wat gelezen over Australië maar ik zie door de bomen het bos niet meer :? en keuzestress haha.
Meestal selecteren we voor onze vakanties een globale route en gaan dan verder met de bonnevooi (auto of backpack) Aangezien Australië zo mega groot is lijkt het verstandig om wat meer dingen vast te leggen. Hebben jullie tips qua regio in deze periode? Ruige natuur, wandelen en niet te toeristische plekken trekt ons het meeste. We houden wel van een paar daagjes strand maar niet de hele vakantie. Daarnaast zijn we niet vies van wat kilometers vreten maar willen wel graag genieten en dus niet te veel haasten. De route darwin-perth lijkt mij prachtig maar daar hebben we te weinig tijd voor vrees ik, als je dan een deel kiest is het dan broome-darwin of broome-perth. Ik zat te zien om een auto/camper te huren bij Darwin en daar 2 weken rondreizen en dan een vlucht richting cairns/brisbane voor nog wat dagen relaxen en strand. Of toch brisbane-cairns rijden in 3 weken. of adelaide-melbourne met kangaroo island en dan is er ook nog het red center :X Mijn vraagtekens zitten voornamelijk bij het weer en de misschien te toeristische route aan de oostkust. Ik heb gelezen dat in die periode de omgeving van Darwin niet aan te raden is ivm the built up en daardoor heel veel muggen, dat aan de oostkust het regenseizoen begint en bij melbourne te koud? Hebben jullie daar ervaringen mee? Is het misschien beter om te orienteren op adelaide-melbourne?

Groeten Susanne
Kims
Reisexpert

Re: In sept/okt/nov naar Australië, welk gebied

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen! Ik zou me voor 3,5 week inderdaad concentreren op een bepaald gebied/route en selectief zijn.

Qua weer ligt het eraan wanneer jullie precies willen gaan. September kan nog net voor het tropische Noorden, inderdaad bijvoorbeeld de route van Darwin naar Broome (mijn favoriet). Wel een aanrader om dan een 4WD te huren en dan de Gibb River Road te doen! Oktober wordt inderdaad al erg warm en benauwd in het Noorden maar is voor de subtropen perfekt. In het Zuiden is het dan lente wat mooi kan zijn maar ook nog nat en koud. November is aanzienlijk beter qua weer voor het Zuiden en ook okay voor de subtropen, absoluut geen aanrader voor de tropen.

Als jullie flexibel zijn qua tijd, zou ik kijken wat jullie willen zien/doen. Het is inderdaad een gigantisch land, dus kijk wat jullie het meest trekt. Het ruige Noorden, wijngebiden, savannelandschappen of meer de bossen van het Zuiden. De woestijn of tropische regenwouden. Eilanden/strand of liever bush? Een combinatie zou inderdaad de optie zijn om een paar weken rond Darwin te hebben, naar Cairns te vliegen en daar rond te kijken. In Brisbane zou ik persoonlijk niet teveel tijd doorbrengen, een stad is een stad...

Laat maar weten als je meer vragen hebt!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

Hi Susanne,

Toevallig heb ik net een nieuw topic geopend over de reis van Darwin naar Broome, deze kan je hoogstwaarschijnlijk wel helpen. Als je dit gebied wilt verkennen raad ik aan om dit zo vroeg mogelijk in September te doen. Zeker in October en November zal het daar veel te warm en benauwd zijn. Dit gebied is wel perfect met een 4WD; Een gewone camper is ook mogelijk, maar dan mis je ontzettend veel "must see's". Ook moet ik je waarschuwen over de prijzen die een 4WD met zich meebrengt! Zeker 2x zo duur als een 2WD.

darwin-broome-dagen-t33583.html

Als je 3,5 week kan gaan reizen is deze trip ook goed te combineren met een andere stad. De laatste paar dagen in Cairns tot rust komen klinkt perfect! Zo kan je ook nog het Great Barrier Reef ontdekken.

Zelf heb ik al Alice Springs, Tasmanie en de gehele oostkust van Cairns tot Adelaide gezien. Van alles wat ik heb gezien en meegemaakt hier vond ik de Great Ocean Road nog het minst spectaculair. Maar dit is natuurlijk slechts mijn ervaring! In 3,5 week zou je ook een geweldige roadtrip van Cairns naar Sydney kunnen doen. In September en Oktober is het zeker in Cairns nog uitstekend weer. (Volgens de voorspellingen, that is...)

Van Darwin naar Perth is inderdaad niet te doen vanwege de afstand en ik ben het ook helemaal eens met Kims quote over Brisbane; "Een stad is een stad".
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
SusanneP

Bericht door SusanneP »

Hoi!

Super bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik had het de afgelopen weken heel druk op het werk dus geen puf meer voor reisoriëntatie gehad.. :'(

Oktober wordt inderdaad al erg warm en benauwd in het Noorden maar is voor de subtropen perfekt. @Kims: wat bedoel je met de subtropen? Ik dacht dat bij Darwin en Cairns tropisch gebied was of heb ik dit verkeerd begrepen?

Ik heb de route Darwin-Broom maar uit mijn hoofd gezet, het lijkt mij supermooi en spreekt mij het meeste aan maar het weer vind ik ook belangrijk. We kunnen helaas niet eerder dan eind september weg. Ik zag op een website ook een reis van Darwin naar Alice Springs, is dat wat te doen als we eind september weggaan? Ik kan er niet heel veel informatie over vinden. Vooral ruige natuur spreekt ons erg aan. We zijn niet echt strandmensen en vermijden het liefste hele toeristische plekken. Anders zit ik te kijken om een camper te huren en dan de route Cairns-Brisbane rijden met wat NP mee te pakken.

Groetjes Susanne
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Met subtropen bedoel ik de gebieden net onder de tropen, dus niet de tropen. Eind september kan nog net voor Darwin en omstreken maar zal al erg warm en benauwd kunnen worden. Voor Alice en de woestijn is het perfekt. Daar kun je je makkelijk weken vermaken. Reis van Darwin naar Alice en omstreken is dus zeker te overwegen. Veel ruimte, natuur, afwisseling en schitterende plekken!!

Groetjes
SusanneP

Bericht door SusanneP »

Kims schreef: 19 jul 2017 02:20 Hi,

Daar kun je je makkelijk weken vermaken. Reis van Darwin naar Alice en omstreken is dus zeker te overwegen. Veel ruimte, natuur, afwisseling en schitterende plekken!!

Groetjes
Bedankt weer voor je reactie. Ik heb even zitten zoeken op internet en zag een route bij tenzing travel (weet niet of ik het mag noemen) Is die route te doen?
https://www.tenzingtravel.nl/australie- ... #programma

Dit is een reis met 4wd drive, maar kan denk ik ook met gewone auto of camper? Alleen kan je dan die loop niet doen denk ik.

Als andere optie zat ik eraan te denken om de oostkust te pakken, voor 3 a 3,5 weken is dan Cairns tot Brisbane aan te raden of Cairns - Sydney? Als je de routes bij de reisorganisaties ziet doen ze vaak t/m Sydney, maar het lijkt ook wel weer een heel eind.
Plaats reactie