Betalen in het buitenland

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
El Niño
Reisexpert

Re: Betalen in het buitenland

Bericht door El Niño »

Rudi.....ff serieus: je kunt dat stukje in "alles over" beter effe updaten dan dit verouderde stukje er maar weer eens in te copy en pasten! Ik wil best tips geven in dit forum, en heb dat ook gedaan. Zelfs opgezocht wat er precies in het Royaalpakket zit!! En Nicci kwam er achter dat je die 1,82 ook al niet betaalde met een iets goedkoper pakket.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

* Rudi legt opmerking van Erik naast zich neer....Zennnnnn....Rudi laat zich niet op de kast jagen....zennnn...Rudi hapt niet....Zennn*

DIT KOMT VAN DE POSTBANK SITE en gaat om het basis pakket
[Het opnemen van euro’s bij een geldautomaat in eurolanden is gratis. Voor het opnemen van euro’s in de overige landen betaalt u € 1,82 per transactie. Bij het opnemen van vreemde valuta berekent Postbank altijd naast eventuele opnamekosten (€ 1,82) een koersopslag van 0,8 % over het opgenomen bedrag. Deze kosten worden verwerkt in het transactiebedrag.
bij de andere pakketen is het pinnen in het buitenland idd kosteloos.

Ik heb al die tijd alleen maar aan willen tonen dat niet ALLE pakketen van de postbank gratis pinnen buiten europa geven.
Ik heb niet gezegd dat de postbank helemaal geen gratis pinnen heeft.
Je moet dus wel even opletten welk pakket je hebt/wilt
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Zat me net op de fiets naar mijn werk iets anders te bedenken

Ik heb toen ook de postbank overwogen maar ze hadden een raar systeem met internetbankieren. Je kreeg niet een apparaatje mee om met je pasje een code te krijgen maar je kreeg een lijst met code's mee.
Die lijst moest je dan printen of in je mailbox houden en zelf bijhouden welke code's je al gebruikt had.
En ik vroeg toen hoe je aan een nieuwe lijst kwam als je de oude kwijt was en dat bleek heel lastig en omslachtig.
Vond het nogal een onveilig idee om zo'n lijst geprint te hebben of in mijn mailbox

Zijn er mensen die internetbankieren met de postbank??
Werkt het nog steeds zo?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Postbank bankieren op internet werkt met TANcodes je krijgt deze per sms toegestuurd die je dan moet invullen op de site. Dus ik denk dat ze de lijsten dan vervangen hebben door de smsjes.

Bij de rabobank moet je je pinpas in een apparaatje stoppen en je pincode en code van de site invullen om geld over te kunnen maken.

Volgens mij is een standaard postbankrekening goedkoper dan die van de rabobank, maar zodra je bij de rabobank een totaal pakket neemt is de rabobank goedkoper en completer. Tenminste de laatste keer dat ik het heb uitgezocht.
bolletjeom
Reisexpert

ik geloof dat ze toen ook al het sms systeem hadden ( nu je het me zo helpt herinneren) maar omdat ik dus geen mobiel wilde meenemen kwamen ze toen met het alternatief van een lijst! Nu weet ik het weer.

Zijn er mensen die in het buitenland zitten en internet bankieren met de postbank?
Hoe werkt dat? heb je een mobiel mee en ontvang je daar gewoon je sm's-jes? en zijn die een beetje op tijd dan?
Of heb je een lijst mee?
Nicciegoesaussie
Reiziger

Bericht door Nicciegoesaussie »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien ik dus Postbank heb en graag wil weten hoe dat zit.
Oh ja, met die lijst, zelf bijhouden welk nr je al hebt gehad valt wel mee.. Op de site wordt aangegeven naar welk nr je moet kijken (volgnummers) Maar ik doe het niet met die lijst maar inderdaad met smsjes.

Kan ook best zijn dat ik mijn ouders dit een beetje wil laten bijhouden, dan heb ik die tancodes helemaal niet nodig.
bolletjeom
Reisexpert

ik denk ook niet dat het moeilijk is om bij te houden op die lijst. Maar ik had bedacht dat het misschien wel heel fraude gevoelig is.
Stel: je hebt de lijst geprint en je streept keurig af. Iemand jat je tas met je bankpas en die codelijst.
Kunnen ze dan al aan de slag met internetbankieren?!?!? Of hebben ze dan toch ook nog je pincode nodig?
Ik begreep toen dat dit niet zo was..... Maar dat kan ik helemaal verkeerd begrepen hebben hoor.
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft
Nicciegoesaussie
Reiziger

Bericht door Nicciegoesaussie »

Nou je moet op internet ook nog inloggen he, dus dan hebben ze ook je inlognaam en wachtwoord nodig.
Maar die lijst vind ik zelf ook niets hoor.
Alleen heb ook wel verhalen gehoord over dat kastje van de rabo die gejat wordt, of nat is geworden en niet meer werkt.. Dan kun je ook niets...

Denk dat geen 1 systeem "waterdicht" is.

Maar inderdaad, hopelijk zijn er mensen met ervaringen met die smsjes van de postbank, want DAAR ben ik wel benieuwd naar!!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Mijn man heeft een zakelijk rekening bij de Postbank en hij heeft zijn mobiele nummer nog een prepay ding. Hij waardeert het op als het nodig is wat 1 keer per jaar is voor 20 euro. Hij gebruikt dit nummer alleen nog maar voor de postbank.

Maar wij zijn prive rabobank klanten en gebruiken die ook alleen met het reizen en nu hebben we een rekening geopend bij een bank hier in Australie.

gr van Moira
timmieboyvr
Wereldreiziger

Bericht door timmieboyvr »

Ik heb het RaboStudentenpakket met Creditcard en betaal 3,40euro per kwartaal. Ik dacht dat ze mij verteld hadden dat ik met dat pakket gratis kon pinnen bij de ATM voor de 1% koersopslag, helaas is dat niet helemaal waar en betaal ik 2euro per transactie. Je kunt echter wel gratis betalen met de Europas, maar die kaart doet het in vrijwel geen enkele winkel in Australie. En betalen met Creditcard doe ik liever niet omdat je dan alle uitgaven bij moet gaan houden om roodstaan te voorkomen en je maar een keer per maand ziet hoeveel je nog hebt.

Rabobank Studentenpakket
Kosten bij pinnen in binnen- en buitenland in euro's in vreemde valuta
Betalen met uw Europas of creditcard gratis 1% koersopslag
Bij geldautomaat met uw Europas gratis € 2 + 1% koersopslag
Bij geldautomaat met uw creditcard € 4,50 € 4,50 + 1% koersopslag

Per maand ben ik dus 10 tot 12 euro kwijt aan ATM-transacties, best zonde..
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Voor mij is het juist voordeliger om met de creditcard te betalen ipv. steeds weer te pinnen. Heb namelijk nog steeds de studentenrekening (terwijl ik eigenlijk geen student meer ben :@) bij de Rabobank en betaal steeds 2 euro als ik iets pin. Maar met de creditcard betaal geen extra kosten, ook niet achteraf omdat het universeel is. Snap sowieso niet dat mensen met zoveel geld op zak willen rond gaan lopen. Ik betaal liever met plastic. En tegenwoordig is het ook nog eens veiliger geworden doordat er een PIN bij zit. :)

Ow lees nu pas de reactie hierboven. Dan moet ik het nog eens goed nakijken. Volgens mij betaalde ik niks extra's voor mijn CC maar wel voor de cash machines...
bolletjeom
Reisexpert

hmm, verbaasde me dat ze juist studenten wel geld in rekening brengen. Heb het even gecontorleerd maar je hebt gelijk. Bij de rabo studenten rekening is pinnen van Euro's in het buitenland wel gratis maar vreemde valuta niet
Maar ja, je betaald voor dat pakker idd niets of "maar" €3.40 (per kwartaal) als je ook een CC wilt.

Dan is het in sommige gevallen toch de moeite waard om over te stappen naar het totaal pakket ( €7,25 of €9,75 met CC )
want dan is het pinnen wel gratis
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Alleen het nadeel daarvan is dat je dan misschien niet aanmerking komt voor een CC (of in ieder geval een vernieuwing ervan) omdat je als ik het goed heb €1500 bruto in de maand moet hebben om in aanmerking te komen. En omdat ik in Australië op het moment zit, heb ik dus geen vast inkomen op het moment. ;)
timmieboyvr
Wereldreiziger

Bericht door timmieboyvr »

hmm ja lastig.. Denk dat ik economie ga studeren en een universele bank open waar je geld op kunt storten zodra je op reis bent, en dan wereldwijd gratis kunt pinnen, daar zit geld in!

Oja, en ik heb mijn creditcard hier een paar keer gebruikt met als resultaat: geen overzicht meer in mijn geldsituatie, een belachelijk hoger bedrag dan dat ik eigenlijk moest betaalde werd afgeschreven, en 3 dagen in het rood staan. Plus dat die pin op de CC alleen maar werkt bij vernieuwde apparaten, en geloof mij, die ben ik hier in australie nog niet tegengekomen!
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
koentb
Contacteer:

Bericht door koentb »

Als ervaringsdeskundige van zowel de postbank als de rabobank zal ik me ook maar even in de discussie mengen.

Wij, mijn vriendin en ik, zitten momenteel in Zuid Oost Azie en ik zit bij de rabobank en mijn vriendin bij de postbank. Ik heb het totaalpakket van de rabobank en mijn vriendin het betaalpakket van de postbank. De ervaringen:

Beide pinnen we gratis, wel is het zo dat ik (Rabobank) af en toe jaloers kijk naar het postbankblauwe pasje van mijn vriendin. Zo heb ik in heel Laos geen KIP uit de pin automaat gekregen met mijn gewone pas, waar eefje wel gewoon vrolijk kon pinnen. Irritant dus!

Het internetbankieren ligt wat genuanceerder. Mijn vriendin werkt inderdaad met een TAN code lijst. Hier heeft ze bewust voor gekozen omdat een SMS ontvangen niet altijd even handig is. Zo zijn er genoeg plekjes op de wereld waar je wel internet hebt maar geen bereik, om nog maar niet te beginnen over het feit dat je mobiele telefoon kwijt kan raken of gestolen kan worden. De lijst werkt prima, alleen moet je die inderdaad niet kwijt raken. Tip van onze kant; laat een kopie van de tancode lijst thuis achter, als backup.

De rabobank werkt met de reader. Het voordeel hiervan is dat je geen gevoelige lijst mee hoeft te nemen. Enkel met je pincode, je pasje en je reader kan je je bankzaken regelen. Echter, gaat die reader stuk, dan heb je wel een probleem. Zonder Reader geen internetbankieren. Tip: neem een reserve mee, wij reizen nu al 3,5 maand en ik zit op mijn tweede reader. Hopelijk overleeft deze het gegooi in de bussen en vliegtuigen nog 1,5 maand :)

Tot slot, de creditcard. Ook hier hebben we er een van de rabobank en de postbank. Ook hier ben ik weer jaloers op mijn vriendin. Wanneer zij een creditcard uitgave doet, ziet ze die enkele dagen daarna direct terug op haar internetbankieren inclusief details. Hierna kan zij meteen haar creditcard aflossen. Ik (rabobank) moet wachten tot mijn (toch al trage) huisgenoot het overzicht heeft doorgemaild wat de rabobank aan het eind van de maand naar mijn huis stuurt. Gevolg is dat ik afhankelijk ben van een ander om te weten wat mijn creditcard in het buitenland doet. Niet echt handig.

Kortom, beide banken hebben voor- en nadelen. De postbank is weliswaar wat ouderwetser met het internetbankieren, toch zou ik er achteraf voor gekozen hebben. Vooral de creditcard is een groot pluspunt! Ik hoop dat je hiermee wat meer geholpen bent!
Plaats reactie