Reis midden Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Lodder
Reiziger

Re: Reis midden Amerika

Bericht door Lodder »

Hey!

Het lijkt vrij veel op de route die mijn vriendin en ik in begin 2014 gemaakt heb (cancun -> san jose), deze is prima met lokaal te regelen vervoer te doen. In Mexico waren dit grote tourbussen, in de overige landen van die 9 persoons busjes.

Wat betreft de grensovergangen: Ik geloof dat we alleen bij Belize inderdaad iets meer heb betaald bij een grensovergang (ik dacht belize in, kan ook uit zijn geweest) dan wat zou moeten, maar dan hebben we het over 2 a 3 euro. (Als iemand daar dan zijn familie beter van kan voeden: ^O^)
De reis van El Salvador (El Tunco) naar Nicaragua (Léon), via Honduras, was wat apart: als ik mij goed herinner was er een speciale regeling waardoor wij "officieel" nooit in Honduras zijn geweest.

Lodder
rprins
Vakantieganger

Bericht door rprins »

Tof, bedankt voor jullie reacties.

Wij zijn ons goed bewust dat we lang niet alles van deze landen te zien krijgen, maar dat is wat ons betreft ook niet erg. De afwisseling met cultuur, zee regenwoud is voor ons voldoende. Tevens vinden wij lange stukken reizigen niet erg, zolang er af en toe maar een dag of 2 rust aan te pas komt.

Is het realistisch om te doen in 3 a 4 weken? Gezien de tijd, 60 uur 3500 km.

Afgelopen zomer hebben wij nog wel een trip van 4 dagen gemaakt waar we ook veel onderweg zijn geweest, al was dit dan in scandinavie: https://goo.gl/02Lazl.

Ik hoor het graag :)
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Gezien de route kun je geen grote problemen verwachten met de grensovergang. Alleen bij de grensovergang naar Honduras moet je drie dollar extra betalen. En dat moet in biljetten en gepast. Dollar munten accepteren Ze niet.

De reguliere bussen gaan meestal tot aan de grens en dan pak je aan de andere kant weer een andere. Of een shared taxi oid naar de dichtstbijzijnde grotere plaats met een terminal.

Daarnaast zijn de grensovergangen naar costa Rica en Panama berucht om het vragen naar een retourticket. Ik neem aan dat je al een retourticket vanuit Panama hebt? Als je dan een beetje Spaans kunt, dan kun je er meestal goed omheen praten dat je geen ticket uit costa rica hebt ;)

Het is wel te doen in 4 weken. Maar je zult lange reisdagen hebben en niet alles wille /kunnen zien of je moet een beetje 'creatief' reizen.
Laatst gewijzigd door hildo op 13 jan 2017 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Lodder schreef: De reis van El Salvador (El Tunco) naar Nicaragua (Léon), via Honduras, was wat apart: als ik mij goed herinner was er een speciale regeling waardoor wij "officieel" nooit in Honduras zijn geweest.
Guatemala, el salvedor, Honduras en Nicaragua hebben een zelfde regeling als Schengen. Waardoor in totaal 90 dagen in het hele gebied mag blijven. Honduras geeft aan de landsgrenzen daarom geeft stempel meer in je paspoort. Maar registreert alleen dat je binnenkomt en vertrekt.
rprins
Vakantieganger

Bericht door rprins »

Super, bedankt voor jullie reacties! Ik ga ermee aan de slag =)
Esterb92
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Esterb92 »

Hoi!

Super gaaf plan! En de route ziet er haalbaar uit. Oh wacht.. Doe ik iets verkeerd met het openen van die route of staan er nog geen plaatsen in voor Costa Rica en Panama?

Naar mijn bescheiden mening is 4 weken wel erg krap, maar alles is mogelijk. Je moet alleen goed de afweging maken of je dat wilt. Je kunt natuurlijk ook slechts een of twee steden per land bezoeken en dan na een of twee nachten weer door, maar je kunt ook wat meer de tijd nemen om wat meer hoogtepunten per land mee te pakken en dan wat andere landen over te slaan :-) ach tis een afweging die voor iedereen persoonlijk is.

Zelf heb ik ervoor gekozen om Panama, Costa Rica en Nicaragua te doen en toen vanaf Costa Rica naar Cancun gevlogen omdat ik niet door alle tussenliggende landen wilde haasten. Voor mij was dit een makkelijke afweging want ik houd niet zo van een planning aanhouden en dat had anders wel lastig geworden ;-).
Plaats reactie