Mexico Noord / Zuid route

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
dr34mm4st3r

Mexico Noord / Zuid route

Bericht door dr34mm4st3r »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om begin maart 2017 naar Mexico te reizen om vervolgens een Noord route
en daarna een Zuid route te gaan bezichtigen.
Graag hoor ik van jullie of deze route logisch is... zo niet wat zou er veranderd kunnen worden in het schema...
Ook hoor ik graag welke bezienswaardigheden de moeite waard zijn en welke niet...

Ik heb ruim de tijd om rond te reizen... oftewel geen haast... dus alle tips zijn welkom!
(oja ben niet echt een jungle fan)

Hierbij mijn reisschema:

Mexico - Noord

Mexico City

· The Zocalo (Plaza de la Constitution)
· San Angel / Chimalistac
· Coyoacan
· Chapultepec Park
· Teotihuacan

Guanajuato

· Mummy museum
· Funicular
· Mercado Hidalgo
· Callegon del beso
· San Miguel
· Dolores Hidalgo

Guadalajara

· Zoologico Guadalajara
· Tlaquepaque
· Parque Agua Azul
· Lake Chapala tour
· Tequila tour

Puerto Vallarta

· Malecon
· Marietas Islands tour
· Zona Romantica
· Basilio Badillo
· Sayulita

Los Mochis

El Fuerte

· El Fuerte museum
· Kayak tour
· Fietsen
· Copper Canyon trein (1e klas)

El Divisadero

· Zipline

Creel

· Paardrijden door de canyon

Chihuahua

· Valley of the monks

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mexico - Zuid

Mexico City

Puebla

Oaxaca

San Cristobal de Las Casas

Villahermosa

Campeche

Merida

Cancun

Puerto Morelos

Cancun

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :-)

Alvast bedankt!

Groetjes,

Pascal
dr34mm4st3r

Re: Mexico Noord / Zuid route

*bump*
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik zag je vraag al eerder voorbij komen maar ben niet in alle delen geweest waar jij wat over zou willen weten. Een tijdje geleden heb ik in dit topic mijn reisroute geupload: deze-reisroute-haalbaar-weken-tijd-mexi ... 33040.html Ik weet niet of je dat al gezien had? Maar dat kan je op een aantal plekken in ieder geval een indicatie geven.

San Cristobal de Las Casas vond ik in ieder geval een aanrader, Campeche, Merida ook. Cancun zou je kunnen inwisselen voor Tulum? De andere plekken ben ik niet geweest. De meeste plekken staan ook beschreven op deze site dus misschien dat je daar ook nog wat aan hebt.
dr34mm4st3r

Dankjewel Erik!

Zo te zien heb je de Zuid route gedaan om vervolgens richting Guatemala te reizen.
Aangezien ik maanden de tijd heb om rond te reizen staat er bij mij geen versnelling op.
Vooral de Noord route is er 1 waarover ik graag nog wat tips zou willen hebben... bijvoorbeeld mensen die de copper canyon treinreis hebben gedaan.
Daarnaast ben ik wel een beetje huiverig voor de overvallen die geregeld in het Zuiden voorkomen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Klopt. Het zuiden was destijds het veiligst. Hoe de situatie nu is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij sowieso wat onrustiger dan een tijdje geleden.

Ik weet zo ook niet wie er in het Noorden is geweest om te taggen. Dus hopelijk kunnen anderen mensen ook nog helpen als je ze topic zien.
Esterb92
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Esterb92 »

Noord ben ik zelf niet geweest maar zou ik zeker willen doen mocht ik terug gaan naar Mexico. Alleen zorg ik er dan wel voor dat ik niet alleen ben, gezien het wat minder bereisd daar en dus minder veiligheid voor toeristen. Heb de Zuid route wel gedaan, alleen, en is zeker een aanrader! Zoals Erik ook aangeeft: zeker Tulum toevoegen aan de route!

Wat ik heb gedaan in vier weken:
Gevlogen op Cancun en daar gelijk de bus gepakt naar Playa del Carmen, ook dat had ik beter over kunnen slaan en gelijk naar Tulum kunnen gaan ;-). Cancun en Playa zijn vol met Amerikanen, wat ik zelf niet heel prettig vond maar wel leuk om voor de afwisseling na twee maanden in Costa Rica en Nicaragua tussen de zwervende backpackers, ineens tussen de super rijke Amerikanen rond te lopen ;-).

Oke dus:
Playa del Carmen 2 nachten - zsm vertrokken
Tulum - 5 nachten
Vallodalid - 1 nacht (we waren hier vroeg in de ochtend aangekomen en zijn erop uit getrokken, hier vooral naartoe gegaan zodat we de volgende ochtend vroeg de bus konden pakken naar Chichen Itza waar we onze bagage naartoe mee hadden en in een locker deden zodat we daarna door konden naar de volgende plek)
Merida - 3 nachten
Campeche - 2 nachten (leek wel heel veel op merida en san christobal dus was voor mij eigenlijk een beetje overbodig achteraf gezien)
Palenque - 2 nachten
San Christobal de las Casas - 3 nachten
Oaxaca City - 5 nachten
Mexico City - 5 nachten

Vanaf Oaxaca is het tof om een trip naar het zuiden te doen, waar je ook kunt surfen. Zelf had ik daar geen tijd voor want ik wilde langer in Oaxaca blijven omdat ik het daar zooooo fantastisch vond en wilde ook nog genoeg tijd hebben in Mexico City om een beetje rustig aan te doen en te relaxen voordat ik terug naar huis vloog - uiteindelijk ben ik hier trouwens geskimd en waren mijn laatste drie dagen totale paniek met twee geblokkeerde bankkaarten maar dat is weer een ander verhaal ;) relaxen zat er in ieder geval niet in totdat ik lekker op het vliegtuig terug naar Nederland zat -.

Van alle plaatsen waar ik ben geweest zou ik Campeche overslaan, super mooi stadje hoor daar niet van, maar op een gegeven moment heb je t wel gezien. En Playa overslaan.
Waar ik naartoe nog had willen gaan: Isla Holbox, Puerto Escondido, (en in het noorden) Guadalajara en andere noordelijke plaatsen waar meer natuur en outdoor activiteiten zijn (zoals op jouw lijstje staat zie ik, super gaaf!)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wauw dank je wel voor je uitgebreide antwoord Ester!
Nevado
Vakantieganger

Bericht door Nevado »

Hee! Zo'n 2 jaar geleden zat ik in Mexico en vergeet zeker niet om naar Lake Bacalar (meer van de 7 kleuren) te gaan. Dit ligt tussen de grens met Belize en Tulum in. Er hangt daar een ontspannen sfeertje en het meer is prachtig met allemaal verschillende kleuren blauw in het water.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb je daar ook foto's van? Ik ben wel benieuwd namelijk?!
dr34mm4st3r

wow dank jullie wel voor de handige tips!

Ik ga zoiezo Tulum en Lake Bacalar toevoegen aan mijn schema en wellicht Isla Holbox :) Ik heb verhalen gelezen dat de weg naar Puerto Escondido een hel is en het voornamelijk een surfersparadijs is.

Ik denk dat de veiligheid in het Noorden wel meevalt. Ik reis namelijk tot Chihuahua... meer naarboven wordt het wel riskanter... je moet zoiezo waar je ook komt in Latijns Amerika altijd goed op je spullen en dergelijke letten... het is immers niet zoals in NL :)

Dat skimmen in Mexico city... heb je daar toevallig nog tips voor om dat te voorkomen? Weet je zelf hoe het gebeurt is? Heel vervelend allemaal... je wilt zeker niet dat het gebeurt op je eerste dag!
Esterb92
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Esterb92 »

Klopt inderdaad wat je over Puerto Escondido typt haha ;-)

Ehm ja heel eerlijk gezegd denk ik dat ik zelf heel dom ben geweest en mijn bank app heb geopend terwijl ik op een openbaar wifi was ingelogd... Ik heb geen idee hoe het anders gebeurd zou kunnen zijn namelijk want ik had mijn bankpas en creditcard altijd beide gescheiden van elkaar. Van de een op de andere dag werkten beide passen niet meer.
Wat er met mijn bankpas was gebeurd weet ik tot op de dag van vandaag nog niet, toen ik de Rabobank belde vertelden ze me namelijk dat ze niets raars zagen maar toch deed mijn pas het niet. Voor zover mijn Creditcard.. mocht ik beantwoorden of ik voor duizenden euro's spullen in the apple store ergens in Miami had aangeprobeerd te kopen en heel veel dingen via online webshops... Super blij dat ze direct mijn kaart hadden geblokkeerd. Het enige dat ik ermee deed was aanbetalingen van 1 euro of 50 cent voor Hostelworld dus het viel gelukkig wel op dat ik die uitgaven niet zelf had gedaan.

Anyway, tegenwoordig heb je ook van die hoesjes die je om je pas kan doen zodat ze niet gescand kunnen worden als er iemand langsloopt, zegmaar dat contactloos betalen dat wordt dan geblokkeerd. Dus die heb ik nu altijd om mijn passen zitten. Geen idee of het echt helpt maar het geeft me in ieder geval het gevoel dat ik er wat aan doe om het in het vervolg tegen te gaan ;-)

Om het te voorkomen, gewoon wat je zegt: goed op je spullen letten. Als je niet als een kip zonder kop rondloopt dan is de kans al vrij klein dat je iets overkomt (niet te zeggen dat ik als een kip zonder kop rondliep hoor, ik had gewoon na drie maanden een zwakte momentje denk ik ;P ).
dr34mm4st3r

Hoi Esther,

Ik heb even wat research gedaan en skimming schijnt nogal vaak te gebeuren in de Yucatan...
voornamelijk op plekken zoals Cancun, Playa del Carmen en Tulum.
De beste tips en meest logische die ik kon vinden was om bij het pinnen je pincode te bedekken met je hand zodat een eventuele camera die niet kan lezen... en pinnen bij een bank en dus niet in een louche achterbuurt of iets dergelijks :)
En mensen die je willen helpen gelijk de laan uit sturen haha :)
Esterb92
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Esterb92 »

Dat geloof ik graag! Er zijn daar inderdaad ook heel veel van die pinautomaten die los op straat staan als een soort van telefooncel en die echt onbetrouwbaar zijn. Daar heb ik geen gebruik van gemaakt overigens, ben altijd naar een bank gegaan. Nu ik erover nadenk... wellicht was het eigenlijk daar in Yucutan al gebeurd en hebben ze pas drie weken later wat met de informatie gedaan... toen ik dus zelf onderhand al in Mexico City zat..
Plaats reactie