Wat zijn de hotspots in en rondom Alicante?
Wat zijn de hotspots in en rondom Alicante?
Ik ben op zoek naar hotspots in en rondom Alicante (steden/dorpjes, musea, natuur, kastelen etc). We hebben eigen vervoer, maar we hebben wel twee kleine kinderen mee. Wie heeft tips?
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
-
- Vakantieganger
Re: Alicante
Ik lees even mee, ga er met pasen heen.
Dagje Benidorm zal er wel in zitten. Wij hebben geen vervoer, wellicht huren we een keer een auto. Maar volgens mij is openbaar vervoer prima geregeld.
Dagje Benidorm zal er wel in zitten. Wij hebben geen vervoer, wellicht huren we een keer een auto. Maar volgens mij is openbaar vervoer prima geregeld.
Qreply
Hoi, ik woon in deze streek en heb een half jaar in Alicante zelf gewoond... wat wil je gaan zien/doen? Er is zoooo veel te ondernemen... en hoe lang heb je de tijd? Ik heb ook reeds op aanvraag van een vriendin van mij al wat tips op fb geplaatst... geef maar aan wat je voorkeuren zijn en blijf je overnachten in alicante of trek je echt rond?
-
- Vakantieganger
Re: Wat zijn de hotspots in en rondom Alicante?
Wij verblijven in Alicante zelf. En wij vinden echte Spaanse tapas zaakjes leuk om te gaan eten.
Gezellige cafe's om een drankje te doen. En leuke winkel straatjes.
En horen graag over de dingen die je zeker niet moet overslaan als we daar zijn.
We zijn daar met pasen, maar geloof dat ze daar pasen een week later vieren dan wij hier. Als je daar meer over weet mbt tot viering en waar we dan moeten zijn voor de mooiste processie bijv.
En horen graag over de dingen die je zeker niet moet overslaan als we daar zijn.
We zijn daar met pasen, maar geloof dat ze daar pasen een week later vieren dan wij hier. Als je daar meer over weet mbt tot viering en waar we dan moeten zijn voor de mooiste processie bijv.
Wij verblijven een week in El Campello. We reizen dus met twee kleine kinderen van dan 2,5 en bijna 1 (ze zitten in een buggy). Boswandelingen, bijvoorbeeld, zijn nu even niet aan ons besteed helaas (ivm buggy). Kastelen, mooie stadjes, pretpark ed wel. We gaan in februari .
Ik vond Murcia en Cartagena zeker de moeite waard!
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Nou daar gaan we dan... Laat ik eerst een paar praktische tips geven
Spanje is niet ingericht op kinderwagens.. Je ziet ze dan ook eigenlijk alleen in de grotere steden en aan de boulevards. De straten zijn niet allemaal even goed onderhouden dus sta niet versteld als je geen gladde stoepen etc tegenkomt.. Het openbaar vervoer is niet echt goed geregeld. In het dorp waar ik bijvoorbeeld woon komt 2x per dag een bus en dan moet ik nog 6 km verder zien te komen dus reken niet teveel op openbaar vervoer buiten de grote steden. In Alicante is bijna alles goed te lopen mits je in het centrum verblijft. Het oude gedeelte van Alicante is geweldig. Heel sfeervol en vol met eettentjes en barretjes. De boulevard is ook leuk maar ik raad je aan daar niet te eten. Te duur, niet echt lekker en het personeel is ook lala. Het oude gedeelte bevindt zich achter de boulevard dus kun je beter daar een leuk tentje uitzoeken. De boulevard is op zondag extra leuk. Het strand, wanneer de zon schijnt, is altijd leuk voor kinderen en het hele jaar door te bezoeken. Uit de wind is het hier heerlijk toeven ook in de winter (kan nog zeker oplopen tot 20 graden dus..).
Wat leuk is om te bezoeken aan musea is denk ik met kinderen het museum betreffende het fiesta el fuego. Dit is een jaarlijks feest met de mooiste praalwagens. Is in juni altijd maar het museum behoudt de mooiste wagens. De rest wordt verbrandt (fuego) dus die verdwijnen. Het kasteel is ook leuk voor een bezoek. Mooi uitzicht en je kunt er met een lift heen. Wel heel onhandig om daar rond te lopen met een kinderwagen... Het oude gedeelte heeft ook mooie panden. Kijk eens omhoog en geniet van de mooie panden!
El Campello ken ik niet goed dus daar kan ik niet veel over zeggen. Rond Alicante is ook heel veel te doen. Je hebt dan wel altijd een auto nodig. Huren is niet echt duur maar let op de kleine lettertjes want daar kunnen de spanjaarden wat van! Wij rijden hier allemaal met gedeukte en bekraste auto's omdat ze niet echt goed rijden...
Zelf woon ik in het noorden vanaf Alicante (Pedreguer) en weet daarom meer van het noorden dan het zuiden bij Alicante. Wel zijn de zout vlakten in Santa Pola leuk, Murcia is mooi maar wel even rijden, Elche heeft mooi palmtuinen. Iets verder doorrijden naar het noorden zou ik zeggen.. bezoek Altea. Mooi en gezellig wit dorp. Javea, Calpe, Denia, Moraira zijn allemaal leuke dorpen als je maar altijd naar de oude kern gaat. Het nieuwe gedeelte is bijna nooit iets. Gebouwd in de booming jaren en dus alleen stenen.. Villajoyosa is een kleurrijk dorp. Ook zijn er druipgrotten in de buurt die zeker een bezoek waard zijn. Gewoon de binnenlanden rondrijden is ook heel mooi. Guadalest is een heel leuk dorp.
Helaas verdwijnen de kleine winkeltjes overal omdat hier volop grote winkelcentra buiten de dorpskernen worden gebouwd. Jammer maar het is niet anders. Dus als je wilt shoppen kun je daar je hart ophalen. In Benidorm zijn de pretparken maar die openen net voor of net na de pasen. Dat is ieder jaar maar weer afwachten.
De week voor pasen is hier DE belangrijkste week van het jaar. Semana Santa wordt deze genoemd en dan zijn er allerlei prosessies (optochten) en volop feest. Heel leuk en tof om een keer te zien maar het nadeel is wel dat veel dicht is. De optochten zijn groots en de kostuums geweldig. In februari hebben we ook carnaval wat ook zeker gezellig is om mee te maken (al vind ik zelf carnaval in mijn geboortestad in Nederland gezelliger...).
Vraag ook vooral aan de locale wat er te doen is. Zij kunnen je daarop attenderen. Ieder dorp, stad, heeft zijn eigen fiesta's en die zijn echt heel leuk om bij te wonen. Omdat dit echt per dorp geregeld is weten de locale dit het beste. Staan ook vaak vermeld in allerlei locale krantjes.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Heel veel plezier in ieder geval en vervelen hoef je jezelf zeker niet. Alicante zal je verbazen. Persoonlijk vind ik het een zwaar ondergewaardeerde stad! Ik verhuur zelf een villa en als gasten vragen waar naartoe te gaan Valencia of Alicante raad ik ze Alicante aan. Valencia is mooi en heeft hele mooie panden maar Alicante heeft een geweldige sfeer die niet te evenaren is door Valencia
Ik zou wel een aantal spaanse woorden leren want dat waarderen de spanjaarden enorm. Bv bedankt (gracias), hallo (hola of buenas dias), aub (por favor) etc. Reken er niet op dat ze Engels spreken dan valt het alleen maar mee want Engels is hier echt nog niet ingeburgerd (gelukkig).
Dompel je onder in het Spaanse leven en je zult genieten. Soms even tot 10 tellen ivm het lange wachten op iets maar ach je hebt vakantie. Geniet er in ieder geval van! Buen viaje y mucho suerte

Wat leuk is om te bezoeken aan musea is denk ik met kinderen het museum betreffende het fiesta el fuego. Dit is een jaarlijks feest met de mooiste praalwagens. Is in juni altijd maar het museum behoudt de mooiste wagens. De rest wordt verbrandt (fuego) dus die verdwijnen. Het kasteel is ook leuk voor een bezoek. Mooi uitzicht en je kunt er met een lift heen. Wel heel onhandig om daar rond te lopen met een kinderwagen... Het oude gedeelte heeft ook mooie panden. Kijk eens omhoog en geniet van de mooie panden!
El Campello ken ik niet goed dus daar kan ik niet veel over zeggen. Rond Alicante is ook heel veel te doen. Je hebt dan wel altijd een auto nodig. Huren is niet echt duur maar let op de kleine lettertjes want daar kunnen de spanjaarden wat van! Wij rijden hier allemaal met gedeukte en bekraste auto's omdat ze niet echt goed rijden...
Zelf woon ik in het noorden vanaf Alicante (Pedreguer) en weet daarom meer van het noorden dan het zuiden bij Alicante. Wel zijn de zout vlakten in Santa Pola leuk, Murcia is mooi maar wel even rijden, Elche heeft mooi palmtuinen. Iets verder doorrijden naar het noorden zou ik zeggen.. bezoek Altea. Mooi en gezellig wit dorp. Javea, Calpe, Denia, Moraira zijn allemaal leuke dorpen als je maar altijd naar de oude kern gaat. Het nieuwe gedeelte is bijna nooit iets. Gebouwd in de booming jaren en dus alleen stenen.. Villajoyosa is een kleurrijk dorp. Ook zijn er druipgrotten in de buurt die zeker een bezoek waard zijn. Gewoon de binnenlanden rondrijden is ook heel mooi. Guadalest is een heel leuk dorp.
Helaas verdwijnen de kleine winkeltjes overal omdat hier volop grote winkelcentra buiten de dorpskernen worden gebouwd. Jammer maar het is niet anders. Dus als je wilt shoppen kun je daar je hart ophalen. In Benidorm zijn de pretparken maar die openen net voor of net na de pasen. Dat is ieder jaar maar weer afwachten.
De week voor pasen is hier DE belangrijkste week van het jaar. Semana Santa wordt deze genoemd en dan zijn er allerlei prosessies (optochten) en volop feest. Heel leuk en tof om een keer te zien maar het nadeel is wel dat veel dicht is. De optochten zijn groots en de kostuums geweldig. In februari hebben we ook carnaval wat ook zeker gezellig is om mee te maken (al vind ik zelf carnaval in mijn geboortestad in Nederland gezelliger...).
Vraag ook vooral aan de locale wat er te doen is. Zij kunnen je daarop attenderen. Ieder dorp, stad, heeft zijn eigen fiesta's en die zijn echt heel leuk om bij te wonen. Omdat dit echt per dorp geregeld is weten de locale dit het beste. Staan ook vaak vermeld in allerlei locale krantjes.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Heel veel plezier in ieder geval en vervelen hoef je jezelf zeker niet. Alicante zal je verbazen. Persoonlijk vind ik het een zwaar ondergewaardeerde stad! Ik verhuur zelf een villa en als gasten vragen waar naartoe te gaan Valencia of Alicante raad ik ze Alicante aan. Valencia is mooi en heeft hele mooie panden maar Alicante heeft een geweldige sfeer die niet te evenaren is door Valencia

Ik zou wel een aantal spaanse woorden leren want dat waarderen de spanjaarden enorm. Bv bedankt (gracias), hallo (hola of buenas dias), aub (por favor) etc. Reken er niet op dat ze Engels spreken dan valt het alleen maar mee want Engels is hier echt nog niet ingeburgerd (gelukkig).
Dompel je onder in het Spaanse leven en je zult genieten. Soms even tot 10 tellen ivm het lange wachten op iets maar ach je hebt vakantie. Geniet er in ieder geval van! Buen viaje y mucho suerte
ChristianUSA schreef:Wij verblijven in Alicante zelf. En wij vinden echte Spaanse tapas zaakjes leuk om te gaan eten.
De week voor pasen (data voor pasen zijn gelijk aan die in Nederland) is hier het belangrijkst. Door de hele stad zul je optochten zien. Vraag aan de locale waar die dag er een is en vanaf hoe laat. De hele dag gaan ze nl. door. Volg de menigte en je zult ze zeker tegenkomen als je die week er bent. Het is echt geweldig om te zien en te ervaren. Met Pasen zelf is het meer een familie feest en zullen er weinig tot geen optochten meer zijn. Houd er dan wel rekening mee dat veel zaken dicht zullen zijn al wordt dat ieder jaar wat minder maar de spanjaarden hechten veel waarden aan fiesta's en familie. 2e paasdag kennen we hier niet dus alleen de zondag is het pasen hier.
Qua advies waar te gaan eten is het moeilijk. Zaken openen en sluiten hier continue. Maar ga naar het oude dorp en volg de spanjaarden. Die weten precies wat de hippe leuke tentjes zijn. Laat je niet weerhouden door tl verlichting want dat is hier heel normaal. Dat zijn vaak de lekkerste eettentjes.. Ook, al klinkt het raar, de restaurantjes langs de wegen zijn vaak heel goed van eten. Niet echt gezellig zitten maar dat interesseert de spanjaarden niet dus...
Veel plezier in ieder geval!
Wauw Niekes! Wat een uitgebreide reactie
Heel fijn!

-
- Vakantieganger
Bedankt Niekes.
Heb je toevallig nog specifieke restaurantjes waar we eens naar moeten kijken. Die bij jou in de top 10 staan bijv.?
Heb je toevallig nog specifieke restaurantjes waar we eens naar moeten kijken. Die bij jou in de top 10 staan bijv.?
Helaas niet in Alicante... maar waar het druk is met Spanjaarden kun je eigenlijk niet fout gaanChristianUSA schreef:Bedankt Niekes.

@Niekes, nog bedankt voor je uitgebreide reactie! Dank je wel!