Kruger Park

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Dennis1982
Vakantieganger

Re: toegang krugerpark

Bericht door Dennis1982 »

Lower Sabie ben ik geweest.... we hadden daar een huisje aan de rivier. ( echt waanzinnig ).

hier een paar foto's van het huisje http://dennisderuiter.aroundtheglobe.nl/

Volgens mij kun je gewoon rechtstreeks met de receptie van lower sabie bellen om daar te reserveren.
http://www.lowersabierestcamp.com/

TIP! regel een huurauto... zodat je zelf in het park kunt rondrijden
kohraya
Reisexpert

Re: toegang krugerpark

Bericht door kohraya »

Tja ... wij wilden enkel een kampeerplekje om onze eigen tent op te zetten, maar alles zat vol in de periode dat wij willen.
Ondertussen hebben wij onze plekjes wel gereserveerd:
2 nachten Crocodile Bridge (omdat dat het dichtste bij Lower Sabie ligt - trouwens, dit waren ook de laatste plekjes die beschikbaar waren )
1 nacht Skukuza (ook in de buurt)
1 nacht Berg-en-Dal
Allemaal in het zuiden dus. Ik ben al eens meer naar 't noorden geweest, maar ik vond dat gedeelte in het zuiden interessanter.
Indien iemand nog leuke tips heeft: altijd welkom.
HenkJan81
Vakantieganger

zelf samenstellen: Kruger/Drakensbergen

Bericht door HenkJan81 »

We zitten volgend jaar erover te denken naar Zuid Afrika te gaan. Twee jaar terug in Botswana geweest, maar gezien het budget kiezen we nu voor Zuid Afrika.

Vrienden van ons zijn ook in de Drakensbergen geweest, dat zag er super uit. Blyte Canyon staat ook wel op het lijstje, maar natuurparken mag echt wel 1,5 week in totaal zijn (van drie weken in totaal).

Nu een paar vraagjes:
- twee jaar terug hebben we in een gemeubileerde tent geslapen. Was echt super. Hoe vind je makkelijk deze locaties?
- Game drives: waren echt blij dat we twee jaar terug een gids hadden. Maar ik ken Kruger niet zo goed. Haal je er meer uit met een gids, of is het prima zelf te doen?
- auto keuze: In Botswana was een 4x4 een noodzaak. Hoe is dit met Kruger?
- de lastigste vraag: Wat zijn ongeveer de kosten van accomodaties en gamedrives?
kohraya
Reisexpert

Re: zelf samenstellen: Kruger/Drakensbergen

Bericht door kohraya »

Afgelopen zomer met huurwagen en eigen tent geweest. 4x4 Is niet nodig in Kruger.
Geen ervaring met gamedrives en luxe accomodatie. We deden alles individueel en zo low budget mogelijk.
Drakenbergen is een aanrader als je van stevige wandeltochten houdt. Campings zijn zéér basic.
Blyde Canyon, met de Escarpment Route is leuk voor 2 dagen of zo.
bolletjeom
Reisexpert

Re: zelf samenstellen: Kruger/Drakensbergen

Bericht door bolletjeom »

Als africaguide kan ik niet anders dan aanbevelen om met een gids een natuurpark in te gaan. Om verschillende redenen. Als je met gids gaat dus een safari hoekt hoef je voor de rest van de reis alleen maar een normale auto te huren. Een 4x4 is geen noodzaak in Kruger maar zo kom je wel van de toeristenhighway af. En in eenhuur auto zit je over het algemeen te laag om iets te zien. Het geld dat je dus niet uit geeft aan een grote wagen kan je gebruiken voor een safari.
En een gids kan je vertellen wat je ziet, hoe het zich gedraagt, spot dingen die jij over het hoofd ziet en weet waar gister dingen gespot zijn.
Ik weet precies in welk gebied ik waarop moet letten, dat maakt de kans dat je het spot een stuk groter.

Van die tenten met bedden heb ik niet vaak gezien in zuid afrika om eerlijk te zijn..
Prijzen van een hostelbed 220 rand ongeveer. Prive kamer in een hostel 450 en een hotel kamer 800. Even uit het blote hoofd maar als je zelf even kijkt op booking.com dan vind je de antwoorden zo.
Geen idee wat de gamedrives op dit moment kosten in kruger. Kan het opzoeken in mījn administratie maar als je zelf even googled naar de pagina van het nationale park ben je sneller.

Zoals ik al zei, ik werk in die regio. Dus veaag maar raak. Of check mijn website voor wat reisverslagen

Groetjes Rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
mauddtjee
Vakantieganger

Kruger Park

Bericht door mauddtjee »

Hallo!

Over 2 weken (ja ik ben wat laat) reis ik naar Johannesburg. Ik zal hier misschien 2 dagen blijven en wil dan richting Kruger Park.
Nu heb ik geen idee hoe ik dat ga doen, aangezien ik alleen ben en ik niet weet of ik een auto wil huren of een safari met gids wil doen.
Kunnen jullie mij vertellen wat het beste is? Ik wil ongeveer 3 dagen in Kruger Park zijn.
Ook zijn tips voor overnachtingen altijd welkom!

Bedankt!
menasil
Reisexpert

Re: Kruger Park

Bericht door menasil »

Ik zou je zeker aanraden om met een safari game drive mee te gaan. Zo kun je lekker genieten en rondkijken en hoef je niet zelf t rijden en foto's te maken en op te letten of je ergens iets spot. Zeker luipaarden kun je niet zo makkelijk zien en rangers houden elkaar op de hoogte waar ze gespot zijn. Het lijkt mij fijner om een game drive te doen dan om het zelf alleen te moeten uitzoeken.

In Kruger park zijn allerlei camps waar je kan over nachten. Het is alleen wel snel volgeboekt in hoogseizoen dus zou zeker snel beslissen wat je wil. Misschien is er al wel geen plek meer. Ik zat zelf één nacht in Pretoriuskop maar ik vond dat vrij basic en had een "huisje" met gedeeld sanitair.

Hier vind je allerlei opties https://www.sanparks.org/parks/kruger/c ... t.php#main

Daarna zat ik twee nachten buiten Kruger en dat was stuk aangenamer. Alleen kom je daar niet makkelijk zonder eigen vervoer en rijd je ook over een zandweggetje. Ik was georganiseerd op reis dus voor mij was het sowieso anders.

@bolletjeom is onze zuidafrika expert maar ook veel offline ivm werk. Mogelijk ziet ze dit toevallig als ze online is maar kan niets beloven. @Lodder is net als ik ook dit jaar naar zuid afrika geweest maar dan op eigen houtje en ook naar kruger
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Hey,

Als je 3 dagen echt in Kruger wilt zijn (incl overnachting dus) zou ik zo snel mogelijk op http://www.sanparks.co.za kijken of er uberhaupt nog beschikbaarheid is. De grotere kampen zullen waarschijnlijk wel vol zitten, in de wat minder populaire heb je misschien nog een kans. Wil je echter bij deze plekken komen is volgens mij eigen vervoer nodig. Wij hebben zelf 1 nacht in Lower Sabie geslapen, met 's ochtends (5 uur vertrek) een game drive. Voordeel van deze georganiseerde drives is dat ze een uur eerder vertrekken dan de poorten open gaan voor de rest van de bezoekers in hun eigen autos. Hoe dat zit met georganiseerde drives die van buiten het park komen weet ik niet.

Voor wat betreft game drive versus selfdrive: Zoals menasil al aangeeft is, zeker als je in je eentje bent, een georganiseerde gamedrive veel beter/meer relaxed. Als je zelf door kruger rijdt zul je ook genoeg zien, maar meestal is dat gewoon aansluiten in de kijkersfile :)

Lodder
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Om even een beetje een "tegengeluid" te laten horen plaats ik ook mijn reactie er even bij. Wij zijn niet naar het Kruger park geweest omdat we tijdens het de research lazen dat het er "erg toeristisch" en "commercieel" was. Wat dit precies betekend kan ik niet zeggen, maar gezien de vele reacties hebben we daarom voor een alternatief gezocht. Ook omdat ik geen malaria pillen wilde slikken :P We zijn daarbij uitgekomen bij http://www.pilanesbergnationalpark.org/ op een uurtje reizen van Johannesburg. Hier konden we met eigen auto gemakkelijk rondreizen en hebben heel veel dieren gezien.

Het artikel over Hluhluwe is net af en staan de voor en nadelen van zelf rijden en of tour ook deels beschreven en geeft je misschien wat antwoorden op vragen die je nu hebt.
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zu ... si355.html

Verder ben ik het er mee eens dat als je wat wilt je snel dingen moet gaan vastleggen. Het hoogseizoen komt er aan en in oktober (toen ik er was) zaten al veel accommodaties vol.

Ik hoop ook dat @bolletjeom de tijd heeft om haar mening te geven. Ben erg benieuwd naar haar ervaringen.

@Lodder kun jij je vinden in de kritiek over het Kruger nu je er geweest bent?
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

3 dagen in Kruger? Zonde maar kan.Je kan er heen vliegen maar dat is prijzig. Met de auto is het 5 a 6 uur achter elkaar rijden en dan ben je bij de ingang. Je bent dan dood op en hebt eigenlijk maar 1 dag.

Bij aankomst auto huren en naar Pilanesberg gaan. Is ook commercieel maar wel een mooi park en niet groot om toch veel wild te zien. Wij hebben daar de zeldzame bruine hyena gezien. Pilanesberg wegen zijn wel slechter dan in Kruger.

Kruger is in het midden en zuiden druk maar wel mooi. Wel heel commercieel met een amateuristische inslag en heel druk. Als er een kat ligt zal je moeten strijden om deze te zien. Er staan dan heel veel auto's om je heen of voor je in het ergste geval. Of als er een hond op de weg loopt schrikt deze van het tegemoed komende verkeer die deze ook wil zien. Overigens is dit in Pilanesberg niet veel anders.
Restaurants worden commercieel geexploiteerd. Het noorden is rustiger, ook wel commercieel maar minder. De noordelijke camps hebben nog een ouderwetse kantine als restaurant. Maar dit is niet te bereiken in een dag.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Lower Sabie staat bekend als de beste locatie. Maar blijkbaar is dat ook steeds volzet. Skukuza en Crocodile Bridge vind ik dan goede alternatieven. Net even gekeken; er zijn nog plekken vrij op de camping achter 2 weken.
Voor 13€ per dag of zo huur je al een auto type VW Polo.
mauddtjee
Vakantieganger

Bericht door mauddtjee »

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb een accommodatie buiten Kruger geboekt in Phalaborwa. Hoogst waarschijnlijk zal ik er per auto heengaan.
Ik kan geen game drive reserveren op de een of andere manier. Ik zal het later nog eens opzoeken.
Hoop dat alles goedkomt haha.
Bedankt voor de inputs nogmaals, erg fijn!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Toen ik er begin oktober was, hebben we "off road" in midden en zuid Kruger soms ook een tijd lang niemand anders gezien. Dat vond ik zeer opvallend. De drives vanuit buiten het park mogen inderdaad pas op een bepaald tijdstip naar binnen. Toen ik in Shalati zat (buiten Kruger), zijn we omstreeks 5.30 weggegaan en het was zeker 45 minuten rijden naar het eerste hek, daarna moet je nog de echte gate door.

Ik moet zeggen dat de drukte heel wisselend was. Ik heb ook een keer een luipaard gezien onder een boom terwijl er geen enkele andere auto stond, maar tijdens de luipaard kill was het gigantisch druk en was het vechten om een plekje. We hebben ook een hele tijd als enige auto gekeken nasar een olifant die was aangevallen en verminkt was en probeerde het beste er nog van te maken. Heel speciaal. Persoonlijk vond ik onze ranger ook niet prettig. Hij hield te weinig rekening met de mensen die achter hem zaten waardoor de rechterkant elke keer uitzicht had op bomen.... Ik heb daardoor een wel eens wat gemist. Zoals de hyena. Ik zag hem gelukkig nog wegrennen. hij ging steeds "draaien" als die een dier zag zodat iedereen het naar zijn idee goed kon zien. Alleen de mensen rechts achterin (waaronder ik...) hadden dan net de pech niets te zien. We zijn uiteindelijk zelf gaan wisselen, ondanks dat we het hadden aangegeven, bleef hij dit zo doen. Hluhluwe was de ranger steeds aan het afwisselen en hield naar mijn idee steeds rekening met iedereen. Het was daar ook rustiger natuurlijk, maar viel mij op dat hij een stuk minder gehaast was dan onze ranger in Kruger. Desalniettemin ben ik blij dat ik naar Kruger ben geweest. Ik heb daar 3x The Big Five gezien en dat maakt het wel erg speciaal natuurlijk. Niet dat je ze niet elders kan spotten maar ik heb er een leuke tijd gehad. Alleen lunchen of ontbijten was altijd druk bij de restcamps en moeite doen om een plekje te vinden. Idem voor de rijen bij de toiletten.
NIKIE

KRUGER EN CO

Bericht door NIKIE »

In oktober gaan wij een grote 2 weken naar sa voor de 3de keer. We willen een kleine week in Kruger verblijven en dan nog een rondje maken (geen grote afstanden) om terug te eindigen in Joburg. Ik dacht aan Swaziland, Hluwehluwe, Kosibay of ergens in die richting.
Graag tips ivm mooie locaties en accomodaties die ook wat budgetvriendelijk zijn. Bedankt voor jullie tips.
Nikie
menasil
Reisexpert

Re: KRUGER EN CO

Bericht door menasil »

Zelf ben ik met een georganiseerde reis vanaf St Lucia via Swaziland naar Kruger gegaan. Ik vond zelf Hluwhluwe erg mooi maar als je Kruger kleine week hebt gehad, weet ik niet of het nog bijzonder is? Ik zag dat je ook de mogelijkheid hebt om walvissen te spotten bij St Lucia. Swaziland heeft meerdere mooie plekken. Wij zaten zelf op rijafstand van Malolotja. Daar kun je erg mooi wandelen.
Plaats reactie