Hoe kies ik een reisbestemming? (Azië of Midden-/Zuid-Amerika)
Hoe kies ik een reisbestemming? (Azië of Midden-/Zuid-Amerika)
Hoi allemaal!
Ik rond in 2017 mijn middelbare school af en ik wil dan heel graag op reis, ik ben al druk bezig met sparen en ik kom al een heel eind. Ik ben trouwens een 18-jarig meisje als ik op reis wil gaan en ik wil 6-8 maanden gaan reizen (maar het kan nog variëren).
Ik wilde in eerste instantie heel erg graag naar Zuid- en Midden-Amerika. Ik had al bedacht om een cursus Spaans te gaan volgen in Ecuador en vervolgens backpackend Peru, Mexico, Guatemala en Costa Rica te zien. Maar mijn ouders vonden dit niet het beste idee en vroegen me om toch ook naar Azië te kijken, omdat het goedkoper en veiliger zou zijn.
Zo kwam ik op het idee om via de Trans-Mongolië expres door Rusland, Mongolië en China te reizen om vervolgens Nepal en India te ontdekken (het liefst ook nog Myanmar, Thailand en Cambodja maar dat wordt misschien wel heel veel).
Nu weet ik niet wat ik moet kiezen en of dit de beste plannen zijn. Over beide plannen ben ik enthousiast, maar ik vraag me af of ik niet wat jong ben om in mijn eentje te gaan backpacken door Zuid- en Midden-Amerika en of daar meer jonge backpackers zijn. Ook vraag ik me af of het misschien een idee is om ook een deels georganiseerde rondreis te proberen (bij beide opties), omdat ik niet zo veel ervaring heb met reizen. Ik weet het, het zijn echte luxeproblemen, maar ik hoop dat jullie hier tips en ideeën over hebben!
Ik rond in 2017 mijn middelbare school af en ik wil dan heel graag op reis, ik ben al druk bezig met sparen en ik kom al een heel eind. Ik ben trouwens een 18-jarig meisje als ik op reis wil gaan en ik wil 6-8 maanden gaan reizen (maar het kan nog variëren).
Ik wilde in eerste instantie heel erg graag naar Zuid- en Midden-Amerika. Ik had al bedacht om een cursus Spaans te gaan volgen in Ecuador en vervolgens backpackend Peru, Mexico, Guatemala en Costa Rica te zien. Maar mijn ouders vonden dit niet het beste idee en vroegen me om toch ook naar Azië te kijken, omdat het goedkoper en veiliger zou zijn.
Zo kwam ik op het idee om via de Trans-Mongolië expres door Rusland, Mongolië en China te reizen om vervolgens Nepal en India te ontdekken (het liefst ook nog Myanmar, Thailand en Cambodja maar dat wordt misschien wel heel veel).
Nu weet ik niet wat ik moet kiezen en of dit de beste plannen zijn. Over beide plannen ben ik enthousiast, maar ik vraag me af of ik niet wat jong ben om in mijn eentje te gaan backpacken door Zuid- en Midden-Amerika en of daar meer jonge backpackers zijn. Ook vraag ik me af of het misschien een idee is om ook een deels georganiseerde rondreis te proberen (bij beide opties), omdat ik niet zo veel ervaring heb met reizen. Ik weet het, het zijn echte luxeproblemen, maar ik hoop dat jullie hier tips en ideeën over hebben!
-
- Wereldreiziger
Re: Hoe kies ik een reisbestemming? (Azië of Midden-/Zuid-Amerika)
De ene achttienjarige is de andere niet. Je leeftijd is niet het belangrijkste. Hoe zelfstandig ben je nu en verwacht je op een reis te zijn. Heb veel jongeren van jouw leeftijd rond zien trekken, waarvan het grootste deel in Aziatische landen, die relatief veilig zijn. Iets wat je van Zuid -en Midden Amerika niet kunt zeggen. Vaak is het zo, als je makkelijk bent in het leggen van contacten je snel aansluiting vind bij andere reizigers. Als je dan samen optrekt wordt het er wel veiliger op. Zelfstandig reizen moet je leren. Ga in India niet alleen in de nachtelijke uren, in voor Indiase begrippen luchtige kleding, over straat. Is vragen om problemen. Je moet het een beetje aanvoelen wat je wel en niet kunt doen. Mijn advies zou dan ook zijn, ga Azië bereizen. Plan in grote lijnen de route maar laat ruimte over om zijsprongetjes te maken. Zelf plannen wij nooit. Wij weten waar wij aankomen en vertrekken en de rest zien wij ter plaatse wel. Is het de moeite waard blijf je langer en anders boeltje oppakken en weg.
Bedankt voor je reactie! Ik ben wel redelijk zelfstandig, in hoeverre je dat over jezelf kan zeggen als je nog niet op jezelf woont of in je eentje op stap bent geweest. Ergens lijkt mij Azië ook wel de beste keuze voor de eerste keer alleen op reis, maar Midden- en Zuid-Amerika lijkt me zo ontzettend gaaf... In ieder geval bedankt voor het advies! Heb je verder toevallig nog must-sees en do's en don't's voor Azië? Alle tips en ideeën zijn welkom!
Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat Azië het gemakkelijkste is. Dit om verschillende redenen. Het is er relatief veilig, je komt er veel andere reizigers tegen en het is een stuk goedkoper dan de overige opties. Dit geeft je de gelegenheid om af en toe een flinke misser te maken, of voor een scam te vallen zonder dat je dit heel veel kost. Ook kun je vanuit veel plaatsen bijna rechtstreeks en betaalbaar naar huis vliegen mocht dat nodig zijn.
Rusland, Mongolië en China zijn wat lastiger te bereizen landen dan Thailand, Cambodja, Laos. De Transmongolië reis is volgens mij ook niet zo goedkoop. India zou ik ook net als eerste reisbestemming aanraden (en helemaal niet voor alleen reizende dames).
Wanneer je voor de eerste keer buiten Europa gaat reizen maakt het niet zo veel uit waar je naar toe gaat. Alles is mooi omdat het zo anders is.
Het klopt dat Zuid-Amerika zo zijn unieke bezienswaardigheden heeft, maar het is ook wat lastiger om te bereizen (mede doordat het niet overal even veilig is), je de taal moet spreken om zo lang mogelijk met je geld te doen en jezelf te redden en openbaar vervoer niet zo goed is ingesteld op toeristen (of je moet meer betalen) of het is er minder veilig.
Alles is uiteraard mogelijk maar ik begrijp de overweging van je ouders wel.
Rusland, Mongolië en China zijn wat lastiger te bereizen landen dan Thailand, Cambodja, Laos. De Transmongolië reis is volgens mij ook niet zo goedkoop. India zou ik ook net als eerste reisbestemming aanraden (en helemaal niet voor alleen reizende dames).
Wanneer je voor de eerste keer buiten Europa gaat reizen maakt het niet zo veel uit waar je naar toe gaat. Alles is mooi omdat het zo anders is.
Het klopt dat Zuid-Amerika zo zijn unieke bezienswaardigheden heeft, maar het is ook wat lastiger om te bereizen (mede doordat het niet overal even veilig is), je de taal moet spreken om zo lang mogelijk met je geld te doen en jezelf te redden en openbaar vervoer niet zo goed is ingesteld op toeristen (of je moet meer betalen) of het is er minder veilig.
Alles is uiteraard mogelijk maar ik begrijp de overweging van je ouders wel.