Hoogteziekte: bus of vliegtuig Lima-Cusco?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
rebeccafs

Hoogteziekte: bus of vliegtuig Lima-Cusco?

Bericht door rebeccafs »

Hoi,

Alweer een berichtje van mij. Ik zit nu in Lima en ga over 2 weken naar Cusco. Ik zit nog te twijfelen over een vlucht of busrit. De vlucht duurt 1 uur en de bus ongeveer 23 uur, dus je snapt mijn voorkeur. Als ik voor de buw zou gaan, zou ik voor luxe gaan (ik ken zulke lange busritten, geen pretje), dan is het ongeveer even duur als de vlucht.
Dan blijft de hoogteziekte over. Is die verschillend bij vliegen en rijden? De meeste mensen zeggen droogjes dat je je een paar dagen 'niet zo lekker' voelt. Ik hoorde hetzelfde over jetlags en daar was ik behoorlijk depri van |:( , dus het liefste ga ik daar niet weer doorheen. :N Ben vrij gevoelig, dus heb meestal wat meer last van dat soort dingen, maar ik ben nooit hoger dan 1.5 km gekomen en dat had ik lopend gedaan.

Wat zijn jullie ervaringen met deze vlucht/busrit/hoogteziekte?

Alvast bedankt!
vredenborg

Qreply

Bericht door vredenborg »

Omdat ik geen ervaring met de bus heb maar wel dezelfde reis gemaakt heb toen ik 28 jaar oud was raad ik je aan om zo gauw je aankomt veel coca thee te drinken;dat is een natuurlijk produkt en heeft niets met drugs te maken het kan in de winkel in theezakjes gekocht worden ;maar het land is zo mooi en de bussen zijn prima ( ervaringsdeskundige )Dan wen je langzaam aan de hoogte en misschien kun je ergens in lima die coca bladeren thee zakjes kopen. Veel plezier je zilt het ongelooflijk nar je zin hebben In cusco ga naar het plein en loop rechts van de kerk naar boven, daar is een prima hotel in de buurt wat iets lijkt op montmartre een van de leukste dingen die wij daar (goedkoop) gekocht hebben waren simpele glas onderzetters met nasca tekeningen grt jacob vredenborg
kohraya
Reisexpert

Re: Hoogteziekte: bus of vliegtuig Lima-Cusco?

Bericht door kohraya »

Iedereen reageert anders op hoogteziekte. Moeilijk om je hier een sluitend antwoord op te geven.
Of je nu met de bus gaat of met vliegtuig, in beide gevallen zul je het gewaar worden in je hoofd en zal je kort van adem zijn.
Maar indien je 2 of drie dagen niet hoger gaat, krijgt je lichaam de tijd om te acclimatiseren en gaat het weer beter.
Eens boven de 3000m stijg je best niet meer dan zo'n 400m per dag.
Persoonlijk pas ik mijn route steeds aan zodat ik laag begin en hoog eindig en ik niet in één keer een groot hoogteverschil moet overbruggen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Veel mensen in mijn dorms waren erg ziek van het plotselinge hoogteverschil na de vlucht vanaf Lima. Maar dit kan ook gewoon een verkeerde inschatting zijn. Het belangrijkste is volgens mij dat je in Cusco gewoon heel rustig begint. Beetje chillen, rustig wat musea bekijken en niet teveel alcohol drinken. Daarna kun je de omgeving bekijken en relaxed naar Machu Picchu gaan (via een trail).
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
rebeccafs

Bericht door rebeccafs »

Voor als iemand anders dit misschien later leest om informatie te vinden:
Ik kwam in Cuzco aan (van 0 naar 3400 meter) en had bijna nergens last van, alleen wat kortademigheid op de trappen. Gedurende de dag kreeg ik lichte hoofdpijn, die wegging na het drinken van zes koppen cocathee. Hij kwam terug toen ik met luide muziek ging dansen (doe de eerste dag dus rustig aan).
Op het moeilijk ademhalen na heb ik nergens last van gehad, maar het is heel persoonlijk. Ik heb een paar mensen gezien die er goed ziek van waren, maar de meeste hadden bijna nergens last van. Hou er alleen rekening mee als je tochten op grote hoogte wil doen.
Misschien heeft iemand er nog wat aan.
yasmin
Vakantieganger

Bericht door yasmin »

Ik ben in Peru behoorlijk hoogteziek geweest en wij reisden met de bus. Wij moesten namelijk een bergpas over van 4900 meter en kwamen van 2300 meter. In fractie van een paar minuten voelde ik me doodziek. Ik kon alleen nog maar overgeven. We zijn gedaald naar 3300 meter en de gids vertelde dat ik me dan beter zal voelen. Nou niet dus. Dokter gebeld en binnen een half uur stonden er twee Spaans sprekende artsen naast mijn bed. Nacht en ochtend aan de zuurstof gelegen, injecties en een bult aan medicatie. Artsen zijn drie keer geweest. Ik heb de reis mogen afmaken en heeft de pret niet mogen drukken.

In Peru weet iedereen wat hoogteziekte is. Bijna overal is zuurstof aanwezig. Veel drinken, rustig aandoen, geen alcohol en lichte maaltijden en heel veel drinken en blaadjes kauwen( vies dat dan weer wel) of thee drinken. Zelf zal ik voor het vliegtuig kiezen, want volgens mij moet je toch over die pas en is het nog steeds een behoorlijke overbruggende hoogte.

De rest van de groep had overigens hoofdpijn, licht gevoel in het hoofd en kortademig, maar dat laatste is sowieso normaal op hoogte.
rebeccafs

Bericht door rebeccafs »

Ik ben uiteindelijk gaan vliegen van 0 naar 3400 meter en nergens last van gehad. Klein beetje hoofdpijn, 6 koppen cocathee gedronken en het was over. Ik was alleen kortademig als ik me inspande. Dus het is inderdaad heel persoonlijk
Plaats reactie