Reis van 11-12 weken - alle tips en suggesties zijn welkom
-
Reis van 11-12 weken - alle tips en suggesties zijn welkom
Momenteel 21 jaar, net afgestudeerd en van plan om in januari richting azië te vertrekken met een goede vriend.
We gaan rond de 11-12 weken en willen Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam combineren.
Aangezien het nog een paar maanden duurt voordat we gaan is het, op wat globaal rondzoeken na, nog niet gelukt om een goed beeld te krijgen van de invulling van de reis.
De standaard toeristische plekken zijn vrij makkelijk te vinden op internet, persoonlijk zie ik ook graag wat minder toeristische plekken.
Daarom de vraag, heeft iemand nog tips of leuke suggesties? Wat mogen we echt niet missen? Zijn er nog onontdekte 'paradijsjes'?
We gaan rond de 11-12 weken en willen Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam combineren.
Aangezien het nog een paar maanden duurt voordat we gaan is het, op wat globaal rondzoeken na, nog niet gelukt om een goed beeld te krijgen van de invulling van de reis.
De standaard toeristische plekken zijn vrij makkelijk te vinden op internet, persoonlijk zie ik ook graag wat minder toeristische plekken.
Daarom de vraag, heeft iemand nog tips of leuke suggesties? Wat mogen we echt niet missen? Zijn er nog onontdekte 'paradijsjes'?
Re: Reis van 11-12 weken - alle tips en suggesties zijn welkom
Ten eerste zou ik zeggen: niet echt een reisschema maken, dan zijn jullie vrij om te veranderen onderweg op basis van ideeën van reizigers en locals die je tegenkomt. Maar het is wel goed om zo veel mogelijk info te verzamelen uiteraard.
Je wilt dus minder toeristische plekken. Die zijn zeker te vinden in Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam, maar je moet wel weten dat deze vier landen bizar toeristisch zijn. Los van de hordes normale toeristen massa's backpackers. Dus zo'n beetje elke local zal je zien als wandelende portemonnee en 99 van de 100 mensen zullen dan ook alleen met je willen praten omdat ze je geld willen. Ik zou persoonlijk om die reden Maleisië bezoeken i.p.v. 1 of 2 van de door jou genoemde landen, puur omdat locals daar veel minder op je geld uit zijn en je echt leuke tijden met ze kan beleven.
Nu klinkt dit hierboven een beetje negatief, want je zult ongetwijfeld een geweldige tijd hebben als je het toch bij de 4 genoemde landen houdt. Maar mocht je een andere ervaring willen hebben (naar mijn mening lijken de 4 landen ondanks hun verschillen toch erg veel op elkaar), meer echt met locals en minder met medetoeristen, dan zou ik Maleisië (of de Filippijnen) inpassen.
Een minder toeristische plek in Thailand die ik echt de moeite waard vond, is het vasteland van de provincie Krabi, waar je als je een scooter huurt in 10 minuten uit Krabi Town geen toerist meer tegen komt, en niet veel later rijdt je door prachtige natuur, vind je de mooiste stranden waar verder alleen een handjevol locals zijn, zie je moskeetjes en rijstevelden zonder enig verkeer op de weg en sjees je langs apen. Een van de weinige plekken in Azië waar ik twee keer ben geweest, en het blijft een van de mooiste stukjes aarde die ik heb gezien. (vermijdt het dichtbij gelegen eiland Koh Phi Phi; dat vond ik dan weer een van de vreselijkste plekken die ik gezien heb).
Je wilt dus minder toeristische plekken. Die zijn zeker te vinden in Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam, maar je moet wel weten dat deze vier landen bizar toeristisch zijn. Los van de hordes normale toeristen massa's backpackers. Dus zo'n beetje elke local zal je zien als wandelende portemonnee en 99 van de 100 mensen zullen dan ook alleen met je willen praten omdat ze je geld willen. Ik zou persoonlijk om die reden Maleisië bezoeken i.p.v. 1 of 2 van de door jou genoemde landen, puur omdat locals daar veel minder op je geld uit zijn en je echt leuke tijden met ze kan beleven.
Nu klinkt dit hierboven een beetje negatief, want je zult ongetwijfeld een geweldige tijd hebben als je het toch bij de 4 genoemde landen houdt. Maar mocht je een andere ervaring willen hebben (naar mijn mening lijken de 4 landen ondanks hun verschillen toch erg veel op elkaar), meer echt met locals en minder met medetoeristen, dan zou ik Maleisië (of de Filippijnen) inpassen.
Een minder toeristische plek in Thailand die ik echt de moeite waard vond, is het vasteland van de provincie Krabi, waar je als je een scooter huurt in 10 minuten uit Krabi Town geen toerist meer tegen komt, en niet veel later rijdt je door prachtige natuur, vind je de mooiste stranden waar verder alleen een handjevol locals zijn, zie je moskeetjes en rijstevelden zonder enig verkeer op de weg en sjees je langs apen. Een van de weinige plekken in Azië waar ik twee keer ben geweest, en het blijft een van de mooiste stukjes aarde die ik heb gezien. (vermijdt het dichtbij gelegen eiland Koh Phi Phi; dat vond ik dan weer een van de vreselijkste plekken die ik gezien heb).
-
Allereerst heel erg bedankt voor de reactie!
We waren niet echt van plan om een schema te maken dat tot op de dag nauwkeurig is uitgewerkt, meer een soort van rode lijn om aan vast te houden. Het vrije gevoel willen we zeker niet kwijtraken inderdaad, maar zonder een bepaald plan/idee voelt nu, voor de eerste keer dat we zo'n reis gaan maken, nogal onwennig.
Wat betreft Maleisië/de Filippijnen in plaats van de door mij genoemde landen, ga ik zeker nog even wat informatie over opzoeken.
Het enige wat we tot nu toe konden bedenken om het toerisme een beetje kwijt te raken was inderdaad een scooter huren en ergens wat meer het binnenland in te trekken, dat zullen we dan ook zeker gaan doen en hopelijk vinden we dan wat we zoeken. Het eiland Koh Phi Phi heb ik regelmatig voorbij zien komen volgens mij, was dat zo tegenvallend door het toerisme of had dat een andere reden?
Nuttige informatie waar we zeker wat mee kunnen!
We waren niet echt van plan om een schema te maken dat tot op de dag nauwkeurig is uitgewerkt, meer een soort van rode lijn om aan vast te houden. Het vrije gevoel willen we zeker niet kwijtraken inderdaad, maar zonder een bepaald plan/idee voelt nu, voor de eerste keer dat we zo'n reis gaan maken, nogal onwennig.
Wat betreft Maleisië/de Filippijnen in plaats van de door mij genoemde landen, ga ik zeker nog even wat informatie over opzoeken.
Het enige wat we tot nu toe konden bedenken om het toerisme een beetje kwijt te raken was inderdaad een scooter huren en ergens wat meer het binnenland in te trekken, dat zullen we dan ook zeker gaan doen en hopelijk vinden we dan wat we zoeken. Het eiland Koh Phi Phi heb ik regelmatig voorbij zien komen volgens mij, was dat zo tegenvallend door het toerisme of had dat een andere reden?
Nuttige informatie waar we zeker wat mee kunnen!
- Ja, dat begrijp ik, dat je wel een paar hoofddoelen wil hebben die je in ieder geval wil zien. Ken je trouwens de site http://www.travelindependent.info/asia-southeast.htm? Superhandig, want er staat een korte beschrijving van veel landen en naar mijn mening precies wat je als zelfstandige reiziger wil weten. Ook geeft de schrijver highlights en lowlights van elk land; die laatste vind ik erg handig omdat normaal elke reisgids alles even geweldig vindt en nergens zegt wat je beter kan overslaan. Dit zijn natuurlijk wel persoonlijke meningen, maar ik kan me er meestal goed in vinden. Ook voor onontdekte paradijsjes kan je hier wel eens terecht.
- Het eilandleven op de Thaise eilanden vind ik - hoewel er meer westerlingen zijn en het Thaise eten er stukken minder lekker is dan in het binnenland - zeker chill en heb me er weken vermaakt, met de geweldige stranden, watersporten, jungles en feesten. Maar Koh Phi Phi ging voor mij echt te ver, met geen Thai te bekennen (behalve die voor de happy ending massagesalons klanten naar binnen proberen te trekken), alles gigantisch dichtgebouwd op een mini-eilandje en duizenden dronken Britse tieners. Echt totaal geen verschil met plekken als Lloret de Mar, maar dan nog dichter op elkaar gepropt. Als het nou de enige plek in Thailand zou zijn waar je kan feesten, zou ik er ook wel langer zijn gebleven, maar er is bijna overal in Thailand wel een prima nachtleven. Het enige mooie van Koh Phi Phi is de natuur die je per boot kan verkennen, maar dan ben je met z'n honderden. Vandaar kan je naar mijn mening beter naar andere eilanden in de buurt gaan of gewoon op het vasteland van Krabi blijven, waar het minstens net zo mooi is.
- Het eilandleven op de Thaise eilanden vind ik - hoewel er meer westerlingen zijn en het Thaise eten er stukken minder lekker is dan in het binnenland - zeker chill en heb me er weken vermaakt, met de geweldige stranden, watersporten, jungles en feesten. Maar Koh Phi Phi ging voor mij echt te ver, met geen Thai te bekennen (behalve die voor de happy ending massagesalons klanten naar binnen proberen te trekken), alles gigantisch dichtgebouwd op een mini-eilandje en duizenden dronken Britse tieners. Echt totaal geen verschil met plekken als Lloret de Mar, maar dan nog dichter op elkaar gepropt. Als het nou de enige plek in Thailand zou zijn waar je kan feesten, zou ik er ook wel langer zijn gebleven, maar er is bijna overal in Thailand wel een prima nachtleven. Het enige mooie van Koh Phi Phi is de natuur die je per boot kan verkennen, maar dan ben je met z'n honderden. Vandaar kan je naar mijn mening beter naar andere eilanden in de buurt gaan of gewoon op het vasteland van Krabi blijven, waar het minstens net zo mooi is.
-
De site kende ik nog niet, ziet er goed uit. Staan een hoop handige dingen op. We zijn ondertussen ook serieus aan het overwegen om Malesië mee te nemen in de reisplannen, ik ben meer onder de indruk van de beelden die ik daarvan gezien heb dan bijvoorbeeld van een Laos/Cambodja. Je advies was dus zeer welkom!
Het verhaal over de Thaise eilanden.. ik denk dat ik een dagje nog wel volhou op een overvol eiland maar dat het verder inderdaad niet is waar ik naar op zoek ben. Goed om te weten, gaan zeker de overige opties bekijken.
Het verhaal over de Thaise eilanden.. ik denk dat ik een dagje nog wel volhou op een overvol eiland maar dat het verder inderdaad niet is waar ik naar op zoek ben. Goed om te weten, gaan zeker de overige opties bekijken.
Ik lees net dat o.a. Laos 'bizar toeristisch' is. Als Laos dat is met ongeveer 4 miljoen bezoekers (waarvan 3 miljoen Thai en Vietnamezen die hier vaak een dag komen of doorheen reizen) dan is Nederland met 15 miljoen toeristen per jaar extreem bizar toeristisch
Thailand heeft natuurlijk wel enorme bezoekersaantallen en ook Vietnam lijkt steeds 'drukker' te worden.
Nee, Laos is nog steeds niet overspoelt met toeristen, en de vraag is of dat ooit gaat gebeuren. Als je naar de plaatsen gaat waar heel veel mensen heen gaan dan kom je veel toeristen tegen (vooral in het hoogseizoen), als je daar een beetje van afwijkt, valt dat reuze mee.
Mocht je interesse hebben in een verblijf in een homestay-guesthouse in Laos dan lees ik het graag. Ik ken diverse plaatsen waar je geen hordes toeristen tegen gaat komen en waar je het lokale leven op kunt snuiven. We openen zelf ook een homestay-guesthouse deze maand overigens.
Meer vragen: stel ze gerust. Ik zie dat anderen ook al veel goede adviezen hebben gegeven. Ik zou Laos, Cambodja, Vietnam en Thailand niet overslaan maar wel goed kijken waar je wel en niet heen wilt i.v.m. de vele toeristen die je op bepaalde plekken wel tegen kunt komen.

Nee, Laos is nog steeds niet overspoelt met toeristen, en de vraag is of dat ooit gaat gebeuren. Als je naar de plaatsen gaat waar heel veel mensen heen gaan dan kom je veel toeristen tegen (vooral in het hoogseizoen), als je daar een beetje van afwijkt, valt dat reuze mee.
Mocht je interesse hebben in een verblijf in een homestay-guesthouse in Laos dan lees ik het graag. Ik ken diverse plaatsen waar je geen hordes toeristen tegen gaat komen en waar je het lokale leven op kunt snuiven. We openen zelf ook een homestay-guesthouse deze maand overigens.
Meer vragen: stel ze gerust. Ik zie dat anderen ook al veel goede adviezen hebben gegeven. Ik zou Laos, Cambodja, Vietnam en Thailand niet overslaan maar wel goed kijken waar je wel en niet heen wilt i.v.m. de vele toeristen die je op bepaalde plekken wel tegen kunt komen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
-
- Reisexpert
Als je de tijd wilt nemen en de moeite om een beetje verder te durven kijken dan anderen kan je in elk land naar plekken waar er minder toeristen komen. Dus gewoon gaan naar waar je dan ook wil gaa n maar je tijd nemen. Wij waren 6 weken in laos en daar konden gerust nog enkele weken bij.
-
LaosFan schreef:Ik lees net dat o.a. Laos 'bizar toeristisch' is. Als Laos dat is met ongeveer 4 miljoen bezoekers (waarvan 3 miljoen Thai en Vietnamezen die hier vaak een dag komen of doorheen reizen) dan is Nederland met 15 miljoen toeristen per jaar extreem bizar toeristischThailand heeft natuurlijk wel enorme bezoekersaantallen en ook Vietnam lijkt steeds 'drukker' te worden.
Bedankt voor jullie advies! Morgen hebben we een hele dag uitgetrokken om van alles door te spreken en om knopen door te hakken over waar we heen willen gaan. Daarna weet ik ongetwijfeld meer en dan zal ik zeker nog wat laten horen, met de vraag wat jullie daarvan denken!zaratoestra schreef:Als je de tijd wilt nemen en de moeite om een beetje verder te durven kijken dan anderen kan je in elk land naar plekken waar er minder toeristen komen. Dus gewoon gaan naar waar je dan ook wil gaa n maar je tijd nemen. Wij waren 6 weken in laos en daar konden gerust nog enkele weken bij.
Persoonlijk (dit heb ik dus nog niet besproken met reisgenoot) neig ik momenteel naar Thailand > Laos > Vietnam > Maleisie > Thailand, om zo de cirkel rond te maken. Daarbij zit zeker enige twijfel aangezien 3 maanden al gevuld kunnen worden binnen één land, laat staan als je 4 landen door wilt. Knopen doorhakken lijkt dan ook geen overbodige luxe, aangezien ik lijdt aan het syndroom van hoe meer ik zie, hoe meer ik wil doen en ik mezelf dan waarschijnlijk moet telleurstellen aan het einde van de rit.

Meer informatie volgt!
Als je een land gaat 'skippen' zou ik neigen naar Vietnam. Het is een land wat absoluut veel te bieden heeft, maar ook een land waar je een andere keer nog eens heen zou kunnen gaan misschien (in combinatie met Cambodja evt. en als je in Laos meer wilt zien kun je dat ook combineren).
3 maanden voor Thailand, Laos en Maleisie geeft je i.i.g. meer ruimte om de landen behoorlijk goed te doorkruisen.
3 maanden voor Thailand, Laos en Maleisie geeft je i.i.g. meer ruimte om de landen behoorlijk goed te doorkruisen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
-
Na overleg hebben we er toch voor gekozen om Thailand, Vietnam en Maleisië te bezoeken (mits Maleisië veilig is aangezien ik na kort zoeken wat dingen gelezen heb dit ik nog even uit wil zoeken, mensen die hier meer over weten zijn van harte welkom!).
Daarnaast gister de eerste vaccinaties gehad. Een beetje geschokken van de prijskaartjes hiervan heb ik nog wel een vraag waar ik nog niet het antwoord op heb kunnen vinden. Bij de GGD had de consultant het over de vaccinatie tegen hondsdolheid, wat sommige reizigers wel namen en andere niet, vaak met het argument dat deze behoorlijk prijzig is (rond de 90 euro per sessie, vaccinatie en consult, bestaande uit 3 sessies totaal).
Heeft iemand hier enig idee hoe groot de kans is dat je met hondsdolheid te maken krijgt? Wat raden jullie aan, wel of niet doen?
Ik heb op veel backpacksites weinig gelezen over deze vaccinatie en heb er daarom behoorlijk me twijfels bij over wat ik ermee aan moet.
Al het advies is welkom!
Groetjes
Daarnaast gister de eerste vaccinaties gehad. Een beetje geschokken van de prijskaartjes hiervan heb ik nog wel een vraag waar ik nog niet het antwoord op heb kunnen vinden. Bij de GGD had de consultant het over de vaccinatie tegen hondsdolheid, wat sommige reizigers wel namen en andere niet, vaak met het argument dat deze behoorlijk prijzig is (rond de 90 euro per sessie, vaccinatie en consult, bestaande uit 3 sessies totaal).
Heeft iemand hier enig idee hoe groot de kans is dat je met hondsdolheid te maken krijgt? Wat raden jullie aan, wel of niet doen?
Ik heb op veel backpacksites weinig gelezen over deze vaccinatie en heb er daarom behoorlijk me twijfels bij over wat ik ermee aan moet.
Al het advies is welkom!
Groetjes
Over veiligheid: wat heb je precies gevonden? Dan kunnen we je beter helpen. Toen ik er was leek Maleisië mij minstens zo veilig als Thailand.
Tsja, lastig te zeggen over rabiës. Aan de ene kant is de kans dat je het krijgt erg klein, maar aan de andere kant is het ook meteen dodelijk als je het krijgt (en daarmee veel erger dan malaria of dengue oplopen). Mocht je gebeten worden en je bent niet ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk 5 prikken krijgen. Wordt je gebeten en ben je wel ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk (maar je hebt langer de tijd) 2 prikken krijgen. Dus vaccineren is niet een absolute veiligheidsmaatregel. Als je de vaccinaties wil nemen kan je ze ook delen met maximaal twee anderen, waardoor de kosten lager worden. Ik heb ze wel genomen, maar heb op reis nooit een verhaal gehoord over reizigers die iemand kenden die het gekregen hebben (daarentegen wel tientallen die dengue of malaria hadden gehad), hoewel rabiës zich wel pas veel later ontwikkelt. Wel een paar mensen ontmoet die gebeten waren door aapjes, en uit voorzorg en in overleg met de zorgverzekeraar namen ze de prikken toen in het buitenland.
Ik ben achteraf wel blij dat ik het gedaan heb, omdat ik nu niet bij iedere reis voor de keuze hoef te staan of ik het wel of niet doe. Na de 3 keer moest ik een jaar later 1 vaccinatie nemen, en die zou nu voldoende voor 5 jaar moeten zijn. Dus in jouw geval zou ik het laten afhangen aan de vraag of je in de toekomst nog vaker naar plekken wil waar je een risico loopt en hoeveel geld je op dit moment hebt. Ik zou het niet doen voor deze reis van 3 maanden als het echt een aanslag is op je budget (als je vriend de vaccinaties ook wil is het wel een handig moment nu om met hem de kosten te delen).
Tsja, lastig te zeggen over rabiës. Aan de ene kant is de kans dat je het krijgt erg klein, maar aan de andere kant is het ook meteen dodelijk als je het krijgt (en daarmee veel erger dan malaria of dengue oplopen). Mocht je gebeten worden en je bent niet ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk 5 prikken krijgen. Wordt je gebeten en ben je wel ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk (maar je hebt langer de tijd) 2 prikken krijgen. Dus vaccineren is niet een absolute veiligheidsmaatregel. Als je de vaccinaties wil nemen kan je ze ook delen met maximaal twee anderen, waardoor de kosten lager worden. Ik heb ze wel genomen, maar heb op reis nooit een verhaal gehoord over reizigers die iemand kenden die het gekregen hebben (daarentegen wel tientallen die dengue of malaria hadden gehad), hoewel rabiës zich wel pas veel later ontwikkelt. Wel een paar mensen ontmoet die gebeten waren door aapjes, en uit voorzorg en in overleg met de zorgverzekeraar namen ze de prikken toen in het buitenland.
Ik ben achteraf wel blij dat ik het gedaan heb, omdat ik nu niet bij iedere reis voor de keuze hoef te staan of ik het wel of niet doe. Na de 3 keer moest ik een jaar later 1 vaccinatie nemen, en die zou nu voldoende voor 5 jaar moeten zijn. Dus in jouw geval zou ik het laten afhangen aan de vraag of je in de toekomst nog vaker naar plekken wil waar je een risico loopt en hoeveel geld je op dit moment hebt. Ik zou het niet doen voor deze reis van 3 maanden als het echt een aanslag is op je budget (als je vriend de vaccinaties ook wil is het wel een handig moment nu om met hem de kosten te delen).
-
De verhalen over tassenroof en dergelijke doen me niet zoveel. Corrupte politie en de oostkust met IS gerelateerde groeperingen die regelmatig een toerist ontvoeren daarentegen weer wel. Ik zie mooie beelden en kom er dan achter dat het in het 'onveilige oosten' ligt van Maleisische gedeelte van Borneo. Politie die je tas wilt controleren en dan beweert dat er drugs in zit en dat je moet dokken of je bent de sjaak. Dat soort dingen ben ik tegen gekomen..Brasov schreef:Over veiligheid: wat heb je precies gevonden? Dan kunnen we je beter helpen. Toen ik er was leek Maleisië mij minstens zo veilig als Thailand.
Ik durf nog niet te zeggen of er na deze reis meerdere reizen volgen, maar sta er zeker voor open. De andere jongen weet evenveel als ik en zit dan ook in twijfel, maar dat de kosten/vaccinaties gedeeld kunnen worden is ons bij de GGD niet verteld? Ik heb al contact gehad met me zorgverzekering en ik kan waarschijnlijk een deel vergoed krijgen, wat het al aantrekkelijker maakt.Brasov schreef:Tsja, lastig te zeggen over rabiës. Aan de ene kant is de kans dat je het krijgt erg klein, maar aan de andere kant is het ook meteen dodelijk als je het krijgt (en daarmee veel erger dan malaria of dengue oplopen). Mocht je gebeten worden en je bent niet ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk 5 prikken krijgen. Wordt je gebeten en ben je wel ingeënt, dan moet je zo snel mogelijk (maar je hebt langer de tijd) 2 prikken krijgen. Dus vaccineren is niet een absolute veiligheidsmaatregel. Als je de vaccinaties wil nemen kan je ze ook delen met maximaal twee anderen, waardoor de kosten lager worden. Ik heb ze wel genomen, maar heb op reis nooit een verhaal gehoord over reizigers die iemand kenden die het gekregen hebben (daarentegen wel tientallen die dengue of malaria hadden gehad), hoewel rabiës zich wel pas veel later ontwikkelt. Wel een paar mensen ontmoet die gebeten waren door aapjes, en uit voorzorg en in overleg met de zorgverzekeraar namen ze de prikken toen in het buitenland.
Uiteraard, en helaas, heb ik geen onbeperkt budget inderdaad. Is het echter noodzakelijk dan is het ook weer geen dusdanige aanslag op mijn budget dat ik vervolgens moet leven van brood en water. Het is financieel dus zeker mogelijk, mits daadwerkelijk noodzakelijk.
Weet jij toevallig waar ik meer te weten kan komen over het delen van die vaccinatie met de medereiziger? Contact opnemen met de GGD?
Jammer dat je Laos niet komt bezoeken
Ik heb in Maleisie nooit een onveilig gevoel gehad, maar dat is natuurlijk ook absoluut geen graadmeter voor de echte situatie in mijn ogen. Thailand wordt natuurlijk ook al heel lang geteisterd door problemen in het verre zuiden van het land waar veel slachtoffers zijn gevallen, maar de meeste toeristen zullen daar niet komen.
Qua hondsdolheid: als je naar Laos was gekomen had ik het wel aangeraden omdat het niveau van de gezondheidszorg hier erg laag is en je niet uit moet gaan van voorraden en teveel kennis helaas. In Thailand en Maleisie zou ik me daar minder zorgen over maken en Vietnam is ook dusdanig groot en bevolkt dat ik daar tegenwoordig ook van denk dat het beter is (maar wel een stapje minder dan de twee voorgaande landen).
In Vietnam vond ik de omgeving van Dalat erg mooi en het deet me later wat denken aan het Bolaven Plateau in Laos. De temperatuur was daar ook een stuk aangenamer vond ik. In Maleisie heb ik vooral een mooie tijd gehad (ondanks dat ik ziek ben geworden en me daar 1 keer heel erg verbrand heb) tijdens mijn twee bezoekjes aan de Perhentian Islands. Kuala Lumpur kon mijn niet heel erg bekoren maar om te zien en rond te wandelen een paar dagen prima. Melakka is erg toeristisch maar vond ik toch wel interessant, zeker ook omdat je de historie daar overal kunt zien en voelen. In Thailand heb ik diverse plaatsen bezocht in vooral de Isaan (met etnische Laotianen). Mijn meest favoriete land is het niet, maar er is veel te zien en doen en absoluut wel de moeite.

Ik heb in Maleisie nooit een onveilig gevoel gehad, maar dat is natuurlijk ook absoluut geen graadmeter voor de echte situatie in mijn ogen. Thailand wordt natuurlijk ook al heel lang geteisterd door problemen in het verre zuiden van het land waar veel slachtoffers zijn gevallen, maar de meeste toeristen zullen daar niet komen.
Qua hondsdolheid: als je naar Laos was gekomen had ik het wel aangeraden omdat het niveau van de gezondheidszorg hier erg laag is en je niet uit moet gaan van voorraden en teveel kennis helaas. In Thailand en Maleisie zou ik me daar minder zorgen over maken en Vietnam is ook dusdanig groot en bevolkt dat ik daar tegenwoordig ook van denk dat het beter is (maar wel een stapje minder dan de twee voorgaande landen).
In Vietnam vond ik de omgeving van Dalat erg mooi en het deet me later wat denken aan het Bolaven Plateau in Laos. De temperatuur was daar ook een stuk aangenamer vond ik. In Maleisie heb ik vooral een mooie tijd gehad (ondanks dat ik ziek ben geworden en me daar 1 keer heel erg verbrand heb) tijdens mijn twee bezoekjes aan de Perhentian Islands. Kuala Lumpur kon mijn niet heel erg bekoren maar om te zien en rond te wandelen een paar dagen prima. Melakka is erg toeristisch maar vond ik toch wel interessant, zeker ook omdat je de historie daar overal kunt zien en voelen. In Thailand heb ik diverse plaatsen bezocht in vooral de Isaan (met etnische Laotianen). Mijn meest favoriete land is het niet, maar er is veel te zien en doen en absoluut wel de moeite.
-
Duidelijk!LaosFan schreef:Jammer dat je Laos niet komt bezoeken![]()
Ik ga de plekken die je benoemd zeker opzoeken en er over lezen, bedankt voor de tips.LaosFan schreef:In Vietnam vond ik de omgeving van Dalat erg mooi en het deet me later wat denken aan het Bolaven Plateau in Laos. De temperatuur was daar ook een stuk aangenamer vond ik. In Maleisie heb ik vooral een mooie tijd gehad (ondanks dat ik ziek ben geworden en me daar 1 keer heel erg verbrand heb) tijdens mijn twee bezoekjes aan de Perhentian Islands. Kuala Lumpur kon mijn niet heel erg bekoren maar om te zien en rond te wandelen een paar dagen prima. Melakka is erg toeristisch maar vond ik toch wel interessant, zeker ook omdat je de historie daar overal kunt zien en voelen. In Thailand heb ik diverse plaatsen bezocht in vooral de Isaan (met etnische Laotianen). Mijn meest favoriete land is het niet, maar er is veel te zien en doen en absoluut wel de moeite.
Over de corrupte politie: Ik spreek hier puur uit eigen inzicht, maar hier zal je als toerist weinig mee te maken hebben. Als je iets doet wat niet mag en ze houden je aan, bijvoorbeeld vanwege motor rijden zonder helm of geldig rijbewijs, zullen veel agenten best omkoopbaar zijn voor een paar tientjes. Maar dit is naar mijn ervaring de standaard in heel veel landen in de wereld. Het politie/douane doet drugs in tas verhaal wordt over veel landen gezegd en zal ook wel eens gebeuren, maar ik denk dat het in Zuid-Oost Azië tegenwoordig vrij zeldzaam is. Toen ik er vorig jaar was ging over Thailand de ronde dat toeristische bussen soms extra langzaam gaan rijden zodat een Thai door het ruim onder de bus tassen kan openmaken om er drugs in te stoppen, waarna de politie dit vindt en je ook flink moet dokken. Zeer kleine kans dus dat iets gebeurt, maar houdt toch altijd goed je tas in de gaten, naar de verhalen die ik heb gehoord is het waarschijnlijker dat een aardige 'backpacker' z'n illegale spul via jou probeert te vervoeren. En als ze dat dan vinden ben je wel echt de sjaak.Rebelution schreef:Corrupte politie en de oostkust met IS gerelateerde groeperingen die regelmatig een toerist ontvoeren daarentegen weer wel. Ik zie mooie beelden en kom er dan achter dat het in het 'onveilige oosten' ligt van Maleisische gedeelte van Borneo. Politie die je tas wilt controleren en dan beweert dat er drugs in zit en dat je moet dokken of je bent de sjaak. Dat soort dingen ben ik tegen gekomen..
Over het onveilige oosten: Hier weet ik wel meer van. Volgens mij wordt dan gedoeld op de piraten uit het zuiden van de Filipijnen ('moslims' en tegenwoordig gelieerd aan IS) die een aantal keer hele rijke (voor zover ik weet Maleisische) mensen hebben ontvoerd aan de kust van noordoost-Borneo. De toeristische resorts worden door de kustpolitie voor de zekerheid beveiligd, maar de meer afgelegen villa's van rijke Maleisiërs niet. Die zijn dus een paar keer ontvoerd (en minimaal een keer onthoofd omdat niet voldoende losgeld werd betaald). Ik denk dus dat 't zo is: Niet gaan naar Maleisië omdat je bang bent ontvoerd te worden is net zoiets als niet gaan naar Duitsland omdat je bang bent om te komen in een aanslag.
Ik weet dat het gebruikelijk is, omdat het serum voor zover ik weet altijd in een standaard hoeveelheid wordt gecreëerd dat in principe genoeg is voor 3 personen. Ik ben destijds naar het Tropencentrum in Amsterdam geweest. Normale kosten waren € 90 per vaccinatie (dus € 270 totaal), maar omdat we de serums deelden met z'n drieën moesten we uiteindelijk zo'n € 105 per persoon betalen voor 3 rabiës. Zou best kunnen dat de GGD dit niet zo promoot en misschien liever niet doet, omdat je dan met 3 personen kort na elkaar moet en de GGD altijd graag de tijd neemt. Zou even bellen inderdaad.Rebelution schreef:Weet jij toevallig waar ik meer te weten kan komen over het delen van die vaccinatie met de medereiziger? Contact opnemen met de GGD?