Route in elkaar knutselen

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Route in elkaar knutselen

Bericht door Daniii »

Hoi Allemaal!

Ik ben heel erg aan het knutselen met de route die ik wil gaan reizen. In Azië zou ik 6 maanden willen reizen door:
Nepal
India
Thailand
Laos
Cambodja
Indonesië.
Nou zit ik alleen te dubben met de volgorde van deze landen, in verband met de seizoenen en het vliegticket.
Zou ik bijvoorbeeld een enkeltje Bangkok kunnen aanschaffen en een enkeltje vanuit Kathmandu terug? Of krijg je dan problemen met je visum? En hoe kom ik vanuit Bangkok in Nepal/India?

Daarnaast vroeg ik me af hoe het is om alleen door India en Nepal te reizen. Wie van jullie zijn er geweest en wat zijn de aanraders en do's en don'ts?

Groetjes Anne :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Route in elkaar knutselen

Bericht door bolletjeom »

Ik heb geen ervaring met Nepal en India

Wat betreft je vraag over visa...
Er is hier de laatste tijd al erg veel over gezegd/ geschreven. Lees de topics eens door. Ik geloof dat ie enkeltje bangkok heette

Maar om samentevatten. Met een enkeltje heb je een probleem om een visum te krijgen. Tenminste een Visum on Arrival. Je kunt wel van te voren bij de ambassade een visum aanvragen. En misschien dat je dan ook gelijk een visum voor Cambodia moet aanvragen. Dat kan dan dienen als bewijs dat je van plan bent om Thailand weer te verlaten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

hé anne,

die vliegtickets zijn mogelijk. ik ben zelf met een enkeltje chiang mai die kant opgevlogen, later vanuit bangkok een enkeltje naar kathmandu en tenslotte een enkeltje delhi-amsterdam.
ik had al deze vluchten vanuit NL geboekt. voor de eerste reis is dat logisch maar je kan ook in bangkok zelf een ticket naar kathmandu boeken, je zal dan zeker een stuk goedkoper uitzijn. ik had het al vantevoren gedaan omdat ik een afspraak in kathmandu had en dus niet zo flexibel met vliegdata kon zijn. als jij daarin wel flexibel kan zijn en aldaar tijd en moeite wilt stoppen in het regelen van een vlucht scheelt dat je de helft van het geld.

als je na nepal india ingaat zou ik vandaar terugvliegen, delhi bijvoorbeeld is stukken goedkoper om op te vliegen dan kathmandu (bijna alle europese vluchten richting kathmandu en vice versa stoppen ook in delhi)

visa zijn geen probleem. kathmandu krijg je op het vliegveld, india wel vantevoren regelen (kan zowel in NL als kathmandu, ikzelf regelde het in kathmandu, scheelt weer wat geld).
bangkok krijg je ook op vliegveld. met een enkeltje heb je officieel bewijs van je doorreis nodig, mij werd daar niet om gevraagd (maar ik lande op chiang mai, misschien maakt dat verschil)

alleen reizen door nepal/india is geen probleem.
je komt daar veel andere backpackers tegen die ook alleen reizen en je legt makkelijk contacten.
vooral india is echter wel een uitdaging als meisje/vrouw alleen. je zult moeten leren omgaan met eindeloos gestaar. ik reisde er samen met mijn vriendin en zelfs met mij als mannelijke reisgenoot bleven de mannen staren. ik ben af en toe op groepjes mannen afgestapt om hen aan te spreken op hun gedrag (op verzoek van mijn vriendin natuurlijk ;) ) maar dit boekt geen resultaat. terugstaren of negeren helpt ook niet. gewoon mee leren omgaan dus :) ook zullen veel mannen/jongens met je op de foto willen

verder zal reizen in india veel stress opleveren, zeker als je alleen bent en niet je hart kunt luchten.
laat dit je echter niet tegen houden want het is een geweldig land! op een gegeven moment zit je in de 'flow' en zul je merken dat het allemaal heel makkelijk gaat.
ik kwam daar best veel alleen reizende meisjes tegen en die hadden een heerlijke tijd.
goed voorbereiden maar geen zorgen maken dus! ^O^

wat betreft do's en don'ts; gebruik je verstand. kijk om je heen hoe de mensen daar zich gedragen en pas je enigzins aan, voor zover jij je daar gemakkelijk bij voelt. volg de buddha's voorbeeld (toepasselijk daar ;) ) en vind de gulden middenweg. je hoeft je heus niet helemaal te bedekken onder de sari's maar een hotpants met bikini is ook niet het beste idee.
als mensen merken dat je oprecht je best doet om je te gedragen naar de plaatselijke normen (zonder je eigenwaarde te verliezen) zullen ze je alle foutjes heus wel vergeven.

ten slotte de zeisoenen:
zuid-oost azië was ik in het regenzeisoen; heerlijk! alles mooi groen, lekker weer en weinig toeristen.
in nepal is het regenzeisoen een ander verhaal, minder toeristen is een voordeel maar door alle bewolking heb ik in 4 weken tijd slechts 1 keer de himalaya's gezien (een half uurtje om 5 uur sóchtends).
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

@Tom over ter plekke tickets kopen en/ of op een enkeltje binnen komen
Wanneer was dit? Want dingen zijn de afgelopen maanden erg verandert.
Met name dus een visum krijgen zonder een bewijs dat je het land wilt verlaten!
In 2005 kwamen wij ook zonder probleem binnen op een enkeltje maar tijden veranderen helaas

ik weet trouwens wel de LTU voor heel weinig vliegt tussen Delhi en Dusseldorf
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

dat was begin mei 2008.
toen gold ook al dat je moest kunnen bewijzen het land te verlaten maar op het vliegveld (chiang mai) vroeg niemand daarnaar.
maar het kan natuurlijk zo zijn dat alles nu veel scherper wordt gecontroleerd.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

het probleem zit hem ok niet in aankomst op de luchthaven van Thailand.
Het zijn de luchtvaartmaatschappijen die moeten controleren voor je instapt en die worden met de dag strenger.
Ik zelf heb er de laatste jaren meer en meer last van. Zelf toen ik mijn Round The world Ticket liet zien want daar zat een periode van 3 maanden in zonder vlucht :O
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nepal is echt wel de moeite waard om zo te timen dat je er in het trekking seizoen bent (eind sept tot en met november, of anders geloof ik weer in feb).. Een trektocht is namelijk echt een hoogtepunt van je reis. Zou met je route daar dus ook een beetje rekening mee houden.

Een trektocht doe je niet alleen maar je kunt in kathmandu wel een betrouwbare gids vinden of via een van de vele briefjes een groepje westerse medetrekkers vinden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ten eerste heel erg bedankt voor alle reacties!! :) Ik denk dat ik de route wel aanhoud, alleen de volgorde is nog een probleem. Maar ik heb nog even om er over na te denken gelukkig. Maar simpelweg met een enkeltje bangkok zou ik dus nogal in de penarie kunnen komen te zitten... :{ Dat is jammer, ik wilde juist de vrijheid om onderweg nog te spelen met de route.. Kan ik niet gewoon een cheapo airasia ticket kopen naar een bestemming buiten thailand?
En hoe is dat dan als je over land door een land wil reizen? Door laos zou ik bijvoorbeeld van begin tot eind over land willen reizen.

En dan nog over India: Ik denk dat ik het wel aandurf hoor ;). Maar weet ik alleen niet zo goed waar in India het het mooist is. Ik ga niet door heel India reizen, dat is gewoon te groot!

Groetjes Anne
bolletjeom
Reisexpert

een cheapy airasia ticket kopen is idd een veel gebruikte oplossing.
bij landsgrenzen doen ze veel minder moeilijk. Daar zal zelden iemand je vragen wanneer je weer vertrekt...behalve als je voor de derde keer in een jaar het land in wil ofzo. dan willen ze nog wel eens wat vragen stellen.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Daniii schreef: En dan nog over India: Ik denk dat ik het wel aandurf hoor ;). Maar weet ik alleen niet zo goed waar in India het het mooist is. Ik ga niet door heel India reizen, dat is gewoon te groot!
na nepal ben ik gegaan voor varanasi en rajasthan, daar 3 of 4 weken geweest.
erg mooi en erg veel verschillende dingen te zien. hier zie je india een beetje zoals je het voorstelt (veel kleuren, vreselijke geuren, chaos en schoonheid),
hier kun je makkelijk maanden doorbrengen.

je zou ook naar ladakh/ kasmir kunnen gaan, lijkt mij erg mooi, maarbovenstaande is misschien leuker voor de afwisseling, na nepal.

persoonlijk wil ik de volgende keer india naar het noord-oosten, nagaland enzo. maar dat is wat lastiger te komen en ook niet wat je voor een eerste keer zoekt in india.

zuiden moet ook mooi zijn maar zie eigenlijk geen reden om daar heen te gaan, gezien de regios bij nepal geweldig zijn.
amassakoul
Plaats reactie