Reizen of masteropleiding?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Bonki

Reizen of masteropleiding?

Bericht door Bonki »

Hallo allemaal!

Ik wil om jullie hulp vragen bij een keuze.
Op mijn planning stond altijd mijn HBO-opleiding afmaken en daarna verder met de master Onderwijswetenschappen. Dit jaar is echter heel anders verlopen dan verwacht. Zo heb ik in de opleiding zelf een aantal tegenslagen meegemaakt: afstudeerstage voor de tweede keer niet gehaald, waardoor ik weer een half jaar verlenging had, de opleiding die ik eigenlijk helemaal niet leuk vind, maar moet afmaken om de masteropleiding te doen die ik wel leuk vind. Naast de tegenslagen in de opleiding, heb ik ook wat tegenslagen privé gehad, waaronder dat mijn vriendin het na 6,5 jaar heeft uitgemaakt. Dat laatste heeft me erg van de kaart gebracht, omdat ik ons hele leven al had vast staan in mijn hoofd (ik weet het, dom) en ik nog steeds superveel van haar houd. Maar goed. Ik zit nu dus enorm te twijfelen om eerst een tussenjaartje te nemen om mezelf beter te leren kennen of gewoon door te gaan met de master en eindelijk klaar te zijn met studeren. Ik weet dat ik uiteindelijk de keuze zelf moet maken, maar ik dacht dat jullie me misschien wat tips konden geven.

Reizen:
Eigenlijk is het altijd een droom van mij geweest om te reizen. Maar omdat ik met een studie bezig was, was ik vooral bezig om mijn geld te sparen om de studie te bekostigen. Daarnaast had ik natuurlijk een vriendin. Zij was meer van de luxe en zou dus nooit zomaar gaan backpacken (iets wat ik wel graag nog wilde doen). We wilden sowieso wel gaan reizen, maar besloten dat dan maar te doen als we beide klaar waren met onze studies. Nu dus geen vriendin en in ieder geval klaar met HBO-studie. Dit schept wel de kans om nu te gaan reizen.

Ik wil vooral mezelf beter leren kennen tijdens het reizen en ik zou willen leren om onafhankelijk te zijn van anderen. Dus echt even zelf alles regelen. Welk land zou hiervoor geschikt zijn en hoelang backpacken is dan aan te raden? Ik heb op zich een groot budget op mijn spaarrekening staan, maar wil rond de 2.000 euro kwijt zijn in het totaal. Ik zou het liefst naar Japan gaan, maar dat qua kosten vrij duur heb ik gehoord. Waarschijnlijk kan ik dan ook niet te lang blijven.

Wat houdt mij tegen om een tussenjaar te nemen en te reizen?
Ik ben best wel een structuurpersoon en de eerste dingen die mij tegenhouden om op reis te gaan zijn:
- Wat als ik voor de overige maanden van het jaar geen baantje kan vinden om mijn studiekosten terug te verdienen, zodat ik volgend jaar mijn master af kan ronden?
- Thuis is momenteel niet echt een ideale situatie. Ik wil graag op mezelf. Als ik nu een tussenjaar neem, duurt het nog langer voordat ik op mezelf kan.

Wat houdt mij tegen om de masteropleiding te doen?
- Ik heb het afgelopen jaar echt flink in de stress gezeten. Ik ben vooral bang om opnieuw in die stress te vallen als ik direct met de master verder ga. Aan de andere kant weet ik wel dat de master mij echt energie geeft (ik heb in mijn HBO-opleiding meerdere vakken op de universiteit gevolgd die aansluiting geven bij de master en ik heb me toen altijd gelukkig gevoeld, in tegenstelling tot het HBO-gedeelte van mijn opleiding dat mij dus veel stress opleverde.
- Ik ben bang dat ik anders nooit meer de kans krijg om echt te aan backpacken. Stel dat ik direct na mijn opleiding een baan aangeboden krijg, dan kies je toch sneller voor die baan.

Een beetje een lang verhaal. Ik ben bij beide keuzes bang dat ik spijt krijg. Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven!
Erik
Site Admin

Re: Reizen of masteropleiding?

Bericht door Erik »

Phoe wat een lastige situatie. Eerste vraag is of het bedrag waarvoor je een jaar wilt backpacken klopt (€2.000)? Dat bedrag is namelijk te laag om zo lang weg te kunnen. Ik denk dat je gemiddeld €1.200 per maand kwijt zal zijn. Misschien in Japan nog wat meer omdat het inderdaad een duur land is. Daarnaast zal je niet heel veel andere reizigers komen denken (in verhouding tot sommige andere landen). Een mooie oplossing kan zijn om de tijd in Japan niet te lang te maken zodat je het gemakkelijker op kunt nemen binnen je budget.

Zelf zou ik kijken of je met het geld dat je nu hebt voor langere tijd weg kunt of dat je beter voor een ander plan kunt gaan. Als je weg kunt kan het zeker helpen om de pauze te gebruiken om even te ontstressen en jezelf wat tijd te geven om jezelf te ontdekken en opnieuw vooruit te kijken wat je nu wilt.
Kun je met je huidige afgeronde opleiding ook al werk vinden? Dat geeft je in ieder geval de mogelijkheid iets eerder terug te komen om een paar maandjes te werken en geld te verdienen voor je weer naar school gaat. Als je op tijd zoekt (zelfs al vanuit het buitenland solliciteert) heb je er in ieder geval alles aan gedaan wat mogelijk is. Garanties zijn er wat dat betreft nooit :)

Iets waar je volgens mij nog geen rekening mee hebt gehouden is als je tijdens je reis een nieuwe vriendin zou ontmoeten. Dit zou er misschien ook nog voor kunnen zorgen dat je de studie niet voort wilt/kunt zetten :)
Plaats reactie