Lissabon en eromheen (met huur auto)

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Sandervh
Reisexpert

Lissabon en eromheen (met huur auto)

Bericht door Sandervh »

Een vriend van mij gaat binnenkort naar Portugal Lissabon, ze verblijven daar 8 dagen. Hebben jullie naast sintra leuke dingen in de buurt die ze kunnen doen?

Ze hebben de beschikking over een huurauto
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
celinesnijckers
Vakantieganger

Re: Lissabon en eromheen (met huur auto)

Bericht door celinesnijckers »

Ik zou je vriend sowieso een bezoekje aan porto laten brengen. Deze stad is echt schitterend en heerlijk om 1 of 2 dagen te verblijven! Vanaf hier zou je ook nog naar gêres kunnen gaan, dit is stuk gebergte met o.a mooie watervallen waar je naar toe kan wandelen/klimmen (door de rotsen).
Koekebakker

Re: Lissabon en eromheen (met huur auto)

Bericht door Koekebakker »

Ik weet niet of je vrienden al weg zijn, maar allicht ook voor anderen nuttig....
Vorig jaar ben ik 3 mnd in Portugal geweest tijdens een roadtrip van 6 mnd (met eigen auto). Het was niet echt de bedoeling om zo lang in Portugal te zijn, maar het land, de dorpen en steden, de natuur en vooral de mensen zijn zo geweldig dat ik er niet meer weg wilde gaan.

Acht dagen is (denk ik) te kort om ook Porto aan te doen. Ik heb bij Porto in Gaia gekampeerd, wat in de historie van Portugal samen met Porto de naam aan het land heeft gegeven. Met een grote ijzeren brug heeft onze grote vriend Eiffel deze steden weer met elkaar verbonden. Porto is geweldig om doorheen te fietsen en als je een lange adem hebt is alles in één dag te doen, mits je niet overal stopt om dingen te bezichtigen. Dan moet je namelijk een extra dag (of meer) in Porto zijn. Vooral ook als je het Porto voetbalstadion wil zien. Gaia is vooral heerlijk vanwege de lange kustlijn om langs te wandelen. Absoluut het aanraden waard na Porto te hebben bezocht. Een lange houten vlonder volgt een wandelroute van een paar kilometers langs zee, met genoeg leuke restaurantjes om bij te komen van alle indrukken.

Even terug naar je vraag betreffende steden rondom Lissabon. Dit zijn er niet echt veel. Het zijn vooral kleine dorpen die een schat aan historie en bijzonderheden hebben. Je dient er absoluut een open geest voor te hebben om die allemaal te ontdekken. De inwoners van de meeste dorpen lopen er namelijk niet mee te koop. Ze zien het niet als zakelijke inkomstenbron, maar als puur cultureel en historisch erfgoed dat een gewone plaats in het dorpsleven heeft. Reclame wordt er daarom al helemaal niet veel voor gemaakt. Overigens is een bezoek/bezichtiging vaak gratis en zijn inwoners ook enthousiast en bereid om je van veel info te voorzien. En o ja... in Portugal dien je goed ter been te zijn als je de geschiedenis wil bezoeken!

Zoals je al aangeeft is Sintra een must-see. Ik vraag me echter af of je vrienden het bezoeken van de tuinen én het stadje in één dag zullen redden. In Quinta da Regaleira was ik namelijk al zoet voor bijna de gehele dag. In de vroege ochtend was ik bij Monserrate Palace geweest waar je terecht kan komen via een wandeling in de exotische tuinen. Die tuinen zijn een absolute aanrader wanneer je van natuur houd. Ik vond zelf het paleis niet veel bijzonders, maar dat is een persoonlijke mening. Het is UNESCO erfgoed en vast niet voor niets.

Wanneer je vrienden van cultuur en geschiedenis houden, dienen ze echt naar Tomar te gaan. Tomar ligt in het hart van Portugal. Het is bekend om zijn kasteel en laatste bolwerk van de Tempeliers. Wanneer je je concentreert op dat gegeven, dan is die sfeer ook nog steeds te proeven. De bewoners zijn trots op dat gegeven en de Tempeliers worden er nog altijd op handen gedragen. Het kasteel vind ik persoonlijk één van de mooiste kastelen die ik ooit bezocht heb. En dat zijn er enkele honderden geweest. Het kasteel ervaar je overigens pas door er een kaartje voor te kopen. Aan de buitenkant verwacht je niet wat je aan de binnenkant ziet. Ook het verderop gelegen stadspark dat erbij hoort is een mooie wandeling waard. Het ligt op twee bergheuvels waar eventueel routes om te volgen op zijn uitgezet.

Peniche is een leuke stad (regio) om naartoe te gaan. Daar dien je overigens dan wel, in tegenstelling tot Tomar, rekening te houden met een overvloed aan toerisme. Er komen veel jongeren, maar toen ik er was kwam ik ook nogal wat hippies tegen. Het kan een gemoedelijke sfeer hebben. Peniche is populair vanwege de geweldige setting voor het surfen. Het wordt dan ook wel een surfparadijs genoemd. Je kunt er overigens surflessen volgen voor zowel beginners als gevorderden. Peniche is een duikplank voor de geweldige natuur er omheen.

Wanneer je vrienden van Lissabon naar Porto reizen, zou ik Coimbra (route: Lissabon, Tomar, Coimbra, Porto) ook zeer aanbevelen. Het is een oude universiteitsstad waar nog steeds universiteiten zetelen en campussen zijn. Je komt er veel jongeren tegen. Vanwege een zware aardbeving is de verwoeste onderstad herbouwd (daar vind je nu de winkelstraten), maar de bovenstad is zo goed als intact gebleven. Deze bovenstad heeft een geweldige ligging op een berg en heeft mooie uitkijkpunten. Wanneer je vanuit de winkelstraat één van de trappen oploopt bevind je je al snel in deze oude stad en het dagelijkse leven, anders dan een zijstraatje in Amsterdam of Leiden. Het is een doolhof van huizen en in de nauwe straatjes kom je ook gewoon weleens een auto tegen. Ik heb mijn eerste wandeling gemaakt in de avond en dat is ook zeker een aanrader. Soms heeft alles dan ineens iets weg van een goede filmscène. Net als in Lissabon is Fado muziek wat Coimbra bezingt. In Coimbra vond ik de ziel rondom Fado intenser en meer gemoedelijk dan in Lissabon, waar Fado vooral een toeristische trekpleister lijkt. Coimbra is vroeger hoofdstad van Portugal geweest en de adel heeft er ook een plekje gehad.

Ik zou nog honderd plekken in Portugal op kunnen noemen en beschrijven om te bezoeken. Zelf heb ik geen rijksweg gezien en deed ik soms lang om een andere stad te bereiken. Wat mij betreft dé manier om Portugal te ontdekken en het land te voelen. De afstanden tussen grote steden is groot. Voor een achtdaagse reis rondom Lissabon zou ik die binnenwegen aanraden en niet de grote steden. Simpelweg omdat er te weinig tijd is om ze echt te bekijken. Dus wandelingen op de eeuwenoude Romeinse paadjes op berg en door dal... als je houdt van natuur en rust.
Plaats reactie