Dat klinkt interessant, maar wanneer mensen dat beginnen te zeggen heb je binnen de kortste keren ook daar veel toerisme.
Dat vind ik een vrij vreemde beredenering, want als ik nu zou zeggen dat ik liever naar Nicaragua zou gaan dan Costa Rica (puur door het toerisme, want eerlijk is eerlijk, Costa Rica is mooier), dan moet je vooral niet naar Nicaragua gaan want binnen de korste keren heb je daar ook veel toerisme?
Als voorbeeld: In Costa Rica wilden wij (maart 2014) graag raften. Omdat wij al enige ervaring hebben, zijn we bij de verschillende aanbieders gaan rondvragen wat de beste raft tour is. Uiteindelijk een tour geboekt ($80pp) voor een rivier met vooral class-4 rapids (5/6 zijn eigenlijk alleen voor de professionals). Kom je aan bij de rivier, zegt de guide nog heel enthousiast "normaal is dit de moeilijkste raft tour die we doen", maar zoals je al leest, "normaal". Het bleek zeer laag water te zijn, en de rapids, voor zover ze uberhaupt nog te onderscheiden waren als rapid, waren amper class 1.
Daarnaast hadden wij de pech dat we met 3 (vrij stevige) amerikanen in de boot zaten, waardoor we de hele tour meer moeite hebben moeten doen om drijvende te blijven dan dat je aan het raften was. En de touroperator? Als je verhaal gaat halen lacht die je gewoon uit, want de volgende buslading Amerikanen komt toch wel.
Nu is het verschil tussen de makkelijk te bereiken toeristen hotspots (La Fortuna, Monteverde/Santa Elena) en de wat minder makkelijk bereikbare plaatsen (Tortuguero, Corcovado) wel echt merkbaar, en zou ik dus in Costa Rica opzoek gaan naar de plekken waar niet iedereen "zomaar" komt.