Hoe toeristisch is Costa Rica? Evt alternatief?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Roodkapje
Reiziger

Hoe toeristisch is Costa Rica? Evt alternatief?

Bericht door Roodkapje »

Hoi allemaal,

Eind september willen mijn vriend en ik drie weken weg, de keuze is reuze, en nu kijken we naar Costa Rica!
Wat ons trekt aan Costa Rica is de natuur en wildlife, en je zou daar mooi moeten kunnen duiken.
Ook denken we dat dat een prima land is voor drie weken.
Nu heb ik hier en daar vernomen dat het ontzettend toeristisch is, en dat staat mij eigenlijk een beetje tegen.

Ik vroeg me af of dat echt zo is, of dat het allemaal wel meevalt?
Heeft iemand van jullie daar ervaringen mee?
En als het echt zo is, is er dan een vergelijkbaar alternatief die jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Groetjes :)
ubiytsa
Reisexpert

Re: Hoe toeristisch is Costa Rica? Evt alternatief?

Bericht door ubiytsa »

Costa Rica is ontzettend toeristisch, vooral onder de Amerikanen. Dat houdt in dat je overal prachtige looppaden hebt door de wouden en dat je veel dieren gaat zien. Tegelijkertijd krijg je minder mee van de 'echte wildlife' en zul je op iedere straathoek wel een toerist zien. Daarnaast zijn de prijzen goed aangepast op toeristen. Toch kun je ook nog voor de echte rainforest experience terecht in Parque Nacional Corcovado.

Het is overigens ook een ontzettend mooi land. En hoewel het toeristischer is dan de buurlanden, zijn ook die landen erg toeristisch. Het is geen Thailand, maar er zijn delen in de wereld waar je veel en veel minder toeristen zult zien ;)

Zes jaar geleden vond ik het niet storend, maar ontkennen dat het destijds al toeristisch was zal ik zeker niet.

Luister in ieder geval niet naar de hype van:
Ga niet naar [land], want dat is te toeristisch, maar ga naar [buurland]. Dat klinkt interessant, maar wanneer mensen dat beginnen te zeggen heb je binnen de kortste keren ook daar veel toerisme.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Ha Ubiytsa,

Thnx voor je reactie!
Je hebt gelijk ook, de buurlanden zullen ook vrij toeristisch zijn.
En als ik het goed begrijp is het het wel waard?

Zijn er off the beaten track tips?
En weet je wat de beste duikplek is daar?

Groetjes
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Dat klinkt interessant, maar wanneer mensen dat beginnen te zeggen heb je binnen de kortste keren ook daar veel toerisme.
Dat vind ik een vrij vreemde beredenering, want als ik nu zou zeggen dat ik liever naar Nicaragua zou gaan dan Costa Rica (puur door het toerisme, want eerlijk is eerlijk, Costa Rica is mooier), dan moet je vooral niet naar Nicaragua gaan want binnen de korste keren heb je daar ook veel toerisme?

Als voorbeeld: In Costa Rica wilden wij (maart 2014) graag raften. Omdat wij al enige ervaring hebben, zijn we bij de verschillende aanbieders gaan rondvragen wat de beste raft tour is. Uiteindelijk een tour geboekt ($80pp) voor een rivier met vooral class-4 rapids (5/6 zijn eigenlijk alleen voor de professionals). Kom je aan bij de rivier, zegt de guide nog heel enthousiast "normaal is dit de moeilijkste raft tour die we doen", maar zoals je al leest, "normaal". Het bleek zeer laag water te zijn, en de rapids, voor zover ze uberhaupt nog te onderscheiden waren als rapid, waren amper class 1.
Daarnaast hadden wij de pech dat we met 3 (vrij stevige) amerikanen in de boot zaten, waardoor we de hele tour meer moeite hebben moeten doen om drijvende te blijven dan dat je aan het raften was. En de touroperator? Als je verhaal gaat halen lacht die je gewoon uit, want de volgende buslading Amerikanen komt toch wel.

Nu is het verschil tussen de makkelijk te bereiken toeristen hotspots (La Fortuna, Monteverde/Santa Elena) en de wat minder makkelijk bereikbare plaatsen (Tortuguero, Corcovado) wel echt merkbaar, en zou ik dus in Costa Rica opzoek gaan naar de plekken waar niet iedereen "zomaar" komt.
Plaats reactie