Reizen naar Iran
Iran overland
Iemand ervaring met Iran binnen te rijden vanuit Turkije, Armenie of Azerbeidjan ?
Visa ?
Nic.
Visa ?
Nic.
Re: Iran overland
Nog geen ervaring, weet alleen dat er een wekelijkse trein gaat van Istanbul (tot 2014 ergens vanaf Ankara) naar Tehran, voor 40 Euro enkele reis. Als alles mee zit en ik na mijn komende reis nog genoeg geld heb ben ik van plan dit volgend jaar zomer te doen 

Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/
Het zal van mij met de wagen zijn.
Soort van ervaring. Wij zijn met de auto naar de grens gereisd, daar geparkeerd, lopend de grens over gegaan, een taxi gepakt naar Tabriz en zijn vandaar verder gegaan met de bus. Met de auto scheen het nogal een gedoe te zijn: nieuwprijs van de auto als borg, gedoe met verzekeringen, etc. Dat leek ons niet echt een optie, maar goed, uiteindelijk hebben we het dus ook niet geprobeerd. Bus was uitstekend: luxe bussen met airco voor een paar euro tussen elke redelijk grote stad.
Dat was overigens vanuit Turkije. Mooie reis erheen ook!
Is Iran veilig om doorheen te reizen?
Is iran een veilig land om doorheen te reizen?
In welk opzicht moet een reizende vrouw zich aanpassen?
Is het verplicht om een hoofddoek te dragen? Morgen vrouwen op terrasjes zitten?
In welk opzicht moet een reizende vrouw zich aanpassen?
Is het verplicht om een hoofddoek te dragen? Morgen vrouwen op terrasjes zitten?
Re: Is Iran veilig om doorheen te reizen?
Volgens mij is @Hildo hier geweest en kan hij er wat meer over vertellen.
Ik was vorige maand in Iran.
- Ja, je moet als vrouw een hoofddoek dragen. Het haar hoeft niet helemaal bedekt te zijn
- Echt terrasjes heb ik niet gezien, maar er wordt veel gepicknickt. Ook door vrouwen.
Ik heb deze week toevallig net een artikel op m'n blog gezet met praktische tips (ook voor het visum). Misschien heb je daar wat aan?
- Ja, je moet als vrouw een hoofddoek dragen. Het haar hoeft niet helemaal bedekt te zijn
- Echt terrasjes heb ik niet gezien, maar er wordt veel gepicknickt. Ook door vrouwen.
Ik heb deze week toevallig net een artikel op m'n blog gezet met praktische tips (ook voor het visum). Misschien heb je daar wat aan?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: Is Iran veilig om doorheen te reizen
Ik ben er geweest en kan je er wel wat over vertellen.
1. Het is een erg veilig land en ik heb mij op geen moment onveilig gevoeld. Ik was er tijdens de rellen in 2009 na de verkiezing. En iedereen was zeer beschermend naar de buitenlanders. In Bam kwam de politie langs om te waarschuwen waar ik niet naar toe kon in de avond en waren ook niet te beroerd om mij even te brengen.
2. Je moet bedekkende kleding dragen en een hoofddoek. Lange broek, lange mouwen, jas(je) e.d. Ze zijn richting vrouwen wel iets strikter dan mannen maar nog altijd voor buitenlanders iets relaxter dan de eigen bevolking. Je moet er rekening mee houden, maar als het niet helemaal correct is zullen ze je er op wijzen en dan kun je het nog altijd kopen in de markt.
3. Terrasjes zijn er wel. Alleen niet zo als in Nl en goed verstopt. Bijvoorbeeld onder de oude brug in esfahan. Uiteraard alleen thee en geen alcohol.
Je kunt als vrouw (alleen) dezelfde dingen doen als de mannen. Alleen zullen ze in een groep vaak eerst naar het mannelijke gedeelte gaan.
1. Het is een erg veilig land en ik heb mij op geen moment onveilig gevoeld. Ik was er tijdens de rellen in 2009 na de verkiezing. En iedereen was zeer beschermend naar de buitenlanders. In Bam kwam de politie langs om te waarschuwen waar ik niet naar toe kon in de avond en waren ook niet te beroerd om mij even te brengen.

2. Je moet bedekkende kleding dragen en een hoofddoek. Lange broek, lange mouwen, jas(je) e.d. Ze zijn richting vrouwen wel iets strikter dan mannen maar nog altijd voor buitenlanders iets relaxter dan de eigen bevolking. Je moet er rekening mee houden, maar als het niet helemaal correct is zullen ze je er op wijzen en dan kun je het nog altijd kopen in de markt.
3. Terrasjes zijn er wel. Alleen niet zo als in Nl en goed verstopt. Bijvoorbeeld onder de oude brug in esfahan. Uiteraard alleen thee en geen alcohol.

-
- Wereldreiziger
Iran is een heerlijk land om doorheen te reizen. Uiterst vriendelijke en gastvrije mensen. Ben daar met mijn vrouw in 1998 geweest. Zij moest toen nog een lange jas en hoofddoek dragen. De lange jas mag nu een korte zijn die net over de billen komt en het hoofddoekje mag, zeker in de steden, ergens halverwege het hoofd hangen. Interpreteer je de regels iets te soepel, dan zullen de toezichthouders, mannen met een soort plumeau je er op een vriendelijke manier op wijzen. Terrasjes zoals wij die kennen zijn daar niet maar iets vergelijkbaars is er wel. Hebben in Mashad ashura meegemaakt, werden zelfs oogluikend toegestaan de voor niet moslims verboden moskee binnen te gaan. Mensen, vooral de jongeren, zijn heel nieuwsgierig en je krijgt als vrouw makkelijk contact met andere vrouwen. In de studentensteden wordt veel Engels gesproken. Nu de veligheid. Wij hebben tot laat in de avond rondgescharreld in de steden en geen moment het gevoel gehad dat je ook maar iets kon overkomen. Niets is natuurlijk uitgesloten, maar wij vonden het een veilig land. Heeft er misschien mee te maken dat alcohol formeel, informeel is daar alles te koop, niet te koop is dus geen dronken mannen die de handjes niet thuis kunnen houden. Prettige vakantie.
Iran reizen in Augustus
Hallo wereld-reizigers!
Ik heb een paar vragen over reizen in Iran in Augustus. Ik weet dat het enorm warm is rond die tijd maar zijn er mensen die ervaringen hebben met reizen in de zomer in Iran? Of wellicht andere tips hebben? Ik heb helaas geen andere periode wanneer ik erheen zou kunnen en wil enorm graag naar Iran om te genieten van het land en de mensen.
Wat kan ik verwachten van de hitte en hoe het leven in Iran is met die temperaturen? Kan ik gedurende dag nog steeds activiteiten ondernemen om het meeste van mijn tijd te maken? Zullen er veel andere reizigers zijn of locals, of vermijden zij allemaal de buitenlucht rond die tijd?
Misschien is het makkelijker als ik ook een ruwe schets geef van hoe mijn reis gaat verlopen. Misschien kan er dan wat specifieker advies gegeven worden?
Teheran - Qazvin - misschien via Chalus road naar Sari (weet ik nog niet zeker) - Kashan - Isfahan - Meybod - Kharanaq - Yazd - Kerman - Shiraz en misschien Izeh?
Nogmaals, het is een ruwe schets en is nog open voor veranderingen.
Enige tips voor deze plekken? Met name of het aan te raden is om hier te reizen tijdens deze periode van het jaar?
Ik kijk uit naar jullie reacties!
met vriendelijke groet,
Michiel
Ik heb een paar vragen over reizen in Iran in Augustus. Ik weet dat het enorm warm is rond die tijd maar zijn er mensen die ervaringen hebben met reizen in de zomer in Iran? Of wellicht andere tips hebben? Ik heb helaas geen andere periode wanneer ik erheen zou kunnen en wil enorm graag naar Iran om te genieten van het land en de mensen.
Wat kan ik verwachten van de hitte en hoe het leven in Iran is met die temperaturen? Kan ik gedurende dag nog steeds activiteiten ondernemen om het meeste van mijn tijd te maken? Zullen er veel andere reizigers zijn of locals, of vermijden zij allemaal de buitenlucht rond die tijd?
Misschien is het makkelijker als ik ook een ruwe schets geef van hoe mijn reis gaat verlopen. Misschien kan er dan wat specifieker advies gegeven worden?
Teheran - Qazvin - misschien via Chalus road naar Sari (weet ik nog niet zeker) - Kashan - Isfahan - Meybod - Kharanaq - Yazd - Kerman - Shiraz en misschien Izeh?
Nogmaals, het is een ruwe schets en is nog open voor veranderingen.
Enige tips voor deze plekken? Met name of het aan te raden is om hier te reizen tijdens deze periode van het jaar?
Ik kijk uit naar jullie reacties!
met vriendelijke groet,
Michiel
Re: Iran reizen in Augustus
Hallo Michiel,
De laatste jaren ben ik voor m'n werk veel in Iran geweest.
In het zuiden werd het soms meer dan 50 graden.
Omdat het ook ontzettend droog is, heb ik de temperatuur niet als een probleem ervaren.
Tijdens deze hete dagen heb ik excursies gedaan en geen probleem gehad.
Natuurlijk hoofd bedekken en veel water blijven drinken.
In het noorden (ik ben in de buurt van Kermanshah geweest) is het rond de 30 graden, dus helemaal geen probleem.
De lange-afstands bussen hebben airco en zijn comfortabel.
Ik heb er met heel veel plezier verbleven.
Fantastische mensen.
Ik wens je veel plezier op je reis door dit geweldige land.
Gegroet,
Jan
De laatste jaren ben ik voor m'n werk veel in Iran geweest.
In het zuiden werd het soms meer dan 50 graden.
Omdat het ook ontzettend droog is, heb ik de temperatuur niet als een probleem ervaren.
Tijdens deze hete dagen heb ik excursies gedaan en geen probleem gehad.
Natuurlijk hoofd bedekken en veel water blijven drinken.
In het noorden (ik ben in de buurt van Kermanshah geweest) is het rond de 30 graden, dus helemaal geen probleem.
De lange-afstands bussen hebben airco en zijn comfortabel.
Ik heb er met heel veel plezier verbleven.
Fantastische mensen.
Ik wens je veel plezier op je reis door dit geweldige land.
Gegroet,
Jan
Ik ben met kerst twee weken naar Iran geweest. Ik heb toen de route Shiraz - Yazd - Teheran afgelegd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Wereldreiziger
Als man heb je het geluk dat je redelijk luchtig gekleed kan gaan en hoewel het zeker smoorheet zal zijn denk ik dat het uit te houden is. Wij zijn er in het najaar geweest dus dat is geen vergelijk. Ik zie dat Mashad niet in de planning zit. Als het even kan doen. Kan mooi met een binnenlandse vlucht. Het bezoek aan de moskee en zien van alle taferelen die zich daar voordoen, indrukwekkend. Ben je niet superblond dan lukt het daar goed om binnen te komen. Anders zeg je dat je moslim uit Nederland bent. Ghom is ook een optie. Zelfde verhaal. Gaan!
-
Reizen naar Iran
Ik wil volgend jaar 2 weken reizen in Iran. Ik zoek daarvoor een lokale gids met auto. Een mix van cultuur en natuur.
Wie kan iemand aanbevelen?
Toni
Wie kan iemand aanbevelen?
Toni