Vietnam, Maleisië of zelfs Indonesië voor een rondreis van 3 weken?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Ruud1989

Vietnam, Maleisië of zelfs Indonesië voor een rondreis van 3 weken?

Bericht door Ruud1989 »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op het forum, maar heb inmiddels al aardig wat topics over Zuid-Oost Azië doorgespit. Leuke site zeg!

Mijn vraag gaat over de 'grote' Azië reis die mijn vriendin en ik in 2016 willen maken.

Ons plan is om in de zomervakantie van 2016 - vanwege schoolvakanties zijn we gebonden aan juni/juli/augustus - ruim 3 weken rond te reizen in Zuid-Oost Azië.

We willen in deze 3 weken het liefste een zo divers mogelijk Azië zien. Het lijkt ons heerlijk om enkele dagen rond te dolen in een moderne en grote stad, maar ook om de cultuur en vooral de natuur (jungles en wildlife) te ontdekken.

Zoals jullie allemaal weten heeft Zuid-Oost Azië genoeg te bieden voor maandenlang reisplezier, dus wij zullen helaas moeten kiezen en bovendien een behoorlijk strakke planning aan moeten houden voor de 3 weken die wij willen gaan!

Het is wellicht belangrijk om te vermelden dat wij nog nooit een dergelijke reis hebben gemaakt en dus geen ervaring hebben met reizen naar Azië en andere continenten.

We hebben ons de afgelopen tijd verdiept in verschillende populaire bestemmingen en hebben een aantal opties op een rijtje gezet:

Optie 1) Maleisië/Borneo
Optie 2) Indonesië (met een keuze tussen Java, Bali en Sumatra)
Optie 3) Vietnam (van Noord naar Zuid)

Thailand lijkt ons niet leuk genoeg in vergelijking met de drie opties hierboven. Wat zijn jullie ervaringen? En welke van deze drie opties kunnen jullie (het meeste) aanraden?

Laatste vraag: we willen waarschijnlijk gebruik maken van een deels georganiseerde (privé)-reis; dus niet met een groep op pad, maar wel een (deels) geplande route met vluchten, hotelovernachtingen e.d. om dit vervolgens zelf in te vullen met een huurauto. Heeft iemand hier ervaringen mee, bv. met FOX Reizen?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden en tips!
Jenny
Reisexpert

Re: Vietnam, Maleisië of zelfs Indonesië voor een rondreis van 3 weken?

Bericht door Jenny »

De landen die je beschrijft heb ik allemaal bezocht. Zoals iedereen op dit forum weet is Indonesië met kop en schouders mijn favoriet, maar dat betekent niet dat de andere niet mooi zijn.

Wat kun je meenemen in je keuze?
- In juni/juli/aug. heb je in Vietnam meer kans op regen dan in Maleisie en Indonesie. Ook kun je in het noorden van Vietnam soms last hebben van hevige wind/het staartje van een tyfoon
- In eind juni/begin juli vindt de Ramadan plaats. Het suikerfeest valt dit jaar op 6 juli 2016. De laatste weken van de Ramadan is het erg druk op de wegen, met name op Java en Sumatra heb je daar last van. Rond het suikerfeest gaan veel mensen op vakantie en is het in sommige badplaatsen (incl. zuid Bali) en Kuala Lumpur erg druk met lokale toeristen. Zie ook http://www.ikreis.net/p-522/ramadan-in-indonesie
- Ik zou in Indonesie geen auto huren om zelf te rijden. Als je perse zelf wilt rijden is Maleisie de beste optie. Er gaan echter bussen tussen steden en je kan overal makkelijk een auto met chauffeur huren voor een dag.

Ervaringen met FOX heb ik niet, ik regel mijn vluchten altijd online (meestal via tix.nl en airasia.com) en mijn hotels regel ik met behulp van booking.com of de Lonely Planet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik ken Vietnam en Indonesie. Vietnam waren wij net voor de zomervakantie en hebben regen gehad. Maar ach, het was warm, dus wij hebben het niet als vervelend ervaren (behalve die keer dan dat onze bagage nat was geregend, zorg dus voor een regenhoes). Sumatra vond ik persoonlijk iets lastiger om zelfstandig rond te reizen dan Java, Bali en Vietnam. Maar dat is natuurlijk geen probleem als je het deels laat organiseren. Zelf heb ik Vietnam en Indonesie alles zelfstandig geregeld, maar hoor altijd goede berichten van mensen die je tegen komt over Riksja Online (google op vietnam online, indonesie online etc.). Toevallig staat hierboven een advertentie van ze, maar ik heb niets met ze te maken. Ik koos voor Thailand als eerste backpack reis, gewoon omdat iedereen daar naar toe gaat en het dus wel simpel moest zijn om alles zelf te regelen. Wat je ook kiest, je gaat een mooie reis tegemoet. Succes.
JeffreyenJosanne

Bericht door JeffreyenJosanne »

Wanneer je naar Vietnam gaat, zou ik een gids boeken en naar het noorden gaan.
Het is hier prachtig! De cultuur en de natuur geven je werkelijk een cultuurshock.
Wij zijn in 2013 geweest en kijken met veel plezier terug.
We hebben diverse blogs geschreven over Vietnam.

Één van deze blogs gaat over het noorden:
[verwijderd]

Veel plezier!
Plaats reactie