Tips voor 3 weken Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Sander1988

Tips voor 3 weken Indonesië

Bericht door Sander1988 »

Goedemorgen allemaal,

Mijn vriendin en ik willen dolgraag eind dit jaar (27-29 december vertrek) naar Indonesië.
Wij hebben drie weken de tijd om het mooiste van dit land te bezoeken.

Zelf hadden wij een idee, wat we vaker in forum hebben gelezen, om van Jakarta naar Bali te reizen over land en met een binnenlandse vlucht weer terug naar Jakarta om daar weer richting Amsterdam te vliegen.
Wij doen sowieso een retour op 1 vliegveld om de kosten te drukken. Dit hoeft natuurlijk niet persé Jakarta te zijn. Wel willen wij graag oud en nieuw in Indonesië vieren.

Welke stad of deel van het land raden jullie aan om oud en nieuw te vieren?
Wat zouden jullie doen qua reis, of is de optie hier boven wel een van de mooiste?
Drie weken is de max, is dit te kort om die route te doen?

Veel inhoudelijke vragen hebben wij nog niet, graag zou ik van jullie tips willen lezen om deze vragen te creëren :-).

Groet,

Sander
Jenny
Reisexpert

Re: Tips voor 3 weken Indonesië

Bericht door Jenny »

De Indonesiërs zelf vieren niet echt oud en nieuw, dus als je wilt vieren dan moet je op plekken zijn waar veel toeristen komen. Bali of Yogya is een opties.

Een open-jaw ticket van AMS-Jkt en DPS-AMS is vaak niet veel duurder dan een retour JKT plus een binnenlandse vlucht. Het scheelt je tijd. Andere optie is om zelf een retour KL te boeken en dan twee losse tickets naar Indonesië erbij.

Er zijn veel reizigers die van Jakarta naar Denpasar reizen in 3 weken. Ik raad iedereen aan er langer voor uit te trekken gezien de afstanden en lange reistijden, maar als je dat geen probleem vindt dan kan het.

Op http://www.ikreis.net/p-16/indonesie heb ik heel veel over Indonesie geschreven, misschien heb je daar wat aan?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik vind drie weken voor Jakarta > Bali ook best kort. Natuurlijk kan het wel, maar dan moet je onderweg keuzes maken en misschien dingen overslaan. Sommige afstanden zijn best lang en reizen kan best vermoeiend zijn.
Je zou je kunnen beperken tot bijvoorbeeld twee weken oost Java (vanaf Yogya ongeveer) en daar een week Bali aan vast plakken.

Andere opties in drie weken: retour Kuala Lumpur en het noordelijk deel van Sumatra ontdekken. Of Bali en Lombok combineren bijvoorbeeld.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

3 weken is inderdaad kort.
Beperk je dan bijv. tot Bali, Lombok en de Gili's.
Mijn eerste keer Indonesie was 23 dagen en heb deze combi toen gedaan.

Je kunt Java en Bali wel doen maar dan moet je keuzes maken.
En sommige afstanden zijn best lang.
Voordeel van Java is wel dat je een groot gedeelte met de (nacht)trein kunt doen.
Dat scheelt je weer tijd, omdat je dan in de trein overnacht.
14 dagen Java, 1 week Bali/Gili's is te doen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Concentreer je op Java.
Eens je van Indonesië 'geproeft' hebt, passeert Bali nog wel eens op je reisroute.
Vooral als blijkt dat je de eerste keer niet alles hebt kunnen zien :)
Sander1988

Bericht door Sander1988 »

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ondanks jullie reacties willen we toch deze route doen. Wij hebben niet zoveel problemen met lange reistijden, soms zelfs heerlijk om tijden in een bus te zitten en gewoon uit het raam te staren. Zo nu en dan een stop. En dan wat Sannie23 aangeeft, een groot deel met de nachtrrein richting het westen.
Hieruit vloeien bij ons de volgende vragen.

Qua openbaarvervoer op Java, ik begreep al dat er eigenlijk alleen daar treinen zijn. Maar hoe zit het met bus vervoer? Van dorp naar dorp of sightseeing. Is dat te doen? Wat kost een bus voor een redelijk ritje ongeveer?

Wat zijn de plekken die we echt móeten zien tussen Jakarta en Bali?

Raden jullie aan om een terugvlucht ban Denpasar maar Jakarta al hier te boeken, of is het daar op het vliegveld bij kleinere organisaties goedkoper?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Sander1988 schreef:Raden jullie aan om een terugvlucht ban Denpasar maar Jakarta al hier te boeken, of is het daar op het vliegveld bij kleinere organisaties goedkoper?
Ik zou je vluchten eerder boeken aangezien je in het hoogseizoen reist. Kijk bijvoorbeeld op Jetstar of Air Asia's websites. Spotgoedkoop nu maar waarschijnlijk niet al je last minute boekt.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Sander1988 schreef:Raden jullie aan om een terugvlucht ban Denpasar maar Jakarta al hier te boeken, of is het daar op het vliegveld bij kleinere organisaties goedkoper?
Ik raad een open-jaw ticket aan. Wil je dat niet, dan zou ik een ticket met Air Asia boeken. Er zijn andere maatschappijen, maar die kun je (op garuda na) niet direct kopen bij de maatschappij zelf.

Op Java rijden maar een paar treinen per dag, bussen gaan frequenter. En natuurlijk de minibussen, bijvoorbeeld voor een 3-daagse tour van Yogya naar Bali. Als je lange bustijden (10-16 uur per dag) geen probleem vind is dat een echte aanrader!

Plekken waar ik zou stoppen in de tijd die je hebt:
- Bogor (direct vanuit het vliegveld)
- Bandung
- Yogya
- Bromo
- Ijen
- Ubud
- Zuid-Bali
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
hutje
Vakantieganger

Bericht door hutje »

Met de ervaring van drie weken Indonesië In 2012 (bali, lombok, flores), maar dus geen ervaring met Java, wil ik je de overweging meegeven om ook lombok en met barometer flores te bezoeken... Mara gaat er met name om wat je graag wilt ervaren tijdens je reis.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Sander1988 schreef:Wat kost een bus voor een redelijk ritje ongeveer?
Ik reken in zulke landen steeds op 1€ per uur bij lange trajecten met het openbaar vervoer.
Een regeltje dat in heel veel landen de juiste prijs benadert.
Qua route heeft Jenny een mooie optie gegeven voor 3 weken.
AroundJe

Bericht door AroundJe »

3 weken is niet zo lang en je moet keuzes maken.
Bali is meer "relaxde" en goed bereisbaar
Java is meer uitgestrekt, wat armer maar schitterende natuur

Jakarta ben ik niet geweest , maar moet je niet te lang blijven hangen.

Een route kan bijvoorbeeld zijn:

Yogjakarta
Bromo
Ijen
Bali
Plaats reactie