Cultuur of natuur?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Cultuur of natuur?

Bericht door Rick »

Waar gaat jou voorkeur naar uit, cultuur of natuur als je land bezoekt? Of is het een combinatie van beide of ga je ergens voor naar toe als je een land bezoekt?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Cultuur of natuur?

Bericht door bolletjeom »

bjivoorkeur beide maar natuur is net ietsje belangrijker. Ik ben in prachtige landen geweest met heel veel cultuur maar als ik de Natuur tegen vond vallen (of als die niet aanwezig was) dan hoef ik vaak niet meer terug naar dat land.
Natuur bedoel ik dus ook beestjes en vogeltjes enzo. Ik wil uren in spanning afwachten of ik die bijzondere vogel zie!
N-Z was om die reden 1 grote teleurstelling. Ja, ze hebben leuk bergen enzo...maar niet 1 land zoogdier, geen reptiel en maar 3 bijzondere vogels die ook nog eens bruin waren! Tja en als er dan ook nog eens nauwelijks cultuur is dan is het mijn land niet echt.

Met natuur bedoel ik dus met name fauna. En dan niet hoe groter hoe beter. Hoewel ik nog steeds het luipaard moet zien ben ik ook altijd happy als ik een penseelzwijntje zie *)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Vroeger was het altijd natuur, lekker wandelen in de bergen en dergelijke..

maar sinds ik alleen reis is het met uitzondering Noorwegen steeds meer Cultuur geworden... ik heb in de bergen zoveel ongelukken gezien dat ik dat gewoon niet alleen ga doen en tja met de trein kom je ook lang niet overal...ik merk alleen wel dat de natuur mij weer steeds meer begint te trekken, want na 20 kerken is er soms nauwelijks meer verschil...dus ik hoop dat de balans wat beter gaat komen te liggen ;)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Vookeur verandert met de jaren. Vroeger .. :) altijd vooral vanwege cultuur en dan ook nog een specifiek gedeelte namelijk oude cultuur, veel archeologische vindplaatsen en een intressante geschiedenis. Tegenwoordig vind ik natuur ook wel erg fijn, vooral bergen vind ik erg mooi en heb ik ook veel meer interesse gekregen in moderne cultuur en niet alleen geschiedenis.

De ideale bestemming heeft natuurlijk van alles wat en kan je ook nog duiken en heeft een heerlijk warm klimaat. :)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ligt idd aan de locatie, natuur, cultuur of vrouwen & drank. Of valt die laatste categorie onder natuur? Of natuurlijk wanneer je mixt met het locale vrouwelijk schoon...
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Natuur wint het bij mij wel denk ik. Cultuur heeft zeer zeker ook mijn belangstelling maar ik geniet misschien nog wel meer van prachtige landschappen. Al is een goeie mix in mijn ogen het beste.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Leuk onderwerp! Ik ga absoluut voor een combinatie van cultuur en natuur. Maar mijn defintie van cultuur is wellicht wat afwijkend: bij mij gaat het er dan om of ik de plaatselijke bevolking leuk vind, en niet om bergen tempels/kerken.

Een paar voorbeelden:
- In Zuid Amerika zit het meestal wel goed met de natuur. Overal heb je wel mooie bergen, meren enzo. Ok: bolletje heeft wel een puntje wat betreft wilde beesten: die zie je in ZA zeker niet overal, alleen op de Galapagos en in de jungle. Maar dan komt dus het punt of ik de locals leuk vind. Nou, Ecuadorianen, Peruanen, en Colombianen zijn leuk, en Bolivianen zijn rare lui....
- Thailand vond ik beide net niks. De natuur is niet bijzonder, die 100en tempels boeien me niet, en die Thai zijn rare lui. Het ene jaar zijn ze monnik, maar daarvoor en daarna zijn het allemaal hoerenlopers (ik dacht begrepen te hebben dat die lui nog erger zijn dan de foute categorie toeristen :-)). En dan dat gedoe dat ze niet kwaad mogen worden vanwege hun geloof enzo...
- Nieuw Zeeland? Ben het met bolletje eens maar dan niet zozeer vanweg de fauna. De natuur is mooi (hoewel op zich niet beter dan wat je ook dichter bij huis kunt vinden), maar wat is de NZ cultuur? Nou: heb ik niet gevonden. Redelijke leeghoofden met als enige cultuur rugby en dat stomme hakka dansje...

@Dexter. Hehe, eindelijk nog iemand die toe durft te geven dat hij mooie vrouwen en drank ook wel interessant vindt, haha. Ik vind het ook leuk om af en toe eens ff lekker in de kroeg te kunnen staan, en in een kroeg met mooie Colombiaanse vrouwen is het uitzicht echt beter dan in veel andere landen (die dan om andere redenen toch weer interessant kunnen zijn :-)). Maar kan je soms niet helemaal volgen....de ene keer doe je een meditatiecursus van 3 weken, en een week later heb je het over mooie vrouwen en drank :?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik deel je mening ErikB. Onder cultuur versta ik ook de mensen. Ik vindt het ook erg fijn als de mensen vriendelijk zijn. Overdreven 'vriendelijk' (zoals een deel van de Amerikanen weleens wordt omschreven) hoeft van mij niet want het moet wel echt zijn. In Laos en Mongolië vond ik de mensen wat dat betreft heel prettig. Niet opdringerig in het algemeen en ze kwamen vrij eerlijk over. Ook in China heb ik wat dat betreft hoog zitten. Al heeft het natuurlijk met situaties, mensen etc. te maken...
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het klimaat vind ik trouwens ook interessant! Dat je ergens niet in het regenseizoen moet zitten ligt natuurlijk voordehand. Maar ik vind heel lang op grote hoogte zitten ook niet heel prettig. Tot 3000 meter vind ik allemaal niet zo boeiend, maar als je bv lang in La Paz zit dan wordt dat irritant. Ik kan best goed tegen hoogte (ook boven de 5000 meter heb ik geen last van hoogteziekte), maar echt wennen doet het ook niet. Na weken Cusco, Copacabana en La Paz was ik blij dat Cochabamba "slechts" op 2500 meter ligt. Vooral slapen boven de 3500-4000 meter is niet echt prettig. Het is dan hardstikke koud, maar je kunt ook niet onder 6 dekens ofzo gaan liggen. Dat werkt een beetje verstikkend (ben wel eens wat paniekerig wakker geworden in Copacabana, omdat ik verstikkingsverschijnselen dacht te hebben...). En overdag loopt het ook niet echt lekker in een plaats op grote hoogte waar elke straat omhoog of omlaag loopt.

Nou ja, niet overdrijven, een weekje heel heet en vochtig (jungle ofzo) of een weekje heel hoog is niet zo'n punt, maar als je zoiets een maand achter elkaar hebt wordt het wel minder prettig. Op een gegeven moment wordt je echt minder fit. In het hostel in La Paz liep ook iedereen te kuchen......
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

zoals iedereen ga ook ik voor de mix.
ik vind cultuur vaak interessant, zowwel de mensen zelf als architectuur e.d.
qua mensen kan ik alles leuk vinden, van gestoorde menigtes bij een treinstation in india tot een paar akha zonder elektriciteit ergens in dejungle van laos. het is vooral leuk als je bijvoorbeeld een bruiloft mee kan maken, of een andre soort (echte, niet toeristische) ceremonie die je een goede kijk in die cultuur biedt.

maar toch is natuur net iets belangrijker. bergen, woestijn, jungle, water... het kan allmeaal zo magisch, indrukwekkend en tijdloos zijn. in de natuur voel ik me op de een of andere manier meer mens.
deze week vond ik bijvoorbeeld een ongelooflijk mooie vallei in zuid marokko, uren gezeten en niet eens een geit of herder gezien, heilige stilte, prachtige bergen, schone lucht.....je zou er spontaan verlicht raken.

@erikb:
ik vind het regenzeisoen juist wel fijn; minder toeristen, mooi groen en lekker afkoelende regn op zn tijd. prima :Y
amassakoul
Plaats reactie