Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Torra
Reisexpert

Re: Sabah of Sarawak?

Bericht door Torra »

Hallo hhyams,

Wij zijn 2x naar Maleisisch Borneo geweest. In 2008 en maart dit jaar.
1e keer met zijn tweeën en laatste keer samen met dochter en schoonzoon.

Onze reis van ongeveer 15 dagen.
Vanuit Kuching in Sarawak het Semonggoh Urang Utan center en het BAKO National Park. Dit voornamelijk om de Orang Oetan van dichtbij te zien en Kuching te bezoeken.

Daarna naar Sabah echt in de jungle van Danum Valley Conservation Park. Hier een hoop Wildlife in de natuur gezien, waaronder mini olifanten. Dit was een stuk spannender dan de vorige twee. Veel wandeltochten olv een gids.
Daarna naar Sukau Rainforest Lodge, hier veel boottochten om Wildlife te zien.

Als laatste 3 nachten op Langkayan Dive Resort, ter ontspanning op dit prachtige eiland waar je behalve duiken ook kunt snorkelen.
Deze laatste lag echt in het risicovolle gebied. Wij werden dan ook op de boot vanaf Sandakan begeleid door een gewapende soldaat. Op het eiland zelf is een militaire post met dag en nacht bewaking. Klinkt gek, maar het gaf toch een veilig gevoel.
Ik had er wel over gelezen, maar de volledige info pas achteraf. En je realiseert je pas dat het best eng is als je de recente berichten leest over de onthoofding van een gijzelaar.

Mijn voorkeur heeft eigenlijk Sabah, omdat je daar echt midden in de jungle kunt verblijven, terwijl de parken van Sarawak meer gecultiveerd aandoen. Maar als je gek bent op Oerang Oetans zoals onze dochter wel leuk.
We hebben ze ook wel in het wild gezien, maar dan meer op een afstand. En je moet geluk hebben.

Deze reis was georganiseerd omdat wij de vorige keer heel tevreden waren over onze travelagent. Ook kan die betere deals sluiten met de accommodaties die best heel duur zijn, omdat ze in de beschermde parken liggen.

Als je meer weten wil, stel je vragen gerust.
hhyams
Vakantieganger

Bericht door hhyams »

Dag Torra,

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb er veel aan. *O*

Wat vond je eigenlijk van Kuching?
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hi hhyams,

Graag gedaan hoor!

Kuching is best wel een leuke stad. Er zijn veel restaurants in het gebied aan de rivier en winkeltjes. Er is daar een soort boulevard. Met een pontje kun je naar de overkant om in kleine kampongs (dorpjes) te wandelen en over een houten brug annex looppad. Ook een boottocht op de rivier, maar die is nogal saai.

Op de bovenste verdieping van een warenhuis is een foodcourt waar je superverse vis, garnalen etc. kunt eten. Met een biertje erbij als je daar zin in hebt. Top Spot Foodcourt is de naam, iedereen kent het daar. Het is vlakbij Hilton Kuching.

Alleen als je vegetariër bent is het even zoeken. Op onze laatste dag vonden pas John's place, waar we heerlijk vegetarisch vers bereid eten bestelden. Ook vlakbij Hilton.

Heftig uitgaansleven hebben we niet gezocht en gezien, wel terrasjes met bier en wijn.
NVG

4 weken Thailand-Vietnam óf 4 weken Maleisië-Borneo

Bericht door NVG »

Hoi!

Ik lees altijd maar mee met de leuke verhalen op dit forum, maar heb nu zelf jullie hulp een beetje nodig. :?

Wij, twee 21-jarigen (jongen en meisje), willen a.s. september/oktober namelijk graag in 4 weken een mooie reis maken, maar weten (ook na zoeken, speuren en navragen) gewoon niet zo goed wat en hoe.
De twijfel ligt op dit moment nog tussen de combi Thailand-Vietnam (of één van de twee als het moet?) en Maleisie-Borneo, maar hangt af van de mogelijkheid om dit te bereizen binnen 4 weken, de vervoersmogelijkheden, de veiligheid, het weer en toch ook wel de prijzen. Ik vroeg me af of iemand ons hier misschien meer over zou kunnen vertellen. Bijv. wat is reëel qua plekken om te bezoeken, kun je veilig/eenvoudig/voor een redelijke prijs van plek naar plek komen, is het weer een beetje lekker en hoe zit het met excursies?

Dit was een leuk last-minute idee van ons (vinden wij dan), maar ook wel lekker stressvol. Typisch weer, haha. Zou top zijn als jullie ons een beetje verder zouden kunnen helpen. _O_

Groetjes, N.
Erik
Site Admin

Re: 4 weken Thailand-Vietnam óf 4 weken Maleisië-Borneo

Bericht door Erik »

Wat leuk dat je nu ook zelf een berichtje hebt geplaatst!! Ik ga kijken of ik je zo goed mogelijk kan helpen.

Ik ben niet in alle landen geweest, maar kan misschien wel wat vragen beantwoorden. Thailand en Vietnam zijn de goedkopere bestemmingen, om op te vliegen en te verblijven. Maleisië - Borneo is duurder, maar nog wel goedkoper dan Europa. Je hebt redelijk laat de beslissing genomen dus dat betekent meestal dat je best wat meer betaalt voor een vliegticket. Zou je deze eerder geboekt hebben dan kan dit zo een berg geld schelen. Kijk even bij de landen informatie om wat ideeën op te doen om dingen te bezoeken. Er is zo veel dat het handig is om zelf alvast een beetje een idee te hebben.

Wat weer betreft blijft het altijd een beetje geluk hebben, maar het is geen slechte tijd om naar deze bestemmingen te gaan (volgens mij).
NVG

Bericht door NVG »

Erik schreef: 31 aug 2017 07:49 Wat leuk dat je nu ook zelf een berichtje hebt geplaatst!! Ik ga kijken of ik je zo goed mogelijk kan helpen.

Ik ben niet in alle landen geweest, maar kan misschien wel wat vragen beantwoorden. Thailand en Vietnam zijn de goedkopere bestemmingen, om op te vliegen en te verblijven. Maleisië - Borneo is duurder, maar nog wel goedkoper dan Europa. Je hebt redelijk laat de beslissing genomen dus dat betekent meestal dat je best wat meer betaalt voor een vliegticket. Zou je deze eerder geboekt hebben dan kan dit zo een berg geld schelen. Kijk even bij de landen informatie om wat ideeën op te doen om dingen te bezoeken. Er is zo veel dat het handig is om zelf alvast een beetje een idee te hebben.

Wat weer betreft blijft het altijd een beetje geluk hebben, maar het is geen slechte tijd om naar deze bestemmingen te gaan (volgens mij).
Hoi Erik,

Bedankt voor je berichtje!
Denk je dat de combi's Thailand-Vietnam of Maleisië-Borneo te doen zijn in 4 weken? Of zou je bij Thailand-Vietnam eerder voor één van de twee kiezen? Ik denk dat onze voorkeur namelijk wel naar die combi uitgaat i.v.m. iets gunstigere prijzen en het gegeven dat ik hoorde dat de infrastructuur en mogelijkheden om op eigen houtje naar leuke plekken te reizen groter is in Thailand-Vietnam (Maleisië-Borneo afhankelijker van grote/complete excursietrips).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Beide combi's zijn wel te doen. Het is dan vooral keuzes maken wat je wilt gaan zien en welke dingen je voorbij laat gaan. Voor Thailand / Vietnam leg je waarschijnlijk grotere afstanden af, maar is het vervoer wat gemakkelijker. Dus per saldo zal deze overweging hetzelfde zijn voor Maleisië / Borneo.
Plaats reactie