Interrailen door Europa 2016

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
jacquelineeeee

Interrailen door Europa 2016

Bericht door jacquelineeeee »

Hoi! :)

Ik wil deze zomer graag gaan interrailen door Europa, dit is voor mij de eerste keer. Ik vind al het bekijken en regelen erg lastig. Er is gewoon zoveel leuks.. (te veel, haha)
Ik wil een global pass nemen voor 1 maand.

Dit is de route die ik ongeveer ingedachte had. De landen zijn wat veel in 30 dagen, maar dit waren gewoonweg de steden die me interessant leken. Daarom sta ik open voor veel advies. Er mogen best wat steden af/bij. Ik ben benieuwd.

Amsterdam - (bled?) ljubljana:
ljubljana - zagreb:
zagreb - belgrado:
beograd-sofia:
sofia-craiovo:
craiovo-boekarest:
boekarest-targoviste:
targoviste-sighisoara:
sighisoara-sibiu:
sibiu-brasov:
brasov-cluj napoca:
cluj napoco-budapest:
budapest-bratis lava:
bratis lava-Praag
praag-nederland

Mensen die ervaring hebben met interraillen, Reserveerde je alles zelf, of via treinreiswinkel wat ik ook heb gehoord? En reserveer je ter plekke of alles van te voren? Zoals je ziet... weinig verstand. Hoor graag wat ervaringen.

Of zou het goedkoper zijn om losse tickets te kopen? En waar vind ik deze dan? Ik ga in de (dure...) zomerperiode.
Groet, Jacqueline
menasil
Reisexpert

Re: Interrailen door Europa 2016

Bericht door menasil »

Volgens mij heeft @mdekker deze reis ook grotendeels gedaan! Heb jij nog tips?

Voor o.a. Roemenië is het even de vraag of je een interrailkaart zou moeten aanschaffen of niet beter met losse passen kan werken. Ik hoor vaak dat bussen in de Balkanregio vaker rijden en een handiger vervoersmiddel zijn of dat de treinen zo goedkoop zijn dat de pas niet de moeite waard is.
jacquelineeeee

Bedankt voor je reactie!

Ik was eerst helemaal overtuigd van de interrailpas. Ook omdat dit me makkelijk leen en ik me nog niet verder had verdiept. Nu begin ik erg te twijfelen of ik niet met losse tickets moet reizen.. Het is veel (en soms moeilijk) geregel zeg haha! Maar volgens mij heel erg de moeite waard.
jacquelineeeee

Om me te oriënteren op losse tickets, gewoon naar de website van treinmaatschappijen etc. van die landen gaan?
TimoT1808
Reiziger

Bericht door TimoT1808 »

Hey Jacqueline,

Leuke reis die je gaat doen. Helaas kan ik je niet heel veel meer helpen. 2 nachten per plaats is wel ambitieus maar niet ondoenlijk. Ik denk dat je het op den duur wel tegen gaat staan dat je alweer je tas moet inpakken.
Dat laat ik verder maar aan jou over;)

Wel heb ik een vraagje aan jou:
Zou je als je klaar bent met deze reis wat dingen kunnen toevoegen aan dit forum? Met name betreft Roemenië. Ik heb nog een verlangen om dit land te bezoeken in de toekomst en het is natuurlijk erg fijn om te weten waar ik op moet letten.

Vooralsnog wens ik je vooral heel veel plezier deze reis, ik denk dat je niet te veel moet plannen, dan ga je vast veel beleven.

groeten,

Timothy
mdekker
Vakantieganger

Bericht door mdekker »

Hey
ik heb inderdaad een deel van de route ook gedaan afgelopen zomer. Omdat ik Italië en Zwitserland er nog bij deed ging ik met twee keer een interailkaart een keer 15 dagen heen en een voor de terugweg. In de balkan zelf deed ik eigenlijk alles met bussen. Aantal hostels hebben ook contacten met busjes die halen je op en zetten je neer bij het volgende hostel. Wel is dit tussen de grote steden.

Wat je gaat doen is echt heel veel. Sommigen is genoeg aan 1 dag of maximaal 2 andere kan je met gemak 3 a 4 dagen zijn. Daarnaast moet je ook rekening houden met een reisdag. Als je 15 steden wilt doen zijn dat dus al 15 reisdagen. Dat houdt in dat je eigenlijk voor alles wat je gaat doen 1 tot 1,5 dag de tijd hebt. Tenzij je alles met nachttreinen wilt gaan doen natuurlijk. Maar dat is best vermoeiend.

Treinen deed ik altijd een dag voor vertrek reserveren op het station zelf. Ging altijd prima. Doe je slaaptreinen en wil je liggen moet je wat eerder reserveren.

Wat goedkoper is moet je zelf uitzoeken dat ligt aan veel factoren. De trein naar het oosten toe en weer terug is de duurste.

Succes!
jacquelineeeee

Bedankt voor je reactie! Met deze tips kom ik er wel.

Ik was ook niet per se van plan al die steden te doen, meer een overzicht wat ik ongeveer zou willen, er gaat sowieso geschrapt worden, zeker na jullie tips.
Heb jij misschien plekken waarvan je zegt, die zou je over kunnen slaan of die zijn absoluut het bezoeken waard?

Ik ben nu inderdaad erg aan het twijfelen of een interrail pass wel goedkoper/handiger is.
En kun je een site aanbevelen waarop ik naar busritten kan kijken in de balkanlanden?

Sorry voor al mijn vragen! haha. Heel leuk allemaal, maar ik merk al dat al dat uitzoeken niet mijn sterkte punt is :P. Er gaat nog héél wat aangepast worden..
mdekker
Vakantieganger

Bericht door mdekker »

Alle plekken in Roemenië denk ik. Die ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen. Zagreb gebruikte ik als uitvalbasis voor plitvice lakes. Verder zijn de steden wel het bezoeken waard denk ik. Wat ik erg leuk vond welke je niet op de lijst hebt staan waren mostar en sarajevo in Bosnië.

Een website met prijzen heb ik niet. De prijzen die ik had heb ik opgeschreven maar ik zit de komende 4 maanden in Azië dus daar heb je weinig aan. Uit mijn hoofd zaten de meeste bus/ losse treintickets tussen de 10 en 20 euro.

Uitzoeken hoort erbij ik krijg er altijd zin in mijn reis van.

Succes
jacquelineeeee

Jaaaaa, ik krijg ook super zin om op reis te gaan! Kan haast niet wachten.
En heel veel plezier in Azië, geniet er van! Bedankt voor je tips.

Jacqueline
Plaats reactie