Beïnvloeden de recente aanslagen jouw reisgedrag?
Beïnvloeden de recente aanslagen jouw reisgedrag?
Door de recente aanslagen hoor ik steeds vaker dat mensen rekening houden met hun bestemming i.v.m. mogelijke aanslagen. Normaal gesproken zie je dat deze angst weg ebt wanneer ze langer geleden zijn. Toch lijkt het er op dat de aanslagen sneller na elkaar volgen en dat het dus daardoor langer blijft meespelen in keuzen om te reizen en de bestemmingen.
Zo volg ik een aantal reizigersgroepen op social media waarbij de vraag om een reis om te boeken of te annuleren door een verhoogd risico voor aanslagen steeds vaker voorkomt. Ook wat meer ervaren reizigers maken nu soms andere keuzes dan dat ze normaal zouden doen.
Heb jij je plannen recentelijk aangepast om deze redenen?
Zo volg ik een aantal reizigersgroepen op social media waarbij de vraag om een reis om te boeken of te annuleren door een verhoogd risico voor aanslagen steeds vaker voorkomt. Ook wat meer ervaren reizigers maken nu soms andere keuzes dan dat ze normaal zouden doen.
Heb jij je plannen recentelijk aangepast om deze redenen?
Re: Beïnvloeden de recente aanslagen jouw reisgedrag?
Ik heb mijn plannen niet aangepast en zou dit ook niet zo snel doen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Ik pas ze niet aan. De kans dat je in Amsterdam van het terras afgeschoten wordt is net zo groot als elders. Daarnaast komen de meeste mensen nog steeds om door een ongeluk dus ik maak me niet druk.
In ieder geval tot nu toe 100% man die zijn reis niet aanpast. In de discussies viel het me ook vooral op dat het om dames ging die hun reis wilden aanpassen of wijzigen.
Ik denk dat ik zelf in ieder geval niet zo snel bepaalde plekken zal opzoeken als het niet nodig is. Dit ondanks dat de kans uiteraard klein is. Los van wat er allemaal in het nieuws komt heb je soms ook wat extra informatie over bedrijven die onder vuur liggen op plekken die over het algemeen als onveilig bestempeld worden.
Ik denk dat ik zelf in ieder geval niet zo snel bepaalde plekken zal opzoeken als het niet nodig is. Dit ondanks dat de kans uiteraard klein is. Los van wat er allemaal in het nieuws komt heb je soms ook wat extra informatie over bedrijven die onder vuur liggen op plekken die over het algemeen als onveilig bestempeld worden.
Jij zou nu niet naar Pakistan of Turkije gaan? Of bedoel je dat je niet naar Parijs of Brussel wilt? Of is Amsterdam ook eng?Erik schreef:Ik denk dat ik zelf in ieder geval niet zo snel bepaalde plekken zal opzoeken als het niet nodig is. Dit ondanks dat de kans uiteraard klein is.
Ik laat mijn doen en laten niet door de aanslagen beïnvloeden. Uiteraard schrik ik als er een aanslag is, maar ik vind Irak net zo erg als Brussel. Het was een vreemd gevoel om afgelopen weekend te zien hoeveel politie er afgelopen weekend in Berlijn was voor de eerste wedstrijd van het Duitse elftal na 13 november, maar ik heb er mijn weekend verder niet door laten beïnvloeden.
Ik kan moeilijk tegen m'n baas zeggen dat ik voorlopig niet kom werken omdat ik Utrecht CS te eng vind...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik zou nu (voorlopig) niet graag met bepaalde maatschappijen vliegen en met name naar bepaalde bestemmingen. Zonder direct namen te noemen. Brussel en of Parijs bezoeken lijkt mij juist nu geen probleem. Maar bij sommige grote steden zou ik mijn bedenkingen hebben. Tegenhouden is dus misschien niet direct aan de orde, maar zal zeker bepaalde bestemmingen en maatschappijen langer afwegen als ik de keuze heb.
Meer beveiliging is niet automatisch meer veiligheid. Dat zie je wel op de plekken die toch al goed beveiligd werden en helaas toch doelwit zijn geworden.
Hoewel Utrecht CS vanuit een Nederlands standpunt een erg strategische plek is verwacht ik daar minder snel wat. Er zijn betere plekken met (nog) meer impact. Dit soort plekken kun je ook bijna niet vermijden al zou je het willen.
Meer beveiliging is niet automatisch meer veiligheid. Dat zie je wel op de plekken die toch al goed beveiligd werden en helaas toch doelwit zijn geworden.
Hoewel Utrecht CS vanuit een Nederlands standpunt een erg strategische plek is verwacht ik daar minder snel wat. Er zijn betere plekken met (nog) meer impact. Dit soort plekken kun je ook bijna niet vermijden al zou je het willen.
Wij gaan de komende tijd waarschijnlijk alleen maar met de auto op pad, maar ik denk dat we, wanneer we wel zouden gaan vliegen, wel voorzichtiger zouden zijn met het kiezen van een bestemming. Zeker nu we twee kinderen hebben. Landen waar veel onrust heerst of waar een negatief reisadvies voor geldt zouden we tien jaar geleden ook al niet bezoeken, nu dus ook niet. Je hoeft het niet op te zoeken, ik zou niet relaxed kunnen rondlopen in een land waar veel onrust heerst.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ik ben afgelopen december in Lille geweest met Australische vrienden. Als je dan gezellig aan het schaatsen bent op een plein met soldaten er naast geeft dat toch wel een raar en angstig gevoel.
Ook vloog ik twee maanden na de MH17 terug uit Australie en vond het het eerstje uurtje toch wel even spannend.
Zulke gebeurtenissen doen toch wel wat met een mens. Angst kan soms diep zitten.
Ik zit nu wel echt te bedenken wat ik in April ga doen voor mijn paar dagen vrij. Misschien toch lekker een paar dagen zeeland ipv van een stedentrip...
Ook vloog ik twee maanden na de MH17 terug uit Australie en vond het het eerstje uurtje toch wel even spannend.
Zulke gebeurtenissen doen toch wel wat met een mens. Angst kan soms diep zitten.
Ik zit nu wel echt te bedenken wat ik in April ga doen voor mijn paar dagen vrij. Misschien toch lekker een paar dagen zeeland ipv van een stedentrip...
Ik ben op dit moment niets aan het plannen omdat ik al twee dingen gepland heb staan (lang weekend Belfast en drie weken Zuid-Afrika) en ik daarmee weer even zoet ben
Ik heb met het plannen van een trip wel rekening gehouden met gebieden waar ik normaliter graag heen zou willen maar door de onrust mbt asielzoekers nu even er voor kies niet te gaan. Ook omdat in de tijd dat ik ging boeken, soms grenzen dicht werden gegooid en ook treinen niet altijd meer reden. Dan denk ik aan een aantal Griekse eilanden maar ook gebieden als Macedonië. Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die recentelijk er zijn geweest hoe het nu werkelijk is. Uiteindelijk is het dus Belfast geworden.
Verder kijk ik na de zomer weer naar het schaatsseizoen

Verder kijk ik na de zomer weer naar het schaatsseizoen

Bepaalde landen zou ik minder snel bezoeken denk ik. Maar dat was al voor de recente aanslagen. Ik denk er over na en ik denk dat het indirect wel wat invloed heeft als ik zou kunnen reizen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Ik heb heel even getwijfeld toen ik een ticket van Turkish Airlines naar Kuala Lumpur boekte, Het rommelt in Turkije, er zijn kleine aanslagen geweest in Istanbul. Er ging wel even door me heen "stel dat ze een vliegtuig neerhalen, of een aanslag plegen op Atatürk Airport". Maar ik kan het ook best relativeren, hoe groot is die kans nou werkelijk?
Doorslaggevend was toch wel het prijsverschil: 475 euro retour bij Turkish tegen 650 euro bij de concurrentie uit de golfstaten. Dus ik vlieg straks via Istanbul naar Maleisië. Living on the edge, enzo
Antwerpen en Brussel laat ik nu ook niet links liggen nu. Parijs zou ik ook gewoon bezoeken als dat zo uitkomt.
Het oosten van Turkije of Pakistan zou ik even overslaan, maar dat stond toch al niet zo op mijn lijstje.
Doorslaggevend was toch wel het prijsverschil: 475 euro retour bij Turkish tegen 650 euro bij de concurrentie uit de golfstaten. Dus ik vlieg straks via Istanbul naar Maleisië. Living on the edge, enzo

Antwerpen en Brussel laat ik nu ook niet links liggen nu. Parijs zou ik ook gewoon bezoeken als dat zo uitkomt.
Het oosten van Turkije of Pakistan zou ik even overslaan, maar dat stond toch al niet zo op mijn lijstje.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Ik laat Turkish ook de komende jaren links liggen. Dat heeft niks te maken met de aanslagen, maar met de enorm slechte service eerder dit jaarBird schreef:Ik heb heel even getwijfeld toen ik een ticket van Turkish Airlines naar Kuala Lumpur boekte, Het rommelt in Turkije, er zijn kleine aanslagen geweest in Istanbul.

Ik heb juist weer hele goede ervaringen met Turkish. Wat is er mis gegaan?Jenny schreef: Ik laat Turkish ook de komende jaren links liggen. Dat heeft niks te maken met de aanslagen, maar met de enorm slechte service eerder dit jaar![]()
![]()
Wat niet?Erik schreef:Ik heb juist weer hele goede ervaringen met Turkish. Wat is er mis gegaan?Jenny schreef: Ik laat Turkish ook de komende jaren links liggen. Dat heeft niks te maken met de aanslagen, maar met de enorm slechte service eerder dit jaar![]()
![]()
Ik had meer dan 30 uur (!) vertraging. OK, kan misschien gebeuren. Maar dat je op het vliegveld zit zonder informatie van het personeel, zonder internet om zelf informatie te zoeken, kapotte wc's in de terminal, zonder eten en drinken én dat het beetje personeel wat er is iedereen afsnauwt, tja, daar word ik niet blij van.
Aan boord is Turkish prima, maar het vliegveld van Istanbul zit zo aan zijn tax qua passagiersaantallen dat er maar weinig hoeft mis te gaan om zaken te laten escaleren.