Fototoestel

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Madduck

Fototoestel

Bericht door Madduck »

Hoi mensen,

Over een paar maandjes wil ik voor een tijdje in australie gaan backpacken. Deze reis wil ik natuurlijk wel mooi op de foto vast leggen.

Iemand misschien een goede tip voor een fototoestel die backpack vriendelijk is????

Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Fototoestel

Bericht door bolletjeom »

wat versta je onde backpack vriendelijk?
Dat ie tegen een stootje kan? of dat ie klein en lichtgewicht moet zijn?
Eigenlijk moet je gewoon een camera kopen die kan wat jij wilt en er niet op bezuinigen. De foto's van een reis zijn goud waard!
Ik reis tegenwoordig met een digitale spiegelreflex en een klein bij-cameraatje voor als ik naar het strand ga of ga stappen ofzo. Ik vervloek de grote camera wel eens als ik onderweg ben maar wanneer ik thuis dan de foto's zie ben ik dat alweer vergeten
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Leiv
Vakantieganger

Bericht door Leiv »

Wat is je budget?
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Compromis tussen digitale SLR en compact camera, de Canon G-serie.

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

Prijs: http://tweakers.net/pricewatch/223224/c ... zwart.html
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Jaaaaaa, de G9 wordt mijn nieuwe onderwatercamera *O*
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

hieronder een link naar de review van een toestel dat we getest hebben
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb een voorloper van die Powershot gehad, en het zijn absoluut goede camera's in hun prijsklasse! Lenzen zijn redelijk helder, en er zijn volop mogelijkheden om dingen handmatig in te stellen. Na zo'n 15,000 foto's ziet mijn oude powershot camera er niet meer zo mooi uit*, maar hij werkt nog prima!

* Ik ben niet altijd de meest zorgvuldige persoon op aarde. Ik maak soms foto's als het (hard) regent, en heb zelfs twee weken terug mijn DSLR in de sneeuw laten vallen... O-)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Alles hangt inderdaad af van het budget en je bereidheid tot sjouwen. Maar om toch even een algemeen advies te geven:

Voor de optimale fotokwaliteit is het advies heel simpel: een DSLR. En dan maakt het niet eens zoveel uit welke, ze zijn allemaal erg goed. Hooguit zou ik nu niet snel meer een camera met FourThirds-mount (Olympus en Panasonic) meer kopen, met het compactere Micro FourThirds-systeem (Panasonic G1) is die oudere standaard ten dode opgeschreven. En uiteraard is zoals met bijna alles duurder meestal ook beter, maar ook een goedkoop instapmodel met kitlens zal betere foto's opleveren dan welke compactcamera dan ook. En al helemaal bij wat minder ideale lichtomstandigheden, waar de meeste compactcamera's bij ISO 200 al erg veel ruis (danwel sterke ruisonderdrukking) vertonen kan je met de meeste DSLR's nog prima op ISO 800 of zelfs hoger werken, met behoud van beeldkwaliteit. Wel een mogelijk nadeel: afgezien van de Nikon D90 en de Canon 5D Mk. II kan je met een DSLR geen filmpjes maken, en ook die twee uitzonderingen hebben zo hun beperkingen.

Ik noemde hem al even, de Panasonic G1. Dit is de eerste van een nieuw soort camera's, met de relatief grote sensor uit een DSLR en met verwisselbare objectieven. Maar doordat het spiegelmechanisme is weggelaten kunnen zowel de camera zelf als de objectieven een stuk compacter uitgevoerd worden, zonder dat de beeldkwaliteit eronder te lijden heeft. Het enige nadeel is dat de doorzichtzoeker is verdwenen, maar de elektronische zoeker van de G1 is een redelijk alternatief, en superieur aan alle bestaande compactcamera's. Dit lijkt me persoonlijk in ieder geval een erg interessante ontwikkeling, het zou dan ook best weleens m'n volgende camera kunnen gaan worden.

De SLR-achtige superzooms kan ik je alleen maar afraden, die zijn niet heel veel kleiner dan een DSLR, kunnen bij goed licht weliswaar prima foto's opleveren maar als het wat donkerder wordt stelt het nog maar weinig voor.

Dan zijn er nog de serieuzere compactcamera's, hierboven werd al de Canon G-serie genoemd. Veel compacter dan een DSLR, vaak wel grotendeels dezelfde instelmogelijkheden en meestal behoorlijk wat goedkoper. Dpreview heeft net een uitgebreide test gedaan met een aantal van dit soort camera's.

Uiteraard kan het ook nog goedkoper, ook dan kan je op Dpreview terecht voor diverse tests. En ook met een camera van nog geen €100 is het mogelijk uitstekende foto's te maken, in de meeste gevallen is niet de techniek maar de fotograaf de beperkende factor.

Voor een idee waar ik zelf tijdens m'n vakanties mee rond sjouw:
- een inmiddels aardig bejaarde Nikon D70 met een Nikkor 18-200mm, een combinatie van een kleine anderhalve kilo. Daarbij heb ik er nog een 50mm f/1.8 objectief bij, goedkoop maar erg lichtsterk, perfect voor portretten of bij heel erg weinig licht. Met deze camera maak ik 99% van de foto's, de teller is inmiddels dan ook de 30.000 foto's gepasseerd.
- daarnaast een goedkope compactcamera voor als ik geen zin heb om te sjouwen en voor filmpjes. Ik heb zelf een FujiFilm A610, tijdens m'n laatste reis had ik echter de Panasonic LS80 van m'n ouders geleend. Erg simpel maar fijn cameraatje, wat heel behoorlijke foto's en filmpjes oplevert. Niet gek in ieder geval voor iets meer dan honderd euro...
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Kijk, advies van een expert in een reisforum :) Maar reizen en fotograferen gaan natuurlijk hand in hand. Zelf sjouw ik ook een DSLR mee, zie veel reizigers met van die mini camera'tjes foto's maken. Sure, lekker klein en licht; maar een foto maak je maar 1x en dan heb ik liever een goede kwaliteit. Dus ik zou niet teveel bezuinigen!
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Ik denk dat we de discussie weer krijgen van instellen of niet. :P Met een 'normale/luxe' digicam kan je al een hoop bereiken als je alles netjes instelt. De meesten laten de camera altijd op dezelfde waarden staan en dat terwijl je steeds weer op een andere locatie staat. Ik heb destijds besloten om geen spiegelreflexcamera te kopen maar een iets wat duurdere (destijds) en instelbare digicam (Sony Cybershot W-170) te kopen wegens ruimte. Als ik reis wil ik namelijk zo min mogelijk mee slepen en alles moet zo klein mogelijk in te pakken zijn. :)
bolletjeom
Reisexpert

ik had hiervoor een minolta dimage Z1 Dat is zo'n tussenmodel idee. Kleiner en lichter dan een DSLR maar wel met veel instellingen. Die kon ook 10 keer optisch zoemen
let met de zoom op hoeveel daarvan optisch is en hoeveel digitaal. Digataal is niet echt wenselijk voor de kwaliteit van je foto
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Deels is het inderdaad een kwestie van instelmogelijkheden, maar de keuze tussen een DSLR is in de eerste plaats een kwestie van sensorformaat. Zie hier een vergelijk van het oppervlak van de sensoren van verschillende camera's:

Weliswaar zijn de hier genoemde types al een paar jaar oud, maar alle betaalbare DSLR's hebben nog altijd een sensor van het formaat van de EOS 30D. De G10 heeft nog altijd een ongeveer even kleine sensor als de G6, en de sensor in de meeste compactcamera's zijn zelfs nog kleiner. Het gevolg? Op beide oppervlaktes weten ze 10 megapixel of zelfs meer te proppen. Op zo'n kleine sensor valt echter een stuk minder licht, die over evenzoveel pixels verdeeld moet worden, en dus meer versterkt zal moeten worden. Het gevolg: veel meer ruis, of door de onderdrukking daarvan wazige, fletse foto's. Voor een vergelijk tussen de G10 en de huidige instap-DSLR van Canon, zie hier. En bedenk dan dat de G10 zo slecht nog niet is, het kan nog heel veel erger, kijk hier maar eens...

De mogelijkheid hogere ISO-waarden te gebruiken is in de praktijk toch het verschil tussen een gelukte en een bewogen foto.
ajazie

Bericht door ajazie »

Hallo iedereen!

Mijn oog is gevallen op de canon sx 1, optische zoom 20x... Ik overweeg van hem te kopen om mee te nemen naar Azië, maar eigenlijk heb ik geen kennis van de theorie achter fotografie of fototoestellen, ik trek gewoon heel erg graag foto's op reis, zo'n mooie herinneringen! Wat is jullie mening over dit toestel?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Een interessante camera, de eerste "compact" met een CMOS-sensor. Helaas is die sensor nog steeds akelig klein, maar desondanks lijkt ie nog heel redelijk met hogere ISO-waarden overweg te kunnen. Zie ook deze test.

Wel vind ik hem behoorlijk prijzig en ook zeker niet al te klein en licht. Voor iets meer heb je dan ook al een DSLR met twee objectieven, dan heb je een zoombereik van 27 tot 300mm (Nikon, Pentax), 29 tot 400mm (Canon) of zelfs 27 tot 450mm (Sony). Voor de duidelijkheid, alle getallen heb ik omgerekend naar kleinbeeld-equivalent, maar da's een technisch verhaal. Deze zijn weliswaar iets groter en zwaarder (al wordt het verschil vooral gemaakt door de losse telelens), maar met absoluut een betere beeldkwaliteit, een vlottere bediening en meer flexibiliteit. Maar wel weer lenzen wisselen en geen filmmogelijkheid.

Het is dan ook vooral een afweging tussen wat meer gemak en een betere fotokwaliteit, ik persoonlijk zou voor de DSLR kiezen, maar die SX1 lijkt me ook zeker geen miskoop.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb jaren terug een Sony fotocamera gekocht. Het is geen hele goede maar ik denk dat hij toch weer mee gaat op reis.

4.1 mega pixels DSC-S60

Simpel, klein en redelijke kwaliteit (soms zijn er goede foto's mee te maken maar vaak is het ook niet al te veel...).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie