Rondreis Afrika west of oost?

Stel hier je vragen over Marokko
Plaats reactie
NiSa

Rondreis Afrika west of oost?

Bericht door NiSa »

Hallo,

Wij zijn bezig met het plannen van een reis naar Afrika. We hebben een 4x4 auto welke we nu klaar aan het maken zijn. We willen voor minimaal een jaar weg. Het liefst zouden we een "rondje" Afrika doen.

Het liefst zouden we via Marokko door west-Afrika reizen, maar als we het reisadvies van Binnenlandse zaken moeten geloven wordt dat ten strengste afgeraden voor veel gebieden. (grote kans op aanslagen, ontvoeringen, overvallen etc.)
Als alternatief via oost-Afrika is volgens verschillende bronnen ook niet verstandig om dezelfde redenen.

In principe is het voor ons geen optie de auto naar Zuid-Afrika te verschepen om vanuit daar een (kleinere) ronde te maken. We willen zo veel mogelijk van Afrika zien en beleven en het mag best ooit eens flink tegenzitten, ons oordeel is dat je daar alleen maar veel van leert. Haast hebben we overigens niet, dus het mag best wat langer duren (wat in Afrika ook regelmatig het geval zal zijn).

Waar we dus een beetje mee zitten is het volgende; Is het verantwoord om over land door Afrika te rijden rekening houdende met de huidige politieke situaties (we gaan er "gemakshalve" even vanuit dat het er niet snel beter op zal worden). In hoeverre zijn deze dreigingen reëel? Zijn er mensen met ervaringen in deze conflictgebieden? We begrijpen dat we de problemen niet op moeten gaan zoeken, maar het lijkt me sterk dat een compleet land in zijn geheel als gevaarlijk wordt beschouwd.

Wie heeft er tips & tricks voor ons?

Bedankt!
KimME

Re: Rondreis Afrika west of oost?

Bericht door KimME »

Ik kan niet over heel Afrika spreken, maar ik zit op het moment vier weken in het Kaabong district in noord Oeganda. Dit gebied (in de buurt van Kidepo National Park) grenst met Zuid Sudan en Kenia en wordt door BuZa als waarschuwing genoemd als je naar Oeganda gaat. Maar ik voel me hier 100% veilig.
Ik verblijf in een Guesthouse waar regelmatig mensen verblijven die verder trekken door (oost) Afrika. De meeste geven aan zich gewoon veilig te voelen - ook die met het ov reizen. In Congo is conflict wel dagelijks voelbaar en hebben de mensen die ik heb ontmoet met reisorganisaties gedaan ipv met ov of de motor. Ook Zuid Sudan is een land om te vermijden (is me verteld).

Maar volgens mij als je vanaf Oeganda afdaald via Rwanda, Kenia, Tanzania etc. richting Zuid-Afrika, heb je een mooie reis. Alleen hoe je je auto in Oeganda krijgt weet ik niet zo goed. Misschien dat stuk met een reisorganisatie? Er zijn organisaties die auto reizen aanbieden volgens mij.

Succes and have fun!!
Plaats reactie