Roken in Indonesië in het OV?
Roken in Indonesië in het OV?
Tijdens het plannen van mijn reis naar Indonesië voor deze zomer stuitte ik op een aantal berichten over roken in Indonesië.
Zo las ik o.a. dat er gewoon gerookt wordt in de Bus.
Ik zou alleen gaan reizen en dan met het OV (Java, Bali, Lombok) en dus zeker gebruik maken van bussen, treinen etc..
Nu heb ik Astma en roken is voor mij echt funest zeker als dit gebeurd in bijv. de bus. Dit ga ik niet redden en dat zou betekenen dat ik mijn reis moet omgooien.
Kan iemand mij meer vertellen over de situatie van het roken in het OV?
Moet ik inderdaad mijn reis gaan omgooien en kiezen voor een ander land of valt het wel mee en wordt er niet meer gerookt in bijv. de bus...
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Zo las ik o.a. dat er gewoon gerookt wordt in de Bus.
Ik zou alleen gaan reizen en dan met het OV (Java, Bali, Lombok) en dus zeker gebruik maken van bussen, treinen etc..
Nu heb ik Astma en roken is voor mij echt funest zeker als dit gebeurd in bijv. de bus. Dit ga ik niet redden en dat zou betekenen dat ik mijn reis moet omgooien.
Kan iemand mij meer vertellen over de situatie van het roken in het OV?
Moet ik inderdaad mijn reis gaan omgooien en kiezen voor een ander land of valt het wel mee en wordt er niet meer gerookt in bijv. de bus...
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Re: Roken in Indonesië in het OV?
Heeft de bus airco dan mag er niet gerookt worden, staan alle ramen open onderweg en waait het goed door dan wordt er (soms) wel gerookt.
Dit geldt voor veel Aziatische landen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
DankjewelJenny schreef:Heeft de bus airco dan mag er niet gerookt worden, staan alle ramen open onderweg en waait het goed door dan wordt er (soms) wel gerookt.
Ik las dat ook in de bussen met AC vaak gewoon werd gerookt of dat er een soort hokje met klapdeur was voor de rokers.
Dat is dus niet het geval? Want dan is het wel gewoon een optie om te gaan.
Ik ken geen bussen met hokjes met klapdeuren.
Ik wel! Een paar keer gezien op Oost-Java, in de bussen met airco mocht je inderdaad niet roken. Achterin was dan een hokje met een stuk of 2-3 rijen stoelen waar gerookt mocht worden. Soms liep iemand daar dan even heen om een sigaret te roken en kwam daarna weer terug naar het gewone deel.Jenny schreef:Ik ken geen bussen met hokjes met klapdeuren.
Jitsketje, ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken over rook in het openbaar vervoer.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Creatief!Bird schreef:Ik wel! Een paar keer gezien op Oost-Java, in de bussen met airco mocht je inderdaad niet roken.Jenny schreef:Ik ken geen bussen met hokjes met klapdeuren.
Als onderweg blijkt dat het OV toch niet je ding is, kun je natuurlijk ook kiezen voor een auto met chauffeur.
Als ik dat kon betalen wel jaJenny schreef:Creatief!Bird schreef:Ik wel! Een paar keer gezien op Oost-Java, in de bussen met airco mocht je inderdaad niet roken.Jenny schreef:Ik ken geen bussen met hokjes met klapdeuren.
Als onderweg blijkt dat het OV toch niet je ding is, kun je natuurlijk ook kiezen voor een auto met chauffeur.

Maar ik reis toch wel beetje budget.
Ik heb voor nu gekozen om naar Sri lanka te gaan maar Indonesië ga ik zeker ooit nog eens bezoeken..
Voor nu durf ik het toch niet aan. Mijn longen zijn kwetsbaar op het moment en wil het risico niet nemen, ook al zal het best wel goed kunnen gaan.
In Sri Lanka wordt toch ook gerookt?
Strenge regels over niet-roken is typisch iets voor west Europa.

In Sri Lanka is er een aardig strenge anti-rook wet. Dus er mag in elk geval binnen niet gerookt worden en dus ook niet in het OV.Jenny schreef:In Sri Lanka wordt toch ook gerookt?![]()
Dus denk voor Aziatische begrippen dan een land waar minder gerookt wordt.
Kijk rook vrij krijg je het waarschijnlijk nergens maar ik heb meerdere malen gelezen dat er in Indonesië ook nog binnen in restaurants etc. gerookt wordt en dat trek ik helaas op het moment niet.
En Sri lanka staat ook al jaren op mijn lijstje dus kiezen tussen twee geweldige keuzes is dan niet zo erg. Indonesië komt voor mij vast nog wel een keertje!
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik denk dat je jezelf daarin vergist. Er is hier in de regio een groot verschil tussen 'niet mogen' en 'niet doen'.jitsketje schreef:<snip>
Dus denk voor Aziatische begrippen dan een land waar minder gerookt wordt.<snip>
Zit momenteel in Sri Lanka en we hadden het er toevallig gister ook over dat er zo relatief weinig gerookt wordt (ook op straat). Dus wat dat betreft zit je met SL wel aardig goed