Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Ik ben al weer 2,5 jaar uit het trein reizen door Europa, maar puur op gut feeling denk ik dat dit de beste volgorde qua tijd, aantal overstappen, ticketprijzen, mogelijkheden om nachttreinen te nemen etc. zal zijn (maar check het voor de zekerheid):
Krakau/Auschwitz
(Brno)
Praag
(Brno)
Kosice
Bratislava
Boedapest
(Of andersom
Je kan dan 1 nachttrein nemen denk ik. Ik zou dan voor Praag - Kosice kiezen (als die er nog is). Dat is de langste denk en dat hele traject doe je op andere dagen toch ook overdag. Vliegen naar/vanaf Boedapest moet wel goedkoop kunnen en Krakau ook redelijk goedkoop (of anders Katowice of Warschau).
Verder genoeg tijd in alle steden naar mijn mening. Jammer dat er geen trein meer gaat van Boedapest naar Sarajevo.
Leuke trip! Ik zelf vindt 2,5 a 3 dagen voor Bratislava wel vrij lang. Zelf had ik het met een volle dag wel weer gezien. Deze tijd kan je dan beter in Boedapest steken. Een dag aan de Boeda en een dag aan de Pest zijde ben je zo kwijt. Mocht je nog tijd over hebben zou ik Wenen nog aanraden. Dit ligt maar 5 kwartier met de trein van Bratislava.
Sarajevo is onwijs gaaf net als de rest van Bosnie maar die zou ik voor een andere keer bewaren.
Van de steden die je wil aandoen, heb ik enkel Kosice niet gedaan. Praag is leuk. Brno vond ik mooi, maar niet super bijzonder. Het regende best hard toen ik daar was, dus misschien ligt het daar aan. Wij hebben er ook geen sportieve dingen gedaan. Ik vond Olomouc leuker (is wel kleiner, maar het centrum is nmm mooier). Krakau vond ik fantastisch. Auschwitz is een must, daar was ik ook de hele dag van m'n melk van, dus daar zou ik inderdaad ook 1 dag voor uittrekken. Het Schindler-museum is echt een aanrader en de zoutmijnen zijn ook wel iets speciaals. Boedapest is ook 1 van m'n grote favorieten. 2 dagen vind ik net als mdekker wel aan de krappe kant. Bratislava vinden de meeste mensen niet zo bijzonder, maar misschien omdat ik er daardoor niet zoveel van verwacht had, heeft die stad me positief verrast. Over volgorde kan ik niet zoveel zeggen, ik heb enkel Boedapest met de trein gedaan (vanuit de andere richting, ik kwam van Roemenië). Enkel in Boedapest sliep ik in een hostel, in Maverick City Lodge, wat qua sfeer bijna aanvoelt als een hotel, erg moderne kamers. Ik was daar heel tevreden over. En Sarajevo is mijn favoriet, maar die ligt wel heel erg uit je route. Een aanrader als je bij een volgende reis richting de Balkan gaat.
Bratislava is klein. Hier ben je geen 2 dagen nodig.
Wij zijn 1 dag geweest met de trein vanuit Boedapest.
Boedapest zou ik wel de tijd nemen, een prachtige stad!
Onze blogs met betrekking tot Boedapest staan:
[verwijderd]
Sarajevo is ook een aanrader!
Leuke plaats om lussen vanuit te rijden.
Zagreb zijn we ook geweest, vonden we ook leuk.
We hebben over al deze landen/plaatsen blogs geschreven en deze staan op onze site.
Ik heb momenteel vakantie tot en met 14 augustus en heb helemaal niks gepland, en mijn vrienden zijn gewoon aan het werk.
Maar ik zie het niet zitten om 2 week lang thuis alleen op de bank te zitten.
En nou ben ik een beetje rond aan het kijken wat ik nog last-minute kan doen, maar ook wat alleen leuk is om te doen.
Nou zat ik wel te kijken naar zuid Frankrijk om daar een aantal dagen te verblijven in/bij Marseille, Nice, Monaco en dan via Italië en Zwitserland weer terug.
Ik zie alleen er toch een beetje tegen op om overal alleen heen te gaan, wat zouden jullie doen? Of hebben jullie eventueel betere ideeën?
Ik zou een eerste stop enkele dagen wat dichter bij huis blijven. Ardennen of Eiffel misschien? Bevalt het dan rijd je door en als het niet bevalt dan rij je terug naar huis. Ik ben afgelopen week voor het eerst in jaren een week vrij geweest en thuisgebleven (ipv op vakantie) en op wat zeilen en sporten na heb ik niet veel gedaan, mede door het wisselvallige weer. Als ik twee weken vrij was geweest dan had ik zeker met de auto en tent weggegaan. Zo ben ik vorig jaar naar Schotland geweest en heb ik daar een auto gehuurd, was heerlijk.
Ik sluit me aan bij Ketting. Ik zou ook de eerste stop dichter bij de grens maken en dan de tijd nemen om het e.e.a te verkennen. Als je het "gezien" hebt reis je weer verder naar de volgende plek. Mocht het toch niet zijn wat je er van verwacht had of het weer wat tegen zitten dan kun heb je nog verschillende opties om uit te kiezen.
Als je nieuwe mensen wilt ontmoeten dan is wat langer op een zelfde plek blijven meestal ook wat gunstiger.
Het is wat kortdag vanwege een drukke periode. Echter ben ik van plan om toch nog ruim 2 weken weg tegaan en wil graag Oost-Europa ontdekken. Ben zelf alleen nog maar in Bulgarije en in Istanbul geweest. Ik heb nu in gedachten om sowieso Boedapest en Praag te bezoeken. Daarnaast lijkt mij Warschau en Krakau in Polen ook nog wel erg indrukwekkend. Ik wil dan van Eindhoven naar Boedapest vliegen echter zal ik graag van mensen die hier ervaring mee hebben horen wat de beste route zal zijn om te beginnen?
16 dagen is namelijk niet lang en wil het niet al te bont maken, grote steden vind ik gaaf alhoewel ik ook echt toe ben om te relaxen.
Mijn heenreis wil vliegend doen om tijd te besparen verder verneem ik graag zo spoedig mogelijk goede, nuttige tips. Wil graag morgen mijn heenreis boeken want wil next Tuesday 6 september vertrekken.
Boedapest is een prima plek om te beginnen. Vanuit Boedapest kun je langzaam de trein richting Nederland nemen en onder andere stoppen in Wenen, Praag en Berlijn. Vanuit Berlijn kun je de trein naar Polen nemen.
Ik weet niet of je wilt interrailen, maar losse kaarten zijn ook op het station te koop. Een zitplaatsreservering (of slaapplaats op lange trajecten) kan handig zijn. Ik heb zelf deze route heel last-minute geregeld: gaat prima.
Probeer meer te zien dan alleen steden. Het gebied langs de Elbe tussen Praag en Berlijn is erg mooi. Potsdam buiten Berlijn is leuk. Je kan ook in Polen mooie uitstappen maken naar de bossen en bergen.
(Er rijden misschien ook wel treinen van Praag direct naar Polen, die route ken ik niet.)
In de zomer, eind juli tot half augustus, ben ik van plan om in mijn eentje drie weken door Oost Europa te gaan reizen. Het is de bedoeling om te beginnen in het noorden, Estland. Van daaruit wil ik via Letland en Litouwen naar Polen reizen.
In Polen wil ik het concentratiekamp Auschwitz gaan bezichtigen. Hoe zijn deze kampen te bereiken vanaf Krakau? Per bus?
Wanneer ik ongeveer twee dagen in Polen ben geweest, wil ik door reizen naar Slowakije, Oekraïne en Hongarije. De exacte volgorde van deze drie landen weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik natuurlijk de hoofdsteden ga bezoeken, en misschien nog andere steden in de landen.
Wat zijn jullie ervaringen met deze landen?
Omdat ik alles op mijn eigen tempo wil gaan doen, weet ik de eindbestemming ook nog niet. Ik heb drie weken de tijd om alles te doen, ik hou van een zo min mogelijk geplande reis.
De overnachtingen wil ik zo veel mogelijk ter plekke boeken. Wel wil ik van te voren kijken waar de hostels en hotels zijn. Is dit een goed idee? Of raden jullie aan om wel van te voren te boeken i.v.m. drukte?
Als vervoersmiddel wil ik zo veel mogelijk de bus gebruiken. Zijn de busverbindingen in Oost Europa goed te doen? Of is een Interrail ticket een betere oplossing voor het vervoer?
Ik hoop op leuke en goede tips van lezers! Alvast bedankt!!
Even snel. Vanuit Krakow gaan er inderdaad bussen naar Auschwitz maar ook georganiseerde tours. Als je zo kort in Krakow wil zijn, dan zou ik denk ik voor een tour kiezen. Bedenk ook dat je dag nodig kan hebben om eea te bezoeken. Ik ging s ochtends weg en kwam rond 15.00/16.0) weer terug.
Waarom naar twee dagen Polen? Ik vind je concept schema nogal heftig. Ook gelet op de reisafstanden. Budapest is ook niet een stad om eventjes te doen in één dag. Ik zou ook kijken hoe je van de Baltische staten naar Polen komt. Ik meen dat er een bus naar Gdansk gaat en ook een naar Warschau. Ik vermoed vanuit Vilnius. Dit is wel informatie van tijdje terug en naar horen zeggen dus kijk hier even naar. In de baltische staten reis je trouwens vooral met de bus.
Allereerst bedankt voor je reactie en tips!
Het aantal dagen dat ik per land wil doorbrengen heb ik ook nog niet gepland, en dat ga ik ook niet plannen. Daarom kan die twee dagen Polen ook wel 5 dagen worden. Hoe leuker het land, hoe langer ik verblijf. Het was een ruwe schets van wat ik wil bezoeken.
Ook voor de eindbestemming (na ongeveer drie weken) heb ik nog geen vast adres. Zou ik die alvast vast moeten leggen, of is een open einde ook aan te raden?
Een Interrail ticket zou ik in jou geval niet doen, omdat de Interrail ticket niet geldig is in Estland Letland, Litouwen en Oekraïne.
Voor verbindingen tussen de steden gebruik ik zelf vaak de site https://www.rome2rio.com hier kan je de busverbindingen en treinverbindingen zien tussen de verschillende steden ook staat er een prijs indicatie.
Een erg handige site roan100. De prijzen zijn ook nog eens erg laag! Zijn dit bussen die op vaste tijden vertrekken vanaf een busstation?
Bedankt voor je tip.