Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Reismaniak

Tegenstrijdigheid ivm Budget Maleisisch Borneo

Bericht door Reismaniak »

Hallo,

Ik had graag eens vernomen van mensen met RECENTE ervaring wat de kosten zoal zijn voor een 3weekse backpacktrip door Maleisie (augustus 2016).

Ik heb me al zeer goed ingelezen toch is er veel info die al licht tot vrij gedateerd blijkt te zijn,...jaren 90-00,uiteraard kzn dit niet meer up-to-date zijn met de dag van vandaag.

Wij twijfelen nog steeds tussen Indonesie en Maleisie vandaar deze vraag.

De bedoeling is aankomen op Kuala Lumpur en op het westelijke deel eerst enkele dagen(kleine week) rondkijken OF ineens door te vliegen naar Kuching of Kota Kinabalu,...

Natuur en vooral WILDLIFE zouden we erg op prijs stellen, hierbij bedoelen we echte wildlife en geen voederplatform-vertoning.
Hiervoor zullen we door moeten naar Borneo en we zijn niet zeker of dit goed te betalen/bereizen valt.

Reden om eventueel naar Borneo te gaan zou zijn dat de kosten ongeveer gelijk liggen met Indonesie(sumatra) en omdat hier volgens ons meer echte wildlife te spotten valt ?? ( orang oetang,insecten,vogels,slangen,neusapen,....).

Tips en alles commentaren zijn zeer welkom aangezien we er ECHT niet uitgeraken,...Indonesie of Maleisie...

Groetjes
EJ Haselhoff

Re: Tegenstrijdigheid ivm Budget Maleisisch Borneo

Bericht door EJ Haselhoff »

L
Hoi,

Hier wat info waar je hopelijk wat aan hebt:

We zijn in aug 2011 naar singapore en indonesie geweest. Singapore was bijzonder maar niet heel goedkoop. $60 voor een simpel hotel per nacht. Daarna naar sumatra, bali en java. Als je de overnachtingen simpel houd is het super goedkoop. 8-15 euro per nacht voor 2 personen. Op sumatra: Binnenlandse busreizen zijn lang en gevaarlijk. Beter voor iets meer een minibusje of mee rijden met een groepje in een terreinwagen (gedeelde taxi). Vliegen naar bali via jakarta was €30, vandaar gingen we met prima bussen naar java en eindigden weer in jakarta. Op sumatra hebben we veel wild gezien, met goede en goedkope prive excursies. Oran outangs/grote vleermuizen/grote insekten/hagedissen enz.

We zijn in feb 2013 in maleisie geweest
Daar hebben we 6 binnenlandse vluchten gemaakt a 100 euro per vlucht per 2 personen. Bussen op borneo is zonde van de tijd. Naast maleisie een 2 daags bezoek aan brunei. Dat was wel wat duurder. In Maleisïe hebben we meer op voederplaatsen wild gezien. Het is allemaal wat meer in georganiseerde parken dan in indonesie, wat naar onze mening meer ongerept is. Qua kosten is het ook aan jezelf. Overnachten meestal 15-20 euro/nacht en in KL 30-40 euro

Als je een wat beter reisbare vakantie wilt hebben met goed openbaar vervoer, meer keuze aan lekker eten, ga dan voor maleisie, als je wat meer avontuur wilt hebben, het niet erg vind om af en toe een paar uur vertraging te hebben bij het reizen, ongerepte natuur, ga dan naar indonesie

Beide landen bieden heel veel bezienswaardigheden en schone natuur.

Groeten Ernst
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Borneo is zeker niet goedkoper dan Sumatra.

Op beide plekken heb je voederplatforms voor orang-oetans: Bukit Lawang in Indonesie en Sepilok en Semongoh in Maleisie.

Ga je echter in Indonesie naar Ketambe dan vind je daar genoeg wildlife en weinig toeristen. Weliswaar geen neusapen, maar wel andere apensoorten, vogels (vaak lastig te zien), vlinders enz. Ketambe is voor mij een van de mooiste plekken voor een trekking en een hoogtepunt van Indonesie
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
hutje
Vakantieganger

Bericht door hutje »

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Wij zaten eerst in Singapore voor congres. Vlucht Singapore (en terug vanaf KL) ongeveer 800 euro. De reis is gemaakt in mei 2015.

Daarna gevlogen naar KK, 60 euro pp.
Vervolgens vanaf KK, national park, poring hotsprings, sepilok, the last frontier resort, sandakan, lankayan.
Onderstaande prijzen per nacht bij 2 personen (let op, we hebben geen basic accomoddatie geboekt, kijk op booking.com voor prijspeil).
60
52
60
56
132
132
80
400
400
400
Prijzen in euro.
Laatste 3 nachten prijs voor Lankayan. de 132 euro last frontier resort.
Daarna gevlogen naar KL, 45 euro pp.
Auto huur vanaf KK tot Sandakan (op airport opgehaald door LF resort), prijs voor 3 dagen ongeveer 300 euro.
Geen ervaring met openbaar vervoer.
Sepilok is aanrader. Bij LF resort (ook aanrader) oerang oetang ook in het wild gezien.
Lijk in de lonely planet (actuele versie) voor meer recente info.
GREAEA
Reiziger

Bericht door GREAEA »

In Borneo komen er wat extra kosten bij door vluchten en excursies, maar het is nog steeds goedkoop. Ik ben in april en augustus 2011 in Borneo geweest. Tweede keer over land met bussen van Kuching naar Sandakan. Enige vlucht was een retour vlucht van Miri naar Mulu. Dit is niet anders te bereiken.

Als je de tijd heb zal ik deze route zeer aanbevelen. Echt prachtig. Veel wilde dieren gezien in vooral Bako NP en bij de Kinabatangan Rivier.

Ik verbleef toen soms voor RM10 tot RM20 in dormitories. Maar je kan al tweepersoons-kamers vinden vanaf RM 30-40 als ik het me goed herinner.

Eten is ook heel goedkoop. Enige dat geld gaat kosten is de trip naar Mulu NP die je niet mag missen. Ik betaalde mijn laatste trip naar de Kinabatangan ook niet veel. Verbleef in een basic B&B voor 4D3N. Denk zo'n RM400 tot RM500 incl. Excursies, maar misschien dat dit nu iets duurder is geworden. Bij de resorts was dit in ieder geval veel duurder.

Ben zelf niet op Sumatra geweest.
jitsketje
Wereldreiziger

6 weken - Maleisie en Borneo - Route/Tips

Bericht door jitsketje »

Nadat Indonesië, Sri Lanka en Thailand toch zijn afgevallen voor deze zomer is mijn oog nu op Maleisië en Borneo gevallen.
Dit lijkt mij een prachtig, afwisselend en makkelijk te bereizen land!
Ik ga 6 weken weg in Juli en Augustus en ben nu aan het kijken naar een logische route.
Zou iemand mij van tips kunnen voorzien?
Heb nu een globale route gemaakt maar ik wil wel flexibel reizen en ergens korter of langer blijven is dus geen probleem. Wel wil ik mijn binnenlandse vluchten gaan boeken dus daar zit ik dan wel aan vast.
Wat vinden jullie van deze route? Haalbaar? Vergeet ik nog bijzondere hoogtepunten? Blijf ik ergens te lang of juist te kort?
Ik mag helaas niet duiken en daarom sla ik de eilanden zoals Mabul bij Sabah over en ook omdat daar eigenlijk een negatief reisadvies voor geldt dus doe dan alleen Sandakan aan.
Ik twijfel nog of ik Kuching, Mulu en/of Langkawi nog zou moeten toevoegen of niet.. Heb die er nu uitgelaten want wil ook niet te gehaast reizen, het blijft vakantie ;)

4 juli – Vlucht naar KL
5 juli – aankomst KL
6 juli – KL
7 juli – KL
8 juli – vliegen naar Sandakan
9 juli – Tour Sepilok en rivier
10 juli – Tour
11 juli – Tour
12 juli – Sandakan
13 juli – Reis naar Mt. Kinabalu
14 juli – Kinabalu park en Hot springs
15 juli – Reis naar KK
16 juli – KK
17 juli – reis naar Kudat
18 juli – Kudat
19 juli – Kudat
20 juli – Kudat
21 juli – Reis naar KK
22 juli – KK
23 juli – Vliegen naar Penang
24 juli – Penang
25 juli – Penang
26 juli – Penang
27 juli – Penang
28 juli – Reis naar CH
29 juli – CH
30 juli – Reis naar Perhetian Islands
31 juli – Perhetian
1 aug – Perhetian
2 aug – Perhetian
3 aug – Perhetian
4 aug – Reis naar Kapas island
5 aug – Kapas
6 aug – Kapas
7 aug – Kapas
8 aug – Reis naar KL
9 aug – KL
10 aug –KL
11 aug – Reis naar Malakka
12 aug – Malakka
13 aug – Reis naar Singapore
14 aug – Singapore
15 aug – Singapore
Sanne44

Re: 6 weken - Maleisie en Borneo - Route/Tips

Bericht door Sanne44 »

heyhey, wat leuk dat je naar Maleisie gaat! ben er vorig jaar 3 weken geweest, enkel op het vaste land. Wat dat betreft, de volgende opmerkingen over je route:
- je wilt 4 dagen naar Penang, wat wil je hier gaan doen? Je hebt de stad Georgetown die leuk is, en verder heb je stranden en een nationaal park(je). Gezien je ook naar Perhentian gaat, zou ik niet per se naar de stranden van Penang gaan, wel Georgetown bezoeken. is leuk
- Cameron Highlands is top!! je weet niet wat je meemaakt als je hier aankomt;) hou je van wandelen? 1 dagje is misschien wel wat kort dan! ik zou in ieder geval twee dagen blijven
- ik mis Taman Negara hier? niet per se een must, maar wel leuk als je van natuur houdt en een keer een canopy walk wilt doen
- Perhentian islands: je kan hier niet lang genoeg blijven :D welk eiland ga je? ik zat op de kleine, maar ben ook dagje op de grote geweest. als je naar Kecil gaat zou ik Coral Beach aanraden, is mooier en rustiger dan Long beach
- ehh speciale reden voor Kapas? volgens mij is dit niet per se bijzonder. Ik ben ook op Tioman eiland geweest en dat zou ik je echt 100% aanraden, één van de mooiste plekken die ik bezocht heb!! als je het overweegt, kies dan voor Salang bay.
- 2 dagen KL is prima en 1 dag Malaka is ook prima
- Langkawi kan je overslaan als je naar Perhentian gaat.

je kan mijn website checken voor foto's en meer info: www.beingonaglobe.com

succes met plannen!

Sanne
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

- Ik vind vier dagen Penang juist prima, er is zoveel te zien! En het eten... oooooh, zo lekker!
- Cameron Highlands kun je ook prima twee dagen blijven, het is er lekker koel en ze hebben er de beste aardbeien! Niet geheel onbelangrijk O-)
- Melaka zou ik een dag extra doen, daar is ook genoeg te zien. Zorg wel -indien mogelijk- dat je er buiten het weekend bent, want dan komen de Maleisiërs en Singaporezen het stadje overspoelen.
- Als je al ruim de tijd neemt op de Perhentians, zou ik Kapas inderdaad overslaan, of wisselen voor Tioman (vanaf Mersing kun je dan de bus nemen naar Melaka, hoef je niet eerst naar KL terug).
- Taman Negara zou ik overslaan als je op Borneo al in de jungle bent geweest.

Samengevat: ik zou Kapas overslaan en die dagen extra besteden in CH en Melaka.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

@Sanne44: Dankjewel voor je reactie.
4 dagen Penang omdat ik heb gehoord dat dit het zeker waard is. Daarnaast wil ik graag een kookworkshop doen en dat kost ook al snel een dag.
Taman Negara sla ik over omdat ik al naar Borneo ga en daar dus al veel Jungle zal zien. En ja ik moet keuzes maken ;)
Ik wil naar Kecil gaan want hoorde dat dit vooral gericht is op backpackers. Is Coral beach een goede plek om vanaf het strand te snorkelen? En heb je daar een accommodatie tip voor mij?
Tioman ipv Kapas heb ik al overwogen.
Dan zou ik van Perhentian terug gaan naar KL, dan Melaka en dan naar Tioman.
Heb jij daar tips qua plek en accommodatie? Ik vind het vrij prijzig wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

@Bird:
Ja, ik hoorde ook dat Penang erg leuk is dus daarom de 4dagen en het eten Ohhh ik kan niet wachten, haha. Nog tips voor eetplekken die ik niet moet overslaan?
Wat betreft Kapas heb ik al overwogen om dat om te ruilen voor Tioman. Enkel is het vanaf Perhentian heel slecht te bereiken dus dan zou ik het om kunnen draaien. vanaf Perhentian naar KL en Melaka en dan naar Mersing en vanaf daar dan naar Singapore. Ook prima natuurlijk!
Tips voor accommodatie op Tioman? Want ik kan tot nu toe weinig goedkoops vinden..En hoe zit het met de zandvliegen daar? Ik lees daar wel veel verhalen over.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Even een snelle duit van mij:
Ik vond Perhentian Besar stukken leuker en vooral mooier dan Kecil. Met name Flora Bay was erg mooi!
Als je van taart eten houdt, bezoek dan Secret Recipe, een keten die door heel Maleisië zit en waar ze (goedkope en) heeeeeeeeeeeerlijke taarten verkopen!
Op Tioman vond ik Swiss Cottage erg leuk, maar dat is wel wat duurder. Prachtig hoekje van het eiland met een duikschool erbij. Op ABC vind je ook wel goedkopere accommodatie en dan zit je ook meer tussen de backpackers.
Zandvliegen heb ik zelf nog nooit gezien of last van gehad. Nog nergens trouwens.
Als je goed zoekt, is Tioman niet per se duurder dan andere plekken volgens mij.
Penang zou ik inderdaad ook wat langer blijven. 3 of 4 dagen is prima. Leuk eiland!
Voor een fantastische ervaring in Mersing verwijs ik je door naar http://www.willasguesthouse.com. Nis, de eigenaresse is een van de leukste (en drukste) mensen die ik ooit ben tegenkomen.
Neem voor Melaka langer dan een dag de tijd en inderdaad niet in het weekend, want dan is er markt (geen leuke, vind ik zelf) en wordt het héél erg druk.
Eten in Melaka doe je bij Pak Putra! De lekkerste naans ter wereld, voor je neus gedraaid en klaargemaakt! Schuin tegenover Pak Putra zit Chin Hua, voor de liefhebbers van spotgoedkoop, maar zalig vegetarisch eten.
Overnachten doe je in Chinatown en verder moet je absoluut verdwalen in de schattige straatjes daarvan. Tegen de tijd dat je weer op de kaart moet kijken, doe je dat bij een kopje koffie in een van de vele leuke kroegjes in Chinatown.
Aki is een zangeres uit Melaka die vroeger elke zaterdag optrad in de Voyage, tot die z'n deuren moest sluiten. Het is de moeite om te kijken of ze tegenwoordig ergens ander optreedt (alleen of met haar band Ika), want de sfeer is vaak erg leuk. Aki en haar man runnen ook enkele guesthouses die je (3 jaar geleden nog wel) ook vindt onder de naam Voyage.
Als je meer wilt weten, geef je maar een gil, alleen van toeristische trekpleisters en musea weet ik niet zo veel _O-
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

@Travelator: Waarom vond je Becal leuker dan Kecil?
Swiss cottage ziet er goed uit en ze hebben nog wel redelijk geprijsde kamers. Is daar in de buurt wel ook wat te doen qua restaurantjes etc..?
Secret recipe gaat op mijn lijstje!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

jitsketje schreef:@Travelator: Waarom vond je Becal leuker dan Kecil?
Swiss cottage ziet er goed uit en ze hebben nog wel redelijk geprijsde kamers. Is daar in de buurt wel ook wat te doen qua restaurantjes etc..?
Secret recipe gaat op mijn lijstje!
Persoonlijk vond ik Kecil een beetje troosteloos qua hutjes etc. Maar ik ben hier op het forum geloof ik de enige die Besar leuker vindt, dus wellicht moet je niet al te veel waarde hechten aan mijn mening. Overigens was ik, na een hele rits Thaise eilanden te hebben bezocht, sowieso niet zo onder de indruk van de Perhentians. Maar veel mensen vinden het een paradijsje, dus dat is duidelijk erg persoonlijk...

Swiss Cottage ligt een beetje in een uithoek, dus voor restaurantjes etc moet je wel een eindje verderop zijn. Er waren er wel een paar in de buurt, geloof ik. Ik vond het er vooral erg mooi en voor de deur ligt een koraalrif. Vanuit je bed sta je in 10 stappen in zee : )

Op mijn blog vind je waarschijnlijk ook nog wel wat tips. Even in de verhalen (en/of foto's) zoeken naar Maleisië.

Veel plezier met de voorpret!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Swiss Cottage is inderdaad mooi! Ik sliep bij de buren van hen, maar dat was niet zo'n aanrader eigenlijk. 80RM per nacht en daarvoor kreeg ik een aftandse kamer, wel groot en met veranda, maar alles wat kapot kon was ook zo'n beetje kapot. Op ABC was iets meer keuze in accommodatie, maar veel was volgeboekt of nog duurder. Ik vond het lastig kiezen waar ik nou goed aan deed. Zandvliegjes heb ik overigens niet gezien.
Kampung Tekek (waar Swiss Cottage dus is) heeft een paar kleine winkeltjes en wat restaurantjes die allemaal hetzelfde eten tegen dezelfde prijs serveren. Ik was er tijdens de ramadan, toen waren veel winkels en restaurants overdag dicht. Op ABC heb je wat meer levendigheid, je kunt er vanuit Tekek makkelijk heen wandelen, of een fiets huren en die bij de trappen naar ABC neerzetten.

In Melaka is Pak Putra inderdaad top! Ik ben @Travelator nog steeds dankbaar voor deze gouden tip _O_

Eettips in Georgetown weet ik zo niet meer. Ik weet vaak wel waar de goede restaurantjes zaten, maar niet hoe ze heten. Eigenlijk kun je niet misgrijpen daar, alles is lekker!
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Sanne44

Bericht door Sanne44 »

Coral Beach op Perhentian Island is zeker een goede plek om te snorkelen! water is er rustig. de meeste budget locaties zitten op long beach, er is een verhard weggetje tussen Coral en Long beach om van de één naar de ander te lopen. Op long beach zou ik Bintang view aanraden (zie tripadvisor). Je kan de accommodaties op de eilanden niet echt van te voren boeken , dus het is aan te raden om een vroege boot te nemen naar het eiland zodat je een beetje keus hebt. Hetzelfde geldt voor Tioman! Ik weet dat veel backpackers naar ABC gaan, maar wij kozen voor Salang vanwege het mooiere strand en ik vond het echt het einde!! jungle all over, ongeveer 8 barretjes en restaurants en heel goed voor snorkelen. Op Salang zou ik Pandok Sri Salang aanraden of Ella's Place.

Je kan een nachtbus nemen vanaf Perhentian naar Tioman. Die gaat dan van Jerteh (naast Perhentian) naar Mersing (pier Tioman). sneller en goedkoper dan via KL!
hhyams
Vakantieganger

Sabah of Sarawak?

Bericht door hhyams »

Hallo allemaal!

Ik had zojuist een heel bericht getypt maar dat is nu op miraculeuze wijze verdwenen. (lees: de kat stond op het toetsenbord *_* ) Sorry als het bericht nu twee keer verschijnt!

In oktober ga ik 3,5 week met mijn vriendje naar Maleisië en/of Indonesië. We vliegen op Kuala Lumpur en vanaf daar ligt alles open. We zouden het liefst naar Maleisisch Borneo gaan. Het lijkt ons schitterend om vanaf Kota Kinabalu via de kust naar het oosten te reizen, om daar zelfs misschien nog een stukje van de oostkust van Kalimantan aan te doen. Nu las ik echter dat er in het noorden en oosten van Sabah een aangescherpt reisadvies is, omdat er regelmatig (Chinese) toeristen ontvoerd worden door allerhande groeperingen. Hoe groot de kans daarop is, is natuurlijk moeilijk in te schatten. Maar dit is onze eerste gezamenlijke reis naar Azië dus dit plan hebben we -voorlopig- even in de koelkast gezet.

Ik denk, zeker na het lezen van vele topics hier op het forum, dat onze vakantie te kort is om alles op Borneo te zien (daarnaast, kan een mens ooit alles zien?). Dus ik denk dat het verstandig is om ons te beperken tot of Sabah, of Sarawak, als we een beetje rustig willen reizen en veel willen zien op de plaatsen waar we komen. Het is leuk om wat toeristische hotspots te zien, maar dit is zeker geen must. Daarnaast heeft dagenlang op het strand liggen bakken ook geen prioriteit deze vakantie.

Jullie raden het natuurlijk al: ik zou graag van jullie willen weten welke streek jullie voorkeur heeft en waarom?

Alvast bedankt voor de reacties!
Plaats reactie