Landgenoot opzoeken in buitenlandse gevangenis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Landgenoot opzoeken in buitenlandse gevangenis

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

Toen ik in Mumbai was had ik een meisje ontmoet die daar in de gevangenis een landgenoot heeft opgezocht. Dit om 2 redenen; het is interessant voor jezelf, en voor de gevangene. Schuldig of onschuldig, deze mensen krijgen waarschijnlijk nooit bezoek en zijn bij het zien van een landgenoot vaak superblij en kunnen eindelijk hun hart luchten. Ik zat er toen ook aan te denken dat te gaan doen maar is er niet van gekomen omdat ik een beetje lui was :P Ik zit er nu aan te denken dit volgend jaar ergens te doen.

Voor de meeste mensen klinkt dit misschien behoorlijk raar maar mij persoonlijk lijkt het een bijzondere ervaring.

Iemand hier die dat weleens gedaan heeft, of zou willen doen?
Kir87
Reiziger

Re: Landgenoot opzoeken in buitenlandse gevangenis

Bericht door Kir87 »

Hmmm.. Nog nooit over nagedacht, maar nu ik dit lees lijkt het me helemaal geen raar idee!
Maar kan dat zomaar?
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben in 2006 diverse keren naar Nederlandse gevangenen in Bangkok geweest. Zie hier m'n verslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=197.

Ook ik vond de vraag schuld of onschuld toen niet relevant. De omstandigheden waaronder de gevangenen leefden waren zo slecht... Één van de gevangenen kreeg bijvoorbeeld blaaskanker, en zonder de inzamelingsactie die ik met iemand in NL georganiseerd heb zou hij nu misschien niet meer geleefd hebben. Hij had de 7000 euro voor de operatie niet. De ambassade wilde geen geld lenen. A. is inmiddels genezen en vrij man. Hij wilt niet in de publiciteit treden, ik ga daarom niet meer details posten.

Dit alles heeft veel indruk op mij gemaakt. Je moet goed voor jezelf beslissen wáárom je wilt gaan. Ga je om aapjes te kijken dan kan je behoorlijk geschokt raken!

Soms kun je gevangenen bezoeken, soms niet. Even googlen wat de mogelijkheden zijn.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb ook weleens met de gedachte gespeeld om een Nederlandse of Vlaamse gevangene te bezoeken. In Laos zitten volgens mij geen Nederlanders of Vlamingen gevangen maar in Thailand diversen... Ik weet niet of het er ooit van zal komen en ik heb ook weleens de gedachte dat ik de moeite en het geld (want iets kopen lijkt me wel goed) beter aan iemand kan besteden waarvan ik weet dat die geen misdaad begaan heeft (al zitten er ongetwijfeld veel mensen onschuldig vast).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Toen ik jaren geleden in Bangkok was, hingen er briefjes in het hostel of je bepaalde gevangenen wilde bezoeken en vers fruit/eten etc mee wilde nemen. Heb ik toen niet gedaan, maar zou ik nu waarschijnlijk wel doen. Je kunt een klein beetje helpen om iemand's verblijf daar iets dragelijker te maken misschien...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Mij leek dit ook een mooi idee, alleen mijn vader kwam wel met iets. Gaan ze je niet meer in de gaten houden als ze weten dat je een gevangenis hebt bezocht? Je moet toch een kopie van je paspoort achterlaten? of doen ze daar niets mee?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Rebec schreef:Mij leek dit ook een mooi idee, alleen mijn vader kwam wel met iets. Gaan ze je niet meer in de gaten houden als ze weten dat je een gevangenis hebt bezocht? Je moet toch een kopie van je paspoort achterlaten? of doen ze daar niets mee?
Ik gedraag me in het buitenland voorbeeldig. (Niet ironisch bedoeld.) Ik zou niet weten wat ze zouden willen/kunnen.

Daarnaast: als ik gepakt zou worden met een lading drugs, dan krijg ik in veel landen tóch de doodstraf/levenslang. Ongeacht of ik een gevangene heb bezocht of niet.

Ik zou desalniettemin even informeren hoe veilig het is om een gevangene te bezoeken. In BKK kan het prima, maar in de Lonely Planet van Bolivia wordt juist afgeraden om gevangenen in La Paz te bezoeken. Mensen een plezier doen is natuurlijk prima, maar het moet inderdaad niet ten kosten gaan van je eigen veiligheid. (En al helemaal niet onbewust.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Zo wat een verhaal is dat zeg, respect hoor! Ik kan wel tegen een stootje en ben meestal helemaal in voor ongebruikenlijke activiteiten. Iets anders dan de standaard toeristen dingen.

En nee, ze zullen idd vast geen spionnetje achter je aansturen nadat je de gevangenis hebt verlaten:P
seven

Qreply

Bericht door seven »

Ik heb zelf net gezeten in budapest onschuldig ik moedig dit alleen maar aan om gevangene in het buiteland te steunen ik doe dat ook
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Qreply

Bericht door LaosFan »

seven schreef:Ik heb zelf net gezeten in budapest onschuldig ik moedig dit alleen maar aan om gevangene in het buiteland te steunen ik doe dat ook
Hoe lang heb je onschuldig vastgezeten? Ben je voortijdig vrijgelaten?

Zijn er sites met up-to-date informatie over buitenlandse gevangenen in andere landen?
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie