Yvonnetje schreef:@WizardOfOss Het is een groepsreis met Koryo. We gaan naar Pyongyang, Kaesong, de DMZ en Mt Myohyang.
Dat klinkt praktisch als mijn eerste trip naar Noord-Korea. En die smaakte zeker naar meer, mede dankzij de uitstekende begeleiding door Koryo
Yvonnetje schreef:...voorbereidingen voor Noord-Korea. Nee, daar hoeven we eigenlijk niets meer voor te doen. Dag van tevoren hebben we een informatiebijeenkomst en dat is alles. Oh, en waarschijnlijk even langs de bank voor dollars.
Dollars? Zelf heb ik weliswaar altijd euro's gebruikt, maar volgens mij zouden RMB ook geen enkel probleem geweest zijn. Wel belangrijk ongeacht de valuta: zorg voor kleine biljetten en volop muntgeld. Er is nu eenmaal een chronisch tekort aan wisselgeld, dus dan krijg je net wat ze voorhanden hebben: euro's dollars, RMB, yen, flesjes water, snoepjes...
Ik ben overigens wel benieuwd hoezeer het land in de tussentijd veranderd is. Er is de laatste jaren behoorlijk ingezet in toerisme, en ook heeft er een aardige technologische inhaalslag gewoed. Maar of dat ook echt merkbaar zal zijn?
Zit zelf nu overigens ook even in dubio: zoals eerder aangegeven had ik al een paar maanden geleden al twee weekjes vrij geregeld in februari voor een wintertrip naar Japan, maar zou die trip toch nog even de ijskast in gaan. Maar ergens begint het nu toch wel te kriebelen, en anders zal ik waarschijnlijk zeker tot juni moeten wachten. Met andere woorden: eigenlijk wil ik nu toch over twee weken in het vliegtuig zitten. Waarheen? Alsnog de sneeuw in Japan opzoeken? Of wellicht weer eens terug naar Zuid-Korea of Taiwan? Of misschien wat korter en/of minder ver weg, of nog iets totaal anders? M'n oude liefde New York weer eens? Kortom: het vakantievirus heeft al wel weer toegeslagen, maar weet nog niet helemaal wat het wil...