Vliegervaringen Austrian Airlines

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

In totaal 4 vluchten gemaakt met Austrian Airlines.
Eerst Amsterdam - Wenen in een Fokker. Bij online inchecken kregen we een kortingscode voor de CAT trein (trein vanaf Wenen Airport naar het centrum) waardoor een retourtje 16 i.p.v. 19 euro was. Vlucht ging goed alleen de landing was wel heel erg hard. Alsof we ineens aan de grond stonden. Personeel vriendelijk. Je krijgt 2x te drinken en een zoetige of zoute snack.

Wij hadden een stopover van circa 23,5 uur in Wenen. De vlucht naar Astana ging namelijk een dag later. Alles is in één ticket geboekt maar het hotel voor de overnachting hebben we zelf geregeld. De vlucht van Wenen naar Astana was in een airbus. Het vliegtuig zat vrij vol. Helaas hebben we vertraging opgelopen door een gezin dat niet tevreden was met de gekregen plaatsen. Ze wilden perse één lege stoel per rij en dan 2 om 2 zitten in dezelfde rij, waarvan in ieder geval 2 raamplekken. Dat ging niet op want er zat nog een andere man in die rij. Na lang stennis te hebben geschopt, ging de desbetreffende man ergens anders zitten. De steward was inmiddels witheet, want dankzij dit gedoe hadden we vertraging. Overigens ging het gezin ook nog klagen dat ze hun spullen nergens kwijt konden terwijl ze als eerste bij de gate zaten maar als laatste gingen boarden... dan kan het wel eens vol zitten. Ik was in ieder geval helemaal klaar met ze maar gelukkig zaten ze een rij voor me.... We kregen vrij snel na het opstijgen een warme maaltijd met een schnitzel en dat na 20:20 's avonds. Ik heb het niet gegeten want had geen honger. Ze komen regelmatig langs met drinken en daarnaast kregen we nog een snack en vlak voor de landing (plaatselijke tijd 6:40) nog een broodje. Je werd goed verzorgd en personeel is vriendelijk. Je kreeg ook kussentje en een dekentje. Er is geen entertainment aan boord. Omdat ik 's nachts vloog heb ik het niet gemist. De vlucht duurde circa 5,5 uur Ik weet niet of ik het zou missen als ik overdag zou vliegen.

Wij hebben voor de tweede vlucht geen stoelen kunnen uitkiezen omdat we automatisch werden ingechecked. Kan wel vervelend zijn als je een bepaalde voorkeur hebt.

Op de terugweg vanuit Astana naar Wenen weer dezelfde Airbus. Wij hadden de online check in gebruikt en de eerste de beste rij aangeklikt die beschikbaar was en zo ver mogelijk vooraan. Eenmaal op het vliegveld kreeg ik ineens rij 16 in mijn handen terwijl mijn boardingpass op rij 6 zat. De grondstewardess verzekerde me dat we met de groep bij elkaar zaten. Dat was dus niet zo. Pas na paar keer vragen waarom ik andere plek kreeg dan bij online check in en op m'n boardingpass stond, bleek dat ik per ongeluk in business class zat :? Wel knap ;) Ik denk dat het vliegtuig is gewijzigd na de online check in. Uiteindelijk kregen we met z'n drieën een plek achterin terwijl we juist wat voorin wilden. Afijn, het vliegtuig was niet vol dus bijna iedereen had een eigen rij. Behalve wij, want later bleek dat we apart zaten zodat we een eigen rij hadden maar dat had niemand verteld ;) Eentje van ons kon nog wel schuiven dus zo hadden ook wij ruimte. Wederom geen entertainment aan boord. Hoewel we nu 's ochtends vlogen (7:40 plaatselijke tijd) heb ik het merendeel van de vlucht geslapen en dus ook nu geen entertainment gemist. We kregen vrij snel een ontbijt geserveerd maar dat zag er niet zo lekker uit (omelet met kipfilet) dat ik het heb laten staan. Ik ben sowieso niet zo'n fan van vliegtuig eten. Ze kwamen regelmatig langs met drinken en toen ik wakker werd, stond er ook meteen een stewardess naast me of ik nog wat te drinken wilde. Blijkbaar had ik een ronde gemist :) Ze waren weer erg vriendelijk op deze vlucht! Landing ging ook goed.

Laatste deel was de vlucht van Wenen naar Amsterdam. We hadden nu een stop over van circa 6 uur en zijn nog even de stad in geweest. Dit vliegtuig was een fokker 100 en zat weer vol. Was een prima vlucht. Je kreeg drinken en een snack.

Niet onbelangrijk: Op alle vluchten hebben we ruime beenruimte gehad! Het is voor zover ik kan beoordelen zonder de exacte cijfers paraat te hebben, meer dan bij KLM. Austrian Airlines neem ik zeker weer in overweging als ik weer eens naar een bestemming vlieg waar zij een interessant aanbod hebben.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Amsterdam - Wenen - Yerevan met Austrian Airlines. Amsterdam - Wenen was dezelfde avondvlucht als die ik eerder maakte. Alleen geen kortingscode voor de CAT omdat m'n aansluitende vlucht 30 minuten later ging. Vlucht ging goed. Het was ook nu weer een Fokker 100 en die heeft beduidend meer beenruimte dan een Airbus. Vlucht ging goed en de landing was beduidend beter dan de vorige keer ;) Ook nu weer 2x drinken en zoete of zoute snack.

De overstap leek krap maar Vienna Airport garandeert minimum van 25 minuten. Het was even doorlopen maar omdat ik er al eerder was geweest, wist ik waar ik heen moest. Dat scheelde wel. We kwamen bij de gate aan toen boarden net was begonnen. Dit was een Airbus 321 (minder beenruimte dan bij een fokker). We gingen om 22:20 opstijgen en kregen vrij snel een maaltijd.Dit keer geen schnitzel maar een pastamaaltijd (lekker!) met een toetje en broodje. Ik weet niet hoe vaak we drinken hebben gehad want ik ben in slaap gevallen. Enige jammere was dat ze de dekens/kussentjes niet aan iedereen hadden uitgedeeld van te voren. Onze rij had er bijvoorbeeld maar 1 kussentje voor 3 mensen...en zo waren er meer rijen. Dat vind ik wel slordig. Ik geloof niet dat we nog wat anders hebben gekregen dan de maaltijd voordat we gingen landen maar de plaatselijke tijd om te landen was dan ook 03:35. Geen entertainment aan boord trouwens.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Zo vlieg je nooit via Wenen en zo vlieg je in nog geen jaar tijd een paar keer via Wenen. Ik vind het een fijne overstap luchthaven. Ik heb gevlogen vanaf Minsk via Wenen naar Amsterdam.

Hou er rekening mee dat na de paspoort controle er weinig zit op het vliegveld van Minsk en koffie/thee beter voor de douane kan doen.

De vlucht van Minsk naar Wenen werd uitgevoerd in een Airbus 320. Hij zat vrij vol en dat merkte je ook aan de bagagebakken die snel volliepen. De vlucht duurde 2 uur maar door de heftige sneeuwval in Minsk, kregen we al snel een vertraging van 40 minuten. Voor onze overstap was dat niet zo erg omdat wij een erg ruimte overstap hadden. Tijdens deze vlucht kregen we 1x wat te drinken en een zoete of zoute snack. De zoete snack is een chocoladebar en de zoute snack zijn soort zoute koekjes (wel in de vorm van vliegtuigen en wolkjes). We kregen nu ook geen korting op de CAT ticket bij het inchecken. Het personeel was erg vriendelijk. Verder is het zo dat Austrian echt héél streng is met handbagage en alles wordt gewogen bij check in. De mensen die hun volgende vlucht hebben gemist, waren allemaal meteen omgeboekt werd verteld.

In Wenen werd onze overstaptijd van 2 uur en 40 minuten dus gereduceerd. Dat was niet zo erg in ons geval. We hebben buiten de douane gegeten in de aankomst/vertrekhal (is in Wenen hetzelfde) en zijn daarna weer de controles heen gegaan. De controles zijn in Wenen niet druk is mij opgevallen. Wel werd een tas die op de eerste vlucht wél mee mocht, nu bijna geweigerd als handbagage omdat die te zwaar zou zijn. Dat hij op de eerste vlucht mee mag is dus geen garantie en dan kun je beter binnen de poortjes blijven ;-) We hadden nu een Fokker 100 en die heeft zoals ik al eens eerder opmerkte, veel meer beenruimte. Tot mijn positieve verbazing konden we op deze vlucht kiezen uit een stuk fruit (mandarijn) of een chocoladebar als snack. Je kreeg 2x drinken in één keer. De vlucht ging verder soepel ondanks dat ook deze erg vol was.

Enige nadeel is dat het de tweede keer is geweest dat een bijna nieuwe koffer met een scheur van de bagageband is afgekomen van een reisgenoot en dat pas zichtbaar werd bij het verlaten van de bagagehal. Dan wil Austrian niet veel meer doen.
Plaats reactie