Goede route voor eerste keer backpacken???

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Mila

Goede route voor eerste keer backpacken???

Bericht door Mila »

Hallo allemaal :)

Volgend jaar oktober is het zover :Y Ik wil dan graag samen met een vriendin voor ongeveer 8 maanden een gedeelte van de wereld verkennen. Beetje spannend, want de enige landen waar ik tot nu toe ben geweest zijn Nederland en Spanje :P

Het plan is als volgt:
We beginnen in India en willen dan over land naar Nepal reizen, vervolgens vliegen naar China (Bejing) en dan over land reizen naar Hong Kong. Van Hong Kong naar Hanoi vliegen. Dan weer over land reizen langs/naar Ho Chi Minhstad, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisië. Vervolgens gaan we naar Nieuw Zeeland om daar een paar weekjes blijven, dan naar San Fransisco en in juni 2010 weer op weg naar huis. Als het goed is moet dit lukken met een around the world ticket. (excl. de binnenlandse vluchten).

Dit is onze verdeling van de tijd die we hebben:
2 weken India
2 weken Nepal
5 weken China
3 weken Vietnam
3 weken cambodja
3 weken Laos
5 weken Thailand
3 weken Maleisië
misschien nog 2 weekjes Indonesië
4 weken New Zeeland
en 2 weken San Fransisco.

Oké, nu mijn kleine vraagjes :)
1) Is de tijd goed ingedeeld? Of zouden jullie over bepaalde plekken langer/korter doen of er zelfs helemaal niet naar toe gaan?
2) Is de volgorde van de route een beetje goed? / te doen ?
3) Moet je voor elk land van te voren (In Nederland) een visum aanvragen? Of kan je dat ook gewoon bij de grens van een land doen?
4) Nog tips voor een beginnende reizer? *) Ik heb al waardevolle info van het forum kunnen halen: zoals wat wel en niet mee te nemen en het oppassen voor oplichters :P

groetjes =)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Goede route voor eerste keer backpacken???

Bericht door Moira »

Hallo,

1.
ik zie dat je voor vietnam 3 weken hebt staan dan neem ik aan dat je niet het hele land doet want dat red je bijna niet alleen als je veel zou vliegen.
Voor Laos heb je ook niet veel tijd uitgetroken dan zul je ook de higlight eruit moeten gaan pakken.
India is ook niet echt lang 2 weken maar ik heb daar verder geen ervaring mee.

3.
Je hoeft niet voor elk land in Nederland een visum aan te vragen dit kun je onderweg allemaal doen.
Hierbij de landen waarvan ik weet dat je een visum moet hebben bij aankomst of vooraf en hoe lang die geldig zijn

Vietnam moet van tevoren aangevraagd worden krijg je dan voor 30 dagen
Cambodja bij aankomst te krijgen voor 30 dagen kost 20 Us Dollar
Laos bij aankomst te krijgen voor 30 dagen kosten ons 35 Us Dollar
Thailand over land binnen komen krijg je nog maar 15 dagen wij hebben een visum aangevraagd in Phom Phenh voor 60 dagen dan heb je de tijd om binnen 3 maanden in te reizen.
Maleisie krijg je bij aankomst 90 dagen
Indonesie krijg je zonder met uitreisbewijs 30 dagen bij aankomst

4

In Azie is altijd oplichting aanwezig en daar zul je dus ook goed op moeten letten en nuchter moeten bekijken. Wij zijn reizigers inmiddels voor 15 maanden ook wij worden soms nog steeds opgelicht.
Verder gebruik je gezonde verstand en dan kom je zeer ver als je het niet vertrouwd gewoon niet doen. Lonely planet schrijft ook veel over oplichting en dus weet je vaak hoe het spelletje werkt van tevoren.

Succes met je planning

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Om te beginnen is het wat onnodig om te vliegen tussen Hongkong en Hanoi! Het kan wel hoor maar met 2 daagjes reizen over land ben je er ook en dan kan je natuurlijk onderweg ook nog een boeiende stop maken.
Bedenk wel dat je weer een nieuw visum voor China nodig hebt als je uit Hongkong komt. want je hebt dan het land namelijk verlaten

India kan ik niets onpartijdigs over zeggen. Ben er nooit geweest en wil er ook nooit naar toe. Het schijnt de allergrootste cultuurshock te zijn die je maar kunt krijgen. Daarom weet ik niet of dit de beste keus is om je reis te starten als je een beetje onzeker bent over hoe het allemaal gaat op reis. Maar dat moeten jullie verder natuurlijk helemaal zelf weten

Persoonlijk zou ik om praktische (visum) redenen Thailand inkorten. 30 dagen is zat. Gebruik liever je tijd voor de mooiere en leukere landen zoals Vietnam, Cambodja en Laos

Jullie doen ook wat veel landen en dan allemaal eigenlijk "net niet" met die 2 weken. sla liever wat over en doe de rest goed. Indonesie is geweldig maar 2 weken is echt te kort hoor!
Als het op je RTW ticket zo uitkomt dat ja daar makkelijk heen kunt zou je je kunnen beperken tot Bali en misschien een paar dagen Lombok.
Oja, Vaste land van Maleisie is ook niet heel boeiend dus daar kan je ook wel een paar dagen van af snoepen ;-)
Ga in Thailand naar Khao Yai NP ipv Tamannagara in Maleisië !!! Dan heb je echte jungle met kans op het zien van dieren en in Taman is die kans zo goed als 0

groetjessss

trouwens. Cambodja kan wel een week korter dus verschuif die naar Laos of Vietnam.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

India is idd nogal heftig als je nog nooit buiten europa bent geweest, dat zal er wel ff inhakken :)
maar je kunt het ook zien als een duik in het diepe, gelijk goed beginnen en dan zal de rest wel meevallen, :P

2 weken is wel erg kort voor india, en twee weken nepal zou ik bijna heiligschennis noemen.
zoals rudi zegt zou ik eerder wat minder landen meer tijd gunnen.

mijn persoonlijke mening: thailand en maleisië ernstig inkorten (misschien zelfs skippen). iig meer tijd voor laos en misschien ook vietnam. voor cambodja is drie weken wel een mooie tijd, zou ik niet inkorten!

china en indonesië heb ik geen ervaring mee. twee weken indonesie lijkt me wel heel erg kort.

wat betreft india en nepal, ik zou het of over slaan, of er meer tijd ervoor nemen. twee weken is goed voor een leuke indruk maar die tijd kun je beter besteden om een ander land grondiger te verkennen. ik kan deze landen echter wel aanraden, heel anders dan de amdere landen die je bezoekt.

ik zou gaan voor of indonesië of nepal/india, één van de twee.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat wil je met je reis? Wil je alleen de hoogtepunten van een land zien, of wil je ook diepgang? Wanneer je voor dat laatste kiest, zou ik zeker een aantal landen van dat rijtje schrappen.

Welke landen is natuurlijk aan jou. Wanneer je een aantal keer een vliegtuig in stapt, kun je een groter deel van Azie beslaan dan wanneer je over lang reist. Maar wil je dat? Ik vind dat over land reizen zijn charmes heeft, je bent flexibeler en het is grappig om te zien hoe bepaalde elementen geleidelijk over gaan in andere elementen.

Wat de tijden per land betreft: daar is meer dan genoeg over gezegd op dit forum, dus dat ga ik niet nog een keer doen. Behalve dat je Indonesie misschien beter kan skippen wanneer je maar twee weken hebt, want veel verder dan Bali (en evt Lombok) kom je niet in zo'n korte tijd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Mila

Bericht door Mila »

Bedankt voor jullie snelle reacties :)

Het is natuurlijk heel moeilijk om te bepalen naar welke landen je wilt gaan, en nog moeilijker omdat we met zijn 2en bent. Van mij mag India (met Nepal) namelijk best geskipt worden, maar mijn vriendin/reispartner leek India juist wel leuk. Want ik dacht: als je die landen skipt kan je dat hele gedeelte van Azië over land doen, en dat lijkt me wel leuk. Ook heb ik niet echt wat met Indonesië maar heb gehoord dat het er wel erg mooi is en ben toch wel een klein beetje benieuwd :P Vandaar de twee weken: voor een korte indruk, als het echt zo mooi/interressant is als iedereen zegt kom ik over een paar jaar zeker terug! :D

Deze reis moet de eerste van vele worden, dus het is eigenlijk ook gewoon een kennismaking met de landen. Je hoort/leest overal tegenstrijdigen dingen. De één vind een weekje Laos plenty, de anders trekt er liever een minimaal een maand voor uit. Ik denk dat er bij ons nog wel veel te knutselen valt met de tijden voor Laos/Cambodja/Maleisie/India/Nepal maar voor Thailand reken ik veel tijd omdat ik in het noorden wil reizen, maar ook de eilanden wil bezoeken, een duikcursus wil gaan halen en over land reizen naar Maleisië.

iig bedankt voor de reacties ;)
bolletjeom
Reisexpert

Zelfs 2 weken indonesie zullen je geen beeld geven van dat land. Bali is niet te vergelijken met Java, of Lombok of Flores
Wanneer je RTW ticket je gratis naar Bali neemt moet je het zeker doen hoor maar ik vind Bali een geweldig eiland dat echt in (bijna) niets lijkt op de andere eilanden. Het net zo goed een heel ander land kunnen zijn.

Waarom ik 2 weken per land geen goed idee vind is het volgende: Je moet altijd even wennen aan een land. Je weg vinden. uitpuzzelen hoe het systeem van openbaar vervoer werkt en de munt eenheid enzo.En daarna moet je weer toe werken naar een grensovergang, een visum van te voren regelen of een vlucht halen. Wanneer je dit om de 2 weken moet doen dan ga je echt op je tandvlees lopen en je gehaast voelen

Zelfs als je Thailand uitgebreid doet. noord en een eiland in het zuiden heb je aan 4 weken genoeg. Mij maakt het niet uit hoor als je 5 weken wilt als je maar even de visum situatie uitzoekt van te voren.

Ik zou jullie willen aanraden om zo min mogelijk vluchten te nemen. Anders heb je altijd dat ticket in je nek hijgen. Moet je gaan haasten voor je gevoel omdat je over een week al weer op een nieuwe vlucht moet zitten

Hoe graag wil je China zien? anders skipje dat en plak je die weken bij India/ nepal of aan Indonesie vast. Of skip Indonesie helemaal en bewaar dat voor later
Mila

Bericht door Mila »

Bij mij draait het vooral om Thailand, China, Vietnam, Cambodja, Laos, Maleisië. in die volgorde. En bij mijn reispartner staat China op 1, dus die skippen gaat het niet worden!
Ik denk dat india en Nepal het toch niet gaan redden, die zal ik een paar jaar later wel bezoeken, dan kan ik gelijk ook langer in Indonesië zitten en Japan meenemen! 8-)
Die weken zal ik dan bij Vietnam, Laos en Indonesië toevoegen en dan kom ik al een heel eind.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

india/nepal skippen is voor jullie dan waarschijnlijk een goede keuze. maar dan Japan meenemen?! :?
ik neem aan dat je dat sarcastisch bedoelt? (zo verplaats je het 'probleem' immers alleen en Japan is ook nog eens een flinke kostenpost)

ipv noord-thailand zou ik kiezen voor noord-laos. veel minder toeristisch, mooier, geweldige locals, over het algemeen een veel leukere ervaring.
je geeft aan dat je het liefst naat thailand wilt maar ik denk eerlijk gezegd dat dit best nog eens tegen kan vallen als je eerst door vietnam, laos en cambodja gaat. deze landen hebben volgens mij veel meer te bieden dan thailand (behalve duiken misschien). Thailand is ook behoorlijk toeristisch, wat nogal afdoet aan de authenticiteit en heeft weinig toe te voegen aan eerder genoemde landen.

neem dus vooral de tijd! ga niet haasten omdat je nog vijf weken in thailand wilt overhouden
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

ik ben het met Tom eens
Thailand heeft de naam een paradijs te zijn maar de landen er om heen zijn mooier en boeiender. Minder westers, echter.
Begrijp me niet verkeerd. Thailand is "best leuk" maar niet zo geweldig als de buurlanden. Misschien met uitzondering van de eilanden en het duiken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zorry hoor, maar moet toch een heel goed woordje doen voor Nepal. Nepal skippen is wel heel erg zonde hoor.. Nepal is echt een geweldig land.

Je bent er ook nog in de beste periode voor een trek. Met uitzondering van Laos halen al die andere landen waar je nu naar toe gaat het echt niet bij Nepal. Nepal is zeker nog authentiek en de natuur is echt overweldigend. Jungle en stranden is leuk, maar prachtige blauwe luchten met helderwitte bergen maken meer indruk.

Het enige, je hebt om Nepal echt naar de mooiste stukken te gaan echt een meerdaagse trekking nodig. Hier komen geen auto's is de lucht helder... Aan 2 weken heb je niet genoeg.

Al die andere azieatische landen lijken veel meer op elkaar. Dus ook voor de afwisseling is Nepal een must.
Als je nou India skipt en Indonesie of Maleisie ook dan heb je ook nog een supermooie route waarbij je in azie bijna niet vliegt maar wel veel afwisseling hebt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

nog ff voor de overtuigingskracht, deze plaatjes ga je missen :X :X :X

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tikva op 20 dec 2008 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Mijns inziens is Thailand een prima land om of een lange reis te beginnen en je nog nooit in Azie geweest bent, of om een lange reis te eindigen. Dit omdat het vrij Westers is. Zoals bovengenoemd door anderen zou ik Thailand dan ook minder lang aandoen en meer tijd besteden aan omringende landen.

Alhoewel ik nog niet in India en Nepal ben geweest, zou ik dit eerder een andere keer aandoen en dan voor een langere periode. Andere hier weten het beter, maar ik denk dat het nogal een wereld van verschil is met de rest van Azie. Voor zo'n korte tijd lijkt het mij een te grote culture clash om het te kunnen waarderen.
Mila

Bericht door Mila »

@ Tom:

Ik bedoelde nu India en Nepal skippen, en dan kan ik de volgende keer langer de tijd nemen voor India en Nepal (want ik had besloten dat twee weken te kort is) maar dan is er de mogelijkheid om ook nog naar Japan te gaan, wat ik ook graag wil :) (Japan de tweede reis dus)

@ allemaal:

Maar ik/we hebben nu zowiezo een drastische verandering in de plannen gemaakt. Aangezien het onze droom is om naar Australië te gaan, en ik erachter gekomen was dat het helemaal niet zo duur is als ik oorspronkelijk dacht, hebben we besloten om een RTW-ticket te boeken die ons eerst naar Bangkok brengt, dan kan ik mooi een duik brevet halen, dan voor ong. een half jaar Australië, maandje Nieuw Zeeland en een weekje San Fransisco.

Het klinkt misschien stom, maar ik denk dat ik toch nog iets te onervaren ben voor een hele roadtrip door Azië. Daarom is het misschien handig/makkelijker om te beginnen in Australië. En ik wil liever goed sparen dat ik er mijn tijd ervoor kan nemen en niet hoef te haasten. Mja ben nog jong, heb nog jaren de tijd!, hopelijk =)

Iig bedankt voor alle adviezen & tips! Ik heb ze bewaard :D Kan ze vast en zeker gebruiken wanneer ik wél ga!
bolletjeom
Reisexpert

:? Die spaar opmerking ontgaat mij een beetje.
Wat je in 1 maand kwijt bent in australie kan je 3 maanden van rondkomen in Azie

Ik snap je redenatie hoor. Maar je mag ook best wat meer vertrouwen hebben in jezelf. Het klinkt allemaal zo spannend maar het valt echt allemaal reuze mee. Dat backpacken kan iedereen! En Azie is niet zo raar hoor. Als je in Nederland een stadsbus kunt vinden dan kan je dat in Thailand ook!
Vind dingen soms zelfs makkelijker gaan in Azie dan in onoverzichtelijk, over gereguleerd, westers Australie.
In Azie weet iedereen waar de bus vertrekt want ze gebruiken hem zelf. In Australie weten de meeste inwoners niet wat een bus is *)

(bij wijze van spreken....nu niet allemaal letterlijk over mijn woorden vallen)
Plaats reactie