Hoi,
Ik loop al een tijdje met een probleem rond en moet het echt ergens kwijt, dus ik dacht ik probeer het hier.
Mijn vriend en ik zijn in Juli 2015 vertrokken op onze reis. We hadden alleen een enkeltje gekocht en besloten om voor ongeveer een jaar te vertrekken. Ik zou misschien wat eerder terug gaan (april, mei) om wat dingen te regelen voordat ik weer in de schoolbanken zit. Ondertussen zijn we al meer dan vijf maanden aan het reizen en hebben we een fantastische tijd gehad tot nu toe. Ondanks dat ik het echt te gek vond had ik hier en daar toch altijd wel een vlaagje heimwee (nooit eerder last van gehad). Vooral heimwee naar Amsterdam en Nederland.
De reden voor onze reis was naast dat we het natuurlijk te gek vonden ook het juiste moment. Mijn vriend was ontslagen en ik zag de studie die ik volgde niet meer zitten. Beide hebben we ons appartement opgegeven en al onze spullen verkocht. Dus telkens als ik begon over Nederland of als ik mijn heimwee uitsprak probeerde hij het aan de kant te schuiven of wilde hij er niet over na denken. Op zich ook niet heel raar, ik kan makkelijk bij terugkomst een tijdje bij mijn moeder wonen gewoon in Amsterdam, hij zal dan bij zijn broer moeten zitten ergens in een dorp en dat wilt hij echt niet. Ook wilt hij niet terugkeren naar NL zonder werk en een appartement (wat mij echt onmogelijk lijkt te regelen vanuit het buitenland).
Op dit moment zijn we in Australie aan het werk. Toen we hier aankwamen hadden we min of meer besloten rond april SAMEN terug te gaan. Mijn vriend heeft eigenlijk altijd duidelijk gemaakt dat de enige reden dat hij terugkomt voor mij is. Hij heeft het gevoel dat hij in NL niks meer heeft en ook niet perse hoeft te hebben. We hebben een super leuk appartement hier in Oz met leuke huisgenoten en allebei een leuke baan met een veel beter salaris dan in NL. Maar ik ben gewoon echt niet gelukkig. Ik kan alleen maar denken aan Amsterdam. Ik wil zo graag terug naar NL dat ik er echt depri van wordt. Ik heb dit weer meerdere malen uitgesproken maar nu kan hij opeens niet meer met zekerheid zeggen of hij in April terug gaat of niet (eerst schuld afbetalen, dan beetje sparen + hij wilt pas terug naar NL als hij een baan en appartement heeft).
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik zou het liefst nu een vliegticket boeken om volgende maand op het vliegtuig te stappen maar vriendlief gaat dan zeker weten niet mee. En ik wil ook niet zonder hem zijn. Ik heb tegen hem gezegd dat ik hoe dan ook in April naar huis ga en dat ik het egoistisch van hem vind dat hij mij dan gewoon alleen laat gaan en in Australie blijft. Maar aan de andere kant: hoe kan ik nou van hem vragen of hij met mij mee gaat? Hij heeft niks in Nederland. Vind het niet eens leuk daar en vind Australie te gek. En we hadden eigenlijk sowieso afgesproken tot Juli 2016 te reizen dus ik snap zijn reactie ook. Maar ik wil gewoon niet zonder hem zijn, ik kan niet na 5 maanden 24/7 met iemand zijn naar elkaar een aantal maanden niet zien. Ook ben ik bang dat als ik in m'n eentje naar NL ga dat hij wellicht wel nooit meer terugkomt. Wat moet ik doen?
Sorry voor dit lange bericht, maar ik heb echt advies nodig. Ik ben ongelukkig hier maar ik ben ook ongelukkig in NL zonder mijn vriend.
Liefs van een hopeloze reiziger met heimwee.
Hulp bij heimwee
Re: Hulp bij heimwee
Beste LostinParadise, wat een ontzettend vervelende situatie. Helemaal omdat je er zelf zo ongelukkig van wordt. Het hebben van heimwee als je zo lang reist komt er vaak voor en misschien een troost voor je dat veel mensen hier mee worstelen. Terug naar huis of blijven in een land en of op reis waar je iets heel bijzonders meemaakt??
Voor je vriend is het begrijpelijk dat hij niet terug wil naar Nederland. Zeker omdat je aangeeft dat hij niets heeft om voor terug te keren, ik begrijp dat wel. Maar hoe zit het met een eventuele studie of andere zaken die belangrijk kunnen zijn voor zijn of jullie toekomst? Allemaal al afgerond? Jij schrijft dat je jouw studie hebt afgebroken en een tussenjaar wilde nemen. Zou je als jullie samen naar Nederland gaan weer een nieuwe studie willen gaan volgen of zie je dat niet meer zitten?
Ik ben het met je eens dat je hem niet kunt dwingen. Het werkt van zijn kant ook niet om jouw in Australië te houden als je daar ongelukkig van wordt. Het enige dat jij in de hand hebt zijn jouw keuzes en handelingen. De eerste vraag is dus; Wat wil jij los van de heimwee? Wil je terug omdat je heimwee hebt of wil je terug omdat je weer een leven wilt opbouwen in Nederland? In het geval van het eerste zou ik aanraden om snel gewoon lekker "op vakantie naar huis" te gaan. Even weer terug naar je thuis en die mensen en plekken opzoeken die je mist. Dit moment weg van "het probleem" geeft je ook even de tijd om wat anders te doen en te kijken wat je vind. Wanneer je weer naar Australië gaat zal het heimwee gevoel ongetwijfeld terugkomen, dus het is mogelijk iets waar je mee moet leren omgaan.
Als je een bestaan wilt opbouwen in Nederland is het mogelijk wat lastiger. Als je zeker weet dat je terug wilt dan zou ik een ticket terugboeken. Desnoods begin je met het regelen van de zaken in je eentje. Plan dit dan zo rond juli 2016. Hier had je jezelf al deels op ingesteld én geeft hem ook wat de tijd om hier wat mee te doen. Ook kan het helpen voor je heimwee gevoel omdat je weet dat je dan naar huis gaat. Daarnaast geeft het je ook de tijd om te zoeken naar een oplossing waar jullie je beide in kunnen vinden. Zoals het vinden van werk en een plekje om samen te wonen. Je trekt hier dus je eigen plan en dwingt hem niet.
Hoe concreter jouw plannen worden (en hopelijk ook grotendeels aansluiten wat jullie beiden willen) hoe groter de kans is dat hij met je mee gaat en bij draait. De reden dat hij nu niet mee lijkt te willen is door het ontbreken van een toekomst / perspectief. Wanneer jij dat (deels) kan bieden is hij mogelijk ook meer geneigd om mee te gaan.
Een leuk betaalbaar plekje om te wonen is dan stap 1. Het vinden van werk voor jezelf of een studie uitzoeken is stap 2. Daarna kun je kijken of je ook werk voor hem kan vinden (als hij het zelf al niet gaat doen). Dit zijn allemaal dingen die je direct kunt doen en kunt plannen. Je veranderd hiermee de situatie waar je nu in zit.
Ik hoor je denken.... wat als ik alles geregeld heb en hij gaat niet mee? Dat is een lastige! Dan nog kun je terugkeren en kijken of het je echt gelukkiger maakt om in Nederland te zijn of bij hem in Australië. Het zelfde geldt voor hem. Kan hij jou missen als je weg bent? Ook jij kunt altijd later nog je plannen aanpassen. Dit alles kost geld, maar je bent nog jong dus dit overleef je wel
Het belangrijkste is voor beide om te weten is dat je elkaar gelukkig moet maken en niet in een houtgreep moet houden omdat de ander iets niet wil. Zoek naar oplossingen en werk er samen naar toe (soms betekent dat je eerst zelf de eerste stap moet zetten).
Voor je vriend is het begrijpelijk dat hij niet terug wil naar Nederland. Zeker omdat je aangeeft dat hij niets heeft om voor terug te keren, ik begrijp dat wel. Maar hoe zit het met een eventuele studie of andere zaken die belangrijk kunnen zijn voor zijn of jullie toekomst? Allemaal al afgerond? Jij schrijft dat je jouw studie hebt afgebroken en een tussenjaar wilde nemen. Zou je als jullie samen naar Nederland gaan weer een nieuwe studie willen gaan volgen of zie je dat niet meer zitten?
Ik ben het met je eens dat je hem niet kunt dwingen. Het werkt van zijn kant ook niet om jouw in Australië te houden als je daar ongelukkig van wordt. Het enige dat jij in de hand hebt zijn jouw keuzes en handelingen. De eerste vraag is dus; Wat wil jij los van de heimwee? Wil je terug omdat je heimwee hebt of wil je terug omdat je weer een leven wilt opbouwen in Nederland? In het geval van het eerste zou ik aanraden om snel gewoon lekker "op vakantie naar huis" te gaan. Even weer terug naar je thuis en die mensen en plekken opzoeken die je mist. Dit moment weg van "het probleem" geeft je ook even de tijd om wat anders te doen en te kijken wat je vind. Wanneer je weer naar Australië gaat zal het heimwee gevoel ongetwijfeld terugkomen, dus het is mogelijk iets waar je mee moet leren omgaan.
Als je een bestaan wilt opbouwen in Nederland is het mogelijk wat lastiger. Als je zeker weet dat je terug wilt dan zou ik een ticket terugboeken. Desnoods begin je met het regelen van de zaken in je eentje. Plan dit dan zo rond juli 2016. Hier had je jezelf al deels op ingesteld én geeft hem ook wat de tijd om hier wat mee te doen. Ook kan het helpen voor je heimwee gevoel omdat je weet dat je dan naar huis gaat. Daarnaast geeft het je ook de tijd om te zoeken naar een oplossing waar jullie je beide in kunnen vinden. Zoals het vinden van werk en een plekje om samen te wonen. Je trekt hier dus je eigen plan en dwingt hem niet.
Hoe concreter jouw plannen worden (en hopelijk ook grotendeels aansluiten wat jullie beiden willen) hoe groter de kans is dat hij met je mee gaat en bij draait. De reden dat hij nu niet mee lijkt te willen is door het ontbreken van een toekomst / perspectief. Wanneer jij dat (deels) kan bieden is hij mogelijk ook meer geneigd om mee te gaan.
Een leuk betaalbaar plekje om te wonen is dan stap 1. Het vinden van werk voor jezelf of een studie uitzoeken is stap 2. Daarna kun je kijken of je ook werk voor hem kan vinden (als hij het zelf al niet gaat doen). Dit zijn allemaal dingen die je direct kunt doen en kunt plannen. Je veranderd hiermee de situatie waar je nu in zit.
Ik hoor je denken.... wat als ik alles geregeld heb en hij gaat niet mee? Dat is een lastige! Dan nog kun je terugkeren en kijken of het je echt gelukkiger maakt om in Nederland te zijn of bij hem in Australië. Het zelfde geldt voor hem. Kan hij jou missen als je weg bent? Ook jij kunt altijd later nog je plannen aanpassen. Dit alles kost geld, maar je bent nog jong dus dit overleef je wel

Het belangrijkste is voor beide om te weten is dat je elkaar gelukkig moet maken en niet in een houtgreep moet houden omdat de ander iets niet wil. Zoek naar oplossingen en werk er samen naar toe (soms betekent dat je eerst zelf de eerste stap moet zetten).
Re: Hulp bij heimwee
Je kan niet veel meer doen dan de zorgen delen met je vriend en hopen dat je samen tot een oplossing komt. Hij kan jou niet dwingen langer te blijven, jij kan hem niet dwingen eerder naar huis te gaan.
Een vervelende situatie, maar je zult een keuze moeten maken los van die van hem. Welke heimwee is sterker? De heimwee die je nu hebt naar A'dam of de heimwee die je straks misschien hebt naar hem.
Sterkte!
Een vervelende situatie, maar je zult een keuze moeten maken los van die van hem. Welke heimwee is sterker? De heimwee die je nu hebt naar A'dam of de heimwee die je straks misschien hebt naar hem.
Sterkte!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie