Ik ben op dit moment m'n wereldreis aan het maken en mijn vlucht van Christchurch naar Sydney komt er aan. Tijd dus om mijn reis verder te plannen

Geweldige dingen gezien en meegemaakt in Nieuw-Zeeland, maar hoewel ik ooit nog wel echt door Australië wil reizen misschien met camper ofzo, zie ik nu langer door Australië reizen niet zo zitten. Belangrijker is dat ik weer veel zin heb in Azië

Nou staat vanaf het begin de Filipijnen hoog op m'n lijstje, en nu na een tijdje gereisd te hebben lijkt het me echt het ideale reisland voor mij (vriendelijke en Engels sprekende bevolking, Spaanse invloeden, lokaal nachtleven, muziek, biercultuur, nog veel niet-toeristische plekken, stranden, duiken, jungle, Koreaanse en Japanse toeristen). Daar wil ik dus terecht komen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik Bali zomaar wil skippen. Ben nog nooit in Indonesië geweest, dus wil er wat van de cultuur leren. Ook geïnteresseerd in gevolgen van wat wij Nederlanders daar allemaal hebben aangericht. Verder nog nooit in een overwegend hindoe (ei)land geweest, dus daar ben ik ook benieuwd naar. Wil ook mn advanced duikbrevet halen en wil toch ook is leren surfen. De Gili's lijken me ook lekker. Scootertje huren en wat rondtouren, locals leren kennen in de minder toeristische delen lijkt me ook leuk. Als het mogelijk is islamitisch Indonesië leren kennen in de buurt van Bali zou ik ook interessant vinden. Hoef verder niet zo nodig alle hoogtepunten te zien, steeds minder in geïnteresseerd naar mate m'n reis vordert.
Ik moet dus ook een vlucht uit Indonesië boeken vantevoren. Hoe lang denken jullie dat ik voor het bovenstaande moet uittrekken? Een week of 3? En iemand aanbevelingen voor m'n advanced duikbrevet halen op Bali/Gili? Of is het net zo goed en goedkoper op de Filipijnen?
Na nog een beetje skyscanneren bleek dat Bali naar Manilla direct alleen met een vage airline kan, en vrij duur. Maar Airasia vliegt cheap naar Maleisisch Borneo

Een heel verhaal en een hoop vragen, maar hoop dat iemand wat tips heeft

Brasov