Waar Spaans leren in Zuid of Midden-Amerika?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
bolletjeom
Reisexpert

Ecuador en Spaans

Bericht door bolletjeom »

de knoop is doorgehakt.
Ik ga naar Equador om spaans te leren.

Heeft iemand tips of ervaringen met een goed school daar?
andere tips zijn ook meer dan welkom.
Hoe kom ik er goedkoop?
is Quito leuk om een paar maanden te verblijven etc etc etc

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

He Rudi,
Voor Ecuador vragen moet je uiteraard bij mij zijn :-). Quito is inderdaad een goeie plek om Spaans te leren. Goedkoop en gezellig. Maar ik moet er eerlijk gezegd wel bijzeggen dat Quito vooral leuk is als je het leuk vindt om de kroeg in te duiken. Als je niet zo'n kroegganger bent, dan kun je misschien beter een rustiger plaatsje opzoeken. Wel goed aan Quito: in de omgeving is redelijk veel te doen (mittad del mundo, cotopaxi, banos, en natuurlijk perfect om een mooie last minute naar de Galapagos af te wachten) Ik heb zelf in een hotel gezeten, maar het beste hostel schijnt toch echt Secret Garden te zijn.
Groet Erik
bolletjeom
Reisexpert

Hi Erik

Ik heb een spaanse school gevonden in Quito en een (gratis) slaapplek.
Blijkt dat de dochter van een vriendin van mijn moeder (jaja, ingewikkeld) niet alleen een kledingzaak heeft daar maar ook nog een dag in de week werkt bij een spaanse school EN een kamer leeg heeft in haar huis.
Dat is dus geregeld 8)

Nu nog een goedkoop ticket en een datum prikken.
Jeroen komt me 3 weken opzoeken daar en dan willen we rondreizen. OA de galapagos eilanden

iemand tips wat we kunnen zien/doen in de drie weken?
Kunnen we een stukje van een buurland meepikken of is dat te veel gevraagd?
ik heb nog niet echt een indruk van de grote van het land en de snelheid van het vervoer.

gr rudi
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Galapagos kost je een week/8 dagen (hoe ik dat geregeld heb staat in een log op m'n weblog). Colombia is het buurland dat het dichtstbij Quito ligt. Maar zou ik niet doen als je maar 3 weken hebt. De FARC zit aan de grens met Ecuador, en dan zou je eigenlijk al naar Bogota ofzo moeten vliegen. Er is veel te zien in het kleine Ecuador:
- Mittad del Mundo (vlakbij Quito)
- Otavalo ligt ook ten noorden van Quito, maar dan moet je van markten houden.
- Vanuit Otavalo zou je nog even een paar dagen naar de kust kunnen gaan; Atacames. Is wel het druktste stradplaatsje van Ecuador (Puerto Lopez/Montanita is misschien niet handig omdat het toch geen walvisseizoen is nu).

De derde week zou je een zuidelijk rondje kunnen doen:
- Banos
- Riobamba. Die treinreis (neus van de duivel) begint hier ergens geloof ik
- Cuenca

Maar dit is wel veel voor 3 weken.....misschien moet je hier wat uit keizen :-)
bolletjeom
Reisexpert

ik zal dat deel van je weblog nog eens doornemen
bedankt voor de tips he!!!

enneh, bevalt het thuis zijn?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Otavalo is erg toeristisch. Er zijn leukere markten, die van Saquisili bvb. Authentieker.
De streek rond Otovalo is landschappelijk gezien ook niet zo spectaculair. Paar kleine vulkaantjes in een groene omgeving met meertjes. Wel goed om even te ontspannen van het drukke stadsleven en een wandelingetje te maken.
Het nationaal park bij de Cotopaxi is ook de moeite waard. Je kan hier met de mountainbike rondfietsen of de vulkaan beklimmen. Dit doe je echter mét gids en materiaal (ijshouwelen en stijgijzers) en een overnachting. Zorg wel dat je op voorhand voldoende geaclimatiseerd bent, anders haal je de top niet.
Moesten de Galapagos door omstandigheden niet doorgaan, kan je nog steeds naar Isla de la Plata. In onze zomer is het daar de paringstijd van de bultrugwalvissen. Gewéldig om te zien! Maar ook heel veel vogels zoals pelikanen, blauwvoet Jan van Genten en fregatvogels met die rode keelzakken.
Verder is Baà±os een leuke uitvalbasis (bvb voor een fietstocht richting jungle, steeeeeeeeeds bergaf ... en dan weer terug).
Wat betreft spaanse scholen, heb ik geen ervaring (ik leerde mijn spaans hier :wink: ). En Quito was niet echt mijn ding. Wellicht moet je de plekjes kennen. Gelukkig heb je een goede raadgever wat dat betreft :D

Veel plezier met de voorbereidingen.
bolletjeom
Reisexpert

bedankt voor de tips! ik ga ze opschrijven!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Gelukkig is Kohraya er om de steekjes die ik heb laten vallen weg te poetsen :-). Helemaal mee eens (alleen vind ik Quito wél leuk). Cotopaxi kun je ook op de fiets doen trouwens. Busje omhoog, en dan naar beneden (heb ik niet gedaan, vind het leuker om omhoog te gaan ipv stoppen onder de sneeuwgrens en dan naar beneden fietsen :-). Idd, Puerto López (Isla de la Plata dus) is hardstikke leuk alternatief voor de Galapagos......bijna vergeten omdat ik er alleen maar heenging voor de walvissen en al op de Galapagos geweest was! Ook leuk (als je het aandurft..): San Lorenzo aan de kust vlakbij de grens met Colombia. Is net Afrika daar! Maar ja, de FARC zit daar dichtbij in de buurt........
marja1983

Spaanse leren in Buenos Aires

Bericht door marja1983 »

Hallo,

Wij zijn van plan om een aantal weken spaans te leren in Buenos Aires. Hierna gaan we 5 maanden door Zuid-Amerika reizen. De goedkoopste organisaties die we hebben gevonden zijn Verbum en Lingua schools. Bij beide kost dit 170 US dollar per week voor 20 uur. Accomodatie kost bij beide 110 per week bij double room.

Wie heeft ervaring met één van deze scholen? Is dit een goede prijs? En hoeveel cursusweken raden jullie ons aan? Wij zitten zelf te denken aan 3 a 4 weken? Zit hiertussen nog veel verschil? Raden jullie ons aan om van te voren te boeken? Of is dit duurder? We gaan in september 2009 en dit is volgens ons niet echt in het hoogseizoen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

En als er nog andere suggesties zijn dan horen wij die graag!!

Groet,

Marja&Heinze
bolletjeom
Reisexpert

Re: Spaanse leren in Buenos Aires

ik heb geen ervaring met die school
maar op je vraag of 3 a 4 weken voldoende is ?!?!:
met 4 weken kan je al wel wat basis dingen zeggen en een beetje spelen met de belangrijkste werkwoorden. Ik zou eerder gaan voor 4 dan voor 3 weken. De eerste weken leer je relatief weinig omdat alles nog nieuw is. in week 3 en 4 gaan de herhalingen ervoor zorgen dat in 1 klap een helehoop nieuwe woorden zich permanent vestigen in je geheugen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Als het zo uitkomt zou ik het doen, maar BA is niet de beste plaats om Spaans te leren hoor....ze spreken daar met een heel gek accentje 8-)
bastiaankuijpers

Bericht door bastiaankuijpers »

Hola,

Ik ben afgelopen januari ook naar Buenos Aires gegaan om eerst 4 weken spaans te leren, voordat ik verder reisde door Argentinie, Chili, Bolivia Peru en Ecuador.

Ik heb op school Verbum (Avenida Juan de Garay 2328, als ik het me goed herinner) les gekregen en dat is me heel goed bevallen. Je wordt de eerste weken doodgegooid met rijtjes, vormpjes etc, maar ze gaan er wel gestructureerd te werk. De sfeer is bijzonder goed en heel huiselijk, iedereen is in elkaar geinteresseerd en de docenten zijn erg aardig en goed gekwalificeerd. Maak voor jezelf wel duidelijk wat je graag wilt leren, want anders leert men je alle onderdelen van je garderobe terwijl jij wil leren hoe je een hotel boekt of hoe je vertelt wat je gisteravond hebt gedaan. Ook organiseren ze allerlei extra lessen, bijvoorbeeld over tango, waarna je naar een tangovoorstelling gaat. Topschool dus, ik heb het er onwijs naar mijn zin gehad! Oja, let er ook goed op dat je duidelijk maakt in wat voor accomodatie je wilt verblijven! Wij hadden een kamertje (ik en mijn vriendin) bij een hospita en dat was niet echt top. Er is ook een soort studentenhuis ter beschikking aan Virrey Cevallos, vlakbij Plaza Congresso: dat is wel echt leuk (Ik weet niet of ze nog steeds met die huisbaas zaken doen, maar het is het proberen waard) en je hebt er geen hospita.
Ik zou zeker 4 weken les nemen: daarna heb je zeker wel genoeg kennis om in de rest van de spaanstalige landen je uit te drukken. Zelf heb ik 4 weken groepsles gehad (Ik zat met 3 tot 5 personen in de klas) en dat bleek voldoende te zijn om verder te reizen.
Let er wel op dat men in Argentinie een eigenaardig accentje hanteert. Maar, ik denk dat het makkelijker is om je aan de andere accenten uit de andere landen aan te passen (die lijken veel meer op elkaar en op het Spaans) dan andersom.

Let er wel goed op dat de dagelijkse bezigheden in BA tot erg laat duren (bijv het toetje van je avondmaaltijd pas om 23.00 uur, clubs die pas om 01.00 uur open gaan, etc), maar dat de groepslessen wel 's morgens beginnen. Zorg dus wel dat je goed bent uitgerust voordat je naar BA gaat, want in de stad zelf zul je weinig echte rust vinden.

Mocht je naar Verbum gaan, doe ze dan de groeten van me!

Bastiaan
bastiaankuijpers

Bericht door bastiaankuijpers »

Oja, Linguaschools is een organisatie die allerlei taalcursussen aanbiedt. In Buenos Aires besteden ze dit uit aan Verbum:
wij hebben namelijk ook via Linguaschools geboekt en kwamen bij Verbum uit: dat was prima. Een nederlandse organisatie, wat ik me ervan herinner, zeer duidelijk en helder in de informatievoorziening, en ik heb er goede ervaringen aan over gehouden!

Het is dus een en dezelfde organisatie. Doen!

Chau!

Bastiaan
marja1983

Bericht door marja1983 »

Bedankt voor de tips! ^O^

Bastiaan: we vonden het al erg verdacht dat beide scholen precies dezelfde prijs voor de cursus en accomodatie hadden, maar het blijkt dus gewoon 1 te zijn. Had jij van te voren, vanuit NL, geboekt? Raad je ons dat ook aan? Wij gaan in september 2009, dus volgens mij niet echt hoogseizoen. Op zich willen we van te voren boeken, maarja je hoort vaak dat als je het ter plaatse boekt het veel goedkoper is. Maarja je wilt natuurlijk ook niet het risico lopen dat de klas vol is en je naar een andere school moet.

Een hospita.. nee, daar zitten wij ook niet op de wachten ;) Goede tip, dan gaan we van te voren aangeven dat we in een studentenhuis willen verblijven! BA lijkt ons echt een geweldige stad...erg veel te doen! Mocht je nog leuke tips voor ons hebben wat we in BA kunnen doen, dan horen wij het ook graag. Het lijkt ons leuk om een weekendje Uruguay vanuit BA te doen.

Groeten, Heinze & Marja ~:)
bolletjeom
Reisexpert

jammer hoor dat jullie zo negatief doen/ denken over een "hopsita" of te wel een homestay of te wel een gastgezin.

Ik heb er positieve ervaring mee. Een lief vrouwtje en vanaf dag 1 MOEST ik mijn spaans wel oefenen anders kon ik haar niet duidelijk maken of ik wel of niet mee wilde eten en om te vertellen hoe laat ik op school moest zijn of wat ik die middag gedaan had.
Er zaten op mijn school ook mensen in een studentenhuis en hun vooruitgang ging echt heel veel langzamer dan bij de mensen die bij een gezin zaten. Mensen in een studentenhuis hoefde eigenlijk nooit spaans te spreken. in huis sprak iedereen engels en alles wat ze ondernamen deden ze in grote groepen dus waren het de ervaren mensen die in de supermarkt en de bar het woord deden.
Waarom proberen jullie de combinatie niet? misschien 2 weken in een homestay en dan naar dat studeneten huis.
Je leert ook nog wat van de cultuur en hoe het er bij mensen thuis aan toe gaat. Ik had die ervvaring voor geen goud willen missen en heb van mijn gastmoeder veel nuttige dingen geleerd over wat je wel en niet hoort te doen aan tafel bijvoorbeeld.
Plaats reactie